Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 431 | 09.10.2017 | 1 |
10345-2017 (001)
Sote- ja maakuntauudistuksen jatkovalmistelua Varsinais-Suomessa koskevan suunnitelman hyväksyminen
Tiivistelmä:
Turun kaupungilta on pyydetty lausunto päivitetystä suunnitelmasta sote- ja maakuntauudistuksen valmistelusta Varsinais-Suomessa. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa suunnitelmasta lausunnon.
Kh § 431
Yhteyspäällikkö Pasi Ahola:
Pääministeri Juha Sipilän hallituksen valmistelemaan sote- ja maakuntauudistukseen liittyvää esivalmistelua on Varsinais-Suomessa toteutettu sote-uudistuksen osalta toukokuussa 2016 ja maakuntauudistuksen osalta lokakuussa 2016 valmistuneiden projektisuunnitelmien pohjalta. Turun kaupunginhallitus hyväksyi osaltaan sote-uudistuksen projektisuunnitelman 13.6.2016 § 269 ja maakuntauudistuksen projektisuunnitelman 5.12.2016 § 467.
Projektisuunnitelmat perustuivat maan hallituksen linjauksiin reformien aikatauluista siten, että reformit astuisivat voimaan 1.1.2019. Perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa sote- ja maakuntauudistusta koskevista lakiesityksistä 29.6.2017 ja edellytti, että muiden lakeihin edellytettävien muutosten ohella hallituksen esitys valinnanvapauslaiksi on valmisteltava uudelleen, jotta se voitaisiin säätää tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta hallitus päätti 5.7.2017, että sote- ja maakuntauudistusta koskevat lait astuvat voimaan aikaisintaan kesäkuussa 2018 ja uudistukset olisivat voimassa 1.1.2020.
Sote- ja maakuntauudistuksen muutosjohtajat Varsinais-Suomessa ovat laatineet perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen päivitetyn suunnitelman sote- ja maakuntauudistuksen valmistelusta Varsinais-Suomessa. Maakunnallista valmistelua ohjaava johtavien viranhaltijoiden kokous käsitteli suunnitelmaa 20.9.2017 ja päätti, että suunnitelma lähetetään kuntien ja kuntayhtymien lausuttavaksi. Samassa yhteydessä esitetään lausuttavaksi valmisteluorganisaation työryhmien jäsenluettelot sekä projektiorganisaation nimikeluettelo. Lausuntopyyntöön on sisällytetty esitys siitä, mitä asioita valmistelussa priorisoidaan alkuvaiheessa.
Kuntien ja kuntayhtymien lausunnot on pyydetty toimittamaan 10.10.2017 mennessä.
Suunnitelman keskeinen sisältö
Suunnitelman keskeinen muutos aikaisempiin projektisuunnitelmiin verrattuna on maakuntauudistuksen ja sote-uudistuksen valmistelun yhdistäminen. Valmistelussa on yhteisiä talouteen, hallintoon, henkilöstöön ja ict-palveluihin liittyviä asioita, joita ei suunnitelman mukaan ole perusteltua valmistella jatkossa erillisissä valmisteluorganisaatioissa. Valmisteluorganisaatio muodostuisi edelleen työryhmistä, jotka toimisivat johtavien viranhaltijoiden kokouksen ja uudistusta koskevien lakien tullessa voimaan väliaikaisen valmistelutoimielimen ohjauksessa.
Uutena elementtinä suunnitelmassa esitetään perustettavaksi projektiorganisaatio, jonka tehtävänä olisi vastata kokoaikaisesti valmistelutyön etenemisestä ja koordinoinnista. Projektiorganisaation perustamisesta huolimatta suuri osa valmistelutyöstä tehtäisiin tehtäviä ja henkilökuntaa luovuttavissa nykyisissä organisaatioissa eli kunnissa, kuntayhtymissä, maakunnan liitossa ja valtion aluehallinnossa. Suunnitelman mukaan projektiorganisaation pääasiallinen rahoitusvastuu on valtiolla.
Suunnitelman liitteessä on kuvattu maakunnallisessa valmistelussa valmisteltavat asiat. Toisin kuin aikaisemmassa maakuntauudistuksen projektisuunnitelmassa, valmistelua ei ole eroteltu esivalmisteluvaiheeseen ja uudistusta koskevien lakien hyväksymistä seuraavaan varsinaisen valmistelun vaiheeseen. Aikaisemman suunnitelman mukaan esivalmistelun oli määrä kestää 30.6.2017 saakka ja varsinaisen valmistelun alkaa 1.7.2017.
