Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus12029.03.20167

3435-2016 (041)

Kaupungin vuosien 2017-2020 taloussuunnitelman valmisteluraamin tarkistaminen

Tiivistelmä: -

Kh § 120

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell, johtaja Jukka Laiho, controller Valtteri Mikkola 23.3.2016:

Suunnitteluraamin tarkistaminen seuraavalle taloussuunnitelmakaudelle

Tammi-helmikuussa käynnistettiin toimintaympäristöanalyysin päivitys. Tavoitteena on tarjota mahdollisimman kattavasti ja avoimesti tilastotietoa tukemaan toimialojen toiminnan suunnittelua. Tässä vaiheessa toimintaympäristöanalyysistä ei ole ilmennyt seikkoja, jotka antaisivat syytä tästä näkökulmasta muuttaa voimassa olevaa taloussuunnitelmaa.

Samaan aikaan on tehty ensimmäinen analyysi verotulojen ja valtionosuuksien kehityksestä. Valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton antamien tietojen perusteella ei ole syytä muuttaa merkittävästi voimassa olevaa taloussuunnitelmaa. Vuonna 2015 verotulojen ennustaminen osoittautui haasteelliseksi muun muassa veroperustemuutokset johdosta. Turku on omissa laskelmissaan mukaillut pääosin Kuntaliiton ennusteita, jotka saataneen käyttöön ke-vään aikana.

Tilinpäätöksen, käynnissä olevien toimenpiteiden, toimintoanalyysin toimen-pide-ehdotusten ja kuluvan vuoden talousarvion muuttamisen johdosta on voimassa olevaa vuosien 2017 - 2020 suunnitteluraamia syytä tarkistaa.

Vuoden 2015 oletettua parempi tulos antaa mahdollisuuden tasapainoisempaan suunnitteluun ja vuodelle 2017 laskettu sopeuttamispaine on huomattavasti suunniteltua pienempi. Tämän taloudellisen kehityksen ylläpitämiseksi ja kestävämmän talouden turvaamiseksi tulee jatkaa tiukkaa taloudenpitoa koko kaupungin tasolla.

Alla olevassa kuvassa visualisoidaan voimassa olevan taloussuunnitelman ja simuloidun taloussuunnitelman toimintakatteen kehitystä:

Lähtökohtana on perusteltua pitää vuoden 2016 simuloitua talousarviota (STA), joten seuraavien vuosien tavoitetasot on esitettävässä suunnittelu-raamissa valmisteltu simuloituun kuluvan vuoden talousarvioon perustuen.

Vuoden 2017 sopeuttamispaine on kaupunkitasolla suunniteltua vähäisempi ja kuluvan vuoden talousarvion tarkistamisella painetta kyetään jakamaan useammalle vuodelle. Taloussuunnitelman tasapainotus edellyttää alijäämäisten talousarviovuosien hyväksymistä ja nettovelkaantumisen kasvua.

Alla olevassa laskelmassa simuloitu taloussuunnitelma 2016 - 2020:

*Vuosi 2015 on vertailukelpoistettu vastaamaan vuoden 2016 tilannetta lisäämällä

-       toimintakuluihin 8 miljoonaa (Sote-kiinteistöjen vaikutus)

-       rahoitustuottoihin 3 miljoonaa (Sote-kiinteistöjen vaikutus)

-       vähentämällä poistoja 5 miljoonaa (Sote-kiinteistöjen vaikutus)

Tässä vaiheessa vuotta on olennaista määrittää toimintakatteen suunnittelu-raami. Toiminnan suunnittelun tueksi on tärkeää saada raami käyttöön jo alkuvuodesta. Laadukas toiminnan suunnittelu on kestävän taloussuunnittelun edellytys.

Kevään aikana tarkentuva verorahoituksen ennuste tulee vaikuttamaan kaupungin vuosikatteeseen sekä tilikauden yli-/alijäämään. Velkaantumispaineen vähentämiseksi vuosikatteen pitäisi vastata poistoja.

Velan lyhentäminen edellyttää ylijäämäisiä tilikausia sekä maltillista investointitasoa. Kestävän taloudenhallinnan näkökulmasta on tärkeää ymmärtää, että positiivisia tilikauden tuloksia ei tule suoraan käyttää toimintakatteen kasvattamiseen.

Kevään aikana saatavat ennusteet verorahoituksen kehityksestä sekä rahoitustuotoista tullaan sisällyttämään 6.6.2016 käsiteltäväksi tuotaviin suunnittelulukuihin, jotka osaltaan määrittävät taloudelliset reunaehdot operatiivisen tason suunnittelulle.

Toimialakohtaisia huomioita

Hyvinvointitoimiala

Käynnissä olevat kehittämistoimenpiteet ovat vaikuttaneet positiivisesti erityisesti kotihoidossa sekä terveysasematoiminnassa. Voimassa olevien painopisteiden (lastensuojelu, palveluohjaus, palveluseteli) painottamista on syytä jatkaa.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuden kehitys on edelleen kaupungin näkökulmasta erittäin haastava. Osapuolten väliseen näkemyseroon on syytä löytää perusteet sekä suunnitelma yhteiseen näkemykseen pääsemiseksi.

Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin toteuttamat rakennemuutosten seurauksena kaupungin maksuosuus on kasvanut. Asiasta on syytä valmistella selvitys, joka voidaan huomioida kevään suunnitteluluvuissa.

