Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus2016.01.20171
Kaupunginhallitus4123.01.20174

12738-2014 (634, 633, 011)

Joukkoliikenteen runkolinjaston etuuksien toteuttamissuunnitelma

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi joukkoliikenteen runkolinjaston etuuksien toteuttamissuunnitelma.

Kh § 20

Ympäristötoimialan johtaja Christina Hovi, Joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja Kaupunkisuunnittelun suunnittelupäällikkö Matti Salonen 28.11.2016:

Turun kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 8.8.2016 § 298 joukkoliikenteen kehittämislinjauksista ja runkobusseista. Kaupunginhallitus päätti, että joukkoliikenteen runkolinjaston edellyttämien etuuksien toteuttamissuunnitelma laaditaan vuoden 2016 loppuun mennessä. Ympäristötoimialan Joukkoliikenne ja Kaupunkisuunnittelu sekä Kiinteistöliikelaitoksen Infrapalvelut ovat yhteistyössä arvioineet runkolinjaston edellyttämien etuuksien alustavat rahoitustarpeet, toteuttamisajankohdat ja suunnittelun vastuut. Ne on esitetty liitteessä 1.

Toteuttamissuunnitelman pohjaksi on otettu runkobussien kehittämisohjelmassa 2012–2020 esitetyt nopeuttamistoimenpiteet. Suunnitelmaa on täydennetty ja tarkennettu kaupunginhallituksen elokuisen päätöksen mukaisesti. Suunnitelmassa on huomioitu mm. korkeatasoisten vaihtopisteiden ja kehärunkolinjan toteutus sekä Kupittaan alueen kehittäminen liikkumisen keskittymäksi. Alkuperäisessä suunnitelmassa olleista toimenpiteistä on karsittu ne, joille ei ole enää nähty tarvetta. Suunnitelma määrittelee sen taloudellisen raamin, jossa etuisuudet tullaan toteuttamaan. Suunnitelman keskeisimmät kohdat ja budjettivaraukset ovat:

1. Joukkoliikennekadut

Kehittämisohjelmassa 2012-2020 on esitetty neljän joukkoliikennekadun rakentamista. Näistä Kohmontien jatke on jo rakennettu ja otettu käyttöön. Kaupunginhallitus on päättänyt tulevaisuuden linjaston perustuvan enemmän syöttöyhteyksiin. Päätös edellyttää joukkoliikennelinjaston jatkosuunnittelua ja tarve joukkoliikennekaduille tarkentuu suunnittelun yhteydessä. Tarvittaville asemakaavanmuutoksille sekä liikenne- ja katusuunnittelulle tulee varata noin 2 vuotta. Toteutussuunnittelua varten vuodelle 2017 tulee varata 50 000 € ja toteutussuunnittelua ja rakentamista varten tulee vuosille 2018–2020 varata 200 000 €/vuosi.

2. Joukkoliikennekaistat

Ensimmäisen vaiheen joukkoliikennekaistojen ratkaisut tullaan suunnittelemaan raitiotien yleissuunnitelman lisätyön yhteydessä. Työ tehdään osin kaupunkisuunnittelun toimesta ja osin ostopalveluna. Toteutussuunnittelua varten tulee vuodelle 2018 varata 50 000 € ja rakentamista varten vuodelle 2019 450 000 €.

3. Liikennevaloetuudet

Liikennevaloetuuksien edellyttämä järjestelmä on hankittu ja sen käyttöönotto on mahdollista. Etuuksien suunnittelu vaatii työtä, koordinointia ja ennen kaikkea vaikutusten arviointia. Työ tehdään osin kaupunkisuunnittelun toimesta ja osin ostopalveluna. Ostopalvelulle tulee vuodelle 2017 varata 50 000 €.

4. Pysäkkijärjestelyt

Oleellisin osa vaihtoihin perustuvan linjaston toimintaa ovat hyvin toimivat vaihdot. Erityisesti uuden kehärunkolinjan varteen on rakennettava hyvät pysäkkijärjestelyt muille runkolinjoille sekä syöttölinjoille. Työ tehdään osin kaupunkisuunnittelun toimesta ja osin ostopalveluna. Toteutussuunnittelu aloitetaan vuonna 2018 ja toteutus tapahtuu vuosina 2019 ja 2020. Uusien vaihtopysäkkien suunnitteluun ja toteutukseen arvioidaan tarvittavan yhteensä n. 3,5 milj. €.

