Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 347 | 21.08.2017 | 1 |
3556-2017 (011, 657)
Kaupunginteatterin peruskorjaus- ja laajennushankkeen kustannusarvion korottaminen ja siitä aiheutuvat muut toimenpiteet (Kv)
Tiivistelmä: -
Kh § 347
Va. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi 16.8.2017:
Hankkeen taustaa
Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2015 § 125 Turun kaupunginteatterin peruskorjauksen ja laajennuksen kustannusarvioksi 36,35 M€ projektijohtourakkakilpailutuksen pohjautuen ja myönsi 36,35 M€:n omavelkaisen lainatakauksen Kiinteistö Oy Turun Kaupunginteatterille. Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että teatterirakennus siirretään apporttina Kiinteistö Oy Turun Kaupunginteatterille ja että yhtiö ostaa Kiinteistöliikelaitokselta peruskorjaus- ja laajennushankkeesta jo laaditut suunnitelmat.
Hankkeen rakentamisajaksi varattiin 24 kuukautta. Työt aloitettiin elokuussa 2015 ja hankkeen tuli valmistua siten, että näytännöt voidaan aloittaa syksyllä 2017. Oheismateriaalissa 1 on kuvattuna projektinjohtourakan periaatteet.
Ryntäyssopimus ja kustannusarvion korotus
Kiinteistöosakeyhtiö Turun kaupunginteatterin kaupunginhallitukselle antamien raporttien mukaan hankkeessa on ollut alusta alkaen suunnitelmien viivästymiseen ja yhteensovittamiseen liittyviä ongelmia, minkä lisäksi on ilmennyt lisätyötarpeita, jotka ovat kasvattaneet työn laajuutta. Näiden seikkojen takia tilaaja on joutunut hankkeen edetessä antamaan urakoitsijalle lisäaikaa työn suorittamiseen ja mistä johtuen kohteen valmistuminen on ollut aikataulustaan myöhässä. Myöhästyminen olisi siirtänyt syyskuulle 2017 suunniteltua ensi-iltaa muutamalla kuukaudella ja olisi siten aiheutunut teatteritoimintaa harjoittavalle Turun Kaupunginteatteri Oy:lle ongelmia, ml. taloudellista tappiota.
Kaupunginhallitus päätti 22.6.2016 § 287, että yhtiön tulee ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin hankkeen viivästymisriskin hallitsemiseksi siten, että Turun Kaupunginteatteri Oy:n tuotantokausi voidaan aloittaa peruskorjatuissa tiloissa vuoden 2017 syksyllä. Käsitellessään hankkeen tilannetta 24.10.2016 § 411 kaupunginhallitus edellytti, että yhtiö neuvottelee projektinjohtourakoitsijan kanssa hankkeen loppuunsaattamisen aikataulusta ja kustannuksista siten, että neuvottelujen tulos voidaan tuoda kaupunginhallituksen käsiteltäväksi mahdollisimman pikaisesti ja arvioida neuvottelutuloksen perusteella uudelleen hankkeen kokonaiskustannusarvio ja valmistumisaikataulu.
Aikataulun kiinnikuromiseksi tilaaja ja urakoitsija neuvottelivat ns. ryntäyssopimuksen, jonka mukaisin ehdoin urakoitsija oli valmis tekemään aikataulua kiinniottavia toimenpiteitä. Sopimukseen ryhtymiseksi Kiinteistöosakeyhtiö Turun kaupunginteatteri pyysi kaupunginhallitukselta omistajan ennakkonäkemystä, sillä yhtiö katsoi sopimuksen sisältävän riskejä ja kasvattavan hankkeen kustannuksia. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa 21.11.2016 § 446 ja päätti ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että yhtiön tulee solmia ryntäyssopimus, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy kustannusarvion korotuksen. Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle kustannusarvion korottamista. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 28.11.2016 § 191 hankkeen uudeksi kustannusarvioksi 39,15 M€.
