Valtiovarainministeriö
Lausuntopyyntö
24.04.2017 VM037:00/2016
Hallituksen esitysluonnos eduskunnalle maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa sekä valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia koskevaksi lainsäädännöksi
Johdanto
Tämä hallituksen esitysluonnos liittyy eduskunnalle 2.3.2017 annettuun hallituksen esitykseen HE 15/2017 vp. (maakuntauudistuksesta ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta) ja se sisältää ehdotukset maakunnille valtiolta ja kunnilta siirrettäviä eräitä muita kuin sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä ja pelastustoimen tehtäviä koskevien erityislakien muuttamiseksi. Lisäksi hallituksen esitysluonnos sisältää ehdotukset Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston, aluehallintovirastojen, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten ja työ- ja elinkeinotoimistojen lakkauttamisesta sekä uuden Valtion lupa- ja valvontaviraston viraston perustamisesta.
Lausuntopyyntö koostuu kolmesta osuudesta (A-C).
- A. käsittelee maakuntauudistuksessa maakunnille siirtyviä tehtäväaloja, jotka perustuvat maakuntalain maakuntien tehtäväalan määrittävään 6 §:ään. (kohta 1)
- B. käsittelee valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia ja sen edellyttämiä uusien virastojen perustamista koskevia lakiehdotuksia (kohta 2. Laki Valtion lupa- ja valvontavirastosta ja kohta 3. Laki Ahvenanmaan valtionvirastosta).
- C. käsittelee hallituksen esityksen sisältämää ehdotusta voimaanpanolaiksi sekä muita 224 lakiehdotusta, joilla toteutetaan uudistuksen edellyttämät tehtäväsiirrot maakunnille, Valtion lupa- ja valvontavirastolle ja muille virastoille. (kohdat 4-6)
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä (luoda käyttäjätunnus) ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Rekisteröitymiseen tarvitaan sähköpostiosoite ja vahva tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla, mobiili- tai kansalaisvarmenteella. Virkamieskäyttäjät voivat tunnistautua käyttäen VIRTU-tunnistautumispalvelua.
Lausunnon aloittavasta käyttäjästä tulee oletuksena vastuuvalmistelija. Kun käyttäjä on klikannut ’Aloita lausunto’ painiketta, voi hän tämän jälkeen lisätä muita valmistelijoita lausuntoon lisäämällä heidän sähköpostiosoitteensa. Myös vastuuvalmistelijan voi vaihtaa klikkaamalla ”Muokkaa” ja lisäämällä kyseisen henkilön sähköpostiosoite. Jokainen valmistelija tulee muistaa tallentaa erikseen klikkaamalla +-ikonia. Jokaiselle lisätylle henkilölle lähtee sähköpostitse pyyntö liittyä valmistelutiimiin.
Lausuntopyynnön ja kyselylomakkeen voi tulostaa kokonaisuudessaan Word- tai PDF-tiedostoksi klikkaamalla ”Lausuntopyynnön taustatiedot” –otsikkorivillä olevaa Word- tai PDF-kuvaketta ja tallentamalla tiedosto omalle työasemalle.
Jos lausunto annetaan organisaation nimissä, tulee huolehtia siitä, että lausunnon hyväksyminen tapahtuu organisaation käytäntöjen mukaisesti. Lausuntopalvelu.fi:ssä lausuntoluonnoksen voi lähettää toiselle käyttäjälle hyväksyttäväksi ennen lausunnon julkaisua. Myös hyväksyjän tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:n käyttäjäksi.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Lausunto pyydetään toimittamaan valtiovarainministeriölle viimeistään 19.6.2017.
Valmistelijat
Hallituksen esitykseen liittyen lisätietoja antavat
Sosiaali- ja terveysministeriö
Projektijohtaja, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti p. 0295163012
etunimi.sukunimi@stm.fi
Valtiovarainministeriö:
Hallitusneuvos Ilkka Turunen p. 02955 30097
Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki p. 02955 30129
Lainsäädäntöneuvos Jaska Siikavirta p. 02955 30370
etunimi.sukunimi@vm.fi
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Lausuntopyyntöön vastaamiseen liittyviin teknisiin kysymyksiin vastaa myös hankeassistentti Pirjetta Silvast, p. 02955 30412 (lomalla vk 17) ja erityisasiantuntija Hanna-Maria Paakkolanvaara, p. 02955 30240, etunimi.sukunimi@vm.fi.
