Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 104 | 25.04.2017 | 1 | |
Kaupunginhallitus | 194 | 02.05.2017 | 1 |
4268-2017 (011, 001)
Lausunto sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä vuonna 2018
Tiivistelmä: -
Sosterla § 104
Talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist ja controller Pekka Paatonen 20.4.2017:
Sairaanhoitopiirin perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirin talousarviota valmisteltaessa jäsenkunnille ja Turun yliopistolle on varattava tilaisuus esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan kehittämisestä. Sairaanhoitopiiri pyytää esityksiä 2.5.2017 mennessä, jotta niitä voitaisiin käyttää 4.5.2017 järjestettävässä jäsenkunnille suunnatussa kuntaneuvottelutilaisuudessa. Kuntien ehdotukset ja kuntaneuvottelujen palaute raportoidaan sairaanhoitopiirin hallitukselle 23.5.2017 ja samalla hallitus päättänee talousarvion valmisteluohjeista. Näiden ohjeiden perusteella jäsenkunnille toimitetaan arvio vuoden 2018 maksuosuuksista 31.5.2017 mennessä.
Liite 1Sairaanhoitopiirin toiminnan kehittäminen 2018
Palvelujen käytön kehitys
Sairaanhoitopiiri toteaa jäsenkunnille lähettämässään esitysten pyyntökirjeessään, että palvelujen käyttö on ollut voimakkaampaa, mitä väestöpohjaisessa kehitysennusteessa on arvioitu. Vuosina 2014 – 2016 hoidettujen potilaiden määrä on kasvanut keskimäärin 2,6 % vuodessa, kun väestön ikärakenteeseen ja sairastavuuteen pohjautuva arvio on ollut 1,2 – 1,5 % vuodessa.
Sairaanhoitopiirin vuoden 2016 tilinpäätöksessä todetaan uuden "Yksi sairaala -toimintamallin" osoittaneen toimivuutensa. Viime vuonna lähetteiden määrä kasvoi 2,9 % ja hoitoa saaneiden eri henkilöiden määrä 2,3 %. Samalla kuitenkin nähtiin kuluissa 0,8 % alenema reaalikuluihin verrattuna. Hoito muuttui jälleen avohoito-painotteisemmaksi: somaattiset vuodeosastopäivät vähenivät samalla kun leikkaukset ja avohoitokäynnit lisääntyivät.
Palvelujen kysyntä on viime vuosina ollut suurempaa kuin väestöennusteiden perusteella on arvioitu. Väestöpohjainen kehitysennuste tultaneen ylittämään myös vuonna 2017. Käytön kasvusta ja ennusteiden ylityksestä huolimatta kulut ovat kuitenkin laskeneet reaalikuluihin verrattuna.
Talouden kehitys
Vuoden 2016 tilikauden tulokseksi muodostui kuitenkin 13,28 miljoonan euron ylijäämä, jonka johdosta vanhat alijäämät saatiin katettua ja kumulatiiviseksi ylijäämäksi tuli vuoden 2016 lopussa 4,4 miljoonaa euroa.
Vuoden 2017 talousarvio valmisteltiin 5,6 milj. euroa ylijäämäiseksi, koska sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan lain voimaanpanossa (julkistettu 29.6.2016) edellytetään kuntayhtymien alijäämien kattamista vuoden 2018 loppuun mennessä.
Sairaanhoitopiirin voimassa oleva taloussuunnitelma vuodelle 2018 perustuu 5,6 M€:n ylijäämän tavoittelemiseen, asiakasmaksujen korottamiseen asiakasmaksuasetuksen mukaisen enimmäistaksojen tasolle, valtiontukirahoituksen vähentymiseen, palvelujen käytön 1,3 – 1,5 %:n kasvuun ja toimintakulujen 1,5 %:n kasvuun. Edellä kuvatut tekijät muodostavat jäsenkuntien maksurasitukseen 2,5 %:n muutoksen talousarvioon 2017 verrattuna.
