Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus11929.03.20166
Kaupunginhallitus14804.04.20164

10410-2015 (041)

Kaupungin vuoden 2016 talousarvion tarkistaminen

Tiivistelmä: -

Kh § 119

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell, johtaja Jukka Laiho, controller Valtteri Mikkola 23.3.2016:

Valtuuston hyväksymä talousarvio ja –suunnitelma 2016-2019

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.11.2015 voimassa olevan taloussuunnitelman vuosille 2016-2019. Taloussuunnitelma on seuraavien vuosien osalta alijäämäinen ja talouden tasapainoa tavoitellaan vuoteen 2019 mennessä.

Verotulojen maltillisen kehityksen sekä voimakkaasti heikentyvien valtionosuuksien johdosta talousarviota joudutaan tasapainottamaan lisäämällä toimintatuottoja tai vähentämällä toimintamenoja.

Koko taloussuunnitelmakauden aikana kaupungin nettokäyttömenojen kasvu on erittäin maltillisella tasolla. Tämän kehityksen säilyttäminen antaa mahdollisuuden päästä nettovelkaantumiseen asetettuun tavoitteeseen.

Henkilöstön käyttöön on asetettu taloussuunnitelmassa tavoite 350 henkilötyövuoden (htv) alenemaksi. Suunnitelmien mukaan henkilötyövuosien käytön pitäisi vähentyä 175 htv:lla vuonna 2015 ja 2016.

Vuonna 2015 talousarvioon sisältynyt henkilöstösuunnitelman kokonaistavoite saavutettiin ja organisaatiomuutokset huomioiden työvoiman käyttö väheni 227 henkilötyövuodella (-2,1 %). Pysyvien vaikutusten saavuttaminen edellyttää nykyisten toimintatapojen ja tehtäväjakojen jatkuvaa arviointia.

Hyväksytty toimintasuunnitelma sisältää uudistamisohjelmien toimenpiteitä, jotka tähtäävät kaupungin taloudellisen aseman parantamiseen. Suunniteltuja toimenpiteitä on valmisteltu usean vuoden ajan ja niiden läpivientiä tulee aktiivisesti tukea.

Vuoden 2016 talousarvion tarkistaminen

Vuoden 2015 tilinpäätösennuste poikkeaa merkittävästi viimeisestä ennusteesta sekä kyseisen vuoden talousarviosta. Poikkeamat tulee analysoida ja niiden vaikutukset voimassa oleviin suunnitelmiin tulee arvioida.

Toimielinten tilinpäätösennusteen poikkeamat ovat seuraavat:

Vuosi 2015 toteutui toimialoilla ennustettua paremmin. Toimialat ovat toteuttaneet suunniteltuja kehittämistoimenpiteitä ja noudattaneet tiukkaa talouskuria. Nämä toimenpiteet mahdollistavat kaupungin taloustilanteen tasapainottamisen, joten niiden jatkaminen on tulevinakin vuosina tärkeää.

Toimialojen tulee arvioida poikkeamaan johtaneet syyt. Varsinainen analyysi tulee liittää osaksi tilinpäätöstä, joka tulee käsiteltäväksi maaliskuun loppupuolella.

Toimintaympäristön muutokset ovat tehneet taloussuunnittelun tekemisen edellisiin talousarvioihin perustuen vaikeaksi. Tällä hetkellä on haasteellista ennustaa muun muassa taloussuhdanteen sekä käynnissä olevien kehittämistoimenpiteiden vaikutuksia. Tästä syystä tilinpäätöksen yhteydessä on syytä tarkistaa vastaako voimassa olevat suunnitelmat toiminnan tarpeita.

Vuoden 2015 tilinpäätösennuste muuttaa kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden suunnittelun lähtökohtaa jonkin verran ja tuleville vuosille kohdistuvan tarpeen ja käytettävissä olevien resurssien epäsuhdan johdosta voimassa olevaa taloussuunnitelmaa on syytä tasapainottaa muuttamalla vuoden 2016 talousarviota.