Yhteyshenkilöt ministeriöittäin:
Oikeusministeriö: ylijohtaja Sami Manninen, p. 02951 50318, etunimi.sukunimi@om.fi
Sisäministeriö: hallitusneuvos Ilpo Helismaa, p. 02954 88422, etunimi.sukunimi@intermin.fi
Opetus- ja kulttuuriministeriö: neuvotteleva virkamies Iiris Patosalmi, p. 02953 30250, etunimi.sukunimi@minedu.fi
Maa- ja metsätalousministeriö: hallitusneuvos Tanja Viljanen, p. 02951 62353, etunimi.sukunimi@mmm.fi
Liikenne- ja viestintäministeriö: lainsäädäntöjohtaja Silja Ruokola, p. 02953 42367, etunimi.sukunimi@lvm.fi
Työ- ja elinkeinoministeriö: neuvotteleva virkamies Elina Isoksela, p. 02950 63719,etunimi.sukunimi@tem.fi
Sosiaali- ja terveysministeriö: hallitusneuvos Anne Kumpula, p. 02951 63705, etunimi.sukunimi@stm.fi
Ympäristöministeriö: lainsäädäntöjohtaja Riitta Rönn, p. 02952 50255, etunimi.sukunimi@ym.fi
Linkit
http://alueuudistus.fi/lausuntopyynnot - Taustamateriaaleja lausuntopyyntöön ja aiempiin lausuntokierroksiin liittyen.
http://alueuudistus.fi/sv/begaran-om-utlatande - Bakgrundsmaterial om begäran om utlåtande och tidigare remissbehandling
http://alueuudistus.fi/hallituksen-esitysluonnos-huhtikuu2017 - Hallituksen esitykseen liittyviä oheismateriaaleja.
Liitteet:
1. MAKU II yleisperustelut.pdf
1. LS II allmänna motiveringar.pdf
2. Laki Valtion lupa- ja valvontavirastosta.pdf
2. Lag om Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet.pdf
3. Laki Ahvenanmaan valtionvirastosta.pdf
3. Lag om Statens ämbetsverk på Åland.pdf
4. MAKU II lakiehdotukset.pdf
4. LS II Lagförslag.pdf
5. MAKU II yksityiskohtaiset perustelut.pdf
5. LS II detaljmotiveringar.pdf
6. Voimaanpanolaki.pdf
6. Införandelag.pdf
A. MAAKUNTAUUDISTUKSESSA MAAKUNNILLE SIIRTYVÄT TEHTÄVÄALAT
Tähän hallituksen esitykseen sisältyvät maakuntien tehtävät koostuvat kahdestakymmenestäyhdestä maakuntalain 6 §:n mukaisesta tehtäväalasta.
Kohta 1. Tässä voitte kommentoida maakunnalle nyt siirrettäviksi ehdotettavia tehtäviä tehtäväaloittain: kattavatko ehdotukset kaikki tehtäväalan tehtävät, jotka pitäisi siirtää? (1. MAKU II yleisperustelut luvut 2.3- 2.3.21)
Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 1? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä kohtaan 2.
oKyllä (vastauskohdat aukeavat, jos tämä vaihtoehto valitaan) X
oEi
Terveydensuojelu, tupakkavalvonta, elintarvikevalvonta sekä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta ja eläinlääkäripalvelut (HE 2.3.1)
Vastuuta ympäristöterveydenhuollosta ei tule siirtää maakunnalle, vaan kunnalla pitää olla mahdollisuus säilyttää järjestämisvastuu omalla päätöksellään. Ympäristöterveydenhuolto on osa kunnan vastuulla olevien lupatoimintojen kokonaisuutta, joka järjestetään nykyisin kaupungeissa tehokkaasti. Ympäristöterveydenhuollolla on myös kytkös kuntien elinvoimatehtävän kannalta tärkeään maankäyttöön.
Kunnan eläinlääkintähuollon ja valvontaeläinlääkäreiden tehtävät sekä löytöeläinten hoidon järjestäminen ovat suurissa kaupungeissa luonteva osa ympäristöterveydenhuoltoa. On tärkeää, että jatkossakin voidaan turvata näiden nykyisin hyvin toimivien yksiköiden toiminta ja yhteistyö.
Maatalous ja maaseudun kehittäminen (HE 2.3.2)
Ei kommentteja.
Maataloustuotteiden markkinajärjestelyt, maatalouden tuotantopanosten turvallisuus, laatu ja käyttö sekä kasvinterveyden valvonta (HE 2.3.3)
Ei kommentteja.
Kalatalous ja vesitalous (HE 2.3.4)
Ei kommentteja.
Aluekehittämisviranomaisten eräät tehtävät (HE 2.3.5)
Maakunnille kuuluvat aluekehittämisviranomaisen tehtävät ehdotetaan pääosin siirrettäviksi maakunnille muilla hallituksen esityksillä. Tähän hallituksen esitykseen sisältyviin maakunnille kuuluviin aluekehittämisviranomaisen tehtäviin Turun kaupungilla ei ole kommentoitavaa.