Talouden tasapainottamiseksi on jo tehty merkittäviä toimenpiteitä ja kehitetty yhteistyötä sairaanhoitopiirin ja Turun kaupungin välillä (mm. Arkean toteuttama ruokahuolto, hankinta- ja logistiikkatoimintojen yhdistäminen, hoitotarvikkeiden asiakasjakelu). Turun psykiatrian liikkeenluovutus tapahtuu 1.5.2017. Lisäksi sairaanhoitopiiri valmistelee diagnostisten palvelujen (Tyks-Sapa-liikelaitos) ja psykiatrian tulosalueen liittämistä osaksi Tyksiä yksi-sairaala-periaatteen mukaisesti. Näiden toimenpiteiden vaikutuksen tulee näkyä toiminnan tehostumisena ja sitä kautta jäsenkuntien maksurasituksen korotuspaineiden hillitsemisenä.
Ehdotukset toiminnan kehittämiseksi
Talouden tasapainottamiseksi, jäsenkuntien maksurasituksen lieventämiseksi ja investointien rahoittamiseksi sairaanhoitopiirin tulee arvioida potentiaalisten omaisuusjärjestelyjen tuottoa ja valtioneuvoston 2015 tehdyn päätöksen mukaisten asiakasmaksujen enimmäismäärien käyttöönottoa tulojen lisäämiseksi.
Tämä tarkoittaa vuoden 2017 taloudellisten tavoitteiden tarkistamista sekä vuoden 2018 budjetoimista niin, ettei kumulatiivisia ali- tai ylijäämiä vuoden 2018 lopussa ole.
Maksujen tarkistuksen sekä taloudellisten tavoitteiden tarkistamisen seurauksena kuntien maksuosuutta lienee mahdollisuus keventää n. 16 miljoonalla. Maksuosuuksien keventäminen tulee toteuttaa jo vuonna 2017.
Sote- ja maakuntauudistuksen myötä Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksen arvioidaan vähenevän tulevina vuosina nykytasosta, mikä osaltaan pakottaa jatkamaan toiminnanuudistamista pitkäjänteisesti.
Näiden toimenpiteiden jälkeen jäsenkunnat voivat varautua alijäämän kattamiseen kertaluontoisella pääomasijoituksella tai muun tyyppisellä kertaerällä vuoden 2018 tilinpäätöksessä.
Tämän lisäksi sairaanhoitopiirin tulee valmistella selvitys miksi väestön ikärakenteeseen ja sairastavuuteen pohjautuva arvio palvelujen käytöstä on ylittynyt merkittävästi viime vuosina.
Palvelujen kysyntä ja julkisen sektorin taloustilanne edellyttää kunnille kohdistuvan taloudellisen paineen keventämistä. Sairaanhoitopiirin tulee huomioida kuntien näkemykset toiminnan ja talouden suunnittelussa sekä ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin välittömästi.
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 25.4.2017:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä vuonna 2018.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 194
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 26.4.2017:
Valmistelussa oleva sote-uudistus tulee vaikuttamaan merkittävästi sosiaali- ja terveysalan toimijoihin. Uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseen vaikuttaa merkittävästi nykyisten julkisen sektorin toimijoiden entistä saumattomampi yhteistyö palvelujen tuottamisessa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ja alueen kuntien välistä yhteistyötä on kehitetty jo pitkään, mutta tästä huolimatta kunnat ovat toistuvasti peräänkuuluttaneet lisää avoimuutta sairaanhoitopiirin toimintaan.
Lausuntopyynnössään sairaanhoitopiiri mainitsee useita toimintojen kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä, kuten psykiatrian toimintojen yhdistäminen tai erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon integraation edistämisen ja sitä tukevat hankkeet. Operatiiviseen toimintaan liittyvien kehittämishankkeiden lisäksi käynnissä lienee useita tukitoimintoihin liittyviä hankkeita.
Kehittämishankkeiden lisäksi investointihankkeilla on merkittävä vaikutus sairaanhoitopiirin kustannusrakenteeseen. Poikkeuksellisen suuren investointikannan rahoituskustannusten lisäksi investointihankkeet tulevat valmistuessaan nostamaan palvelujen yksikköhintoja. Lausuntopyynnössään sairaanhoitopiiri esittää tarpeen määrärahanlisäyksestä investointisuunnitelmaan. Investointihankkeilla tulee olla toimintoja kehittävä vaikutus, jolla kyetään myös vähentämään kustannuksia tai niiden kehitykseen kohdistuvaa painetta.
