Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 467 | 05.12.2016 | 9 |
11317-2016 (014, 015)
Maakuntauudistuksen projektisuunnitelman hyväksyminen ja esivalmistelun alatyöryhmien jäsenten nimeäminen
Tiivistelmä:
Varsinais-Suomen maakuntauudistuksen projektisuunnitelma on käsitelty kuntakokouksessa ja toimitettu edelleen alueen kuntiin. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy projektisuunnitelman ja nimeää esivalmistelun alatyöryhmiin Turun kaupungin edustajat.
Kh § 467
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
Varsinais-Suomessa sote-uudistusta valmistellaan kuntavetoisesti ja maakuntauudistusta Varsinais-Suomen liiton koordinoimana, yhteistyössä eri osapuolten kanssa. Maakuntauudistuksen valmistelu toteutetaan rinnakkain ja yhteistyössä sote-valmistelun kanssa.
Maakuntauudistuksen esivalmisteluvaiheen organisoitumisesta, vuorovaikutuksesta ja toimenpiteistä on laadittu projektisuunnitelma, jossa on käyty läpi keskeiset esivalmistelun periaatteet ja tavoitteet sekä valmistelun organisoituminen. Projektisuunnitelma on valmisteltu Varsinais-Suomen liiton, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston ja Lounais-Suomen aluehallintoviraston sekä Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen johtavien viranhaltijoiden yhteistyönä.
Projektisuunnitelma on käsitelty reformiorganisaation kuntakokouksessa 15.11.2016. Kuntakokous päätti:
1) hyväksyä maakuntauudistuksen projektisuunnitelman
2) lähettää maakuntauudistuksen projektisuunnitelman kuntiin tiedoksi
3) merkitä tiedoksi etenemisen henkilöiden nimeämisessä maakuntauudistuksen valmisteleviin alatyöryhmiin.
Projektisuunnitelmassa sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun ja toimeenpanon kuvataan sisältävän neljä vaihetta:
1) Esivalmistelu 21.6.2016-30.6.2017
2) Väliaikaisen toimielimen toimikausi 1.7.2017-28.2.2018
3) Maakunnan käynnistämisvaihe ja ensimmäinen maakuntavaltuuston toimintakausi 1.3.2018-31.12.2018
4) Uuden maakunnan ensimmäinen toimintakausi 1.1.2019 alkaen.
Käynnissä olevassa esivalmisteluvaiheessa on projektisuunnitelman mukaan tarkoitus luoda edellytyksiä tehtävien, henkilöstön ja omaisuuden siirtämiselle maakuntiin, eli tehdään riittävät selvitykset em. siirtoja varten väliaikaisen valmistelutoimielimen, valtion ja muiden sidosryhmien käyttöön. Esivalmisteluvaiheessa kuvattaisiin maakunnan palvelutoiminnan toiminnalliset tavoitteet sekä pääasialliset keinot ja toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi esivalmisteluvaiheessa kuvattaisiin muutoksen keskeiset vaiheet, vaiheiden lopputulokset ja aikataulut sekä resurssit, viestintä ja vuorovaikutuksen periaatteet.
Projektisuunnitelmassa maakuntauudistuksen esivalmistelu on organisoitu virkamiesvalmisteluryhmään sekä sille valmistelevaa työtä tekeviin seitsemään valmistelevaan alatyöryhmään. Virkamiesvalmisteluryhmä vastaisi maakuntauudistuksen esivalmisteluvaiheen operatiivisesta suunnittelusta sekä valmistelisi osaltaan väliaikaishallinnolle alustavia linjauksia koskien maakuntauudistuksen hallinto-, johtamis-, organisaatio- ja palvelurakennetta.
Varsinais-Suomen maakuntauudistuksen esivalmistelun alatyöryhmät ovat:
1) aluekehitys, elinvoiman tukeminen ja rahoitus
2) suunnittelu, liikenne ja ympäristö
3) työvoimapalvelukokonaisuus
4) pelastustoimi ja varautuminen (yhteinen sote-uudistuksen valmistelun kanssa)
5) maaseutuasiat
6) hallinto- ja tukitoiminnot
7) henkilöstötyöryhmä.
Toistaiseksi esivalmistelun alatyöryhmät ovat koostuneet maakunnan liiton koordinoinnin alla tapahtuvalla itse itseään täydentävällä menettelyllä. Kunnille osoitetussa nimeämispyynnössä maakuntauudistuksen muutosjohtaja pyytää kuntia esittämään täydentäviä valmistelijoita alatyöryhmiin pois lukien pelastustoimi ja varautuminen -alatyöryhmä, johon nimeämiset on toteutettu sote-uudistuksen valmistelun organisoitumisen kautta. Kuntia pyydetään myös nimeämään edustajansa henkilöstötyöryhmään, jossa kuntaedustus tarkoittaa työnantajapuolen edustajaa.