Tätä toimintamallia on toteutettu vuodesta 2014 lähtien. Tarkentuneita toiminnan tarpeita on syytä verrata voimassa olevaan suunnitelmaan toimintaympäristöstä saatujen päivittyneiden tietojen valossa. Käytännössä tarkentuneilla laskentaperusteilla muutettua tilinpäätösennustetta verrataan voimassa olevaan talousarvioon. Tämän tarkastelun perusteella tehtävät muutosesitykset on syytä tuoda käsittelyyn vuoden ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Kaupunkitasolla nettoalijäämäinen toimintakate kasvoi viime vuonna 0,7 %. Kuluvan vuoden talousarvio osoittaa vertailukelpoistetussa laskelmassa toimintakatteen kasvavan jopa 2,8 %.

Toimintakatteen kasvuksi on talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätetty 0,8 %. Jatkuvan toiminnan kustannusten kattamiseen pitäisi edellisen vuoden toteutuma huomioiden olla siis oletettua enemmän resursseja. Olennaista onkin siis tunnistaa suunnitellun toiminnan todellinen tarve. Mahdollisimman realistinen talousarvio antaa hyvän lähtökohdan seuraavien vuosien toiminnan ja talouden suunnittelulle.

Kuluvan vuoden talousarvio sisältää toimialojen arvioimia riskejä, joiden nähdään pääosin olevan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin volyymiperusteisen käytön sekä työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvussa. Riskeihin varautuminen tullee aiheuttamaan tänäkin vuonna poikkeamaa talouden raportoinnissa. Varautumisesta aiheutuva poikkeama saattaa vaihdella merkittävästi vuosien välillä.

Keskitettyä varautumista tunnistettuihin riskeihin sekä käynnissä olevaan rakennemuutoksen, toimenpiteiden etenemisen tukemiseen ja kilpailukyvyn ylläpitämiseen on syytä jatkaa kaupunginhallituksen talousarviossa.

Toimialakohtaisia huomioita

Hyvinvointitoimiala

Hyvinvointitoimialan talouden kehitys on ollut oman toiminnan osalta hyvin maltillinen. Toimialalle kasvupainetta lisää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, jonka vertailukelpoinen toimintakulujen kasvu oli viime vuonna 3,7 %. Varsinais-Suomen erityishuoltopiirissä toteutettu rakennemuutos on myös nostanut kuntien maksuosuuksia.

Asiakasmaksuihin tehtyjä muutoksia ei ole huomioitu kuluvan vuoden talousarviossa lainkaan. Tämän johdosta toimialan talousarviota on siis tarkastaa korottamalla tuloarviota 3 miljoonalla eurolla sekä lisäämällä toimintamenojen määrärahaa 4 miljoonalla eurolla. Toimialan alijäämäinen toimintakate kasvaa nettona 1 miljoonalla eurolla.

Sivistystoimiala

Valtioneuvosto on osana kuntatalousohjelmaa päättänyt kuntien tehtäviin liittyvistä toimenpiteistä, joiden tavoitteena on vähentää kuntien menoja. Valtio on päätöksillään vähentänyt kuntien saamia valtionosuuksia. Sivistystoimiala on laskenut valtioneuvoston toimenpiteiden vähentävän valtionosuuksia n. 1,1 miljoonaa euroa vuodessa. Valtion menot ja kuntien tulot vähenevät samassa suhteessa.

Kunnassa menojen vähentäminen tapahtuu ainoastaan siinä tapakusessa, kun kunta itse päättää toimenpiteiden toteuttamisesta. Muussa tapauksessa kuntien alijäämäinen toimintakate kasvaa ja taloutta tulee tarvittaessa tasapainottaa muiden kohteiden kautta.

Tilinpäätösennusteen ja kuluvan vuoden talousarvion vertailu osoittaa toimintatuottojen merkittävää poikkeamaa. Viime vuoden toimintatuottoja ovat kasvattaneet harkinnanvaraiset valtionavustukset sekä niitä vastaavat toimintamenot. Kuluvan vuoden talousarviossa ei ole huomioitu harkinnanvaraisia valtionavustuksia, joten toimintatuotot ovat perustellusti tilinpäätöstä alhaisemmat. Toimintamenot eivät ole kuitenkaan laskeneet samassa suhteessa.

Valtion toimenpiteiden sekä tilinpäätöksen ja kuluvan vuoden talousarvion vertailun johdosta toimialan talousarviota on siis syytä tarkastaa korottamalla tuloarviota 0,5 miljoonalla eurolla sekä vähentämällä toimintamenojen määrärahaa 1,0 miljoonalla eurolla. Toimialan alijäämäinen toimintakate vähenee nettona 1,5 miljoonalla eurolla.