Hankkeen eteneminen vuonna 2017
Kiinteistöyhtiö on raportoinut hankkeen etenemisestä kaupunginhallitukselle neljä kertaa vuoden 2017 aikana. Helmikuussa 2017 kiinteistöyhtiö raportoi kaupunginhallitukselle (kh 13.2.2017 § 85) hankkeen uusista asbestilöydöksistä, joiden siivouksesta ja työhaitasta aiheutui odottamattomia kustannuksia, joiden määrä ei ollut tuolloin vielä tiedossa. Maaliskuussa (kh 27.3.2017 § 129) yhtiö kertoi osavuosikatsauksessa, että hankkeen kustannusarvio oli noussut 41,1 M€:oon, johtuen mm. mainituista asbestin siivouksesta ja sen aiheuttamasta työhaitasta sekä viiveen aiheuttamasta lisääntyneestä ryntäystarpeesta. Hankkeen kustannusarvion ollessa 39,15 M€ tämä nousu oli tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen 5 %:n ylitysvarauksen rajoissa (41,11 M€).
Kaupunginhallitus käsitteli 22.5.2017 § 234 yhtiön 15.5.2017 päivättyä katsausta, jossa kerrottiin urakoitsijan ilmoittamista uusista lisä- ja muutostyöistä, joiden takia hankkeen kustannukset olivat nousemassa yli 41,11 M€. Tuolloin kustannusennuste oli 41,714 M€. Kiinteistöyhtiö mainitsi ryntäyssopimuksesta johtuvien lisä- ja muutostöiden määrän olevan vielä epäselviä ja vaikeasti arvioitavissa ja esitti, että hanketta voitaisiin tämän vuoksi käsitellä kaupunginvaltuustossa vasta elo-syyskuussa, jolloin toteutuvista kustannuksista on varmempaa tietoa. Kaupunginhallitus pyysi 22.5.2017 lisäselvityksiä lisä- ja muutostyöasiasta ja niitä käsiteltiin 5.6.2017 § 282. Kaupunginhallitus päätti merkitä selvityksen tiedokseen ja että hankkeen kustannusarvion ja omavelkaisen takauksen päivittäminen tuli valmistella kaupunginvaltuuston päätettäväksi 28.8.2017.
Kiinteistöyhtiö Turun kaupunginteatterin kirje 16.8.2017
Kiinteistöyhtiö Turun kaupunginteatteri on lähettänyt kaupungille 16.8.2017 päivätyn kirjeen hankkeen tilanteesta (Oheismateriaali 2). Kirjeessä kerrotaan hankeen kustannusarvion sekä rahoituksen ja aikataulun tilanne sekä kerrotaan ryntäyssopimuksen vaikutuksista hankkeeseen.
Hankkeessa on kiinteistöyhtiön mukaan ollut koko ajan suunnitelmien viivästymiseen ja yhteensovittamiseen liittyvät ongelmia, joista se on kirjallisesti reklamoinut arkkitehtia, LVI-suunnittelijaa sekä sähkösuunnittelijaa useaan kertaan. Aikatauluongelmiin on vastattu hankkimalla lisäresursseja ja yhteensovittamiseen liittyviin ongelmiin on reagoitu reklamoimalla sekä vaatimalla ko. suunnittelijoita korjaamaan virheensä.
Tilanne 16.8.2017
Kirjeessä kerrotaan, että työmaalla on jatkettu ryntäystoimenpiteitä työn alkuvaiheessa syntyneen ja vuodenvaihteessa 2016/2017 ilmenneen asbestisiivoustarpeen vuoksi marraskuussa 2016 solmitun ryntäyssopimuksen mukaisesti. Rakennustyön koettua vakavan työhäiriön ja sen seurauksena syntyneen aikatauluviiveen lisääntymisen, on tilaajan ja projektinjohtourakoitsijan ollut välttämätöntä sopia ryntäystoimenpiteistä laajemmassa määrin kuin täydennyssopimusta (ryntäyssopimus) laadittaessa voitiin arvioida. Tämän lisäksi kohteen suunnittelussa on edelleen ilmennyt viivettä, sekä ristiriitaisuuksia ja puutteita laadituissa suunnitelmissa. Edesauttaakseen projektinjohtourakoitsijan työsuoritusta, on tilaajan ollut tarpeen panostaa myös suunnitteluresursseihin ostamalla niitä lisää.