5. Suunnitteluresurssit

Uudistuksen suunnitteleminen on edellytys sille, että uudistus voidaan toteuttaa, ja uudistuksen toteuttaminen vaatii laajaa jatkosuunnittelua. Jatkosuunnittelun toteutumisen edellytys on, että työlle osoitetaan riittävät resurssit.

Linjastosuunnittelun henkilöresurssiksi on olemassa kaksi vaihtoehtoa:

Vaihtoehto 1:

Joukkoliikenteeseen palkataan runkolinjastosuunnittelija perustettavalle määräaikaiselle vakanssille ajalle 1.1.2017 – 31.12.2020 ja talousarvioon osoitetaan 50.000 euron vuosittainen määräraha vuosille 2017–2020 seudulliselle joukkoliikenteelle. Kuntien välisen sopimuksen mukaan Turku maksaa 65 % kustannuksista ja muut Föli-kunnat 35 %.

Joukkoliikenteelle uudistus tarkoittaa sitä, että uudestaan suunnitellaan elävä järjestelmä, jossa bussit liikkuvat vuodessa yli 16 miljoonaa kilometriä, joka maksaa yli 50 miljoonaa euroa vuodessa ja jota kehitetään jatkuvasti. Joukkoliikennejärjestelmä sisältää vuosittain yli 10 000 erilaista lähtöaikaa ja niistä jokainen pitää suunnitella huolella. Huolella suunniteltuja lähtöjä tarvitsevat yhtä lailla matkustajat, jotka tekevät vuodessa yli 25 miljoonaa matkaa Fölissä ja kuljettajat, jotka työskentelevät yhteensä lähes 800 000 tuntia Fölissä vuosittain.

Joukkoliikennetoimiston nykyiset suunnitteluresurssit eivät riitä työn toteuttamiseen. Näin valtavaa yliresurssia ei voi olla suunnittelutiimissä, jossa joudutaan säännöllisesti tekemään ylitöitä, jotta varmistetaan yli miljoonan vuosittaisen lähdön toimivuus. Linjastouudistus vaatii lisäresurssin, joka vapauttaa Turun seudun joukkoliikennejärjestelmän asiantuntijat tekemään suuren seudullisen suunnittelutyön. Kyseessä on vaativaa Turun seudun joukkoliikenteen erityisosaamista edellyttävä suunnittelutyö ja tuota erityisosaamista korostaa entisestään reilut kaksi vuotta sitten toteutettu joukkoliikenteen laajentuminen kaupunkiseudulle.

Uudistettavan järjestelmän toimivuuden kannalta on oleellista, että linjastosuunnittelu tehdään huolella kaikki vaikutukset tarkasti arvioiden. Suunnittelun tulee tapahtua siellä missä osaaminen Turun seudun joukkoliikennejärjestelmästä on, eli Fölin joukkoliikennetoimistossa.

Muutoksesta tiedottaminen on erittäin tärkeää. Asiakkaita on aina helpompi menettää kuin saada lisää. Tiedottaminen ja markkinointi vähentävät riskiä, että muutoksessa menetetään asiakkaita. Jo prosentin vähennys matkustajamäärissä vähentää lipputuloja 300 000 eurolla vuodessa. Kuinka tiedottaminen hoidetaankaan, on täysin selvää, että mukana on oltava asiantuntijat, jotka tuntevat Turun seudun nykyisen ja tulevan joukkoliikennelinjaston.

Joukkoliikennejärjestelmän suunnitteluun tarvitaan resurssi, muuten muutosta ei voida toteuttaa ilman merkittävää riskiä epäonnistumisesta. Turun kaupunginhallitus on päättänyt, että laskelma liikennöinnin lisäämisen aiheuttamista kustannuksista tuodaan käsittelyyn vuoden 2018 loppuun mennessä. Kahden vuoden suunnitteluaika mahdollistaa riittävän tarkan suunnittelun. Muutos pitää kuitenkin myös toteuttaa, mikä edellyttää suunnitelmien siirtämisen käytäntöön. Samaan aikaan nykyinen järjestelmä vaatii työtä yhtä paljon kuin tälläkin hetkellä. Lisäresurssi tarvitaan siis aina uudistuksen toteutukseen, eli vuoteen 2020, asti.