Vapaa-aikatoimiala

Vapaa-aikatoimialan lautakunnat ovat perinteisesti hoitaneet taloutensa esimerkillisesti. Viime vuonna kaikki lautakunnat pysyivät asetetuissa raameissa ja merkittävimmät talousarvion alitukset tapahtuivat kulttuurilautakunnassa ja nuorisolautakunnassa.

Kaupungin näkökulmasta taloussuunnittelun tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman realistinen talousarvio vastaamaan toiminnasta syntyviä tarpeita. Tavoitteena tuleekin olla siirtyminen määrärahasuunnittelusta entistä toimintalähtöisempään suunnitteluun.

Motivoivan ohjauksen näkökulmasta tilanne on haastava. Saattaa syntyä mielikuva, että hyvin hoidettua taloutta leikataan entisestään. Tästä ei ole kuitenkaan kyse, vaan tavoitteet pyritään asettamaan vastaamaan todellisia toiminnan tarpeita, luonnollisesti kaupungin taloudelliset kyvykkyydet huomioiden.

Kaupunginorkesteri vietti viime vuonna juhlavuottaan, joten sekä tuotot että menot olivat normaalia vuotta suuremmat. Kulttuurilautakunta on myös pystynyt toimenpiteillään sopeuttamaan toimintamenojen kehitystä. Kestävän taloussuunnittelun näkökulmasta on siis syytä vähentää kulttuurilautakunnan alijäämäistä toimintakatetta 0,3 miljoonalla eurolla. Tämä voidaan toteuttaa korottamalla tuloarviota ja/tai vähentämällä toimintamenojen määrärahaa.

Samppalinnan maauimalan korjaus tulee vaikuttamaan liikuntalautakunnan tuottoihin ja Caribia palloiluhallin poistuminen on aiheuttanut korvaavien tilojen osalta toimintamenojen kasvua. Liikuntalautakunta on siirtänyt eräitä hankintoja talouden tasapainottamiseksi. Käytettävissä olevien tietojen perusteella kuluvan vuoden talousarviota ei ole syytä muuttaa.

Nuorisolautakunnassa tilinpäätöksen ja talousarvion vertailun osoittamaa poikkeamaa selittänee osaksi harkinnanvaraiset ulkopuoliset rahoitukset, jonka seurauksena tuloarvio on edellistä vuotta alhaisempi. Tämän lisäksi erilaisin toimenpitein on kyetty vähentämään toimintamenojen kasvupainetta. Kestävän taloussuunnittelun näkökulmasta on syytä vähentää nuorisolautakunnan alijäämäistä toimintakatetta 0,3 miljoonalla eurolla. Tämä voidaan toteuttaa korottamalla tuloarviota ja/tai vähentämällä toimintamenojen määrärahaa.

Ympäristötoimiala

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätöksen ja talousarvion vertailu osoittaa suhteellisen suurta kehitystä viime vuodesta. Pääosin kehitys selittyy tekemättömällä siirtovelkakirjauksella, joka olisi heikentänyt viime vuoden tilannetta. Käytettävissä olevien tietojen perusteella kuluvan vuoden talousarviota ei ole syytä muuttaa.

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan osalta toimintaa on kasvatettu lisäämällä resursseja. Tämä tulee lisäämään toimintatuottoja, mutta luonnollisesti myös kasvattamaan toimintamenoja. Kuluvan vuoden osalta kaikkea suunniteltua määrärahaa ei tultane käyttämään, joten lautakunnan talousarviota on syytä muuttaa vähentämällä toimintamenoja 0,45 miljoonalla eurolla.

Toimialan muiden lautakuntien talousarvioita ei ole syytä muuttaa.

Kiinteistötoimiala

Taloussuhdanne heijastuu kiinteistöliikelaitoksen toimintatuottojen kehitykseen. Viime vuoden toimintatuottoja ovat kasvattaneet kertaluontoiset erät. Uusimpien ennusteiden mukaan talouskasvu on kiihtymässä investointien toimiessa veturina. Kiinteistöliikelaitoksen ylijäämäistä tulostavoitetta on syytä kasvattaa 2,0 miljoonalla eurolla. Tämä voidaan toteuttaa kasvattamalla toimintatuottoja ja/tai vähentämällä toimintamenoja.

