Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus20116.05.20169

3931-2016 (001)

Lausunto Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategiasta vuosille 2017-2018

Tiivistelmä: -

Kh § 201

Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja kaupunginsihteeri Antti Perälä 11.5.2016:

Vaikuttava muutos-strategian visio on ”Yhdessä kohti asiakaslähtöistä palvelua”. Tästä visiosta on johdettu neljä strategista päämäärää: potilaslähtöisyys, yhdenvertaisuus, hyvinvoiva ja osaava henkilöstö ja jatkuva parantaminen ja uudistuminen. Päämäärät on lähtökohtaisesti esitetty lyhyinä potilastarinoina, joiden tarkoitus on osoittaa, minkälaista hyötyä ja lisäarvoa kunkin päämäärän toteutuminen tuo potilaalle itselleen. Kustakin strategisesta päämäärästä esitetään sen tavoitteet ja toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.

Lausuntopyyntö on laadittu webpropol-muotoon, missä jokaisen neljän strategisen päämäärän tavoitteet ja toimenpiteet tulee asettaa tärkeysjärjestykseen. Tämän lisäksi lausuntopyyntö sisältää muutamia avoimia kysymyksiä.  Lausuntoa strategialuonnoksesta pyydettiin 2.5.2016 mennessä.  Sosiaali- ja terveyslautakunta on käsitellyt strategialuonnoksen 19.4.2016 § 93 ja vastannut webropol kyselyyn. Kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen sairaanhoitopiirille toimitetaan ote kaupunginhallituksen pöytäkirjasta Turun kaupungin virallisena vastauksena.

Strategialuonnoksesta voidaan yleisesti todeta, että esitetyt strategiset päämäärät, niiden tavoitteet ja toimenpiteet ovat pääosin hyviä ja kannatettavia, mutta jäsenkuntien taloudellinen kantokyky ei tule niissä huomioonotetuksi riittävästi.

Potilaslähtöisyys

Kaiken toiminnan on tuotettava arvoa potilaille ja muille asiakkaille – periaate on tärkeä ja vaikuttavuutta tukeva. Asiakkaiden osallisuutta hoidossa sekä hoidon ja hoitoprosessien suunnittelussa vastaa myös kaupungin strategisia tavoitteita.

Yhdenvertaisuus

Strategiassa yhdenvertaisuuden kuvataan tarkoittavan sitä, että julkisten varojen pitää riittää myös muihin sote- palveluihin. Lisäksi kuvataan periaatetta, jossa pääomaa vapautetaan tiloista ja laitteista. Viimeksi mainitusta toimenpiteestä voi todeta, että pääoman vapauttaminen on tavoite, mutta se ei juurikaan liity yhdenvertaisuuden toimenpiteisiin. Lisäksi taloudellisten toimenpiteiden esittäminen ainoastaan yhdenvertaisuusosiossa on koko strategian kannalta ja erityisesti jäsenkuntien kannalta riittämätöntä.

Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö

Strategiassa ei näy toiminnan muutoksen ja supistumisen myötä tulevaa tarvetta henkilöstöresurssien sopeuttamiseen. Henkilöstön kannustaminen liikkumaan eri toimipisteiden välillä ei ole riittävä toimenpide. Etävastaanoton ja – konsultaatioiden lisääminen on sen sijaan kannatettavaa.

Jatkuva parantaminen ja uudistuminen

Periaate erikoissairaanhoidon pysyttämiseksi huippulaatuisena, kustannustehokkaana ja kilpailukykyisenä on maakunnan, yliopiston ja Turun kannalta erittäin tärkeää.

Strategialuonnoksessa periaatteena esitetään, että sairaanhoitopiiri osallistuu maakunnalliseen soteintegraatioon järjestämissuunnitelman mukaisesti yhteistyössä muiden alueen toimijoiden kanssa. Periaate panostaa maakunnalliseen järjestelmätyöhön ja sotevalmistelun tukeen ja toteutukseen tulee ehdottomasti kytkeä vireillä olevaan muutosjohtajan sotevalmisteluun. Strategiassa tulisi ottaa huomioon selvemmin sote-integraatio perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä, ja erityisesti integraatio sosiaalihuollon palvelujen kanssa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että toimenpide-osiosta puuttuvat täysin taloudelliset toimenpiteet. Kestävä taloudellinen kehitys kuntien kantokyky huomioon ottaen on ehdottomasti sisällytettävä laajasti toimenpiteisiin.

Erillisistä budjettia koskevista kysymyksistä voidaan todeta, että vakauttamisohjelman toimenpiteet ovat riittämättömiä jäsenkuntien taloudellisen kantokyvyn kannalta.

Alijäämän kattamissuunnitelma

Alijäämän kattamisvelvollisuutta koskevaa sääntelyä on tiukennettu kuntalaissa 1.5.2015 lukien niin, että alijäämä tulee kattaa määräajassa eikä kattamista voida enää siirtää erillisellä toimenpideohjelmalla katettavaksi taloussuunnitelmavuosien yli. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vuoden 2015 tilinpäätöksessä oleva mahdollinen alijäämä tulee kattaa viimeistään vuonna 2020. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän taseessa 31.12.2015 on vuoden 2015 ylijäämää koskevan kirjauksen jälkeen alijäämäkertymää 8.910.432,34 euroa, mikä on 1,6 % vuotuisista myyntituotoista jäsen- ja ulkokunnilta.

Kuntayhtymän talousarvioon ja suunnitelmaan 2016 - 2018 sisältyy suunnitelma vuoden 2015 loppuun mennessä kertyväksi arvioidun (8,0 milj. euron) alijäämän kattamisesta ylijäämäisillä talousarvioilla vuosina 2016 - 2020. Vuoden 2016 talousarvio on laadittu tulokseltaan nollatasoon. Talousarviot vuosina 2017 - 2020 laaditaan 2,0 milj. euroa ylijäämäisinä. Alijäämän kattamissuunnitelman toteutuminen edellyttää toimintakulujen ja jäsenkuntien kustannusperusteisen maksuosuusrasituksen pitämistä vuosittain talousarvion mukaisena.

Kysymykseen valtion tutkimusrahoituksen vähentymisen kompensaatiosta kuntarahoituksella voidaan todeta, että tutkimusrahoitusta tulisi hankkia kehittämällä yhteistyötä elinkeinoelämän ja 3. sektorin kanssa.

Viimeiseen kysymykseen ”Mikäli yhteisesti sovitaan (esim. kuntajohtajakokouksessa) tietyn sote-valmistelutyön toteuttamisesta sairaanhoitopiirin toimesta, tällaisen työn kustannukset huomioidaan sairaanhoitopiirin talousarviossa”. Sote-valmistelutyö tulisi tässä vaiheessa suorittaa osana virkatehtäviä ja osana kuntavetoista valmistelutyötä.

Liite 1Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategialuonnos

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausunnon Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategiasta vuosille 2017-2018.

PäätösEhdotus hyväksyttiin siten täydennettynä, että lausuntoon lisätään seuraavat maininnat:

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä toimialajohtaja Riitta Liuksa.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri


Liitteet:

Kh § 201
Liite 1:Ehdotus annettavaksi lausunnoksi