Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta | 174 | 20.04.2016 | 5 | |
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta | 198 | 27.04.2016 | 5 | |
Kaupunginhallitus | 193 | 02.05.2016 | 7 |
4264-2016 (630, 662)
Aurakadun katusuunnitelma Puutarhakadun ja Maariankadun välillä ja liikennesuunnitelmaluonnos Torninkadun ja Maariankadun välillä (Kv)
Tiivistelmä:
Aurakadulle on laadittu kauppatorin ympäristön suunnittelun yhteydessä katusuunnitelma ja liikennesuunnitelmaluonnos. Kadulle on lisätty koulun puolelle kaksisuuntainen pyörätie ja toiselle puolelle katua pyöräkaista ja pyörätasku. Ajokaistojen määrä ja pysäköintipaikat pysyvät katuosuudella ennallaan. Katuosuudesta on esitetty yksi muistutus, johon on laadittu vastine.
Kilajk § 174
Ympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 15.4.2016:
Aurakadun katusuunnitelma Maariankadun ja Puutarhakadun väliselle osuudelle liittyy Kauppatorin ympäristöön laadittuun suunnitelmakokonaisuuteen. Aurakadun yläosa lisättiin alkuperäiseen suunnittelualueeseen vasta suunnittelun aikana. Aurakadulle on suunnitelmassa lisätty kaksisuuntainen pyörätie Maariankadun ja Puutarhakadun välille. Pyörätie on sijoitettu Cygnaeuksen koulun vieressä kulkevalle jalkakäytävälle. Jalkakäytävän leveydeksi jää uudessa tilanteessa 2,5 metriä, pyörätien leveys on 2,0 metriä ja pyörätien ja ajoradan välillä olevan erotuskaistan leveys on 2,6 metriä. Nykyinen puurivi on erotuskaistan kohdalla. Ajoradan leveys säilyy entisellään ja ajokaistojen leveydet ovat 3,5 metriä ja 4,4 metriä. Kadun toiselle puolelle on alamäen suuntaan lisätty metrin levyinen pyöräkaista ja pyörätasku. Pyöräkaistaa pitkin Puutarhakadulta tulevat pyöräilijät pääsevät Aurakatua alamäkeen risteämättä Maariankadun ja Puutarhakadun välisen vilkkaan autoliikenteen virran kanssa.
Katusuunnitelma ja liikennesuunnitelmaluonnos ovat olleet nähtävänä muiden Kauppatorin ympäristön suunnitelmien kanssa 9.–29.3.2016. Koko suunnitelmakokonaisuudesta jätettiin 7 muistutusta ja annettiin 18 lausuntoa. Yksi muistutus koskee tätä katuosuutta.
Yksityishenkilön tekemässä muistutuksessa ja muutamassa lausunnossa esitetään, että Aurakadulle ei pitäisi tehdä kaksisuuntaista pyörätietä vaan yksisuuntaiset pyöräkaistat tai pyörätiet. Aurakadulla olevan pyöräyhteyden on suunnitelmaa tehtäessä ajateltu palvelevan lähinnä Puolalanmäellä olevia kouluja. Se on siksi suunniteltu kaksisuuntaisena pyörätienä, jota pitkin pääsee Yliopistonkadulle ja siitä edelleen nykyisen kävelykadun suuntaan tai kävelypainotteista Kauppiaskatua jokirantaan. Aurakadun jyrkkä mäki ei ylämäen suuntaan houkuttane juuri muita kuin mäen päällä oleviin kortteleihin pyrkiviä pyöräilijöitä, koska mm. Puolalankadun ja Brahenkadun kautta ajaessa nousua on vähemmän. Kun pyörätie on kaksisuuntainen ja koulujen puolella katua, palvelee se parhaiten kouluille pääsyä. Pyörätien liikenne risteää voimakkaimman autoliikenteen virran (Maariankatu–Aurakatu–Puutarhakatu) kanssa vain Maariankadun ylityksessä. Maariankadun liikennevaloissa on jo nyt jalankululle täysin vihreä vaihe, jolloin autoliikenne on kaikilla suunnilla pysähdyksissä. Suunnitteluratkaisun valintaan ovat siis vaikuttaneet käyttäjäryhmän painottuminen lapsiin ja nuoriin sekä turvallisuus kadun ylityskohdissa. Muistutus ei anna aihetta muuttaa suunnitelmaa.
Katusuunnitelma oli nähtävänä samassa kuvassa Aurakadun Maariankadun ja Yliopistonkadun välisen osuuden kanssa. Katuosuus on arkistointikäytännön mukaisesti nyt erotettu omaksi suunnitelmakuvakseen.