Lausuntopyyntöön sisällytetyssä priorisointilistassa on esitetty asioita, joita muutosjohtajien näkemyksen mukaan on perusteltua valmistella esivalmisteluvaiheessa, kunnes sote- ja maakuntauudistusta koskevat lait ovat voimassa (6/2018). Priorisointilistassa esitetään valmistelutoimenpiteitä, jotka aikaisemmassa maakuntauudistuksen projektisuunnitelmassa sisältyivät väliaikaisen valmistelutoimielimen ohjaamaan varsinaiseen valmisteluun. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa esityksen laatiminen henkilöstön siirtosuunnitelmiksi ja –sopimuksiksi, maakunnan hallinnollisten asiakirjojen laadinta sekä maakuntastrategiakokonaisuuden valmistelun käynnistäminen. Lisäksi priorisointilistassa esitetään useita toimenpiteitä, joita ei joko ole mainittu aikaisemmissa projektisuunnitelmissa tai niitä ei ole eritelty vastaavalla tarkkuudella. Viimeksi mainittuja sisältyy erityisesti aikaisemman projektisuunnitelman toimenpiteeseen ”valmistelee muut maakunnan toiminnan ja hallinnon käynnistämiseen liittyvät asiat”.
Turun kaupungin lausunto
Turun kaupunki on lausunut sote- ja maakuntauudistukseen liittyvistä hallituksen esitysluonnoksista 25.1.2016 alkaen toistaiseksi yhdeksän kertaa. Kuten useat muut kaupungit, Turku on pitänyt lainvalmistelua pirstaloituneena ja vaikutusarvioinniltaan puutteellisena. Turun kaupunki on suhtautunut hyvin kriittisesti keskeisiin elementteihin esityskokonaisuudessa, josta osa on edelleen valmistelussa ja osa eduskunnan käsittelyssä. Yhtään sote- ja maakuntauudistukseen liittyvää hallituksen esitystä ei toistaiseksi ole hyväksytty eduskunnassa.
Hyväksyessään maakuntauudistuksen projektisuunnitelman 5.12.2016 § 467 Turun kaupunginhallitus totesi mm., että uuden maakunnan varsinainen toiminnan ja hallinnon valmistelu alkaa vasta, kun ns. väliaikainen valmistelutoimielin on nimetty. Reformin epävarman aikataulun ja valmistelutilanteen perusteella linjausta ei Turun kaupungin näkemyksen mukaan ole tältä osin tarkoituksenmukaista muuttaa.
Päivitetyssä suunnitelmassa esitetyn sote- ja maakuntauudistuksen suunnitellun aikataulun (kuvio 1a) yhteydessä todetaan uudistuksen valmistelun ja toteutuksen periaatteiksi mm. hyvän lainvalmistelun periaatteiden noudattaminen sekä realistinen toteuttamisaikataulu ja toteuttamistapa. Turun kaupunki katsoo nämä periaatteet perustelluiksi ja huomauttaa lisäksi, että hyvän hallinnon ja vastuullisen henkilöstöpolitiikan näkökulmista ei ole perusteltua tehdä alueellisessakaan valmistelussa sellaisia linjauksia tai päätöksiä, joiden lainsäädännöllinen perusta on valmistelun keskeneräisyyden tai muun syyn johdosta epävarma.
Suunnitelman liitteessä 1 olevasta sote- ja maakuntauudistuksessa valmisteltavien asioiden luettelosta ei ole mahdollista päätellä, mitkä asiat on tarkoitus toteuttaa esivalmisteluvaiheessa ja mitkä uudistusta koskevien lakien astuttua voimaan. Sen sijaan lausuntopyyntöön sisällytetyssä priorisointilistassa esitetään asiat, joita on tarkoitus valmistella esivalmisteluvaiheessa.