Aikataulu: Kiinteistöyhtiön mukaan ryntäyssopimuksen tavoitteet on suurelta osin saavutettu tällä päivämäärällä ja ensi-illan pitäminen sovittuna ajankohtana on todennäköistä. Ryntäystoimenpiteiden riittävän aikaista kohdistamista rakennusteknisten töiden lisäksi myös talotekniikkatöihin voidaan pitää rakennuksen käyttöönoton kannalta ratkaisevana onnistumisena. Toimintakokeet on suoritettu aikataulun mukaisesti melko vähäisin puuttein eikä viranomaiskatselmuksissa ole ilmennyt sellaisia seikkoja, joista aiheutuisi merkittävää uhkaa rakennuksen käyttöön saamiselle näytäntötoimintaa varten.
Kustannusarvio: Hankkeen kustannusarvio toteutusvaiheeseen siirryttäessä oli 36,35 M€ (kv 15.6.2015). Kiinteistöyhtiön 16.8.2017 toimittaman kirjeen mukaan kustannusarvio on toteutusvaiheessa noussut 8,65 M€ ollen nyt 45 M€. Yhtiön mukaan merkittävimpiä syitä kustannusten nousuun ovat olleet töiden laajuuden muutoksista aiheutuneet lisätyöt, kartoituksissa havaitsematta jääneistä asbestilöydöksistä aiheutuneet siivous- ja purkukustannukset sekä ryntäyskustannukset. Myös suunnittelukustannukset ovat kohonneet yli budjetoidun. Budjetin toteutumista ja ylittymistä yhtiö on jakanut osakokonaisuuksiin seuraavalla tavalla:
A)Rakennuttajan kustannuksiin, joita ovat suunnittelu, tutkimukset, asiantuntijapalvelut, liittymät ym., oli budjetoitu 4 M€. Ennustettu kulu tulee olemaan 5,56 M€. Ylitys on aiheutunut suurimmalta osaltaan rakentamisvaiheen käynnistyttyä ilmenneestä vanhoista rakenteista aiheutuneista lisäsuunnittelun tarpeesta, ja kohdistuu suurimmalta osaltaan arkkitehtisuunnitteluun.
B)Projektinjohtourakkaan oli budjetoitu 28,36 M€. Projektinjohtourakoitsijan keräämään kustannustietoon sekä urakoitsijan itse antamaan ennustetietoon perustuen projektinjohtourakan ennustettu kulu tulisi olemaan 36,39 M€. Suurimpia kustannusta kasvattaneita kulueriä ovat olleet:
•Asbestipurkutyöt, jotka eivät ilmenneet haitta-ainekartoituksissa 380 000 €
•Asbestisiivous 1 150 000 €
•Mikrobilisätyöt 670 000 €
•Vesikaton lisätyöt 870 000 €
•Ryntäykset 1 830 000 € (Ilman asbestisiivouksesta johtunutta lisäryntäystä olisivat ryntäyskustannukset pysyneet marraskuussa 2016 arvioidussa 1 M€:ssa)
•Muutostyöt 410 000 €
•Lisätyöt 1 730 000 €
•Lisäpäivien korvaus 280 000 €
•Purkutyöt, jotka eivät ilmenneet asiakirjoista 30 000 €
•Perustusten ym. vanhojen rakenteiden vahvistuksia 100 000 €
•Pikkolon muutokset 120 000 €
•Reiät ja läpivientien tuennat 170 000 €
•Käyttäjämuutokset 170 000 €
•Tavoitehinnan ylityksestä tilaajan osuus 160 000 €
C)Projektinjohtourakoitsijan kustannusennuste on kahden ja puolen kuukauden aikajaksolla edelleen kohonnut 1,05 M€. Ennustetarkkuutta on reklamoitu kuluneella raportointivälillä ja projektinjohtourakan lisätöihin on edelleen varattava lisävarausta 600 000 €.