Alueellisen lyhyen, pitkän ja keskipitkän aikavälin koulutustarpeiden ennakointi ja alueellisten koulutustavoitteiden valmistelu (HE 2.3.6)
Ei kommentteja.
Maakunnan suunnittelu ja maakuntakaavoitus (HE 2.3.7)
Lain maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta 19 §:n mukaan maakunnan tehtävänä olisi maakuntakaavan laatiminen, maakunnan suunnittelu ja merialuesuunnittelu. Sisällöllisesti maakuntakaavan sääntely vastaisi nykyistä, maakuntien liittojen vastuulle kuuluvan maakuntakaavan sääntelyä.
Nykyisen maakuntakaavoituksen mekaaninen siirtäminen itsehallinnolliselle maakunnalle ei ole hyväksyttävää.
Koska maakuntauudistuksessa maakuntien liitot lakkaavat, ei ole enää olemassa tarkoituksenmukaista tahoa nykyisenlaisen ohjausvaikutukseltaan sitovan maakuntakaavan laatimiseksi. Maakuntakaavoitusta ei voida antaa itsehallinnollisen maakunnan tehtäväksi irrallisena kuntien itsehallintoon kuuluvan kaavoitusmonopolin yleispiirteisestä poliittisesta ohjauksesta.
Maakuntavaltuusto voi edelleen hyväksyä maakuntakaavan toimivaltaansa kuuluvan maakuntasuunnitelman havainnollistavana asiakirjana ilman oikeusvaikutteisuutta kuntien yleiskaavoituksen ja asemakaavoituksen osalta.
MRL 25 §:ssä säädettäisiin maakunnan suunnittelun tehtävistä. Velvollisuus maakuntastrategian laatimiseksi on perusteltu. Maininta maakuntakaavasta tulee poistaa. Säännös vastaa maakuntakaavoituksen osalta nykyistä sääntelyä, eikä ole hyväksyttävissä tilanteessa, jossa maakuntakaavasta päättäminen ei ole enää kuntien välillisenkään päätösvallan piirissä.
MRL 27 §:ssä säädettäisiin maakuntakaavan laatimisesta mm. siten, että kaavan valmistelua ohjaamaan on asetettava kuntien yhteistyöryhmä. Ohjausryhmä, jossa on kuntien nimeämiä jäseniä, ei muuta sitä, että tosiasiassa itsehallinnolliselle maakunnalle mekaanisesti siirrettävä maakuntakaavoitustehtävä rikkoo kuntien kaavoitusmonopolin. Säännös tulee poistaa, koska se viittaa asiallisesti nykyisin tehtävään maakuntakaavoitukseen. Vastaavaa säännöstä ei tarvita, kun maakuntakaava toimii maakuntasuunnitelman havainnollistavana asiakirjana vailla oikeusvaikutuksia.
MRL 28 §:ssä säädettäisiin maakuntakaavan sisältövaatimuksista. Säännös on sama kuin nykyinen. Maakuntakaavan sisältövaatimuksissa on seikkoja, joiden arvioiminen ei voi olla maakunnan tehtävänä. Keskuskaupungin näkökulmasta esimerkiksi liikennejärjestelmän toimivuuden tai elinkeinoelämän toimintaedellytysten arviointi myös maankäytön kannalta ovat kaupungin keskeisiä tehtäviä ja osa päivittäistä päätöksentekoa ja kehittämistä. Tehtävien säätäminen maakunnan vastuulle osana maakuntakaavoitustehtävää luo päällekkäisen rakenteen, joka haittaa elinvoiman ja kilpailukyvyn kehittämistä.
MRL 31 §:ssä säädettäisiin, että maakuntakaavan hyväksyy maakunnan ylin päättävä toimielin. Se, että oikeusvaikutteisen maakuntakaavan hyväksyy kunnista irrallaan oleva taho, rikkoo kuntien kaavoitusmonopolin.
MRL 32 ja 33 §:ssä säädettäisiin maakuntakaavan oikeusvaikutuksista ja rakentamisrajoituksesta. Säännökset ovat samat kuin nykyiset. Maakuntakaavalla ei voi olla vastaavia oikeusvaikutuksia, mikäli siitä päättäminen siirretään kunnilta itsehallinnolliselle maakunnalle.
MRL 65, 66 ja 67 §:ssä säädettäisiin kaavaehdotuksen asettamisesta julkisesti nähtäville, viranomaisneuvottelusta ja kaavan hyväksymisestä ja voimaantulosta ilmoittamisesta. Siltä osin kuin pykälissä säädettäisiin maakuntakaavasta, säädökset vastaavat nykyisin tehtävää maakuntakaavoitusta. Koska nykyistä maakuntakaavoitustehtävää ei tule siirtää itsehallinnollisen maakunnan tehtäväksi, ei mainituissa pykälissä tule säätää maakuntakaavoituksesta.
