Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 92 | 25.04.2017 | 4 | |
Kaupunginhallitus | 253 | 05.06.2017 | 2 |
4623-2017 (035, 010)
Turun kaupungin kuolinpesien säästörahaston ja Turun kaupungin sosiaalirahaston sääntöjen muuttaminen (Kv)
Tiivistelmä:
Turun kaupunki ja Turun AMK toteuttivat yhteistyössä kulttuurin ja hyvinvoinnin yh-teyksiä selvittävän kehitys- ja strategiatyön. Selvitystyön yhtenä jatkotoimenpide-ehdotuksena ehdotetaan kaupungille luovutettujen kuolinpesien säästörahaston sekä sosiaalirahaston toimintamallin muutosta ja käytön suuntaamista uudelleen vastaamaan paremmin Turun kaupungin strategisia tavoitteita.
Sosterla § 92
Kaupunginsihteeri Antti Perälä, laskutusesimies Riikka Kilpi, rahoituspäällikkö Kari Pentti ja lakimies Marjo-Riitta Pihlajamäki 10.4.2017:
Turun kaupungilla on kuolinpesien säästörahasto, joka karttuu valtionperintörahoituksin. Perillisittä ja ilman testamenttia kuolleiden henkilöiden kotikunnalla on oikeus hakea valtiolle perintönä tullutta omaisuutta itselleen. Hakemuksessa kunnan tulee määritellä sosiaalinen tai kulttuuriin liittyvä käyttötarkoitus omaisuudelle. Viime vuosina rahaston varoja on kohdennettu luovutuspäätöksen mukaisesti vanhustenhuollon kalustamiseen, varustamiseen ja rakentamiseen. Varoilla on hankittu muun muassa erilaisia liikkumisen apuvälineitä, kuntoilu-laitteita, piha-alueiden kalusteita, kuntoutuksen apuvälineitä sekä siirto- ja nostovälineitä. Lisäksi tuotolla on rahoitettu psykososiaalisten kuntoutusryhmien ja päihteitä käyttävien ikääntyneiden ryhmäkuntoutusta sekä omais- ja asiakastilaisuuksien toimintaa.
Turun kaupungilla on sosiaalirahasto -niminen lahjoitusrahasto, joka on perustettu Turun kaupunginvaltuuston tammikuun 24 päivänä 1972 ja helmikuun 11 päivänä 1980 tekemillä päätöksillä yhdistämällä useita eri lahjoitusrahastoja. Rahaston sääntöjen mukaan rahaston varoja käytetään sosiaalilautakunnan harkinnan mukaan erilaisiin sosiaalihuollollisiin tarkoituksiin turkulaisten hyväksi ottaen huomioon rahaston perustana olevien testamenttien ja lahjakirjojen määräykset.
Turun kaupunki ja Turun AMK toteuttivat yhteistyössä kulttuurin ja hyvinvoinnin yhteyksiä selvittävän kehitys- ja strategiatyön. Selvitystyön mukaan rahaston varojen käyttötarkoitusta tulisi suunnata uudelleen vastaamaan paremmin Turun kaupungin strategisia tavoitteita. Käyttötarkoituksen muutoksen tavoitteena on lisätä ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä sekä siinä tehtävää yhteistyötä kaupungin eri toimialojen välillä.
Muutoksessa ennakoidaan myös lähivuosien aluehallintouudistusta. Sote-uudistuksessa sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät maakuntien järjestettäväksi, mutta vastuu kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä säilyy kunnilla. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuuluu edelleen kunnille, koska hyvinvointi ja terveys ovat yhteydessä koulutukseen, liikunta-, ruoka- ja kulttuuri-palveluihin, kaavoitukseen, liikennejärjestelyihin sekä moniin muihin tehtäviin, jotka jäävät kuntien hoide-tavaksi myös sote-uudistuksen jälkeen. Kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on suunnitelmallista ja aktiivista toimintaa, joka tarvitsee toteutuakseen pysyvät rakenteet. Näillä pysyvillä rakenteilla tarkoitetaan poikkihallinnollisia johtamisen käytäntöjä ja toimeenpanorakenteita (esimerkiksi hyvinvointi-työryhmät ja koordinaatio), hyvinvointitavoitteisiin sitoutumista kuntasuunnittelussa, ajantasaista tietoa väestön hyvinvoinnista ja terveydestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä, vaikuttavia terveyden edistämisen käytäntöjä sekä riittäviä resursseja. Muutoksessa on tärkeä varmistaa, että hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ja ehkäisevät palvelut muodostavat jatkossakin kuntalaisen kannalta mielekkään sekä vaikuttavan kokonaisuuden. Tätä muutosta voidaan tukea myös kaupungin hallussa olevien rahastojen sääntöjen muuttamisella.