D)Kesällä 2018 tehtäviä töitä varten on lisäksi varattava 200 000 € mm. Volter Kilven kadun puoleisen istutusalueen valmiiksi saattamiseksi, käyttäjän muuttovaiheessa esiin tuomia lisätarpeita ja irtaimiston verhoilua varten.
E)Näyttämötekniikkaurakoiden budjetti on alkuaan 2 250 000 €, ja ennusteen mukaan kustannus tulee olemaan 2 256 000 €.
Kaupunginteatterin peruskorjaus- ja laajennushankkeen kaupunginvaltuuston 28.11.2016 § 191 vahvistama kustannusarvio on 39,15 M€ ja tämän hetkinen kustannusennuste kiinteistöyhtiön mukaan 45 M€. Yhtiön mukaan tämä nousu muodostuu seuraavista kustannuseristä:
-Näyttämötekniikkaurakoiden lisätyöt 170 000 €
-Rakennuttajan kulujen nousu; suunnittelu, asiantuntijapalv. 1 230 000 €
-Ryntäyskulut 1 045 000 €
-Lisä- ja muutostyöt (mm. asbestisiivous ja aiheutunut työhaitta) 1 600 000 €
-Projektinjohtourakoitsijan varaus ryntäyskuluihin 330 000 €
-Projektinjohtourakoitsijan varaus lisä- ja muutostöihin 520 000 €
-Tilaajan varaus projektinjohtourakoitsijan lisä- ja muutostöihin 600 000 €
-Varaus kesällä 2018 tehtäviin töihin mm. Volter Kilven katu 200 000 €
-Tilaajan osuus tavoitehinnan ylityksestä 160 000 €
Kaupunginhallitukselle kustannuksia raportoitiin kesä- ja heinäkuussa 2017 perustuen 15.5. tilanteeseen. Aikavälillä 15.5.–7.8.2017 rakennushankkeen loppukustannusarvio on kasvanut 41,714 M€:sta 45 M€:oon. Yhtiön mukaan ennuste perustuu projektinjohtourakan osalta urakoitsijan antamiin tietoihin, ja rakennuttajan sekä näyttämötekniikkaurakoiden kustannusten osalta rakennuttajakonsultin arvioon. Suurimmat yksittäiset kustannusten kohoamiseen vaikuttavat kustannuserät ovat projektinjohtourakkaan kuuluvat ryntäys ja lisätyöt sekä niihin tehtävät varaukset. Projektinjohtourakan osalta urakoitsijan ennuste kustannuksista on noussut tarkasteluajanjaksolla nopeasti ja tämän erän tuleviin mahdollisiin muutoksiin varataan 600.000 €. Kustannusarviossa tulee huomioida myös kesään 2018 siirtyvät työt mm. Volter Kilven kadun puoleiset istutusrakenteet 200 000 € arvosta.
Kustannusten nousua 41,7 M€:sta 45 M€:uroon on tapahtunut seuraavin kustannuserin:
-Näyttämötekniikkaurakoiden lisätyöt 140 000 €
-Rakennuttajan kulujen nousu; suunnittelu ym. 170 000 €
-Ryntäyskulut 530 000 €
-Lisä- ja muutostyöt 630 000 €
-Projektinjohtourakoitsijan varaus ryntäyskuluihin 330 000 €
-Projektinjohtourakoitsijan varaus lisä- ja muutostöihin 520 000 €
-Tilaajan varaus projektinjohtourakoitsijan lisä- ja muutostöihin 600 000 €
-Varaus kesällä 2018 tehtäviin töihin mm. Volter Kilven katu 200 000 €
-Tilaajan osuus tavoitehinnan ylityksestä 160 000 €
KOy Turun Kaupunginteatterin hallitus toteaa, että hankkeen kustannukset ovat kohonneet kaupunginvaltuuston 28.11.2016 § 191 päätöksen jälkeen merkittävästi ja rakennushankkeen kokonaiskustannusennusteena tulisi käyttää summaa 45 M€.