MRL 127 §:n 4 momentissa säädettäisiin, että kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee 14 päivän kuluessa purkamisilmoituksen tai purkamiseen johtavan rakennuslupahakemuksen saatuaan tiedottaa siitä kunnanhallitukselle ja Valtion lupa- ja valvontaviranomaiselle, mikäli rakennuksen tai sen osan purkaminen voi merkitä historiallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaan rakennuksen taikka kaupunkikuvan tai rakennetun ympäristön turmeltumista. Kyseistä momenttia ei ole nykyisessä maankäyttö- ja rakennuslaissa. Ehdotettu momentti on tarpeeton ja se tulee poistaa esityksestä. Maininta kunnanhallitukselle tiedottamisesta ei ole tarkoituksenmukainen ja Valtion lupa- ja valvontaviranomaiselle ilmoittaminen on turhaa byrokratiaa, josta säätäminen olisi vastoin hallitusohjelmaan kirjatun kaavoituksen ja rakentamisen lupien sujuvoittamista koskevia toimenpiteitä.
MRL 133 § (Kuuleminen ja lausunnot), 173 § (Poikkeamismenettely), 177 § (Määräys suunnitteluvelvoitteen toteuttamiseksi) ja 178 § (Määräys valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteen toteuttamiseksi) esitetyt viittaukset maakuntakaavaan tulee poistaa, koska ne sääntelevät nykyisin tehtävää maakuntakaavoitusta. Nykyistä maakuntakaavoitustehtävää ei voi mekaanisesti siirtää itsehallinnollisen maakunnan tehtäväksi.
MRL 190 §:ssä säädettäisiin muutoksenhausta. Pykälän 1 momentissa viitataan maakunnan 33§:n 3 momentissa tarkoitettuun päätökseen (rakentamisrajoitus). Maakuntakaavalla ei voi olla nykyistä vastaavia oikeusvaikutuksia, mikäli kaavoitustehtävä siirretään itsehallinnolliselle maakunnalle. Siksi 190 §:stä tulee poistaa viittaus 33 §:n 3 momenttiin.
MRL 191 §:ssä säädettäisiin valitusoikeudesta kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä mm. siten, että valitusoikeus on myös maakunnalla ja kunnalla, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä tai rakennusjärjestyksellä on vaikutuksia. Maakunnan valitusoikeus tulee rajata vain seikkoihin, joilla on valtakunnallista tai maakunnallista merkitystä. MRL:n uudistuksessa on päädytty poistamaan ELY-keskusten valitusoikeus osana normitalkoita. Lausuttavana olevan esityksen kirjaus maakunnan valitusoikeudesta tarkoittaa käytännössä sitä, että ELY:n valitusoikeutta vastaava valitusoikeus palautettaisiin MRL:ään. Tämä on vastoin niitä byrokratian keventämisen periaatteita, joilla MRL:n säännöksiä viime vuosina uudistettu.
Kuntien alueiden käytön suunnittelun ja rakennustoimien järjestämisen edistäminen (HE 2.3.8)
Ei kommentteja.
Luonnon monimuotoisuuden suojelun edistäminen ja kulttuuriympäristön hoito (HE 2.3.9)
Ei kommentteja.
Maastoliikennelain yleinen valvonta ja erityislupien myöntäminen liikuntarajoitteisille (HE 2.3.10)
Ei kommentteja.
Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyyn liittyvät valvontatehtävät (HE 2.3.11)
Ei kommentteja.
Alueellisen liikuntaneuvoston asettaminen yhteistyössä muiden maakuntien kanssa sekä liikunnan edistäminen maakunnassa alueellisen liikuntaneuvoston toiminnan kautta sekä ulkoilureittitehtävät (HE 2.3.12)
Ei kommentteja.
Vesihuollon edistäminen ja suunnittelu, vesivarojen käytön ja hoidon sekä turvariskien hallinnan tehtävät, alueelliset luonnonvaratehtävät ja huolehtiminen ympäristö-, vesihuolto- ja vesistötöiden toteuttamisesta (HE 2.3.13)
Ei kommentteja.
Vesien ja merensuojelu, vesien ja merenhoidon järjestäminen ja toteuttaminen sekä merialuesuunnittelu (HE 2.3.14)
Ei kommentteja.
Ympäristötiedon tuottaminen ja ympäristötietouden parantaminen (HE 2.3.15)
Ei kommentteja.
Alueelliset romaniasiain neuvottelukuntia ja romaniasioita koskevat tehtävät (HE 2.3.16)
Ei kommentteja.
