Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus22522.05.20171

3781-2017 (421)

Vastaus kaupunginhallituksen jäsen Johannes Yrttiahon selvityspyyntöön yksityisessä päivähoidossa ilmenneistä rikkeistä ja palvelusetelien myöntämisestä ylipaikoille

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen jäsen Johannes Yrttiaho on 27.3.2017 § 141 tehnyt selvitys-pyynnön yksityisessä päivähoidossa ilmenneistä rikkeistä ja palvelusetelien myöntämisestä ylipaikoille. Kaupunginhallitukselle esitetään, että laadittu selvitys merkitään tiedoksi ja selvityspyyntö käsitellyksi.

Kh § 225

Kaupunginsihteeri Merja Jokela 8.5.2017:

Kaupunginhallituksen jäsen Johannes Yrttiaho teki 27.3.2017 § 141 selvityspyynnön yksityisessä päivähoidossa ilmenneistä rikkeistä ja palvelusetelien myöntämisestä ylipaikoille. Selvityspyynnössään Yrttiaho vaati, että kaupunki puuttuu välittömästi Touhula Varhaiskasvatus Oy:n rikkeisiin ja ryhtyy toimiin kunnollisen varhaiskasvatuksen turvaamiseksi ao. yksikön lapsille. Lisäksi Yrttiaho vaati selvitystä mm. Touhula Varhaiskasvatus Oy:n Varissuon yksikköön ylipaikoille myönnetyistä palveluseteleistä ja erityisestä tuesta yksityisissä päiväkodeissa.

Sivistystoimiala on antanut vastauksensa Yrttiahon selvityspyyntöön.

Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala 5.5.2017:

Taustaa

Touhula Varhaiskasvatus Oy:n Varissuon yksikön tilanne ja tarkastuskäynti

Turun kaupungille toimitettiin lauantaina 4.3.2017 Touhula Varhaiskasvatus Oy:n Varissuon yksikön henkilökunnan yhteydenotto sähköpostitse osana laajempaa jakelua. Yhteydenotossa todettiin, että Touhula Varissuolla lasten määrä on liian suuri, henkilöstön määrässä ja kelpoisuudessa on ongelmia sekä lasten hoidossa ja turvallisuudessa on puutteita.

Varhaiskasvatuslain mukaan toiminnan järjestämisessä käytettäviin toimintayksiköihin ja toimitiloihin voidaan tehdä tarkastuskäynti, jos tarkastuksen tekemiseen on perusteltu syy. Touhula Varhaiskasvatus Oy:n Varissuon yksikköön tehtiin tarkastuskäynti maanantaina 6.3.2017 aamupäivällä yhteistyössä aluehallintoviraston kehittämispäällikkö Ulla Peltolan kanssa. Sivistystoimialalta tarkastuskäynnillä olivat mukana aluepäällikkö Pia Jokinen ja palvelualuejohtaja Vesa Kulmala. Tarkastuskäynti tehtiin ennalta ilmoittamatta. Molemmat tahot laativat tarkastuskäynnistä muistiot, jotka ovat oheismateriaaleissa 1 ja 2.

Tarkastuksessa todettiin, että päiväkodissa oli sopimussuhteessa enemmän lapsia kuin ympäristöterveydenhuollon asettamassa tilojen soveltuvuudessa sallitaan. Lisäksi todettiin, että henkilökunnassa oli ollut merkittävästi vaihtuvuutta vuoden 2017 aikana, minkä vuoksi oli jouduttu tekemään sijaisjärjestelyjä. Uuden henkilökunnan rekrytointi oli kuitenkin käynnissä. Tarkastuksessa jäi epäselväksi, oliko kaikille lapsille laadittu varhaiskasvatussuunnitelma.

Varhaiskasvatuslain mukaisesti tilojen käyttöä ja ryhmäkokoja tarkastellaan läsnä olevien lapsien määrän mukaan. Tarkastuspäivänä 6.3.2017 päiväkodissa oli läsnä saatujen tietojen mukaan 64 lasta. Ympäristöterveydenhuollon toteama soveltuva lapsilukumäärä ylittyi kyseisenä päivänä kahdella lapsella.

Henkilökuntaa kyseinen lapsimäärä vaatii lasten ikä huomioiden 10.75. Henkilökuntaa oli paikalla 11 henkilöä, joista seitsemällä työntekijällä oli kelpoisuus varhaiskasvatuksen kasvatus- ja hoitotehtäviin. Yhdellä lähihoitajalla ei ollut osaamisalana lapsia ja nuoria. Näiltä osin lainsäädännön edellytykset kuitenkin täyttyvät.

Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain 7 §:n mukainen kelpoisuus (lastentarhanopettaja) oli vain kahdella henkilöllä. Lasten päivähoidosta annetun asetuksen 6 §:n 4 momentin mukaan joka kolmannella tulee olla edellä mainitun lain mukainen kelpoisuus, eli läsnä olisi pitänyt olla neljä lastentarhanopettajaa. Touhula Varhaiskasvatus Oy:ltä saadun tiedon mukaan yksi työntekijä poistui aamulla ja toinen työntekijä poistui tarkastuksen aikana sairaustapausten vuoksi.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tarkastuspäivänä ympäristöterveydenhuollon toteama soveltuvuus ylittyi kahdella lapsella. Tarkasteltaessa läsnä olevien lasten määriä soveltuvuuslukumäärä on ylittynyt 42 toimintapäivänä elokuun 2015 ja helmikuun 2017 välisenä aikana. Ylitys on ollut enimmillään kahdeksan lasta, mikä on tapahtunut yhtenä päivänä. Pääsääntöisesti ylitys on ollut 1-2 lasta. Toisaalta saman seurantajakson aikana 72 päivänä läsnä on ollut alle 31 lasta.

Koska lasten läsnäolopäivät vaihtelevat hyvin paljon, vakiintuneena yleisenä käytäntönä on se, että täyttöaste on suurempi kuin suositus edellyttää tai henkilöstömitoitus mahdollistaa, millä pyritään kustannustehokkuuteen. Lasten päivähoidosta annetun asetuksen 6 §:n 5 momentin mukaisesti henkilöstömitoituksesta voidaan lyhytaikaisesti poiketa, jos lasten keskimääräiset hoitopäivät ovat jatkuvasti huomattavasti vähäisemmät kuin toimintapäivät.

Edelleen voidaan todeta, että kelpoista henkilökuntaa ei ollut riittävästi läsnä tarkastusaikana. Samanaikaisesti tuottajalla oli rekrytointi käynnissä, jotta tilanne saataisiin lain mukaiseksi. Tilannetta arvioitaessa on huomioitava sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa laissa säädetty mahdollisuus poiketa kelpoisuusvaatimuksista tilapäisesti. Lain 12 §:n 1 momentissa todetaan, että jos sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön tehtävään ei saada henkilöä, jolla on säädetty kelpoisuus, tehtävään voidaan ottaa enintään vuodeksi henkilö, jolla suoritettujen opintojen perusteella on riittävät edellytykset tehtävän hoitamiseen.

Touhula Varhaiskasvatus Oy:n toimittamissa työsopimuksissa ei sivistystoimialan näkemyksen mukaan ole huomautettavaa.

Tapahtumat tarkastuksen jälkeen

Touhula Varhaiskasvatus Oy ilmoitti 30.3.2017, että Varissuon toimintayksikön esimiehenä aloittaa 3.4.2017 Heidi Hirvonen. Hirvonen työskentelee samalla myös Touhula Vähäheikkilän lähijohtajana. Hirvonen on koulutukseltaan sosionomi AMK, ja hän on kelpoinen tehtävään.

Touhula Varhaiskasvatus Oy on toimittanut kaikkien lasten varhaiskasvatussuunnitelmat Turun kaupungille.

Touhula Varhaiskasvatus Oy:n edustajien kanssa on 10.4.2017 pidetty neuvottelutilaisuus, jossa käytiin läpi päiväkodin ajankohtainen tilanne. Tilaisuudessa olivat läsnä kehittämispäällikkö Ulla Peltola aluehallintovirastosta, aluepäällikkö Pia Jokinen ja palvelualuejohtaja Vesa Kulmala Turun kaupungilta sekä Touhula Varhaiskasvatus Oy:n toimitusjohtaja Virpi Holmqvist, liiketoimintajohtaja Sirpa Turves-Mankila ja palvelupäällikkö Susan Taitonen-Isokangas. Muistio neuvottelutilaisuudesta on oheismateriaalissa 4.

Tarkastuksen yhteydessä Touhula Varhaiskasvatus Oy:ltä pyydettiin lisäselvityksiä erityisesti lasten ja henkilöstön määrästä. Lisäselvitykset on toimitettu sovitusti. Tällä hetkellä sekä aluehallintoviraston että Turun kaupungin viranomaiset tekevät seurantaa. Tarvittaessa Touhula Varhaiskasvatus Oy:n edustajat kutsutaan uuteen neuvotteluun.

Viranomaisten toimivalta ja kannanotot

Keskeiset yksityisen varhaiskasvatuksen ohjaukseen ja valvontaan liittyvät lait ovat varhaiskasvatuslaki, laki sosiaali- ja terveyden huollon palvelusetelistä ja laki yksityisistä sosiaalipalveluista. Keskeinen lainsäädäntö on oheismateriaalissa 6.