Ryntäyssopimuksen vaikutukset hankkeeseen yleisesti: Viitaten kh:n 21.11.2016 § 446 antamaan omistajan ennakkonäkemykseen, jonka mukaan kiinteistöyhtiön oli solmittava ryntäyssopimus urakoitsijan kanssa, kirjeessä todetaan, että erityisesti kustannusten ennustamisen vaikeus on ollut ryntäyssopimuksen puitteissa haastavaa sekä tilaajalle, että urakoitsijalle. Töiden valmistuessa kustannusten arviointi on helpottunut, mutta niiden lopullista määrää ei varmuudella vielä tiedetä.
Yhtiö kertoo, että urakoitsijalla ei ollut ryntäyssopimuksen tekohetkellä velvollisuutta aikataulun kiristämiseen, mistä johtuen tilaajan neuvotteluasema sopimusneuvotteluissa riskien tasaamiseksi osapuolten kesken oli heikko. Projektinjohtourakka perustuu kuitenkin yhteistoimintaan ja urakoitsija oli valmis aikataulun kiristämiseen, jos sen oma riskipositio ei kiirehtimisen myötä muuttuisi urakkasopimuksessa määriteltyä heikommaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että tilaajan kannettavaksi ovat tulleet kaikki kiirehtimisen seuraukset. Niistä erityisesti kustannuksiin liittyvät riskit ovat realisoituneet, eikä niiden määrää osattu arvioida sopimuksen allekirjoitusvaiheessa.
Yhtiö toteaa raportissaan, että tilaaja on kaikissa ryntäystoimenpiteitä koskevissa päätöksissään valinnut vaihtoehdon, joka vähiten vaarantaisi teatterin valmistumista aikataulussa. Nämä päätökset on tehty kokonaisharkintaa käyttäen, eikä niitä olisi tarvinnut tehdä, jos urakassa olisi edetty urakkasopimuksen mukaisessa järjestyksessä ja aikataulussa.
Rahoituksellinen tilanne: Kaupunginteatterin peruskorjaus- ja laajennushankkeen rahoitus perustuu kaupunginvaltuuston myöntämään takaukseen ja OKM:n myöntämiin valtionavustuksiin. KOy Turun Kaupunginteatterille on myönnetty valtionavustusta yhteensä 4,85 M€, josta on kiinteistöyhtiön mukaan maksettu maksuaikataulun mukaisesti 90 % ja viimeinen erä 0,485 M€ maksetaan vasta, kun rakennushanke on valmis ja hankeselvitys hyväksytty. Viimeinen erä on näin ollen rahoitettava sen maksupäivään saakka.
Rahoituspäällikkö Kari Pentti 16.8.2017:
Kaupunginvaltuusto päätti 28.11.2016 § 191 korottaa hankkeen kustannusarviota 36,35 milj. eurosta 39,15 milj. euroon, mutta takauksen määrää ei tässä yhteydessä korotettu vastaamaan uutta kustannusarviota. Hankkeen rahoitus voidaan järjestään siten, että hankkeen kustannusten ollessa 45 M€, 4,85 M€ katetaan valtionosuuksilla ja 40,15 M€ omavelkaisella lainatakauksella. Hetkellinen rahoitusvaje (0,485 M€), joka syntyy valtionosuuksien jälkijättöisestä maksuaikataulusta, voidaan rahoittaa konsernitililimiitillä.
Kunnan sitoutuessa ko. pitkäaikaisen lainan takausvastuuseen ja rakennusaikaisen luottotililimiitin rahoittajaksi, tulee sen tarkastella sitoumustensa lainmukaisuutta kuntalain (410/2015), Euroopan unionista tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 ja 108 artiklan perusteella sekä komission asetuksen 651/2014 perusteella. Turun kaupungin lakiasiat on selvittänyt asiaa (Liite 1) ja todennut, että valtiontukisäännökset eivät estä takauksen antamista.