Yhteispalveluiden alueellinen järjestäminen ja kehittäminen (HE 2.3.17)
Lain julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain muuttamisesta 8 a §:ssä säädettäisiin mm., että yhteispalvelusopimuksista pidettävän rekisterin rekisterinpitäjinä toimisivat maakunnat. Yhteispalvelurekisterin teknisestä ylläpitämisestä ja kehittämisestä vastaisi maakuntien yhteinen tieto- ja viestintäteknisten palvelujen palvelukeskus. Säädös yhteispalvelurekisterin teknisestä ylläpitämisestä tulee poistaa. Maakunnat ovat itsehallinnollisia yksiköitä, joiden tukipalvelujen järjestäminen tulee olla maakuntien päätettävissä.
Saariston liikenteen suunnittelu ja järjestäminen (HE 2.3.19)
Lain saariston kehityksen edistämisestä annetun lain muuttamisesta 5 §:ssä säädettäisiin liikenne- ja kuljetuspalveluista. Tarkoituksena olisi, että saaristoliikenteen järjestämisvastuu siirtyisi valtiolta maakunnille. Tehtävän tarkempi sisältö määriteltäisiin maakuntastrategiassa. Rahoitus järjestettäisiin erillisrahoituksena liikenne- ja viestintäministeriön momenteilta.
Yhteysalusliikenteen järjestäminen on nykyisin keskitetty Varsinais-Suomen ELY-keskukseen, joka kilpailuttaa ja avustaa liikennettä Sipoon, Raaseporin, osittain Inkoon ja Loviisan saaristoissa sekä Saariston Rengasteillä. Saariston yhteysalusliikenteestä 90 % kohdentuu Varsinais-Suomeen. Järjestämisvastuun hajauttaminen 18 maakunnan vastuulle ei ole tarkoituksenmukaista, vaan vastuu koko maan yhteysalusliikenteen järjestämisestä tulisi osoittaa Varsinais-Suomen maakunnalle.
Mainitun lain 3 momentissa säädettäisiin, että valtio osallistuu saariston liikenne- ja kuljetuspalveluiden kustannusten kattamiseen valtion talousarvioon varatun määrärahan rajoissa. Momentti tulee muuttaa siten, että valtion tulee varata vuosittain talousarviossa riittävä rahoitus maakunnan määrittelemän saaristoliikenteen palvelutason toteuttamiselle.
Maakunnan ja sen alueen kaikkien kuntien tekemällä sopimuksella maakunnan hoidettavaksi kunnissa siirretyt rakennusvalvonnan ja ympäristötoimen järjestämisen tehtävät, joiden hoitamiseen kunnat ovat osoittaneet maakunnalle rahoituksen (HE 2.3.20)
Ei kommentteja.
Maakunnan muut tehtävät (HE 2.3.21)
Valtion varoista myönnetään investointiavustuksia erityisryhmille tarkoitettujen asuntojen rakentamista, hankintaa ja perusparantamista varten siten kuin avustuksista erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi annetussa laissa säädetään (investointiavustuslaki). Tätä tarkoitusta varten otetuille lainoille myönnetään valtion varoista myös korkotukea ja valtion takaus vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain mukaisesti (korkotukilaki).
Investointiavustusta voidaan investointiavustuslain 6 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan myöntää vain sellaisille asuntohankkeille, joita asuinrakennuksen sijaintikunta puoltaa. Hankkeiden puoltamiseen ei liity erityistä ohjausta tai valvontaa, vaan kyse on kuntien suorittamasta tarkoituksenmukaisuusharkinnasta.
Investointiavustuslain 6 §:n 1 momentin 3 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että asuinrakennuksen sijaintikunta tai maakunta puoltaa avustuksen myöntämistä. Ehdotettua muutosta ei tule tehdä, vaan puolto tulee jatkossakin hakea kunnalta. Kunnat vastaavat alueellaan maankäyttö- ja asuntopolitiikasta, eikä ole tarkoituksenmukaista, että maakunta antaisi ko. puollon sijaintikunnan asemesta. Myös korkotukilain muuttamisesta ehdotetun lain 3 §:n 2 momentissa ehdotettu muutos viittaa maakunnan puoltamiin kohteisiin. Muutos tulee poistaa.
Muut huomiot maakunnille siirtyvien tehtäväalojen osalta
Maakuntien tehtäväkenttä on erittäin laaja etenkin huomioiden äärimmäisen tiukka aikataulu, jonka puitteissa uudet organisaatiot olisi rakennettava. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on jo sellaisenaan niin suuri rakenteellinen uudistus, että sen läpivientiä ei tulisi vaarantaa muihin toimialoihin liittyvillä työnjaollisilla ja rakenteellisilla muutoksilla samanaikaisesti.
