Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus39718.09.20172

3050-2013 (010, 011)

Strategian päivittäminen

Tiivistelmä: -

Kh § 397

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

 

Kaupungin voimassa oleva strategia hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.6.2014 § 110. Strategiakokonaisuus pohjautuu kaupunginvaltuuston 25.3.2013 § 66 vahvistamaan strategiahierarkiaan, jonka ytimenä ovat visionomainen kaupunkitason päästrategia (kaupunkistrategia) ja sitä täsmentävät kaksi strategista ohjelmaa: Hyvinvointi ja aktiivisuus sekä Kilpailukyky ja kestävä kasvu. Kaupunkistrategiaan sisältyvät vision lisäksi toimintalupaukset, joihin kaupungin henkilöstö ja luottamushenkilöt lupaavat toiminnassaan sitoutua:

 

asukas- ja asiakaslähtöisyys;

vastuullisuus ja suvaitsevaisuus;

uudistuminen ja yhteistyö.

 

Strategian laatimisen yhtenä keskeisenä lähtökohtana on ollut vuonna 2015 voimaan tullut uusi kuntalaki, jonka mukaan kuntastrategia on kaupunginvaltuuston lakisääteinen ohjausväline. Kuntastrategiassa kaupunginvaltuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista (kuntalaki 37 §). Talousarvio ja -suunnitelma liitetään strategiseen suunnitteluun siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan (kuntalaki 110 §).

 

Kuntastrategiassa on kuntalain 37 §:n mukaisesti huomioitava

 

1)kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;

2)palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;

3)kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;

4)omistajapolitiikka;

5)henkilöstöpolitiikka;

6)kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;

7)elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

 

Kuntastrategia on päivitettävä vähintään kerran valtuustokaudessa ja siinä tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta (kuntalaki 37 §).

 

Turun strategiakokonaisuus on sekä rakenteellisesti että johtamisprosessien näkökulmasta hyvin linjassa kuntalain vaatimusten kanssa. Strategian toimeenpanon varmistamiseksi kaupunkiin on vuodesta 2013 lähtien luotu kattavaa strategisen johtamisen mallia, joka ulottuu kaupungin toimintamallin ja johtamisjärjestelmän uudistamisesta toiminnan ja talouden suunnitteluun ja seurantaan sekä näitä tukevien työvälineiden käyttöönottoon. Strategian toteuttamisen tueksi kaupunkiin on luotu kehittämismalli, jolle myönnettiin 18.5.2017 eurooppalaiseen EFQM- laatujärjestelmään perustuva Committed to Excellence–laatutunnustus.

 

Koska kaupunkiin luotu strategisen johtamisen malli ja toimintalupaukset ovat osoittanut toimivuutensa ja niiden hyödyt alkavat vasta vuosien opettelun jälkeen vähitellen realisoitua, työn tuottavuuden näkökulmasta on perusteltua pitää strategiarakenne sekä strategian sisällöstä riippumattomat johtamisen elementit pääsääntöisesti ennallaan. Strategian päivittämistarpeita tarkastellaan näin ollen ensisijaisesti toimintaympäristön muutosten kautta kuntalain 37 §:n mukaisesti: ”kuntastrategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen”.

 

Nykyisiä prosesseja kuitenkin kehitetään edelleen, mikäli esimerkiksi poikkihallinnollisten tavoitteiden kuten asiakaslähtöisyyden hallittavuuden parantaminen sitä edellyttää.

 

Toimintaympäristön muutoksia käsiteltiin sekä talouden että toiminnan näkökulmista 28.8.2017 kaupungin johtoryhmän seminaarissa ja 11.9.2017 kaupunginvaltuuston seminaarissa. Muutospainetta aiheuttavat erityisesti meneillään oleva Lounaisrannikon positiivinen rakennemuutos, alueellinen eriytyminen ja tuleva sote- ja maakuntauudistus. Positiivisen rakennemuutoksen vetureina toimivat meri-, lääke- ja valmistava teollisuus, joiden vahvat kasvunäkymät lisäävät luottamusta ja säteilevät korkeasuhdannetta myös muille toimialoille. Kasvuun vastaaminen edellyttää kaupungilta sekä nopeavaikutteisia että pidemmän aikavälin toimenpiteitä, joilla muun muassa edistetään osaamisen kasvattamista, innovaatioita ja työvoiman liikkuvuutta sekä vastataan kasvavaan palvelujen kysyntään. Keskeisimpien toimenpiteiden tunnistaminen ja sisällyttäminen kaupungin strategisiin linjauksiin on tärkeä osa strategian päivitysprosessia.

 

Erityisesti suurilla kaupunkiseuduilla tuloerot, kalliimpi asuminen ja etninen monimuotoisuus ovat muuta maata suuremmat. Tämä näkyy elinympäristöjen eriytymiskehityksenä, jonka ehkäisy on keskeinen strateginen tavoite.

 

Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutukset strategiakokonaisuuteen on syytä arvioida erilliskysymyksenä lakimuutosten sisällön vahvistuttua. Strategiassa on kuitenkin jo tässä vaiheessa varauduttava siihen, että uudistuksen valmistelu ja toteuttaminen vaativat kaupungilta huomattavaa työmäärää ja myös taloudellisia panostuksia. Tämä puolestaan vaikuttaa kaupungin kykyyn toteuttaa muita strategisia tavoitteita, mikä on huomioitava strategian toimeenpanoa suunniteltaessa.

 

Strategian päivitys tehdään syksyn 2017 aikana projektimuotoisena. Tavoitteena on, että strategian sisällöllinen valmistelu saadaan tehtyä vuoden 2017 loppuun mennessä. Käsittely kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa ajoittuu suunnitelman mukaan vuoden 2018 alkupuolelle. Alustaa strategiaprosessia on havainnollistettu kuvassa 1. Prosessia muokataan syksyn 2017 aikana tarpeen mukaan.

 

 

Kuva 1: Strategiaprosessi 2017-2018.

 

Oheismateriaali 1Kaupungin strategian päivittäminen; kaupunginvaltuuston seminaari 11.9.2017

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee oheismateriaalina 1 olevan kaupunginvaltuuston seminaarissa 11.9.2017 annetun strategiakatsauksen tiedoksi ja toteaa, että strategiapäivityksen pääpaino on sisällöllisissä asioissa.

Voimassa olevan strategiarakenteen ja strategisen johtamisen mallin jalkauttamista jatketaan myös kuluvalla valtuuston toimikaudella.

Strategian sisällön päivittämistä jatketaan edellä esitetyn strategiaprosessin mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKonsernihallinto, strategia ja kehittäminen