Takauksen antaminen ilman vastavakuutta ei vaaranna kunnan kysyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Lisäksi on todettava, että kaupunki ei voi luopua myöhemmin Koy Turun Kaupunginteatterin omistuksesta, koska kohteelle on saatu valtionosuutta eli näin ollen vastavakuutta ei ole tarpeen saada. Lisäksi takaus voidaan myöntää ilman takausprovisiota lakiasioiden antamasta valtiontukisääntelyä koskevasta lausunnosta ilmenevin perustein
Va. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi:
Sisäinen vuokra: Turun kaupunki vuokraa kohteen Turun Kaupunginteatteri Oy:lle. Kohteen vuokran määrittely mukailee pitkälti Turun kaupungin sisäisen vuokrajärjestelmän periaatteita huomioiden mm. kohteeseen sitoutuneen pääoman ja kohteen ylläpidosta aiheutuvat hoitokulut. 45 M€:n investointikustannuksen mukainen vuokra kohteelle on noin 3,85 M€ vuodessa. Vuokralaskelmassa (Liite 2) on lisäksi huomioitu 4,85 M€:n valtionosuus vuokraa alentavana tekijänä.
Turun Kaupunginteatteri Oy:n toimitusjohtaja Arto Valkamaa on informoitu asiasta.
Hankkeen jatkaminen
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 17.8.2017
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 28.11.2016 kaupunginteatterihankkeen kustannusarvioksi 39,15 M€. Kaupunginvaltuuston päätökseen perustuen solmittiin kiinteistöyhtiön toimesta ryntäyssopimus, jotta teatterin näytäntökausi pääsisi alkamaan syyskuussa 2017. Kyseisen ryntäyssopimuksen tavoite ensi-illan pitämisestä on yhtiön mukaan toteutumassa.
Kiinteistöyhtiö arvioi vuonna 2016 ryntäyssopimuksen kustannuksia kasvattavaksi vaikutukseksi noin miljoona euroa. Hanke jouduttiin kuitenkin osittain keskeyttämään asbestilöydösten vuoksi lähes kuukaudeksi, mikä nosti ryntäystoimenpiteiden kustannuksia alkuperäisestä arviosta noin 1,8 miljoonaan euroon. Osittain tästä ja esittelytekstissä kiinteistöyhtiön tarkemmin erittelemistä muista syistä johtuen hankkeen 39,15 M€:n kustannusarvio on ylittymässä selvästi.
Huolimatta kustannusarvion voimakkaasta noususta, pitkällä oleva rakennushanke tulee saattaa loppuun. Kaupunginhallitus merkitsi 22.5.2017 tiedokseen yhtiön tilanneraportin, jonka mukaan hankkeen kustannusennuste oli 41,714 M€. Kiinteistöyhtiön mukaan lisä- ja muutostöiden määrä oli kuitenkin vielä niin vaikeasti arvioitavissa, ettei hankkeen lopullista kustannusarviota voitaisi vahvistaa ennen elo-syyskuuta. Kaupunginhallitus päätti Kiinteistöyhtiön selvityksen perusteella, että hankkeen kustannusarvion ja omavelkaisen takauksen päivittäminen valmistellaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi 28.8.2017.
Kiinteistöyhtiön 16.8.2017 näkemyksen mukaan rakennushankkeen saattaminen loppuun edellyttää lopullisen kustannusarvion korottamista 45 miljoonaan euroon. Kaupunginvaltuuston hyväksymässä Tarveselvitys- ja hankesuunnitelmaohjeessa todetaan, että ”mikäli hankesuunnitelmassa hyväksytyt kustannukset nousevat indeksikorjausten huomioon ottamisen jälkeen yli 5 %, saatetaan hankesuunnitelman muutos alkuperäisen hankesuunnitelman hyväksyneen hallintoelimen hyväksyttäväksi”.
Käytännössä hankesuunnitelman kustannusarvion korottaminen 45 miljoonaan euroon mahdollistaisi ohjeen mukaan siten hankkeen lopulliseksi kustannukseksi ilman kaupunginvaltuuston uutta käsittelyä 47,25 miljoonaa euroa. Kyseistä joustovaraa ei enää tässä vaiheessa voi kuitenkaan pitää tarkoituksenmukaisena vaan hankkeen enimmäiskustannusarvio tulee päättää kiinteänä sisältäen kaikki mahdolliset riskivaraukset.