B. VALTION LUPA-, OHJAUS- JA VALVONTATEHTÄVIEN UUDELLEENORGANISOINTI
Hallituksen esitykseen sisältyy ehdotukset valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisoimiseksi. Esityksellä perustettaisiin Valtion lupa- ja valvontavirasto, jolle koottaisiin pääosa lakkautettavaksi ehdotettavien aluehallintovirastojen ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tehtävistä sekä osa lakkautettavaksi ehdotettavien elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten tehtävistä. Valtion lupa- ja valvontavirasto olisi toimivallaltaan valtakunnallinen ja tehtäviltään monialainen valtion hallintoviranomainen, joka turvaisi alueilla toimien perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista ja valvoisi yleistä etua hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä. Virastotyypiltään Valtion lupa- ja valvontavirasto olisi uudenlainen valtioneuvoston alainen ja sitä ohjaavien ministeriöiden yhteinen virasto. Esitykseen sisältyy myös ehdotus laiksi Ahvenanmaan valtionvirastosta. Laki ei muuta Ahvenanmaan valtionviraston asemaa eikä merkittävissä määrin tehtäviäkään.
Kohta 2. Tässä voitte kommentoida Valtion lupa- ja valvontavirastoa koskevaa lakiehdotusta (2. Laki Valtion lupa- ja valvontavirastosta), sen yksityiskohtaisia perusteluja sekä sitä koskevia yleisperusteluosuuksia: Muutos- ja korjausehdotuksia Valtion lupa- ja valvontavirastoa koskevaan lakiehdotukseen ja sen yksityiskohtaisiin perusteluihin sekä mahdolliset kommentit yleisperusteluihin
Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 2? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä kohtaan 3.
oKyllä (vastauskohdat aukeavat, jos tämä vaihtoehto valitaan)
oEi X
Luku 1 Valtion lupa - ja valvontaviraston asema ja tehtävät (1-4 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 2 Valtion lupa- ja valvontaviraston organisaatio (5 §)
Kommenttinne tästä pykälästä
Luku 3 Valtion lupa- ja valvontaviraston johtaminen (6-9 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 4 Valtion lupa- ja valvontaviraston ohjaus (10-13 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 5 Sosiaali- ja terveysalan tehtävistä vastaavaa toimialaa koskevat erityissäännökset (14-19 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 6 Eräiden ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittely Valtion lupa- ja valvontavirastossa (20-23 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 7 Erinäiset säännökset (24-32 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Valtion lupa- ja valvontavirastoa koskevat yleisperustelut ja muut huomiot
Kommenttinne yleisperusteluista tai muut huomionne lakiehdotuksesta. (Pyydämme yksilöimään yleisperustelun osuuden, jota kommentoitte.)
Kohta 3 Tässä voitte kommentoida Ahvenanmaan valtionvirastosta annettua lakiehdotusta (3. Laki Ahvenanmaan valtionvirastosta), sen yksityiskohtaisia perusteluja sekä yleisperusteluosuuksia: Muutos- ja korjausehdotuksia Ahvenanmaan valtionvirastoa koskevaan lakiehdotukseen ja sen yksityiskohtaisiin perusteluihin sekä mahdolliset kommentit yleisperusteluihin
Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 3? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä kohtaan 4.
oKyllä (vastauskohdat aukeavat, jos tämä vaihtoehto valitaan)
oEi X
Muutos- ja korjausehdotukset Ahvenanmaan valtionvirastoa koskevaan lakiehdotukseen ja sen yksityiskohtaisiin perusteluihin
Kommenttinne lakiehdotuksesta. (Pyydämme viittaamaan pykälään/pykäliin, joita kommentoitte.)
Ahvenanmaan valtionvirastoa koskevan lakiehdotuksen yleisperustelut ja muut huomiot
Kommenttinne yleisperusteluista tai muut huomionne lakiehdotuksesta. (Pyydämme yksilöimään yleisperustelun osuuden, jota kommentoitte.)
C. MAAKUNTAUUDISTUSTA JA VALTION LUPA-, OHJAUS- JA VALVONTATEHTÄVIEN UUDELLEENORGANISOINTIA KOSKEVA VOIMAANPANOLAKI SEKÄ ERITYISLAKIEN MUUTOKSET
Kohta 4. Tässä voit kommentoida hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta laiksi maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa sekä valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (6. Voimaanpanolaki): Muutos- ja korjausehdotuksia voimaanpanolain pykäliin ja yksityiskohtaisiin perusteluihin.
Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 4? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä kohtaan 5.
oKyllä (vastauskohdat aukeavat, jos tämä vaihtoehto valitaan)
oEi X
Luku 1 Yleiset säännökset (1-3 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 2 Tehtäviä ja toimivaltaa koskevat säännökset (4-7 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 3 Henkilöstöä koskevat säännökset (8-10 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 4 Omaisuusjärjestelyt (11-26 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Luku 5 Erinäiset säännökset (27-34 §)
Kommenttinne näistä pykälistä
Kohta 5. Tässä voit kommentoida hallituksen esityksen sisältämiä muita 224 lakiehdotusta, joilla toteutetaan maakuntauudistuksen edellyttämät tehtävänsiirrot maakunnille, Valtion lupa- ja valvontavirastolle ja muille virastoilla: Muutos- ja korjausehdotuksia esitysluonnoksen pykäliin (4. MAKU II lakiehdotukset) ja yksityiskohtaisiin perusteluihin (5. MAKU II yksityiskohtaiset perustelut).
Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 5? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä kohtaan 6.
oKyllä (vastauskohdat aukeavat, jos tämä vaihtoehto valitaan) X
oEi
Kommenteissa pyydämme viittaamaan lukuun, lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.
Ulkoministeriö, 2 lakiehdotusta, luku 2.1 (lakiehdotukset 1-2)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Oikeusministeriö, 32 lakiehdotusta, luku 2.2 (lakiehdotukset 1-32)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Sisäministeriö, 6 lakiehdotusta, luku 1.1 (lakiehdotukset 1-3) ja luku 2.3 (lakiehdotukset 1-3)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Puolustusministeriö, 2 lakiehdotusta, luku 2.4 (lakiehdotukset 1-2)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Valtiovarainministeriö, 20 lakiehdotusta, luku 1.2 (lakiehdotukset 1-8) ja luku 2.5 (lakiehdotukset 1-12)
5. Laki julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain muuttamisesta
8 a § Yhteispalvelurekisteri. Poistetaan 1 momentista virke ”Yhteispalvelurekisterin teknisestä ylläpitämisestä ja kehittämisestä vastaa maakuntien yhteinen tieto- ja viestintäteknisten palvelujen palvelukeskus.”
Opetus- ja kulttuuriministeriö, 14 lakiehdotusta, luku 2.6 (lakiehdotukset 1-14)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Maa- ja metsätalousministeriö, 72 lakiehdotusta, luku 1.3 (lakiehdotukset 1-72)
63. Laki saariston kehityksen edistämisestä annetun lain muuttamisesta
5 § Liikenne- ja kuljetuspalvelut. Muutetaan 1 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Varsinais-Suomen maakunnan on pyrittävä huolehtimaan siitä, että saariston vakinaisella väestöllä on käytettävissään asumisen, toimeentulon ja välttämättömän asioinnin kannalta tarpeelliset liikenne- ja kuljetuspalvelut, sekä siitä, että nämä palvelut ovat mahdollisimman joustavat ja ilmaiset tai hinnaltaan kohtuulliset.”
Muutetaan 4 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Valtion tulee varata vuosittain talousarviossa riittävä rahoitus maakunnan määrittelemän saaristoliikenteen palvelutason toteuttamiselle.
Liikenne- ja viestintäministeriö, 8 lakiehdotusta, luku 1.4 (lakiehdotukset 1-8)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Työ- ja elinkeinoministeriö, 28 lakiehdotusta, luku 1.5 (lakiehdotukset 1-2) ja 2.8 (lakiehdotukset 1-26)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Sosiaali- ja terveysministeriö, 14 lakiehdotusta, luku 1.6 (lakiehdotukset 1-4) ja luku 2.9 (lakiehdotukset 1-10)
Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme viittaamaan lakiehdotuksen numeroon ja pykälään.)
Ympäristöministeriö, 26 lakiehdotusta, luku 1.7 (lakiehdotukset 1-8) ja luku 2.10 (lakiehdotukset 1-18)
Mitä seuraavassa ehdotetaan liittyen maakuntakaavoitukseen, edellyttää sitä, että voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamaa maakuntakaavoitustehtävää ei siirretä maakunnan tehtäväksi.
1. Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
19 § Maakunnan tehtävät. Muutetaan 1 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Maakunnan tehtävänä on maakunnan suunnittelu ja merialuesuunnittelu.”
25 § Maakunnan suunnittelun tehtävät. Muutetaan 1 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Maakunnan suunnitteluun kuuluu maakuntastrategia. Maakuntastrategiasta säädetään maakuntalain 35 §:ssä.” Poistetaan 3 momentti.
27 § Maakuntakaavan laatiminen. Poistetaan pykälä.
28 § Maakuntakaavan sisältövaatimukset. Poistetaan pykälä.
31 § Maakuntakaavan hyväksyminen. Poistetaan pykälä.
32 § Maakuntakaavan oikeusvaikutukset muuhun suunnitteluun ja viranomaistoimintaan. Poistetaan pykälä.
33 § Rakentamisrajoitus. Poistetaan pykälä.
65 § Kaavaehdotuksen asettaminen julkisesti nähtäville. Poistetaan 3 momentti.