Tällä hetkellä kuolinpesien säästörahaston varojen vuotuisesta toiminnallisesta ylijäämästä käytetään Turussa kaupunginhallituksen päättämä määrä sosiaali- ja/tai terveyslautakunnan harkinnan mukaan luovutuspäätöksissä mainittuihin tarkoituksiin tai kohteisiin ja käyttämätön osa liitetään pääomaan. Kuolinpesien säästörahaston vuoden 2015 toiminnallinen ylijäämä oli 1.157.698,94 euroa, josta konsernihallinnon talous- ja strategiaryhmä suositteli jakamaan enintään 250.000,00 euroa. Kaupunginhallitus päättää talous-ja strategiaryhmän suosituksesta käytettävissä olevasta rahamäärästä, jonka jälkeen sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyvinvointitoimialan valmistelusta, mihin varat käytetään.
Vastaavasti sosiaalirahaston varojen vuotuisesta toiminnallisesta ylijäämästä käytetään Turussa kaupunginhallituksen päättämä määrä sosiaali- ja/tai terveyslautakunnan harkinnan mukaan luovutuspäätöksissä mainittuihin tarkoituksiin tai kohteisiin ja käyttämätön osa liitetään pääomaan. Sosiaalirahaston vuoden 2015 toiminnallinen ylijäämä oli 56.804,80 euroa, josta konsernihallinnon talous- ja strategiaryhmä suositteli jakamaan enintään 23.000,00 euroa. Kaupunginhallitus päättää talous-ja strategiaryhmän suosituksesta käytettävissä olevasta rahamäärästä, jonka jälkeen sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyvinvointitoimialan valmistelusta, mihin varat käytetään.
Toimintamallin ja päätösprosessin muutos Turussa
Kuolinpesien säästörahaston sekä sosiaalirahaston toimintamallin muutos edellyttää rahastojen käyttötarkoituksen uudelleenmäärittelyä sekä rahastojen sääntöjen muuttamista ottaen huomioon sosiaalihuoltorahastoon kuuluvien testamenttien ja lahjakirjojen määräykset.
Toimintamallin kehittämisprosessissa on arvioitu myös rahastojen yhdistämistä yhdeksi rahastoksi. Sosiaalihuoltorahaston pääoma vuoden 2015 lopussa oli 708.230,07 euroa. Rahaston pääoma muodostuu testamenteista ja lahjoituksista saaduista varoista. Rahaston käytettävissä olevilla varoilla toteutetaan testamenttien ja lahjoitusten määräykset, joten sosiaalirahaston kuolinpesien säästörahaston yhdistäminen saattaa vaarantaa näiden säädösten tarkoituksen ja siten rahastojen yhdistämiseen ei ole syytä ryhtyä.
Kuolinpesien säästörahaston osalta toimintamallin muutoksella voidaan luopua erillisestä luovutuspäätöksestä. Rahaston uusi käyttötarkoitus hyväksytetään valtionkonttorilla, jolloin jatkossa haettaessa valtionperintöjä riittää viittaaminen sääntöjen mukaiseen käyttötarkoitukseen. Valtionkonttori on ilmoittanut hyväksyvänsä edellä kuvatun menettelytavan. Kuolinpesien säästörahaston pääoma vuoden 2015 lopussa oli 10.023.748,04 euroa.
Päätösprosessin muutoksen tavoitteena on sujuvoittaa rahastojen käyttöä, yksinkertaistaa hallinnointia sekä nopeuttaa päätösprosessia, jotta varoja voidaan käyttää tuloksellisimmin ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Uusi käyttötarkoitus
Toimintamallin ja päätösprosessin muutoksen jälkeen kuolinpesien säästörahaston ja sosiaalirahaston varoja (huomioiden siihen kuuluvien testamenttien ja lahjakirjojen määräykset) voidaan suunnata kaupungin strategian mukaisesti asiakas- ja tarvelähtöisiin, matalan kynnyksen hyvinvointia edistäviin palveluihin huomioiden myös kulttuuriset hyvinvointipalvelut. Palveluita suunnataan ennaltaehkäisevään työhön, kotihoitoon, asumispalveluiden piirissä oleville vanhuksille sekä ikäihmisten kuntoutukseen. Kyseessä voi olla esimerkiksi toistuvaan taideryhmään osallistuminen, kuntotuttava taide- ja kulttuuritoiminta kotona tai hyvinvointikeskuksessa tai yksilölliset, sängyn vierellä tapahtuvat kohtaamiset taiteen ammattilaisen kanssa. Kulttuurisilla hyvinvointipalveluilla voidaan edistää ikääntyneiden, niin kotona kuin asumispalveluiden piirissä olevien henkilöiden toimintakykyä, elämänlaatua, koettua terveyttä ja elämänhallinnan tunnetta. Palveluiden vaikuttavuus riippuu myös palvelun kestosta ja toistoista. Palveluiden hankkimisessa on huomioitava toimijoiden ja toiminnan erilaisuus määrällisesti ja sisällöllisesti, aiempi kokemus sekä yhteistyö.