Jos varhaiskasvatuksen järjestämisessä tai toteuttamisessa havaitaan asiakasturvallisuutta vaarantavia puutteita tai muita epäkohtia taikka toiminta on muutoin lain vastaista aluehallintovirasto voi antaa määräyksen puutteiden korjaamisesta tai epäkohtien poistamisesta. Aluehallintovirasto asettaa määräajan puutteiden korjaamiselle. Jos asiakasturvallisuus sitä edellyttää, toiminta voidaan aluehallintoviraston toimesta määrätä välittömästi keskeytettäväksi.

Jos varhaiskasvatus todetaan sopimattomaksi tai puutteelliseksi, kunnan on pyrittävä sopivilla keinoilla saamaan aikaan korjaus asiassa. Jollei korjausta ole asetetussa määräajassa tapahtunut, kunta voi kieltää pitämästä lasta kyseisessä päivähoitopaikassa.

Aluehallintovirasto ei ole toistaiseksi antanut valvontaviranomaisena kannanottoa Touhula Varhaiskasvatus Oy:n Varissuon yksikön asiaan. Toisaalta se ei ole myöskään keskeyttänyt päiväkodin toimintaa. Tämä vaikeuttaa tilanteen lainmukaisuuden arviointia Turun kaupungilla. Mikäli asiassa ei kevään seurantajakson aikana ilmene mitään uutta, sivistystoimiala tulee Varhaiskasvatuksen palvelusetelin sääntökirjan mukaisesti huomauttamaan palveluntuottajaa kirjallisesti edellä esitetyistä seikoista. Mikäli palveluntuottaja ei korjaa huomautuksen kohteena olleita asioita palvelutuotannossaan, voidaan palveluntuottaja poistaa hyväksyttyjen palveluntuottajien joukosta.

Miksi Touhula Varhaiskasvatus Oy:n Varissuon yksikköön on myönnetty palveluseteleitä ylipaikoille?

Lähtökohtana on se, että palveluseteliä ei myönnetä suoraan mihinkään yksikköön, vaan asiakas valitsee päiväkodin saatuaan palvelusetelin lapsensa hoidon järjestämiseen. Palveluohjaus ohjaa lapsia kunnallisiin tai yksityisten tuottajien päiväkoteihin yksiköiden esimiehen suostumuksella, jotta kyetään varmistamaan se, että kyseisessä yksikössä pystytään toteuttamaan laadukas varhaiskasvatus kaikille lapsille lainsäädäntöä noudattaen. Kunkin yksikön esimiehen vastuulla on seurata läsnäolojen toteutumista yksikössään ja tämän pohjalta ilmoittaa mahdollisista vapaista paikoista.

Aiemmin esitetyllä tavalla lainsäädäntö tarkastelee tilojen käyttöä ja ryhmäkokoja läsnä olevien lapsien määrän mukaan. Sopimussuhteessa päiväkotiin olevat lapset ovat läsnä pääsääntöisesti vain osan päiväkodin aukioloajasta, joten päiväkodissa voi olla useampia sopimussuhteisia lapsia kuin on ”paikkoja”. Palveluntuottaja kantaa vastuun siitä, että päiväkodissa on kullakin hetkellä läsnä vain sallittu määrä lapsia ja riittävä määrä kelpoista henkilökuntaa.

AVI:n mukaan päiväkodissa on erityislapsia, mutta erityistä tukea ei käytännössä ole järjestetty. Onko kaupunki myöntänyt kertoimilla korotettuja palveluseteleitä erityislasten hoitoon, vaikka sitä ei ole tarvetta vastaavasti järjestetty?

Päiväkotiin on myönnetty syksyn 2015 ja helmikuun 2017 välisenä aikana yhdelle turkulaiselle lapselle kolmen kuukauden ajan korotettu palvelusetelin arvo. Tämä aika on jo päättynyt. Touhula Varhaiskasvatus Oy on ilmoittanut, että Varissuon yksikössä on tällä hetkellä yksi lapsi, jolla on tuen tarve. Lapsi ei ole turkulainen.

Sivistystoimialalla ei ole tiedossa, että tuen järjestämisessä olisi ollut puutteita.

Ylittyvätkö asiakaspaikat ja säädetyt ryhmäkoot tosiasiassa muissakin yksityisissä päiväkodeissa, joihin Turku myöntää palvelusetelin ja jotka ovat kaupungin valvontavastuulla? Miten erityinen tuki toteutuu?

Hyväksyttäessä palveluntuottaja tuottajarekisteriin lähdetään siitä, että palvelun on täytettävä lain edellyttämät vaatimukset sekä Turun kaupungin päättämät vaatimukset. Ensisijainen säädösten ja päätösten noudattamisvastuu on palveluntuottajalla, joka todentaa asian mm. suunnitelmallisella omavalvonnalla. Lisäksi Turun kaupungilla on lakisääteinen ohjaus-, neuvonta- ja toiminnan seurantavelvollisuus.

