Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta | 263 | 08.09.2015 | 4 | |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta | 271 | 15.09.2015 | 4 | |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta | 286 | 29.09.2015 | 4 | |
Kaupunginhallitus | 247 | 06.06.2016 | 15 | |
Kaupunginhallitus | 261 | 13.06.2016 | 5 |
5017-2015 (615, 022)
Poikkeamispäätös; Lämpölaitos, hakesiilo, huoltohalli ja katos, Runosmäki (P 2015-464) (Ks)
Tiivistelmä:
Ohitustien ja Runosmäen asuinalueen väliin jäävälle teollisuusalueelle haetaan poikkeusta asemakaavasta rakentaa lämpölaitos ilman asemakaavassa olevaa erityismerkintää. Alue on kokonaisuudessaan teollisuusaluetta. Naapurikiinteistön omistaja on jättänyt hakemuksesta muistutuksen, koska yritys pelkää laitoksen haittaavan naapurin liiketoimintaa (näyttelytilat). Kaupunginhallitukselle esitetään, että poikkeamishakemus hylätään.
Ksylk § 263
Hallinto, rakennuslakimies Leena Salmelainen 28.8.2015:
Hakija
Runosmäen Lämpö Oy
Rakennuspaikka
Runosmäki (85), korttelin 39 tontti 28, osoite: Varusmestarintie 24.
Rakennushanke
- lämpölaitos (noin 514 m2)
- hakesiilo (noin 620 m2)
- huoltohalli (noin 360 m2)
- katos (noin 360 m2).
Kiinteistölle osoitetaan 30 autopaikkaa.
Kaavoitustilanne
Rakennuspaikalla on voimassa 10.9.1990 vahvistettu asemakaava, jossa rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys T-1 (Teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue, jonka kerrosalasta enintään 40 % saa käyttää korttelialueen pääkäyttötarkoitukseen liittyviksi liike- ja toimistotiloiksi).
Poikkeukset (MRL 58 §):
- Teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueelle sijoitetaan lämpölaitos ja siihen liittyvät rakennukset ja rakennelmat.
- Rakennuksen piiput ylittää asemakaavassa sallitun julkisivun enimmäiskorkeuden (sallittu 25 metriä, rakennetaan 30 metriä).
Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen
Tontin pohjoispuolen naapuriyhtiö on jättänyt asiassa muistutuksen, jossa vastustetaan lämpölaitoksen rakentamista, koska hanke saattaisi haitata naapuritontilla olevien liiketilojen (näyttelytilat) käyttöä. Hakija on antanut muistutukseen vastineen. Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).
Viranomaisluvat ja lausunnot
Ei lausuntoja.
Päätöksen perustelut
Energialaitoksen toteuttaminen edellyttää erityistä aluevarausta asemakaavassa. Kyseinen kiinteistö on teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta, joten hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta. Laitoksen lopullinen koko ei ole vielä tarkkaan hakijan tiedossa. Joka tapauksessa laitos on alle 20 MW ja edellyttää siten ympäristönsuojelulain 116 §:n mukaista toiminnan rekisteröintiä, mutta ei varsinaista ympäristölupaa. Toiminnan rekisteröintiä koskeva ilmoitus toimitetaan ympäristönsuojeluviranomaiselle, joka huolehtii siitä, että ympäristönsuojelulain asettamat edellytykset hankkeessa täyttyvät.
Vastaava lämpölaitos toimii jo tällä hetkellä Varissuolla. Alueelle on vireillä asemakaavanmuutos, jossa kiinteistö on tarkoitus osoittaa toimitilarakennusten korttelialueeksi. Kaavamerkintä sallii teollisuusrakentamisen, mutta vireillä olevassa asemakaavassa ei ole osoitettu erityistä aluevarausta energialaitokselle.
Hakijan selvityksen mukaan laitokselle tulee raskasta liikennettä erityisen vähän (keskimäärin yksi auto vuorokaudessa) ottaen huomioon, että kyseessä on teollisuusalue. Liikenne ohjataan kokonaisuudessaan Vahdontien kautta. Varusmestarintielle ei tule laitoksen liikenteestä kuormitusta. Hakemuksen liitteenä on toimitettu meluselvitys, joka ei kuitenkaan koske hakemuksen mukaista kiinteistöä. Laitos on selvityksessä mallinnettu rakennuspaikasta koilliseen, Verstaskadun taakse.
Poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta vireillä olevaa kaavoitusta, koska alue palvelee edelleen teollisuuskäytössä ja kyseessä on suhteellisen pieni energialaitos. Alueen nykyinen ja vireillä oleva käyttötarkoitus teollisuusalueena puoltavat laitoksen sijoittumista vaikka kaavassa ei olekaan erityistä merkintää laitokselle.
Edellä esitetyn perusteella poikkeaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 172 §).
Liite 1Asemapiirros 29.10.2013
Oheismateriaali 1Sijaintikartta
Oheismateriaali 2Naapurin muistutus 3.8.2015
Oheismateriaali 3Hakijan vastine 19.8.2015
Toimialajohtaja Markku Toivonen:
EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 29.10.2013 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset.
Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 900 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 19.4 §:n mukaisesti 60 euroa/kuultava kiinteistö (3 kpl), yhteensä 1 080 euroa.
Päätöksen voimassaolo
Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaisuuspäivästä lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.
PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Koiviston kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Päätös asiassa tehtiin esittelijän kokouksessa muutamasta ehdotuksesta. Esittelytekstistä poistettiin maininta ”Alueella on vireillä asemakaavanmuutos 7/2011 (”Tiemestari”), jonka ehdotus lähtee eri tahojen lausunnoille lähiaikoina. Ehdotuksessa kyseinen tontti on osoitettu toimitilarakennusten korttelialueeksi (KTY-1).”
Hellstén ja Eklund ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Mäenpää tuli Hellsténin tilalle kokoukseen.
Ksylk § 271
Pöydältä 8.9.2015 § 263.
PäätösAsia pantiin pöydälle kahdeksi viikoksi Aaltosen Ekrothin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Hellstén ja Eklund ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Mäenpää tuli Hellsténin tilalle kokoukseen.
Ksylk § 286
Pöydältä 15.9.2015 § 271.
PäätösKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päätti puoltaa hakemusta ja lähettää sen edelleen kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Päätös asiassa tehtiin äänin 10-3.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen Aaltosen Ekrothin kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Hyyppä, Mäenpää, Ruohonen, Röberg, Sundqvist, Säteri, Van Ooik, ja Vierimaa.
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Sandelin, Koivisto ja Helin.
Eklund ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Kh § 247
Kaupunginsihteeri Satu Lehto 22.4.2016:
Toimivallasta
Lautakunta voi saattaa asian, joka sillä on oikeus ratkaista, kaupunginhallituksen ratkaistavaksi, mikäli asian merkittävyys sitä edellyttää (hallintosääntö 23 § 4 mom.).
Perustelut kielteiselle päätökselle
Poikkeamishakemus koskee tonttia 85-39-28, joka sijaitsee vireillä olevan asemakaavanmuutoksen ”Tiemestari” alueella. Koska asemakaavanmuutos on vireillä ja poikkeamisesta on vastustettu muistutuksella, aiheuttaa poikkeamisen myöntäminen haittaa kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle (maankäyttö- ja rakennuslaki 171 § 2 mom. 1 kohta). Hanke on myös mahdollisten ympäristövaikutustensa vuoksi syytä tutkia asemakaavalla. Poikkeamista ei voi näin ollen myöntää, vaan tontin käyttötarkoituksen muutos tulee tutkia asemakaavan muuttamisen yhteydessä.
Ympäristötoimialan v. 2016 operatiivisen sopimuksen asemakaavoitusohjelmassa Tiemestarin asemakaavanmuutos on aikataulutettu siten, että se tuodaan valtuuston päätettäväksi vuoden 2016 lopussa. Kaavan valmistelu on kuitenkin viivästynyt, joten todennäköisesti valtuustokäsittely siirtyy vuodelle 2017. Valtuustokäsittely edellyttää, että asemakaavanmuutokseen liittyvät maankäyttösopimukset on allekirjoitettu.
Liite 1Asemapiirros 29.10.2013
Oheismateriaali 1Sijaintikartta
Oheismateriaali 2Naapurin muistutus 3.8.2015
Oheismateriaali 3Hakijan vastine 19.8.2015
Oheismateriaali 4Kartta Tiemestarin asemakaava-alueesta
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä hakemuksen.
Samalla kaupunginhallitus päättää, että hakijalta peritään rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 900 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 19.4 §:n mukaisesti 60 euroa/kuultava kiinteistö (3 kpl), yhteensä 1 080 euroa.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.
PäätösAsia pantiin pöydälle Maaskolan Pietarin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kh § 261
Pöydältä 6.6.2016 § 247
PäätösKaupunginhallitus päätti hylätä hakemuksen.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että hakijalta peritään rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 900 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 19.4 §:n mukaisesti 60 euroa/kuultava kiinteistö (3 kpl), yhteensä 1 080 euroa.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että tontille 85–39-28 suunnitellun lämpölaitoksen sekä siihen liittyvien rakennusten ja rakennelmien maankäytölliset edellytykset ratkaistaan vireillä olevan asemakaavanmuutoksen ”Tiemestari” yhteydessä siten, että asemakaavamuutosehdotus valmistellaan vuoden 2016 loppuun mennessä.
Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.
Jakelu
kuulJulkipano
tiedKiinteistö Oy Turun Varusmestarintie 26
aoRunosmäen Lämpö Oy
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
tiedRakennuslautakunta
tiedYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö
tpvJokinen Pia
tiedKoskela Ljudmila
tpvVesterholm Teija
Liitteet:
Ksylk § 263
Liite 1:Asemapiirros 29.10.2013
Ksylk § 286
Liite 1:Asemapiirros 29.10.2013
Kh § 247
Liite 1:Asemapiirros 29.10.2013
Kh § 261
Liite 1:Asemapiirros 29.10.2013