Ennaltaehkäisevän toiminnan ja kotihoidon kannalta merkityksellistä on myös kulttuuriystävätoiminnan kehittäminen osana ikääntyneiden kulttuuripalveluiden luo pääsemistä. Tällä hetkellä Kulttuuriystävätoiminnan koordinointi ja vapaaehtoisten välittäminen tapahtuu Turun seudulla aliresursoituna vapaaehtoistyönä SPR:n kautta. Kulttuuriystävä, -kaveri tai -luotsitoimintaa järjestetään Suomessa tällä hetkellä 23 paikkakunnalla.
Rahastojen varoja voidaan suunnata kehittämisluonteisesti myös hoitotyön ja toimintakulttuurin muutokseen turkulaisten asukkaiden osalta.
Tilinpäätöksen yhteydessä talous- ja strategiaryhmä arvioi jaettavan määrän. Tämän pohjalta poikkihallinnollinen asiantuntijaryhmä (hyvinvoinnin ohjausryhmä) tekee ehdotuksen rahastojen varojen käytöstä, arvioi rahoituksen uudelleensuuntaamisen kustannusvaikuttavuutta sekä varmistaa raportoinnin ja seurannan.
Oheismateriaali 1Turun kaupungin kuolinpesien säästörahaston sääntöjen muutokset
Oheismateriaali 2Turun kaupungin sosiaalirahaston sääntöjen muutokset
Liite 1Turun kaupungin kuolinpesien säästörahaston säännöt
Liite 2Turun kaupungin sosiaalirahaston säännöt
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 18.4.2017
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että Turun kaupungin
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 253
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 29.5.2017:
Sosiaali- ja terveyslautakunta on esittänyt, että kuolinpesien säästörahaston ja sosiaalirahaston sääntöjä muutetaan siten, että rahastojen varoja voidaan suunnata kaupungin strategian mukaisesti asiakas- ja tarvelähtöisiin, matalan kynnyksen hyvinvointia edistäviin palveluihin huomioiden myös kulttuuriset hyvinvointipalvelut. Lautakunta on niin ikään esittänyt, että palveluita suunnataan ennaltaehkäisevään työhön, kotihoitoon, asumispalveluiden piirissä oleville vanhuksille sekä ikäihmisten kuntoutukseen.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan esitys rahastojen sääntöjen muuttamiseksi on ajankohtainen. Lautakunta on kuitenkin esityksessään painottanut ja rajannut rahastojen varojen käyttötarkoitusta vanhuksille ja ikäihmisille. Rajaus säännöissä ei ole tarkoituksenmukainen, vaikka sitä painopisteenä pidettäisiinkin. Sääntöjä tulee muuttaa siten, että käyttötarkoitusta ei rajata tarpeettomasti. Käyttötarkoituksissa tulee kuitenkin huomioida valtiokonttorin luovutuspäätökset sekä testamenttien ja lahjakirjojen määräykset.
Liite 1Kuolinpesien säästörahaston säännöt
Liite 2Turun kaupungin sosiaalirahaston säännöt
Oheismateriaali 1Kuolinpesien säästörahaston voimassa olevat säännöt
Oheismateriaali 2Turun kaupungin sosiaalirahaston voimassa olevat säännöt
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää,
että liitteenä 1 olevat kuolinpesien säästörahaston säännöt ja liitteenä 2 olevat Turun kaupungin sosiaalirahaston säännöt hyväksytään tulemaan voimaan 1.7.2017 lukien ja
että samasta ajankohdasta kumotaan kaupunginvaltuuston 11.6.2007 hyväksymät kuolinpesien säästörahaston ja kaupunginvaltuuston 30.10.2000 hyväksymät Turun kaupungin sosiaalirahaston säännöt.
PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että molempien rahastojen sääntöihin sisällytetään maininta siitä, että rahaston varojen käytön painopisteenä ovat ikääntyneet kuntalaiset.
Päätös asiassa tehtiin Rantasen Eklundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
esiKaupunginvaltuusto
Liitteet:
Sosterla § 92
Liite 1:Turun kaupungin kuolinpesien säästörahaston säännöt
Liite 2:Turun kaupungin sosiaalirahaston säännöt
Kh § 253
Liite 1:Kuolinpesien säästörahaston säännöt
Liite 2:Turun kaupungin sosiaalirahaston säännöt