Vaihtoehto 2:

Määräaikainen runkolinjastosuunnittelija palkataan kaupunkisuunnitteluun avoimena olevalle liikennesuunnitteluinsinöörin vakanssille ajalle 1.1.2017 – 29.2.2020. Palkkasumma on jo olemassa kaupunkisuunnittelun talousarviossa eikä lisärahaa tältä osin tarvita. Seudullisesta osallistumisesta (muiden Föli-kuntien 35 % osuudesta) täytyy päättää erikseen seudullisessa lautakunnassa, koska suunnittelija ei ole hallinnollisesti seudullisen joukkoliikenteen alaisuudessa.

Runkobussilinjasto vaikuttaa maankäyttöön ja maankäyttö linjastoon. Tehostamalla maankäyttöä runkolinjaston varrella ja vaihtopysäkkien läheisyydessä parannetaan joukkoliikenteen edellytyksiä ja eri toimintojen saavutettavuutta kestävällä tavalla. Kaupunkisuunnittelun tulee olla tiiviisti mukana uudistuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, riittävin resurssein.

Civitas Eccentric -hankkeesta seuranneiden sijaisuusjärjestelyiden seurauksena kaupunkisuunnittelusta liikennesuunnitteluinsinööri on siirtynyt määräajaksi 1.1.2017 – 29.2.2020 toimialan kehittämispäälliköksi. Avoimelle liikennesuunnitteluinsinöörin vakanssille palkataan määräaikainen runkolinjastosuunnittelija siten, että palkattava henkilö olisi hallinnollisesti kaupunkisuunnittelussa, mutta työskentelisi linjastosuunnittelussa joukkoliikenteen työnohjauksessa. Liikennesuunnitteluinsinöörille on palkkavaraus toimialan talousarviossa.

Runkolinjastosuunnittelu koskee koko kaupunkiseutua ja runkolinjasto hyödyttää koko kaupunkiseutua. Runkobussisuunnittelijan palkkakustannukset tulee siksi jakaa seudullisen joukkoliikenteen palkkakustannusjaon mukaisesti, vaikka suunnittelija sijoittuukin hallinnollisesti Turun kaupunkisuunnitteluun. Jotta jako toteutuisi myös tässä järjestelyssä, täytyy seudullisessa lautakunnassa päättää muiden Föli-kuntien osallistumisista kustannuksiin. Linjastosuunnittelussa Turun kustannusosuus on 65 % ja muiden Föli-kuntien osuus 35 %.

Kummassakin vaihtoehdossa määräaikaista resurssia käytettäisiin joukkoliikennetoimistossa linjastouudistuksen suunnittelun mahdollistamiseksi.

Linjastouudistus ja etuisuuksien toteuttaminen aiheuttaa paljon suunnittelutarvetta infraan (bussikaistat, joukkoliikennekadut, vaihtopysäkit ja pysäkkimuutokset) ja liikennevalo-ohjaukseen. Lisäksi kaupunkisuunnittelussa pitää olla varattuna resursseja mm. etuisuuksien vaikutustenarviointiin koko liikennejärjestelmän kannalta.

Kaupunkisuunnittelussa on eläköitymisen myötä 1.1.2017 vapautumassa vakituinen liikennesuunnitteluinsinöörin vakanssi. Tämä vakanssi esitetään täytettäväksi, jolloin valittavan henkilön tehtävät vuosina 2017–2020 liittyisivät pääosin runkolinjaston infran suunnitteluun ja liikennevaloetuuksien käyttöönottoon.

Vaihtoehdon 2 mukaiset järjestelyt yhdessä jo tehtyjen sijaisuusjärjestelyiden kanssa tarkoittaa kaupunkisuunnittelun liikennesuunnittelussa resurssien vähenemistä määräajaksi 1.1.2017–29.2.2020. Tämä johtaa aliresursointiin liikennesuunnittelun perustyössä kuten yleis- ja asemakaavoituksen liikennesuunnittelussa sekä Ympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2017–2020 ja Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen 2017 mukaisten liikennejärjestelmän kehittämistehtävissä. Liikennejärjestelmän kehittämistehtävät liittyvät myös koko kaupungin yleiskaavan valmisteluun. Asemakaavoitusohjelma sisältää noin 130 asemakaavahanketta, joissa lähes kaikissa tarvitaan liikenteellisiä ratkaisuja ja vaikutusten arviointeja. Tällöin sopimusten mukaisten kehittämistoimenpiteiden aikatauluja joudutaan tarkistamaan.