Aikaisemmat kannanotot
Turun kaupunginhallitus päätti (Kh 7.11.2016 § 438) hyväksyä kannanoton maakuntauudistuksen erityisratkaisusta Turun kaupunkiseudulla. Erillisratkaisussa kiinnitettäisiin erityistä huomiota kuntien edellytyksiin huolehtia tehtävistään elinvoiman ja kilpailukyvyn edistämiseksi ja vastuutettaisiin työllisyys- ja elinkeinopolitiikan sekä maankäytön tehtävät yksiselitteisesti kaupunkiseudulle.
Turun kaupungin lisäksi kannanoton ovat hyväksyneet Kaarinan, Naantalin, Paimion ja Raision kaupungit sekä Liedon, Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten kunnat.
Kaupunginhallitukselle selvitettiin em. pykälän yhteydessä lisäksi, että kuuden suurimman kaupungin kesken on käyty keskusteluja erityisesti elinvoima-asioiden ja kasvupalveluiden merkityksestä ja lainsäädännön sisällöstä, ja että kokonaisuuksista on tarkoitus muodostaa suurten kaupunkien yhteinen näkemys.
Kuuden suurimman kaupungin kaupunginjohtajien allekirjoittama kannanotto lähetettiin hallituksen reformiryhmän ministereille 9.11.2016. Turun kaupungin aikaisempia näkemyksiä tukien kannanotossa todetaan mm., että erilaiset ratkaisut tulee mahdollistaa lainsäädäntöä uudistettaessa ja että lainsäädäntöuudistuksessa tulee turvata suurten kaupunkien ja kaupunkiseutujen mahdollisuus vastata osasta maakunnalle kaavailluista tehtävistä.
Edelleen Turun kaupunginhallitus totesi lausuessaan hallituksen esitysluonnoksesta maakuntauudistukseksi ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisuudistukseksi sekä niihin liittyviksi laeiksi mm., että maakuntalain on mahdollistettava joustavat ratkaisut tehtävien ja palveluiden järjestämisessä ja tuottamisessa.
On myös syytä huomioida, että Kuntaliitto lausui omassa lausunnossaan maakuntalaista mm., että lainsäädännön tulisi antaa joustoa alueellisesti eriytyneisiin ratkaisuihin esimerkiksi suurilla kaupunkiseuduilla ja harvaan asutuilla alueilla ja että maakuntien ja kuntien joustava mahdollisuus sopia tehtävistä on perusteltua myös siksi, että se mahdollistaa maakuntien keskuskaupunkien ja suurimpien kaupunkiseutujen erityisroolin huomioimisen.
Kuntaliitto totesi, että jatkovalmistelussa on syytä kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että erityislainsäädännössä määritellään maakunnalle siirrettävät tehtävät siten, että ne eivät ole päällekkäisiä tai rinnakkaisia kuntien tehtävien kanssa. Edelleen Kuntaliiton lausunnossa todetaan, että niille kunnille, joiden elinkeinopoliittisiin tavoitteisiin ja tehtäviin kuuluu myös nykyisten TE-palveluiden tai tulevien kasvupalveluiden tarjoaminen kunnassa toimiville yrityksille, tulee antaa oikeus myös vastata palveluista.
Jatkovalmistelu
Maakuntauudistuksen projektisuunnitelmassa on kuvattu esivalmisteluvaiheen tavoitteet:
1) organisoituminen esivalmisteluvaihetta sekä jatkovalmistelua varten;
2) riittävän yksityiskohtaisten selvitysten laatiminen;
3) sote-uudistuksen valmistelun ja maakuntauudistuksen valmistelun yhteensovittaminen;
4) avoin ja yhdenmukainen sisäinen ja ulkoinen muutosviestintä;
5) keskeisten jatkovalmistelukysymysten tunnistaminen;
6) rajapintakysymysten tunnistaminen sekä kuntien ja maakunnan välisen työnjaon määrittely valtakunnalliset linjaukset huomioiden; ja
7) asiakasnäkökulman ja keskeisten palveluprosessien tunnistaminen.
Turun kaupungin aikaisempien kannanottojen näkökulmasta keskeinen tavoite esivalmisteluvaiheessa on rajapintakysymysten tunnistaminen sekä kuntien ja maakunnan välisen työnjaon määrittely. Valmistelu on tehtävä kunnianhimoisemmin kuin vain valtion aluehallinnon uudistamisen näkökulmasta. Tämä tarkoittaisi erityisesti, että selvitykset, määrittelyt ja muu valmistelu tehtävien jaon suhteen tehdään siitä näkökulmasta, mikä maakunnan sisällä katsotaan parhaaksi ja toimivimmaksi malliksi. Samoin tukipalveluiden osalta tulee valmistelua jatkaa siten, että selvitetään tarkoituksenmukaisin tapa organisoida tukipalvelut huomioiden kuntien tukipalveluiden kanssa saavutettavat synergiahyödyt.