Asian merkittävyys huomioon ottaen, tulee asia hallintosäännön 23 §:n mukaisesti saattaa kaupunginhallituksen ratkaistavaksi. Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n mukaan kaupunginhallitus voi vastaavasti saattaa asian kaupunginvaltuuston päätettäväksi asian merkittävyyden sitä edellyttäessä.
Liite 1K 6102 052 Aurakatu välillä Torninkatu–Maariankatu, katusuunnitelma, 15.4.2016
Liite 2L 6102 049 Aurakatu välillä Maariankatu–Torninkatu, liikennesuunnitelmaluonnos, 21.9.2015
OheismateriaaliAntti Vasasen muistutus
Toimialajohtaja Jouko Turto:
EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää osaltaan hyväksyä Aurakadun välin Puutarhakatu–Maariankatu katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti ja Aurakadun välin Torninkatu–Maariankatu liikennesuunnitelmaluonnoksen jatkosuunnittelun pohjaksi liitteen 2 mukaisesti sekä saattaa asian edelleen kaupunginhallituksen ratkaistavaksi.
PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Puljujärven Koskimiehen kannattamana tekemästä ehdotuksesta.
Kilajk § 198
Pöydältä 20.4.2016 § 174.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Ennen päätöksentekoa äänestettiin päätösehdotuksen ja hylkäämisehdotuksen välillä. Hylkäämisehdotus hylättiin äänin 7-5, 1 tyhjä.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätösehdotuksen puolesta äänestivät Toivari, Nurmio, Suominen, Kari, Aholainen, Harjanne ja Puljujärvi.
Koskimiehen Miikkolan kannattamana tekemän hylkäämisehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Takkinen, Nylund ja Hihnala.
Koski äänesti tyhjää.
Hylkäämisehdotuksen perustelut:
Keskustan liikennejärjestelyt ovat kokonaisuus, jota tulee tarkastella kokonaisuutena.
Kh § 193
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n mukaan kaupunginhallitus voi saattaa asian kaupunginvaltuuston päätettäväksi asian merkittävyyden sitä edellyttäessä. Asian merkittävyys huomioon ottaen, tulee asia kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n mukaan saattaa kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Liite 1K 6102 052 Aurakatu välillä Torninkatu–Maariankatu, katusuunnitelma, 15.4.2016
Liite 2L 6102 049 Aurakatu välillä Maariankatu–Torninkatu, liikennesuunnitelmaluonnos, 21.9.2015
Oheismateriaali 1Antti Vasasen muistutus
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Aurakadun välin Puutarhakatu–Maariankatu katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti ja Aurakadun välin Torninkatu–Maariankatu liikennesuunnitelmaluonnoksen jatkosuunnittelun pohjaksi liitteen 2 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian käsittely kokouksessa
Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.
1. äänestys
Ensimmäisessä äänestyksessä asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 9-4.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Ilola, Pietari, Maaskola, Eeva, von Frenckell-Ramberg, Alanen, Vierimaa, Viljamaa ja Manni.
Miikkolan Yrttiahon kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Vornanen ja Rantanen.
2. äänestys
Toisessa äänestyksessä esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 9-4.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Ilola, Pietari, Maaskola, Eeva, von Frenckell-Ramberg, Alanen, Vierimaa, Viljamaa ja Manni.
Rantasen Vornasen kannattamana tekemän päätösehdotuksen hylkäämistä tarkoittaneen ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Yrttiaho ja Miikkola.
Jakelu
esiKaupunginvaltuusto
Liitteet:
Kilajk § 174
Liite 1:K 6102 052 Aurakatu välillä Torninkatu-Maariankatu, katusuunnitelma, 15.4.2016
Liite 2:L 6102 049 Aurakatu välillä Maariankatu-Torninkatu, liikennesuunnitelmaluonnos, 21.9.2015
Kilajk § 198
Liite 1:K 6102 052 Aurakatu välillä Torninkatu-Maariankatu, katusuunnitelma, 15.4.2016
Liite 2:L 6102 049 Aurakatu välillä Maariankatu-Torninkatu, liikennesuunnitelmaluonnos, 21.9.2015
Kh § 193
Liite 1:K 6102 052 Aurakatu välillä Torninkatu-Maariankatu, katusuunnitelma, 15.4.2016
Liite 2:L 6102 049 Aurakatu välillä Maariankatu-Torninkatu, liikennesuunnitelmaluonnos, 21.9.2015