Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta27601.06.20162
Kaupunginhallitus26513.06.20169

5960-2016 (713, 065)

Korroosiovaurioisten teräksisten katuvalopylväiden saneerauksen käynnistäminen

Tiivistelmä:

Kaikki betonivalujalustaiset maalatut valaisinpylväät joudutaan uusimaan lähivuosina johtuen pylväinen tyven korroosiovaurioista. Noin 3000-4000 maalattua pylvästä vaihdetaan. Samalla joudutaan uusimaan myös kaapelointi. Hyväkuntoiset valaisimet asennetaan takaisin uusiin pylväisiin, heikkokuntoiset valaisimet vaihtuvat led-valaisimiksi. Saneeraushankkeen kustannukset ovat noin 7,5 miljoonaa euroa ja hankkeen kesto 5-7 vuotta. Infrapalvelut esittää, että kiireellisimpiin pylväsvaihtoihin siirretään rahoitusta tämän vuoden strategisista hankkeista 800.000 euroa ja loppurahoitus huomioidaan vuosien 2017-2023 investointiohjelmassa.

Kilajk § 276

Infrapalvelut, Infrapalvelujen johtaja Tapio Siirto 24.5.2016:

Turun kaupungissa on 1960-luvun alusta aina 1980-luvun loppuun asti käytetty teräksisten katuvalotolppien pystytysratkaisuna paikallavalettua betonijalustaa. Kiinnitysratkaisussa ei ole aikanaan huomioitu vedenpoistoreikiä, joiden kautta tolpan sisään tiivistyvä vesi pääsisi poistumaan. Seurauksena on ollut tolppien alapäässä seisova vesikerros, joka vesirajapinnassaan on aiheuttanut pistekorroosiota sisäpuolelta tolpan alaosaan. Tolpan tyviosat ovat kärsineet myös ulkopuolen korroosiorasituksesta. Vuosikymmenten kuluessa alaosan ruostuminen on vienyt osan katuvalopylväistä käyttöikänsä päähän ja ne joudutaan nyt uusimaan.

Heikoimmassa kunnossa ovat vanhimmat, maalatut teräspylväät, joille ei ole tehty sinkitystä pintakäsittelynä. Näitä on yhteensä noin 3000-4000 kappaletta. 1970-luvun puolivälin jälkeen siirryttiin kuumasinkittyihin terästolppiin, joiden kunto on parempi. Yhteensä betonivaluun pystytettyjä valaisintolppia on yli 6500 kappaletta. 1990-luvulla otettiin käyttöön betonielementtiset, vedenpoistorei’illä varustetut pylväsjalustat, jotka poistivat ongelman.

Turun kaupunki on käynnistänyt kuntokartoituksen, jossa kaikkien valukiinnitteisten tolppien alaosan kunto tarkastetaan. Tarkastusten perusteella määritetään pylväiden uusintatarpeet ja laaditaan pylväiden saneerausohjelma. Samalla selviää maalattujen valukiinnitteisten pylväiden tarkka lukumäärä, koska katuvalorekisterin tieto on näiltä osin puutteellinen.

Heikkokuntoisimmat pylväät poistetaan heti tarkastustulosten perusteella turvallisuussyistä. Korvaava valaistus näihin kohtiin rakennetaan ennen syyspimeitä vuonna 2016, mutta valoisampana kesäaikana osia saneerausalueista tulee olemaan väliaikaisesti ilman ulkovalaistusta.

19.5.2016 mennessä tehtyjen tarkastusten perusteella on puhkiruostuneita tolppia jouduttu poistamaan 70 kpl, mikä vastaa 10 % tarkastettujen pylväiden määrästä. Tältä pohjalta arvioituna yli 300-400 tolppaa tulee poistettavaksi  heti. Näiden lisäksi noin 40 % maalatuista valaisintolpista on tyvestään erittäin heikkokuntoisia ja ne joudutaan vaihtamaan lähivuosina.

Infrapalvelut on laatinut pylvässaneerauksesta selvityksen ja korjaussuunnitelman, joka on esitetty liitteessä 1.

Tehtyjen selvitysten perusteella kaikki juurivalukiinnitteiset maalatut valaisinpylväät tulevat uusittaviksi lähivuosina, koska niiden tekninen käyttöikä alkaa olla lopussa. Uudet pylväät varustetaan elementtijalustoilla. Pylväsvaihdon yhteydessä joudutaan uusimaan myös kaapelointi. Hyväkuntoiset valaisimet asennetaan takaisin uusiin pylväisiin, vanhat heikkokuntoiset vaihdetaan led-valaisimiksi.

Korjaussuunnitelmassa pylvässaneeraus on vaiheistettu siten, että heikkokuntoisimmat maalatut valaisinpylväät puretaan ja uusitaan turvallisuussyistä jo tänä vuonna. Kaikki maalatut valaisintolpat uusitaan seuraavan 5 – 7 vuoden kuluessa.  Kuumasinkityillä valukiinnitteisillä valaisinpylväillä on vielä teknistä käyttöikää jäljellä. Niiden vaihto tulee ajankohtaiseksi arviolta 10-15 vuoden kuluttua.  Näissäkin joudutaan tyven johtosuojaukset uusimaan suurelta osin ennen sitä.

Ensimmäisen vaiheen eli kaatumisvaarassa olevin pylväiden uusiminen maksaa noin miljoona euroa. Kaikkiaan maalattujen valukiinnitteisten valaisintolppien vaihtaminen maksaa noin 7,5-10 miljoonaa euroa.

Vuonna 2016 tarvitaan turvallisuussyistä tehtäviin pylväsvaihtoihin noin 800.000 euron rahoitus. Vuonna 2017 ja siitä eteenpäin saneeraushanketta toteutetaan kuntoarvioihin perustuvassa järjestyksessä 1-1,5 miljoonaa euroa/vuosi volyymilla, kunnes kaikki maalatut valukiinnitteiset valaisinpylväät on vaihdettu.

Oheismateriaali 1Katuvalopylvässaneerauksen selvitys ja korjaussuunnitelma

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää:

- osaltaan hyväksyä oheismateriaalin 1 mukaisen selvityksen ja korjaussuunnitelman  ja lähettää sen edelleen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi;

- esittää kaupunginhallitukselle saneeraushankkeen käynnistämistä heti; sekä

- että katuvalopylvässaneeraus toteutetaan osana Valaistuksen korjaushanketta ja rahoitus huomioidaan esityksen mukaisesti vuosina 2017-2023 Kiinteistöliikelaitoksen investointiohjelmaa laadittaessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 265

Liite 1Katuvalopylvässaneerauksen selvitys ja korjaussuunnitelma

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen katuvalopylvässaneerauksen selvityksen ja korjaussuunnitelman ja päättää, että hanke käynnistetään välittömästi.

Korjaushankkeen rahoitus huomioidaan vuosina 2017 - 2023 Kiinteistöliikelaitoksen investointiohjelmaa laadittaessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tiedKiinteistötoimiala
tiedKonsernihallinto
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tpvKonsernihallinto, talous- ja strategiaryhmä


Liitteet:

Kh § 265
Liite 1:Katuvalopylvässaneerauksen selvitys ja korjaussuunnitelma