Kunnianhimoisella ja aktiivisella valmistelulla saadaan tuotettua materiaalia ja tietoa myös valtakunnallisten linjausten jatkovalmistelun tueksi.
Uuden maakunnan varsinainen toiminnan ja hallinnon valmistelu alkaa vasta, kun ns. väliaikainen toimielin on nimetty.
Kaupungin edustajien nimeäminen valmisteleviin alatyöryhmiin
Toistaiseksi Turun kaupungin edustajina valmistelutyöryhmissä ovat toimineet ne, joita ryhmiin on työryhmien toimesta pyydetty. Toisistaan poikkeavien toimintatapojen johdosta joissain ryhmissä edustajia on yksi, kun taas esimerkiksi suunnittelu, liikenne ja ympäristöasiat -työryhmässä Turun kaupungin edustajia on yhteensä yhdeksän.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se nimeää ryhmiin seuraavat Turun kaupungin edustajat, jotka korvaavat tähän asti ryhmiin kutsutut henkilöt:
1. Aluekehitys, elinvoiman tukeminen ja rahoitus
toimialajohtaja Minna Sartes
johtaja Pekka Sundman
toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen
2. Suunnittelu, liikenne ja ympäristö
apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen
3. Työvoimapalvelukokonaisuus
palvelujohtaja Mika Helva (johtoryhmä ja yhteistyötahokokous)
4. Maaseutuasiat
ympäristöterveydenhuollon johtaja Maria Sjöman
5. Hallinto- ja tukitoiminnot
johtaja Tuomas Heikkinen
6. Henkilöstötyöryhmä
henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen
Lisäksi maakuntauudistuksen virkamiesvalmisteluryhmään esitetään nimettäväksi johtaja Tuomas Heikkinen.
Turun edustus sote-uudistuksen valmistelun ruotsinkielisessä jaostossa
Turun kaupungin tulee nimetä edustajansa sote-uudistuksen valmistelun ruotsinkieliseen jaostoon.
Ruotsinkieliseen jaoston tehtävänä on huolehtia, että ruotsikielisten palvelut tulevat jatkossa järjestettyä siten, että palvelut ovat saatavilla molemmilla kotimaisilla kielillä. Ruotsinkieliseen jaostoon pyydetään nimeämään kaksi kunnan hallituksen edustajaa Varsinais-Suomen jokaisesta kaksikielisestä kunnista (Turku, Parainen, Kemiönsaari). Ruotsinkieliseen jaostoon osoitetaan lisäksi työntekijöitä kuntien, kuntayhtymien ja muiden julkisten organisaatioiden esityksestä.
Parainen ja Kemiönsaari ovat omalta osaltaan edustajansa jo nimenneet.
Liite 1Nimeämispyyntö
Liite 2Maakuntauudistuksen projektisuunnitelma
Liite 3Maakuntauudistuksen valmisteluryhmien kokoonpano 28.9.2016
Oheismateriaali 1Suurten kaupunkien kannanotto 9.11.2016
EhdotusKaupunginhallitus päättää
- hyväksyä maakuntauudistuksen projektisuunnitelman;
- nimetä maakuntauudistuksen virkamiesvalmisteluryhmään johtaja Tuomas Heikkisen; ja
- nimetä valmisteleviin alatyöryhmiin edellä mainitut Turun kaupungin edustajat.
Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että projektisuunnitelman mukaista jatkotyöskentelyä tulee Varsinais-Suomessa ohjata periaatteet, jotka on kuvattu edellä kohdissa Aikaisemmat kannanotot ja Jatkovalmistelu.
Samalla kaupunginhallitus päättää nimetä Turun kaupungin edustajiksi sote-uudistuksen valmistelun ruotsinkieliseen jaostoon seuraavat henkilöt:
- Anita Tuominen
- Kjell Wennström
- Max Lönnqvist.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Eevan seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että projektisuunnitelman mukaista jatkotyöskentelyä Varsinais-Suomessa tulee toteuttaa hallituksen ja eduskunnan tekemien päätösten edellyttämällä tavalla.
Lisäksi liitteistä tulee poistaa Oheismateriaali 1.”
Jakelu
tiedVarsinais-Suomen liitto
aoKyynäräinen Niko
aoTuominen Anita
aoHeikkinen Tuomas
aoHelva Mika
aoLönnqvist Max
tiedParpo Antti
aoSartes Minna
aoSjöman Maria
aoSundman Pekka
aoValtonen Sinikka
aoWennström Kjell
aoVirtanen Jarkko
Liitteet:
Kh § 467
Liite 1:Nimeämispyyntö
Liite 2:Maakuntauudistuksen projektisuunnitelma
Liite 3:Maakuntauudistuksen valmisteluryhmien kokoonpano 28.9.2016