Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 335 | 05.09.2016 | 6 |
11385-2015 (032)
Turun kaupungin lausunto Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnalle jätetaksan perusteiden yhtenäistämisestä
Tiivistelmä: -
Kh § 335
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell, apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen ja vs. ympäristöinsinööri Jaana Gustafsson 29.8.2016:
Lausuntopyyntö
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta pyytää yhteistoiminta-alueen kunnilta lausuntoa jätetaksan perusteiden yhtenäistämisestä 15.9.2016 mennessä.
Jätehuollon yhteistoiminta-alueella on jätelaitosfuusion seurauksena edelleen käytössään perusteiltaan erilaiset jätetaksat. Entisen Rouskis Oy:n toimialueella osa käyttöhetkellä maksuttomien jätehuoltopalveluiden kustannuksista katetaan perusmaksusta saatavilla tuloilla, kun taas entisen TSJ Oy:n toimialueella kuten Turussa jätehuollon kustannukset katetaan polttokelpoisen jätteen jätteenkäsittelymaksuista saatavilla tuloilla.
Lautakunnan tavoitteena on taksojen perusteiden yhtenäistäminen vuoden 2016 aikana siten, että jatkossa käyttöhetkellä maksuttomien palveluiden, kuten jäteneuvonnan, vaarallisen jätteen ja hyötyjätteiden jätehuollon, jäteasemien palveluiden ja jätehuoltoviranomaisen toiminnan kustannukset katettaisiin perusmaksutuloilla koko jätehuoltoviranomaisen toimialueella.
Tällä hetkellä jätteiden käsittelykustannus turkulaisille asukkaille on yhtiöltä saatujen tietojen mukaan 181 euroa tonnilta, kun perusmaksua käyttävien kuntien osalta se on vastaavasti 161 euroa tunnilta. Tavoitteena tulisi olla, että kuntien yhteisesti omistaman yhtiön alueella taksarakenne kohtelisi samoja palveluja käyttäviä asukkaita tasapuolisesti riippumatta viranomaisalueen hallinnollisesta kuntajaosta. Taksarakenteen yhtenäistäminen vaikuttaisi suoraan turkulaisten asukkaiden asumiskustannuksiin ja toteuttaisi siten kaupungin tavoitetta kilpailukyvyn vahvistamisesta. Jätehuoltopalvelut voitaisiin perusmaksun käyttöönottamisen myötä tarjota Turun kaupungin asukkaille vähintään 14,48 €/t ja enintään 19,32 €/t nykyistä alemmalla kustannustasolla.
Ehdotus lausunnoksi
Kunnan on järjestettävä asumisessa syntyvän jätteen jätehuolto. Lisäksi kunnan vastuulle kuuluu mm. sosiaali-, terveys- ja koulutuspalveluissa sekä julkisessa hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen jätehuolto. Jos liikehuoneistoissa syntyvä yhdyskuntajäte kerätään yhdessä kunnan vastuulle kuuluvien jätteiden kanssa, kunnalle kuuluu vastuu myös tästä.
Lisäksi kunnan velvollisuutena on mm. järjestää jäteneuvontaa, pitää yllä rekisteriä jätteenkuljetuksista ja huolehtia kotitalouksien vaarallisen jätteen vastaanotosta. Kunta on myös järjestänyt alueellisia keräyspisteitä Rinki Oy:n keräyspisteiden lisäksi kierrätyskelpoisen jätteen keräämiseksi.
Jätelain mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan siitä aiheutuvat kustannukset. Turun seudulla kustannukset on peritty osana jätteenkäsittelymaksua. Salon seudun kunnilla on taas ollut käytössä erillinen perusmaksu, jolla katetaan muut kuin jätteenkäsittelystä syntyvät kustannukset.
Lounais-Suomen kunnat ovat perustaneet jätehuollon järjestämiseksi yhteisen Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n. Kaksi erilaista taksaperusteista toimintatapaa saman yhtiön alueella muodostaa monia ongelmia. Toimintatapa edellyttää mm. kahden päällekkäisen tieto- ja laskutusprosessin ylläpitoa samanaikaisesti, jolloin hallinnollisten kustannusten osuus asiakkaalta laskutettavasta summasta on korkeampi kuin kattavasti yhdessä järjestelmässä. Nykyinen malli on toiminnallisesti tehoton ja taloudellisesti kallis. Se saattaa lisäksi yhtiön asiakkaina kuntien asukkaat epätasa-arvoiseen asemaan. Käytännöt tuleekin siten yhtenäistää mahdollisimman nopeasti. Perusmaksuselvityksessä on kattavasti kuvattu molempien järjestelmien edut ja niiden heikkoudet. Kerättävien maksujen kokonaissumma on kuitenkin sama kummassakin järjestelmässä, mutta maksujen määräytymistapa ja jakautuminen loppukäyttäjille eroaa.
Valmistelun lähtökohtana on ollut perusmaksun käyttö koko Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n alueella. Kumpikaan järjestelmistä ei täysin vastaa jätehuollon yleisenä lähtökohtana olevaa ”aiheuttaja maksaa” – periaatetta. Kun taksarakenteessa on kuitenkin mahdollista ottaa huomioon erityyppisten asuntojen tarvitsema palvelutaso, päästään perusmaksujärjestelmällä parempaan vastaavuuteen ja alueelliseen tasapuolisuuteen kuin jätteenkäsittelymaksulla.
Alkuvaiheessa maksujärjestelmän muutos aiheuttaa luonnollisesti lisätyötä, mutta sillä saatavat hyödyt ovat kuitenkin huomattavat. Perusmaksun yhtenä tärkeänä etuna kuntalaisten tarvitsemien jätehuoltopalvelujen rahoituspohja saadaan vakaaksi ilman, että jätemäärän vähentyessä jätteenkäsittelymaksua tarvitsee toistuvasti nostaa. Lisäksi asuntokohtainen maksu ehkäisee ns. vapaamatkustajuutta. Suurimmassa osassa Suomea onkin käytössä jätehuollon perusmaksu.
Turun kaupunki toteaa yhteenvetona, että Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan tulee viipymättä yhtenäistää jätehuollon taksarakenne koko jätehuoltoviranomaisen toimialueella ja ottaa samalla koko Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n alueella kattavasti käyttöön jätehuollon perusmaksu. Lisäksi kaupunki korostaa, että taksaperusteita- ja rakenteita muutettaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kustannusrakenteet ovat läpinäkyviä sekä kunnille että asiakkaille. Lisäksi tavoitteita tulee edistää ja toteuttaa siten, että vältetään maksujen korotukset, jotta asumiskustannukset ja yritysten kustannukset eivät lisäänny.
Oheismateriaali 1Selvitys jätehuollon perusmaksusta ja sen käytön vaikutuksista
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnalle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.
PäätösAsia pantiin pöydälle Eklundin Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Manni ja Korhonen ilmoittivat olevansa esteellisiä eivätkä osallistuneet asian käsittelyyn.
Puheenjohtajana tämän asian kohdalla toimi 1. varapuheenjohtaja Eklund.
Kokouksessa asiaa selvittivät vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki ja jäteasiamies Veli-Matti Suhonen.