66 § Viranomaisneuvottelu. Poistetaan 1 ja 3 momentit.
67 § Ilmoittaminen kaavan hyväksymisestä ja voimaantulosta. Poistetaan 2 momentti.
127 § Rakennuksen purkamislupa. Poistetaan 4 momentti.
133 § Kuuleminen ja lausunnot. Muutetaan 3 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Jos rakennuslupaa haetaan luonnonsuojelulain mukaiselle valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädettävälle luonnonsuojelun kannalta merkittävälle alueelle, hakemuksesta on pyydettävä lausunto viranomaiselta, jonka toimivaltaan asia kuuluu.”
173 § Poikkeamismenettely. Poistetaan 4 momentin 3 kohta.
177 § Määräys suunnitteluvelvoitteen toteuttamiseksi. Poistetaan 4 momentti.
178 § Määräys valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteen toteuttamiseksi. Muutetaan 1 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Jos edellytysten luominen tietylle alueen käytölle on valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteen toteuttamiseksi yleisen edun kannalta erittäin tärkeää eikä yleis- tai asemakaavassa ole osoitettu tarpeellista ratkaisua, ympäristöministeriö voi antaa kunnalle tähän liittyviä alueen suunnittelutehtävän hoitamista koskevia määräyksiä.”
190 § Muutoksenhaku muusta viranomaisen päätöksestä. Muutetaan 1 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Muutosta kunnan viranomaisen tämän lain mukaiseen muuhun kuin 188 ja 189 §:ssä tarkoitettuun päätökseen haetaan valittamalla hallinto-oikeuteen. Toimivaltainen hallinto-oikeus määräytyy hallintolainkäyttölain (586/1996) 12 §:n mukaan.”
191 § Valitusoikeus kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä. Muutetaan 1 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Sen lisäksi, mitä kuntalain 137 §:ssä säädetään valitusoikeudesta, viranomaisella on toimialaansa kuuluvissa asioissa oikeus valittaa kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä. Valitusoikeus on myös kunnalla, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä tai rakennusjärjestyksellä on vaikutuksia sekä maakunnalla, jonka alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä tai rakennusjärjestyksellä on merkittäviä valtakunnallisia tai maakunnallisia vaikutuksia.”
Muutetaan 2 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Sen lisäksi, mitä muutoksenhausta erikseen säädetään, on rekisteröidyllä paikallisella tai alueellisella yhteisöllä toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan oikeus valittaa kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä.”
Muutetaan 4 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Muilla kuin kunnalla ei ole oikeutta hakea muutosta hallinto-oikeuden päätökseen, jolla hallinto-oikeus on kumonnut kunnan viranomaisen tekemän kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen. Jos ranta-asemakaavan laatimisesta on huolehtinut maanomistaja, hänellä on kuitenkin oikeus valittaa hallinto-oikeuden päätöksestä.”
2. Laki avustuksista erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi annetun lain 6 §:n muuttamisesta
6 § Myöntämisen edellytykset. Muutetaan 1 momentin 3 kohta kuulumaan seuraavasti: ”että asuinrakennuksen sijaintikunta puoltaa avustuksen myöntämistä.”
3. Laki vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain muuttamisesta
3 § Korkotukilainojen hyväksymisvaltuus. Muutetaan 2 momentti kuulumaan seuraavasti: ”Valtioneuvosto voi vahvistaa lainojen hyväksymisvaltuuden alueelliset ja muut käyttöperusteet. Hyväksymisvaltuutta voidaan yleisten edellytysten täyttyessä käyttää kunnan puoltamiin kohteisiin.”
Kohta 6. Tässä kohdassa voitte jättää muita lausunnoilla olevaa hallituksen esitystä koskevia uudistuksen täytäntöönpanoon liittyviä kommenttejanne, huomioitanne ja näkemyksiänne.
Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 6? Pakollinen kysymys.
oKyllä (vastauskohdat aukeavat, jos tämä vaihtoehto valitaan)
oEi X
Mikäli tiedätte kommenttinne koskevan tiettyä hallinnonalaa, pyydämme jättämään kommenttinne ko. hallinnonalan alle. Muussa tapauksessa voitte jättää uudistuksen täytäntöönpanoa koskeviin lakiehdotuksiin liittyvän yleisen kommenttinne hallinnonalariippumattomana palautteena.
Ulkoministeriön hallinnonala
Oikeusministeriön hallinnonala
Sisäministeriön hallinnonala
Puolustusministeriön hallinnonala
Valtiovarainministeriön hallinnonala
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Ympäristöministeriön hallinnonala
Hallinnonalariippumaton yleinen palaute täytäntöönpanoa koskeviin lakiehdotuksiin
Kouki Sami
Paakkolanvaara Hanna-Maria
Valtiovarainministeriö