Perusteluna aiemmasta ohjeistuksesta poikkeavaan menettelyyn voi pitää sitä, että hankkeen kustannusarvion korotuksen lisäksi kaupunginvaltuuston tulee hankkeen rahoituksen mahdollistamiseksi korottaa myös kiinteistöyhtiölle myönnettävää lainatakausta. Kyseinen takausraja taas on hankkeen kustannusarviosta poiketen kiinteä, eikä yhtiö voi ylittää sitä ilman kaupunginvaltuuston hyväksyntää. Hanke on lisäksi jo hyvin loppuvaiheessa, eikä merkittäviä täysin ennustamattomia kustannuksia voi enää pitää todennäköisenä.
Hankkeen kokonaiskustannusarvioksi tulisi kiinteistöosakeyhtiön mainitsemilla esittelytekstissä perusteilla vahvistaa 45 M€. Hankkeelle myönnetyt valtion rahoitusosuudet huomioiden kaupunginvaltuuston myöntämäksi omavelkaiseksi takaukseksi tulisi vastaavasti vahvistaa 40,15 M€. Yhtiö on tähän mennessä nostanut pitkäaikaista lainaa 25 M€.
Hankkeesta tulee lisäksi laatia kaupungin toimesta ulkopuolista asiantuntemusta hyväksikäyttäen loppuselvitys. Kyseisessä selvityksessä tulee osoittaa rakennushankkeen eri prosessivaiheissa kustannusten hallitsemattomaan nousuun johtaneet syyt siten, että merkittävissä peruskorjaushankkeissa kyetään tulevaisuudessa aiempaa parempaan projektinhallintaan ja urakkamuodon tarkoituksenmukaiseen valintaan.
Liite 1Lakiasioiden lausunto koskien KOy Turun Kaupunginteatterin takausehtojen lainmukaisuutta kuntalain ja valtiontukisääntelyn näkökulmasta 17.8.2017
Liite 2Päivitetty vuokralaskelma
Oheismateriaali 1Projektinjohtourakan periaatteet 17.8.2017
Oheismateriaali 2KOy Turun kaupunginteatterin kirje 16.8.2017(salassa pidettävä, JulkL 24 § 20)
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää,
että Kaupunginteatterin peruskorjaus- ja laajennushankkeen kustannusarvioksi vahvistetaan 45 M€,
että hankkeen kustannusarvio sisältää tarvittavat varaukset ilman mahdollisuutta 5 % ylitykseen,
että kaupungin omavelkaisen takauksen määrää korotetaan Kiinteistö Oy Turun Kaupunginteatterin enintään 40,15 milj. euron lainoille,
että lainasumma voi koostua useammasta lainasta,
että yhtiön kilpailuttamien pitkäaikaisten lainojen laina-aika voi olla enintään 30 vuotta lainojen nostosta,
että kyseiset lainat tulee nostaa viimeistään vuonna 2018,
että lainat voivat olla kiinteä- tai vaihtuvakorkoisia,
että korkoriskin suojaamiseksi kaupunki myöntää omavelkaisen takauksen Kiinteistö Oy Turun Kaupunginteatterin kilpailuttamille nimellispääomaltaan yhtiön lainoja vastaaville enintään 40,15 milj. euron koronvaihtosopimuksille ja niihin liittyvälle johdannaisten yleissopimukselle,
että takauksista ei vaadita takausprovisiota tai edellytetä vastavakuutta ja,
että valtionosuuksien jälkijättöisestä maksuaikataulusta johtuva hetkellinen rahoitusvaje (0,485 M€) voidaan rahoittaa konsernitililimiitillä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginvaltuusto
Liitteet:
Kh § 347
Liite 1:Lakiasioiden lausunto koskien KOy Turun Kaupunginteatterin takausehtojen lainmukaisuutta kuntalain ja valtiontukisääntelyn näkökulmasta 17.8.2017
Liite 2:Päivitetty vuokralaskelma