Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus38718.09.201713

7914-2017 (001)

Lausunto Varsinais-Suomen maakuntaohjelmaluonnoksesta 2018-2021

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen liitto on valmistellut maakuntaohjelmaluonnoksen kaudelle 2018-2021. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa luonnoksesta Turun kaupungin lausunnon.

Kh § 387

Yhteyspäällikkö Pasi Ahola:

Varsinais-Suomen maakuntavaltuusto hyväksyi nykyisen Varsinais-Suomen maakuntastrategian kesäkuussa 2014. Maakuntastrategia sisältää pidemmän tähtäimen maakuntasuunnitelman 2035+ sekä maakuntaohjelman 2014-2017. Turun kaupunginhallitus antoi lausunnon maakuntastrategialuonnoksesta 3.3.2014 § 94. Kaupunginhallitus lausui mm., että luonnokset Varsinais-Suomen maakuntastrategian päälinjauksista ovat varsin samansisältöisiä kuin Turun kaupungin kaupunkistrategia ja sitä täsmentävät strategiset ohjelmat. Toisaalta kaupunginhallitus totesi, että etenkään maakuntaohjelmassa ei tule päättää suoraan toiminnasta tai toimenpiteistä, joiden resurssit ovat jonkun muun organisaation hallinnassa.

Nykyinen maakuntaohjelma on voimassa vuoden 2017 loppuun saakka. Työ- ja elinkeinoministeriö on ohjeistanut maakuntien liittoja uusien maakuntaohjelmien laadinnasta kaudelle 2018-2021. Ohjeistus on annettu voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti, mutta lisäksi maakuntien liittoja on pyydetty seuraamaan maakuntauudistuksen etenemistä ja ottamaan se huomioon ohjelmaprosessin suunnittelussa sekä ohjelman valmistelussa.

Maakuntauudistusprosessista johtuen maakuntaohjelman valmistelu on tehty normaalia maakuntaohjelmaprosessia kevyemmällä menettelyllä. Päivitystyön keskeisiä sisältöjä ovat aluekehityksen tilannekuvan päivittäminen sekä maakuntaohjelman toimenpiteiden täsmentäminen.

Varsinais-Suomen liitto on pyytänyt kommentteja maakuntaohjelmaluonnoksesta 15.9.2017 mennessä.

Ehdotus Turun kaupungin lausunnoksi

Kumppanuusfoorumi, toiminnalliset kokonaisuudet ja yhteistyöverkostot

Maakuntastrategian ja –ohjelman keskeinen edistämiskeino on ns. kumppanuusfoorumi. Kumppanuusfoorumin perustana ovat ihmisten luomat verkostot ja avoin tieto. Tarkoituksena on, että foorumi kokoaa yhteen avoimen tiedon sekä tekijät, joiden tavoitteena on saavuttaa yhdessä ja tietoa jakamalla enemmän. Näin luoduissa kohtaamisissa on tarkoitus edistää maakuntastrategian toteutumista ja luoda sekä vahvistaa toimijaverkostoja. Strategian toteuttaminen nojaa toimijaverkostoihin.

Toiminnalliset kokonaisuudet muodostavat kehyksen yhteistyöverkostoille, jotka koordinoidusti toteuttavat toimenpiteitä. Toiminnallisten kokonaisuuksien on tarkoitus nostaa esiin maakunnan elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin kannalta keskeisiä edistettäviä teemoja. Toiminnallisten kokonaisuuksien määrä on maakuntaohjelmaluonnoksessa noussut yhdeksään voimassa olevan maakuntaohjelman seitsemästä. Temaattisesti uusia toiminnallisia kokonaisuuksia ovat ”Luova Varsinais-Suomi” ja ”Avoimen tiedon keskus”.

Kumppanuusfoorumin toiminta-ajatus on perusteltu. Toisin kuin voimassa olevassa maakuntaohjelmassa, lausunnon kohteena olevassa ohjelmaluonnoksessa toiminnallisia kokonaisuuksia toteuttavat yhteistyöverkostot ja –alustat on erikseen kuvattu. Foorumin toteutuksessa on syytä kiinnittää erityistä huomiota siihen, toteuttaako tämä kumppanuusfoorumin henkeä ”alati muuttuvana ja kehittyvänä” ja toisaalta vastaako toimintatapa kaikkien toimijoiden tarpeisiin.

Verkostoihin sitoutuminen syntyy yhteisistä toimintaympäristöistä ja toiminnallisista tarpeista, joita Varsinais-Suomen maakunnan alueella on hyvin erilaisia. Toisaalta on jo olemassa verkostoja, jotka omien toiminnallisten lähtökohtiensa johdosta toimivat yli maakuntarajojen. Vaikuttavat verkostot syntyvät toimijalähtöisesti. Toimijalähtöisyys huomioiden tulee myös huolehtia siitä, että vältetään päällekkäisten, pysyvien rakenteiden muodostaminen.

Maakuntaohjelman toimenpiteet

Maakuntaohjelman 27 toimenpidettä on jaoteltu maakuntastrategian neljän arvokärjen mukaan. Arvokärjet ovat Vastuullisuus – tulevaisuus muodostuu valinnoista nyt, Yhteistyötaidot – yhdessä rajat ylittäen, Saavutettavuus – lähestyttävä Itämeren portti ja Resurssiviisaus – innovoivaa edelläkävijyyttä. Toimenpiteet ovat osin samoja kuin voimassa olevassa maakuntaohjelmassa uusien toimenpiteiden nojautuessa erityisesti positiivisesta rakennemuutoksesta syntyviin tarpeisiin. Toimenpiteiden toteuttaminen nojaa toimijaverkostoihin.