Turun kaupunki on onnistunut hillitsemään oman toiminnan kustannuskehitystä varsin mallikkaasti viimeisten vuosien aikana. Kehitykseen vaikuttavina tekijöinä on ollut tiukan talouskurin lisäksi aktiivinen toiminnan ja talouden seuranta sekä onnistuneet palvelujen tuottamiseen liittyneet kehittämishankkeet. Kaupunki tuottaa päättäjille sekä ylimmälle johdolle laadukasta raportointia toiminnasta ja taloudesta. Sairaanhoitopiiri on antanut ymmärtää, että sillä on käytössä ajantasainen tietojärjestelmä toiminnan ja talouden ohjaukseen. Tästä huolimatta mm. palvelukohtaisia kustannusrakenteita tai yksikköhintojen perusteita ei ole saatettu useista pyynnöistä huolimatta kuntien tietoon. Tietojen toimittaminen ei liene mahdotonta, mikäli tilanne tietojärjestelmien osalta on niin hyvä kuin on annettu ymmärtää.
Julkisen sektorin tulee vallitsevassa taloustilanteessa pystyä sopeuttamaan toimintaansa. Kuntien taloudellista asemaa on heikennetty voimakkaasti valtion tekemillä päätöksillä, joten kuntien taloudellinen kantokyky ei riitä viime vuosina vallinneeseen sairaanhoitopiirin maksuosuuden kehitykseen. Esim. Turun maksuosuuden kehitys vuosina 2012 – 2016 on ollut keskimäärin 5,1 % vuodessa, kun Turun hyvin-vointitoimialan oman toiminnan nettomenot ovat kasvaneet vastaavana aikana vain 0,9 % ja koko toimialan netto-menot vastaavasti 2,2 % keskimäärin vuodessa.
Palvelujen käytön kehitykseen vaikuttavat tekijät tulee analysoida tarkkaan. Käytön kehitys tulee budjetoida maltillisesti, mutta väestöpohjaisen kehitysennusteen ylitykseen tulee kuitenkin varautua. Tämä tarkoittaa kasvavaa talouden sopeuttamisen painetta palvelujen yksikköhintoihin. Sairaanhoitopiirin tulee esittää millä toimenpiteillä palvelujen yksikköhintoja kyetään laskemaan. Toimenpiteiden määrittäminen ja edistäminen edellyttänee yhteistyötä kuntien kanssa ja siihen kaikki osapuolet lienevät valmiita.
Edellä mainittujen lisäksi sairaanhoitopiirin tulee esittää kunnille miten käynnissä olevat palvelujen kehittämiseen liittyvät hankkeet sekä investointihankkeet vaikuttavat sairaanhoitopiirin palvelurakenteeseen, taloussuunnitelmaan ja sitä kautta palvelujen yksikköhintoihin. Selvitys tulee tehdä konsernitasolla hankekohtaisesti toiminnan sekä käyttötalouden että rahoituksen näkökulma huomioiden.
Sairaanhoitopiirin tulee tarkistaa voimassa olevaa taloussuunnitelmaa siten, että palvelujen yksikköhintoja lasketaan merkittävästi. Vuoden 2017 yksikköhintoja tulee laskea kertaluontoisesti kertyneiden ylijäämien sekä kuluvalle vuodelle budjetoitujen ylijäämien verran. Kestävän taloussuunnittelun lähtökohtana tulee huomioida julkisen sektorin talouden sopeutuspaine, jonka seurauksena palvelujen yksikköhintoja on kyettävä laskemaan. Tämän lisäksi sairaanhoitopiirin tulee ryhtyä välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin asiakasmaksujen tarkistamisesta asiakasmaksuasetuksen enimmäistaksojen tasolle
Oheismateriaali 1Sairaanhoitopiirin toiminnan kehittäminen 2018
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirille edellä olevan lausunnon sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä vuonna 2018.
PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että annettavassa lausunnossa ei edellytetä asiakasmaksujen korottamista, josta syystä lausunnosta poistettiin seuraava virke:
"Tämän lisäksi sairaanhoitopiirin tulee ryhtyä välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin asiakasmaksujen tarkistamisesta asiakasmaksuasetuksen enimmäistaksojen tasolle."
Päätös asiassa tehtiin äänin 5-8.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät von Frenckell-Ramberg, Alanen, Vierimaa, Huovinen ja Manni.
Yrttiahon Eevan kannattamana tekemän kaupunginhallituksen päätökseksi tulleen ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Eklund, Pietari, Maaskola, Tavio, Vornanen ja Rantanen.
Jakelu
lausVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
Liitteet:
Sosterla § 104
Liite 1:Sairaanhoitopiirin toiminnan kehittäminen vuonna 2018