Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus44521.11.20167

9700-2016 (001)

Turun kaupungin kannanotto Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarviosta ja taloussuunnittelusta vv. 2016-2018

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille lähetetään kannanotto sairaanhoitopiirin talousarviosta ja taloussuunnitelmasta vv. 2016 - 2018. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa ja hallituksessa toimiville Turun kaupungin edustajille kannanotto toimitetaan konserniohjeena.

Kh § 445

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell, toimialajohtaja Riitta Liuksa ja johtaja Jukka Laiho 17.11.2016

Valtiovarainministeriön kuntatalousohjelmassa vv. 2017 – 2020 (VM julkaisu 13a/2016) on todettu kuntatalouden tilasta mm. seuraavaa:

Turun kaupunki on sopeuttanut toimintamenojaan viime vuosina ja valtionosuusmuutokset ovat rasittaneet kaupungin taloutta. Kilpailukykysopimuksen vaikutukset vuosien 2017 ja 2018 suunnitteluun olivat merkittäviä. Sosiaali- ja terveydenhuollon (hyvinvointitoimialan) talousarvio mm. kiky-sopimuksen vähennysten jälkeen on 0,7 %pienempi kuin v. 2016 vahvistettu talousarvio. Toimialan viimeisimpään ennusteeseen nähden vähennys on suurempi.

Erikoissairaanhoidon kustannukset ovat kasvaneet kuntien kantokykyä enemmän ja tästä syystä asiaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Operatiivisella tasolla yhteistyö on kuitenkin sujunut hyvin ja tuloksellisesti ja sairaanhoitopiirin kanssa monia toimintoja on voitu kehittää yhteistyössä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarviovalmistelussa Turun kannalta epätyydyttäviä seikkoja ovat olleet:

Sairaanhoitopiiri ei ole talousarvion valmistelussa ottanut huomioon Turun kaupungin kannanottoja kustannusten kasvusta. Kuluvana vuonna Turun kaupungin kannanotto (Kh 19.9.2016 § 358) on jäänyt vaille huomiota Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarviossa ja suunnitelmassa vuodelle 2017-2019 (HAL 8.11.2016 § 138). Sairaanhoitopiirin hallitus muutti syyskuussa (HAL 13.9.2016 § 116) talousarvion 2017 valmistelua siten, että tilikauden tulostavoitteeksi asetettiin 5,6 M€:n ylijäämä ja että jäsenkuntien maksurasituksen enimmäismuutos (keskiarvo) talousarviosta 2016 on 0,9 %. Kuluvana vuonna sairaanhoitopiiri tavoittelee muutetun suunnitelman mukaan 3,25 M€:n ylijäämäistä tulosta, jolloin piirin alijäämät tulisivat katetuksi tilikauden 2017 päätteeksi.

Sairaanhoitopiiri perusti talousarviovalmistelunsa muutoksen luonnokseen laiksi maakuntalain ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaanpanosta § 27, jonka mukaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tulisi kattaa alijäämänsä ennen kuntayhtymän siirtämistä maakuntaan. Valmisteluaikataulussa tämä tarkoittaisi alijäämän kattamissuunnitelman muuttamista siten, että alijäämät tulisivat katetuiksi viimeistään tilikaudella 2018. Turun kaupunki puolestaan katsoi lausunnossaan, että taseen noin 8,9 M€:n alijäämä on pieni sairaanhoitopiirin tai kuntien kantokykyyn nähden eikä ole perusteita kattaa alijäämää vahvistetusta suunnitelmasta poiketen. Talousarvion valmistelun pohjana tuli Turun lausunnon mukaan olla nolla-tuloksen budjetointi vuosille 2017 – 2018.

Lisäksi Turun kaupunki katsoi lausunnossaan, että sairaanhoitopiirin saama noin 3,25 M€:n korkohyvitys ja toteutuneiden rationalisointitoimenpiteiden hyödyt tulee siirtää täysimääräisesti kuluvan vuoden palvelumaksujen alentamiseen. Edelleen asiakasmaksujen korotusmahdollisuus ja kilpailukykysopimuksen alennukset mm. lomarahoihin ja henkilösivukuluihin mahdollistaisivat kuntien maksuosuuksien sopeuttamisen alemmalle tasolle.

Sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelmassa vuosille 2014 - 2021 jäsenkuntien maksuosuustuoton keskimääräiseksi vuotuiseksi kasvuksi esitettiin 3,8 %. Turun lausunnossa vuodelta 2013 painotettiin, että Turun maksuosuuden kasvu sai enintään olla 3,8 %. Sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelmaa laadittaessa arviot tulevien vuosien inflaatiokehityksestä ja BKT-muutoksesta olivat aivan eri tasolla kuin mitä nyt arvioidaan. Myöhemmissä lausunnoissaan (2014 - 2016) sairaanhoitopirin talousarviosta Turku on toistuvasti esittänyt, että vakauttamisohjelman tasapainottamistavoite keskimääräisestä 3,8 %:n vuotuisesta kasvusta vuoteen 2021 ei ole mahdollinen eikä kestävä kaupungin talouden kannalta. Talousarvioon vuodelle 2016 Turku esitti 1,5 %:n vuotuista enimmäiskasvua. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin taloussuunnittelun pohjana on ollut korkeampi kasvu. Sairaanhoitopiiri on kuitenkin parantanut tuottavuuttaan ja kustannustehokkuuttaan mutta yleinen taloustilanne on heikentynyt oletettua enemmän.

Säännöllisistä controllerpalavereista huolimatta sairaanhoitopiiri on vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla pidättäytynyt antamasta tarkkoja kuntakohtaisia talousarvion toteutumisennusteita. Aiempina vuosina loppuvuotta kohti ennusteet ovat vaihdelleet kuukaudesta ja jopa viikosta toiseen merkittävästi (jopa yli 1 M€).

Sairaanhoitopiiri päättää mahdollisista hinnantarkistuksista yleensä vasta loppuvuonna, mikä tekee käytännössä mahdottomaksi ennustaa hyvinvointitoimialan talouden toteutumista. 10.11.2016 mennessä hinnantarkistusesityksiä ei ole vieläkään käsitelty sairaanhoitopiirin hallituksessa. Tasaerälaskutusta on kuitenkin korotettu siten, että sairaanhoitopiiri laskuttaa noin 194M€ vuoden 2016 aikana. Aikuispsykiatrian hyvityksen jälkeen Turun kaupungin oma ennuste on noin 193,4M€ ja poikkeama hyvinvointitoimialan talousarvioon on noin 6,2M€.

Yhteenveto

Turun kaupunki edellyttää, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri muuttaa talousarviotaan ja taloussuunnitelmaa ja tavoittelee nollatulosta tilikausille 2016 – 2017. Mahdollinen taseen alijäämä katetaan kunnilta perittävällä kertamaksulla v. 2018 tilinpäätöksen yhteydessä. Tulostavoitteen keinovalikoimaan tulee ottaa kilpailukykysopimuksen mukanaan tuomat menovähennykset (lomarahat, henkilösivukulut) vv. 2016 – 2018, korkohyvityksen huomiointi kuntalaskutuksessa v. 2016, asiakasmaksujen korotukset 2017 – 2018 sekä rationalisointihyötyjen huomioiminen kuntayhtymän kustannustehokkuustavoitteissa ja mittareissa.

Edellä mainittujen lisäksi kevään kuntaneuvotteluissa tulee antaa selkeä talousarvioehdotus, johon kunnat voivat ottaa kantaa. Kuntaneuvotteluissa tulee käsitellä käyttötalouden lisäksi rahoitus- ja investointiosaa etukäteen toimitetun materiaalin pohjalta.

Kuntaneuvottelussa 15.11.2016 kunnat olivat yksimielisiä siitä, että tulevan talousarvion tulee noudattaa 0-linjaa. Lisäksi kunnille Turun kaupungille tulee ilmoittaa viipymättä viimeistään 25.11.2016 vuoden 2016 ennuste kuntaosuudesta, jossa on huomioitu edellä mainitut kuntaosuutta vähentävät seikat.

Liite 1Turun kaupunginhallituksen päätös 19.9.2016 § 358

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää lähettää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille edellä olevan kannanoton sairaanhoitopiirin talousarviosta ja taloussuunnitelmasta vv. 2016 – 2018 ja edellyttää, että kuntaneuvottelut järjestetään suunnitellusti.

Kannanotto annetaan konserniohjeena Turun kaupungin edustajille Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa ja hallituksessa toimiville.

PäätösKaupunginhallitus päätti lähettää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille edellä olevan kannanoton sairaanhoitopiirin talousarviosta ja taloussuunnitelmasta vv. 2016 – 2018 ja edellyttää, että kuntaneuvottelut järjestetään suunnitellusti.

Kannanotto annettiin konserniohjeena Turun kaupungin edustajille Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa ja lähetettiin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitukselle tiedoksi.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedLoimaan kaupunki
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedSalon kaupunki
tiedUudenkaupungin kaupunki
kanoVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
tiedVarsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitus
tiedAlvesalo Piia
tiedHarjanne Aila
tiedLeppä Juhani
tiedMuukkonen Mirka
tiedNordberg Olli
tiedNorontaus Liisa
tiedNurmio Merja
tiedSurakka Jukka
tiedVyyryläinen Marja
tiedVänttinen Pasi


Liitteet:

Kh § 445
Liite 1:Turun kaupunginhallituksen päätös 19.9.2016 § 358