Turun kaupunki esittää seuraavat huomiot maakuntaohjelman toimenpiteisiin:

TP V5 Toimenpidettä tulisi täydentää virkkeellä ”Tuetaan valmistumassa olevien opiskelijoiden työllistymistä tai jatko-opintoihin pääsyä.”

TP V6 Toimenpidettä tulisi täydentää virkkeellä ”Vähennetään maahanmuuttajien työllistymisen esteitä.”

TP Y2 Toimenpiteen selitysosassa täsmennetään, että ”sote-puolen järjestöillä on voimakkaampi tarve palvelutarjonnan kokoamiseen ja hinnoitteluun sekä brändäämiseen kuin muilla järjestöillä” ja todetaan, että kumppanuusfoorumin puitteissa on ”perusteltua toteuttaa koko järjestökenttää koskeva yhteinen strategiatyö”. Edelleen pidetään perusteltuna ”harkita järjestötoimijoiden ja viranomaisten yhteistyön tukemiseksi eräänlaisen neuvottelukunnan tai jaoston perustamista esimerkiksi maakunnan yhteistyöryhmän yhteyteen.” Sote-järjestöjen tarve yhteiseen valmistautumiseen ja epäselvästä tilanteesta selviämiseen on kiistaton. Samalla on kuitenkin huomioitava, että mikäli sote- ja maakuntauudistus toteutuu valmistellun kaltaisena, toimii maakunta sote-palveluiden järjestäjänä ja sen on kiinnitettävä erityistä huomiota palveluntarjoajien yhtäläiseen ja tasapuoliseen kohteluun riippumatta siitä, ovatko ne osa yksityistä tai kolmatta sektoria.

TP S3 Toimenpiteen selitysosassa todetaan, että ”Tunnin Juna –konseptiin tulee sisällyttää pääkaupunkiseudun yhteyden nopeuttamisen lisäksi moniulotteinen ajatus maakunnan aluerakenteen ja työmarkkina-alueen kehittämisestä, mukaan lukien Uudenkaupungin radan sähköistys ja pitkällä tähtäimellä yhteyden täydentäminen Loimaan ja Tampereen suunnan paikallisjunaliikennöinnin palauttamisen avulla.” Turun kaupungin näkemyksen mukaan Tunnin juna –hankkeella tarkoitetaan uutta, nopeaa junayhteyttä Turun ja Helsingin välillä. Toteutuessaan hankkeella on merkittävä vaikutus aluerakenteen ja Etelä-Suomen yhtenäisen työmarkkina-alueen kehitykseen. Sen sijaan hanke ei sellaisenaan pidä sisällään paikallisjunaliikennöintiä, joskin luo sille uusia edellytyksiä erityisesti Uudellamaalla ja myös Varsinais-Suomessa. Kirjausta on syytä täsmentää.

TP S6 Toimenpide on ainoa maakuntaohjelman toimenpiteistä, joka temaattisesti liittyy matkailuun. Toimenpiteen tarkoituksena on rakentaa ”kestävä ja näkyvä vapaa-aikakonsepti”. Toimenpiteen selitysosassa perustellaan, että ”matkailun ja vapaa-ajantoimintojen (retkeily) merkitys tulee kasvamaan.” Retkeily on kiistämättä yksi matkailun tulevaisuuteen vaikuttavista trendeistä, mutta maakunnan matkailun kehittämisen strategisen lähtökohdan tulee olla laajempi. Samalla, kun matkailuelinkeinon perustan luo kotimainen kysyntä, syntyy kasvu ja vientitulo ennen kaikkea kansainvälisistä asiakkaista. Sen vuoksi painopisteen tulee olla saavutettavuudessa, tuotteiden ja palveluiden laadukkuudessa ja sopivuudessa kansainvälisille asiakkaille, henkilöstön osaamisessa (ml. kielitaito ja digitaalinen osaaminen) sekä korkeatasoisessa infrastruktuurissa. Kansainvälisten asiakkaiden osalta Turku on portti alueelle ja maakunnan kansainvälisille asiakkaille suunnattujen palveluiden on perusteltua kytkeytyä Turkuun ja turkulaisiin matkailutoimijoihin. Edelleen on yhteistyössä panostettava sekä ulkoiseen saavutettavuuteen (lentoyhteydet ja Tunnin juna) että sisäiseen saavutettavuuteen; mm. yhteyksiin Aurajoesta saaristoon, matkailukeskittymien matkaketjuihin ja sujuviin saariston pyöräilyreitteihin.

Yhteenveto

Yhteenvetona Turun kaupunki toteaa, että maakuntaohjelman toiminnalliset kokonaisuudet ja toimenpiteet ovat pääpiirteissään Turun kaupungin strategian ja strategisten ohjelmien mukaisia. Maakuntaohjelman toimeenpanossa tulee välttää sellaisten pysyvien rakenteiden muodostamista, jotka ovat päällekkäisiä jo olemassa olevien yhteistyörakenteiden kanssa. Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä kumppanuusfoorumin henki ”alati muuttuvana ja kehittyvänä” on perusteltu lähtökohta maakuntaohjelman toteuttamiselle.

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen maakuntaohjelmaluonnos 2018-2021

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen liitolle edellä olevan lausunnon

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen liitto