Yksityistä varhaiskasvatusta ohjaa sama lainsäädäntö kuin kunnan omaa tuotantoa. Lainsäädännössä lähdetään siitä, että lasten ja henkilöstön suhdetta seurataan läsnä olevien lasten osalta. Päiväkodin yhdessä ryhmässä saa olla yhtä aikaa läsnä enintään kolmea hoito- ja kasvatustehtävissä olevaa henkilöä vastaava määrä lapsia. Lisäksi ympäristöterveydenhuolto on omassa lausunnossaan todennut sen, minkälaiselle lapsimäärälle kyseisen päiväkodin tilat soveltuvat. Tilojen suhteen normiluonteinen määräys on ilmanvaihdon määrä.

Yleensä yksityisissä päiväkodeissa on kirjoilla enemmän lapsia kuin henkilöstön määrä mahdollistaa läsnä olevia lapsia. Sama tilanne on myös ympäristöterveydenhuollon lausunnossa määritellyn lapsilukumäärän suhteen. Tuottajat todentavat henkilöstön määrän ja kelpoisuuden kaksi kertaa vuodessa Turun kaupungille. Tarvittaessa sivistystoimiala on pyytänyt asiakirjoja useamminkin. Palveluseteliä käyttävien lasten määrä ja heidän läsnäolonsa on todennettavissa tietojärjestelmästä. Pääsääntöisesti sivistystoimialalla ei ole ollut huomautettavaa henkilöstön määrän tai kelpoisuuden taikka lasten määrien suhteen.

Varhaiserityiskasvatuksen prosessit on määritelty Varhaiskasvatuksen palvelusetelin sääntökirjassa. Yksittäisen lapsen tuen tarve kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan, jonka mukaisesti varhaiskasvatusta toteutetaan lapsikohtaisesti.

Onko Touhula Varhaiskasvatus Oy:llä enää lainkaan edellytyksiä toimia kaupungin hyväksymänä palvelusetelipäiväkotina?

Touhula Varhaiskasvatus Oy:n toiminta täyttää tällä hetkellä lain ja asetuksen vaatimat edellytykset toiminnassaan lukuun ottamatta henkilöstön kelpoisuuksia. Touhula Varhaiskasvatus Oy on ryhtynyt välittömästi toimenpiteisiin korjatakseen esille tulleet puutteet. Turun kaupungin päättämää sääntökirjaa palveluntuottajan toiminnassa noudatetaan toiminnassa lukuun ottamatta jo edellä mainittua seikkaa.

Aluehallintovirasto ei tässä tapauksessa ole katsonut tarpeelliseksi käyttää yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa säädettyä mahdollisuutta kieltää toiminta tai määrätä se keskeytettäväksi taikka kieltää toimintayksikön, sen osan tai laitteen käyttö välittömästi.

Toimialajohtaja Timo Jalonen 5.5.2017:

Ovatko yksityisestä päivähoidosta vastaavat viranhaltijat toimineet virkavastuunsa edellyttämällä tavalla?

Turun kaupungin edustajat päättivät heti tiedon saatuaan seuraavana arkipäivänä yhdessä aluehallintoviraston edustajan kanssa tarkastaa Touhula Varhaiskasvatus Oy:n Varissuon yksikön toiminnan. Sivistystoimialan edustajilla ei ollut mitään tietoa asiasta ennen asian tuloa julkisuuteen. On syytä korostaa, että toiminnasta valittivat ko. yrityksen työntekijät eivätkä lasten huoltajat. Työntekijöiden yhteydenotto on erittäin poikkeuksellista. Tällaiset yhteydenotot, jotka liittyvät päivähoidon laatuun, tulevat käytännössä aina lasten huoltajilta.

Ripeä toiminta ja hyvä yhteistyö aluehallintoviraston kanssa osoittavat, että toimintaa valvovat viranhaltijat ovat suorittaneet tehtävänsä asiallisesti ja viivytyksettä. Toisaalta yksityistä päivähoitoa valvovien viranhaltijoiden määrää ei ole lisätty, vaikka yksityisen päivähoidon määrä on merkittävästi kasvanut viime vuosien aikana.

Oheismateriaali 1Yrttiahon selvityspyyntö

Oheismateriaali 2Aluehallintoviraston tarkastuskertomus 6.3.2017

Oheismateriaali 3Turun kaupungin tarkastuskertomus 6.3.2017

Oheismateriaali 4Aluehallintoviraston selvitys- ja selityspyyntö Touhula Varhaiskasvatus Oy:lle 8.3.2017

Oheismateriaali 5Muistio neuvottelusta 10.4.2017

Oheismateriaali 6Yksityistä varhaiskasvatusta koskeva keskeinen lainsäädäntö

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä tiedoksi edellä olevan selvityksen ja selvityspyynnön käsitellyksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Yrttiahon Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.