Kaupunginjohtajan toimiala

Kaupunginhallituksen talousarvio sisältää varautumista rakennemuutokseen sekä tunnistettuihin riskeihin. Kaikkea varautumiseen varattua määrärahaa ei tarvittane, joten tämän johdosta kaupunginhallituksen talousarvion toteutumisvertailua joudutaan aina avaamaan tarkemmalla analyysillä. Selityksiä tultaneen kysymään toteutumisvertailun lisäksi myös talouden suunnittelussa, jossa kehitysprosentit toteutumaan nähden ovat poikkeuksellisen korkeat. Toimintamalli on kuitenkin käytännön toiminnan näkökulmasta perusteltu.

Kaupunginhallituksen alaisissa toiminnoissa on käynnissä kehittämistoimenpiteitä, joiden lisäksi on noudatettua tiukkaa henkilöstösuunnittelua. Kestävän taloussuunnittelun näkökulmasta on syytä vähentää kaupunginhallituksen alijäämäistä toimintakatetta 1,150 miljoonalla eurolla. Tämä voidaan toteuttaa korottamalla tuloarviota ja/tai vähentämällä toimintamenojen määrärahaa.

Vesiliikelaitos

Vesiliikelaitoksen tilinpäätöksen ja talousarvion vertailu osoittaa poikkeuksellisen suurta kasvua viime vuodesta. Pääosin kasvu selittyy Turun seudun puhdistamo oy:ltä saatavasta poikkeuksellisen suuresta palautuksesta. Jatkuvan toiminnan osalta toiminta on taloussuunnitelman mukaista, joten liikelaitoksen talousarviota ei ole syytä muuttaa.

Muut toimielimet

Muiden toimielinten talousarvioita ei ole käytettävissä olevien tietojen perusteella syytä muuttaa.

Jatkovalmistelu

Toimialojen lienee syytä arvioida mahdollisuudet kuluvan vuoden talousarvion tarkistamiseen. Kaupunkitasolla alijäämäisen toimintakatteen kasvu olisi hyvä saada noin 2,2 % tasolle, jotta sopeuttamispaine seuraavien vuosien osalta olisi suunniteltua kevyempi.

Tämän lisäksi on syytä käynnistää neuvottelut Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa kaupungin maksuosuuden kehityksestä. Käytännössä tämä tarkoittaa sairaanhoitopiirin aikaisemmin esittämän sopeuttamisohjelman läpikäyntiä, tehtyjen toimenpiteiden arviointia sekä mahdollisten tarkistusten tekemistä.

Esitykset voimassa olevan talousarvion tarkistamisesta on syytä tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn vuoden 2016 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Liite 1Talousarvion tarkastaminen 2016

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että kuluvan vuoden talousarvion tarkistaminen vastaamaan liitteessä 1 simuloitua talousarviota käynnistetään ja esitykset muutoksista tuodaan päätettäväksi vuoden 2016 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä ja

että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa käytävien neuvottelujen tavoitteeksi tulee asettaa se, että niiden tuloksena osapuolten tulee voida kestävästi arvioida kaupungin maksuosuuden kehitys.

PäätösAsia pantiin pöydälle Rantasen Eklundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä johtaja Jukka Laiho.

Kh § 148

Pöydältä 29.3.2016 § 119

PäätösKaupunginhallitus päätti, että kuluvan vuoden talousarvion tarkistaminen vastaamaan liitteessä 1 simuloitua talousarviota käynnistetään ja esitykset muutoksista tuodaan päätettäväksi vuoden 2016 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä kuitenkin niin, että kasvatus- ja opetuslautakunnan toimintamenojen osalta ei tässä vaiheessa tehdä muutoksia.

Samalla kaupunginhallitus päätti, että 0,6 % nettomenojen vähennys kaupungin voimassa olevaan talousarvioon nähden toteutetaan erillisen valmistelun pohjalta.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa käytävien neuvottelujen tavoitteeksi tulee asettaa se, että niiden tuloksena osapuolten tulee voida kestävästi arvioida kaupungin maksuosuuden kehitys.

Päätös asiassa tehtiin Rantasen Eklundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Yrttiahon seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Kaupunginhallitus päättää, että

Kaupungin talous toteutui vuonna 2015 ennakoitua paremmin, joten tarvetta sopeutuksiin ei ole.”

Yrttiaho pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä asiassa.

Jakelu

tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennuslautakunta
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta


Liitteet:

Kh § 119
Liite 1:Talousarvion tarkastaminen 2016