Ympäristötoimialan esitys henkilöresursseiksi 

Ottaen huomioon kaupungin nopean kasvun tulee ympäristötoimialan varautua kaupungin liikenteelliseen kehittämiseen sujuvuuden turvaamiseksi ja vetovoiman parantamiseksi.

Linjastosuunnittelijaresurssi esitetään palkattavaksi seudulliseen joukkoliikennetoimistoon. Perustettavalle määräaikaiselle vakanssille osoitetaan palkkavarat 50.000 eur/v Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle vuosille 2017–2020.

Eläköitymisen johdosta 1.1.2017 vapautuva kaupunkisuunnittelun liikennesuunnitteluinsinöörin vakanssi esitetään täytettäväksi toistaiseksi. Valittavan henkilön tehtävät vuosina 2017–2020 liittyisivät pääosin linjastouudistuksen etuisuuksien suunnitteluun, liikennevalo-ohjelmointiin ja vaikutusten arviointeihin koko liikennejärjestelmän kannalta sekä bussikaistojen, joukkoliikennekatujen, vaihtopysäkkien ja pysäkkimuutosten toimivuus- ja toteutussuunnitteluun. Liikennesuunnitteluinsinöörin palkkavarat sisältyvät toimialan talousarvioon.

Riittävien resurssien varmistamiseksi kaavoituksen liikennesuunnittelu- ja muun liikennejärjestelmän kehittämistehtävissä esitetään kaupunkisuunnitteluun täytettäväksi määräaikainen liikennesuunnitteluinsinööri avoimeen vakanssiin ajalle 1.1.2017–29.2.2020. Liikennesuunnitteluinsinöörin palkkavarat sisältyvät toimialan talousarvioon.

Ratkaisulla mahdollistetaan joukkoliikenteen ja kaupunkisuunnittelun tasapainoinen yhteistyö runkobussien toteuttamiseksi. Linjastosuunnittelijan palkkamenot ovat Turun osalta neljän vuoden aikana yhteensä 130.000 euroa, joka on alle 3 % runkobussilinjaston arvioiduista investointikustannuksista. Toimialan htv-tavoite 173 vuodelle 2017 ei ylity.

Ohjausryhmän perustaminen 

Hankkeelle tullaan perustamaan ohjausryhmä, jossa on edustus Ympäristötoimialan Kaupunkisuunnittelusta ja Joukkoliikenteestä sekä Kiinteistöliikelaitoksen Infrapalveluista. Koska uudistuksessa on kyse seudullisesta uudistuksesta, tulee ohjausryhmässä olla edustus myös muista Föli-alueen kunnista. Ohjausryhmä vastaa siitä, että uudistuksessa huomioidaan sen laajat vaikutukset myös joukkoliikenne- ja liikennejärjestelmän ulkopuolella.

Kaupunginjohtaja tulee tekemään tarvittavat päätökset henkilöstöresurssien kohdentamiseksi ja ohjausryhmän perustamiseksi.

Liite 1Runkolinjaston edellyttämien etuuksien toteuttamissuunnitelma

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä joukkoliikenteen runkolinjaston etuuksien toteuttamissuunnitelman edellä olevan mukaisesti siten, että kiinteistötoimialan investointiohjelmaan 2018 - 2019 kohdennetaan vuoden 2018 talousarviovalmistelun yhteydessä ”Joukkoliikenteen runkolinjasto” –nimikkeen alle yksilöidyt investointikohteet määrärahoineen.  

Vuoden 2017 runkolinjaston suunnittelun lisäresurssin rahoittaminen kohdennetaan ympäristötoimialan talousarvion puitteissa.

PäätösAsia pantiin pöydälle Vornasen Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 41

Pöydältä 16.1.2017 § 20

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKiinteistötoimiala
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvYmpäristötoimiala


Liitteet:

Kh § 20
Liite 1:Runkolinjaston edellyttämien etuuksien toteuttamissuunnitelma

Kh § 41
Liite 1:Runkolinjaston edellyttämien etuuksien toteuttamissuunnitelma