Turun kaupunki katsoo, että priorisointilistaa tulisi tarkastella uudelleen edellä todetut periaatteet huomioiden. Sote-palveluiden osalta on perusteltua toteuttaa esivalmisteluvaiheessa sellaisia toimenpiteitä, jotka palvelevat Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelmassa sovittavia asioita sekä edesauttavat kuntien yhteistyön ja palveluiden laadun, saatavuuden ja kustannustehokkuuden kehittämistä riippumatta sote- ja maakuntauudistuksen etenemisestä. Ennen lakien voimaantuloa ei ole perusteltua tehdä yksityiskohtaista selvitystä maakunnalle siirtyvästä henkilöstöstä. Kaupungin näkemyksen mukaan myös maakunnan hallinnollisen rakenteen ja siihen liittyvien asiakirjojen laadinta kuuluu väliaikaisen valmistelutoimielimen ohjauksessa toteutettavaan varsinaiseen valmisteluun. Tästä huolimatta on perusteltua valmistella palvelurakennetta ja sosiaali-ja terveydenhuollon organisoitumista kuntaa suuremmissa rakenteissa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen ICT-järjestelmät liittyen potilastietojärjestelmiin ja toiminnanohjaukseen ovat Turun kaupungin kannalta kriittisiä ja niihin on kiinnitetty paljon resursseja. ICT-valmistelua on syytä priorisoida ja kaupunki on osaltaan valmis sitomaan valmisteluun omia resurssejaan. Samoin palvelujen järjestämisen suunnittelu ja mallintaminen on keskeistä. Tästä esimerkkinä on sote-tietopakettien laadinta ja hyödyntäminen sekä esitys tietojohtamisen tavasta. Asiaan liittyy myös sote-tietointegraation edistäminen.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen integraation edistämiseksi tehdään alueella jo paljon työtä uudistuksesta riippumatta. Uudistuksen valmistelun yhteydessä tätä on syytä entisestään nopeuttaa. Erikoissairaanhoidon osalta Turun kaupungilla on valmius toteuttaa syvempää integraatiota sairaanhoitopiirin kanssa, ja integraatiota on tarkoituksenmukaista ulottaa laajemminkin alueelle.
Kaikkiaan sote-uudistuksen valmistelu on tärkeää ja Turun kaupunki on valmis siihen sitoutumaan huomioiden edellä todettu.
Alueen eri toimijoiden raja- ja yhdyspintojen tarkastelu ja työnjaon sekä vastuiden kuvaaminen ovat perusteltua yhteistyön kehittämistä uudistuksesta riippumatta. On kuitenkin syytä huomioida, että maakuntalain, aluekehitys- ja kasvupalvelulain sekä muiden näihin liittyvien lakien keskeneräisyys vaikuttaa erittäin merkittävällä tavalla alueellisen valmistelun tarkoituksenmukaisuuteen. Esimerkiksi työvoimapalvelukokonaisuuden osalta Turun kaupungin näkemys on, että yritys- työ- ja elinkeinopalvelujen järjestämisen tulisi olla lähtökohtaisesti kaupunkien vastuulla, ja tältäkin osin lainsäädännön valmistelutilanne on epäselvä.
Valmistelussa tulee huomioida esitettyä vahvemmin kuntien näkökulma. Toteutuessaan uudistus aiheuttaa erittäin merkittävät vaikutukset kuntien toimintaan, ja toisaalta kunnilla on vahvaa asiantuntemusta maakunnan toimialaan suunniteltuihin kokonaisuuksiin. Kunnat ovat myös tehneet merkittäviä kehittämis- ja investointipanostuksia tukipalveluihin. Lähtökohtaisesti tulisi hyödyntää jo tehtyjä panostuksia sen sijaan, että rakennetaan rinnakkaisia järjestelmiä olemassa olevien rinnalle.
Suunnitelmassa esitetty linjaus projektiorganisaation rekrytointien riippuvuudesta valtion rahoituksesta on perusteltu. Suunnitelmaan tulee lisätä kirjaus johtavien viranhaltijoiden kokouksessa 20.9.2017 todetusta rekrytointiperiaatteesta, jonka mukaan sisäiset rekrytoinnit mukana olevista julkisista organisaatioista toteutetaan organisaatioiden ylimmän virkamiesjohdon kautta. Henkilöstöä rekrytoitaessa tulee pyrkiä noudattamaan kunnallisen alan palkkatasoa ja tehtävien vaativuuden määrittelyä.
Valmisteluorganisaation työryhmien kokoonpanoissa tulisi heijastua vahvemmin organisaatiokohtainen edustus siten kuin maakuntahallitus päätti 26.6.2017 väliaikaisen valmistelutoimielimen kokoonpanosta. Tarkastelua tulee tehdä erityisesti non-sote –tehtäviä valmistelevien työryhmien osalta.
Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö liitteineen
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa johtavien viranhaltijoiden kokoukselle edellä olevan lausunnon.
PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että lausunnon viidennen kappaleen loppuun lisättiin seuraava virke:
”Turun kaupunki pitää myös tärkeänä, että henkilöstöjärjestöjä kuullaan valmistelun kaikissa vaiheessa ja että edustajat osallistuvat kaikkiin suunnittelutasoihin.”
Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
lausVarsinais-Suomen liitto