Perustoimeentulotuen siirto Kelalle tulee aiheuttamaan sekä toiminnallisia että taloudellisia muutoksia. Tässä vaiheessa vaikutuksia on vielä vaikea arvioida, mutta kevään suunnitteluraamiin ne olisi hyvä sisällyttää.

Ostopalvelujen osalta on tunnistettu paine yksikköhintojen korottamiseen, mutta arviota tulee tarkentaa sekä kohteittain että euromääräisesti.

Sivistystoimiala

Valtio on tehnyt toimenpiteitä varhaiskasvatuksen nettomenojen vähentämiseksi. Päätettyjen toimenpiteiden kunnan tuloja leikkaava negatiivinen vaikutus on tiedossa. Kunnan tulee päättää toimenpiteiden käynnistämisestä tai vaihtoehtoisesti muista toimenpiteistä talouden tasapainottamiseksi. Valtion tekemien toimenpiteiden vaikutusten arviointi suunnittelukaudella on syytä huomioida viimeistään kevään suunnitteluluvuissa.

Käynnissä olevien investointien vaikutukset vuokriin huomioidaan talous-suunnitelmassa, kun niistä saadaan tarkennetut arviot.

Vapaa-aikatoimiala

Toimialalla suurimmat muutokset taloussuunnitelmakaudella liittyvät investointien valmistumiseen. Kaupunginteatterin, Samppalinnan maauimalan ja palloiluhallin valmistuminen tulee lisäämään toimialan vuokramenoja siten, että jatkuvasta toiminnasta sitä ei kyettäne täysimääräisesti kattamaan. Tarkemmat vaikutukset huomioidaan taloussuunnitelmassa, kun niistä saadaan tarkennetut arviot.

Ympäristötoimiala

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan resursoinnit on huomioitu taloussuunnitelmassa ja tästä syystä lautakunnan alijäämäinen toimintakate kasvaa merkittävästi vuonna 2017.

Kiinteistötoimiala

Yleisen taloustilanteen kehittyminen heijastunee kiinteistötoimialalle, mutta tarkempaa arviota vaikutuksista ei tässä vaiheessa ole käytettävissä.

Kaupunginjohtajan toimiala

Työmarkkinatuen kuntaosuuden sekä työllisyyteen liittyvien toimenpiteiden toimintamenojen kasvu on ollut viime vuosina poikkeuksellisen voimakasta. Yleisen taloustilanteen positiivinen kehitys vaikuttanee myös näihin eriin, mutta vaikutuksia saataneen viiveellä. Tilannetta tulee seurata aktiivisesti ja tilanteeseen positiivisesti vaikuttaviin toimenpiteisiin tulee ryhtyä kaupungin taloustilanteen niin salliessa.

Rakennemuutokseen ja riskeihin varautuminen on taloussuunnitelmassa pidetty nykyisellä tasolla, mutta tarkennettu arvio tarpeesta on syytä huomioi-da kevään suunnitteluluvuissa.

Henkilöstön tavoitetasot

Kaupunginvaltuusto on 23.6.2014 § 111 vahvistanut lauta- ja johtokuntien taloussuunnitelmakauden 2015 - 2018 suunnitteluluvut. Valtuuston päätöksen mukaan henkilötyövuosien osalta sopeuttamistarve vuonna 2015 on -175 htv. Vastaava sopeuttamistarve kohdentuu myös vuodelle 2016. Valmistelun tässä vaiheessa em. henkilötyövuosien sopeuttamistarpeesta tulee pitää kiinni.

Toimintasuunnitelman jatkovalmistelu

Oletettua paremmasta tilinpäätöksestä huolimatta käynnissä olevaa toimintojen ja toimintatapojen arviointia on syytä jatkaa. Toimielinten tulee varmistaa suunniteltujen toimenpiteiden eteneminen. Tällöin hyödynnetään valmiste-luun käytetty työpanos. Tarvitaan myös rohkeutta keskeyttää suunniteltu toimenpide, mikäli kehittämismallin mukaisen tarkemman arvioinnin jälkeen siitä ei ole saatavissa kaupunkitasoista hyötyä.

Suunnitteluraami osoittaa edelleen sen, että tulevaisuudessa kaupungilla ei ole varaa merkittävään kustannuskehityksen kasvuun ja edelleen tarvitaan pysyvää toiminnan sopeuttamista. Seuraavat asiat ovat osittain toistoa viime vuodelta, mutta valmistelun näkökulmasta ne ovat edelleen ajankohtaiset.

Toimielinkohtaiset simuloidut taloussuunnitelmaluvut vuosille 2017 - 2020 ovat liitteessä 1. Investointiraami on syytä pitää edelleen voimassa olevan talous-suunnitelman mukaisena. Jokaisen toimielimen tulee aloittaa välittömästi valmistelutyö näihin tasoihin pääsemiseksi.

Kaupungin on syytä huomioida mahdollisuudet palvelutuotannon kehittämiseen yhteistyössä muiden julkisten tahojen, yksityisen sektorin sekä kolmannen sektorin kanssa.

Toimintamallin mukaisesti matriisit (henkilöstö, kehittäminen, talous) ovat jatkovalmistelussa tärkeässä roolissa. Tärkeintä on kuitenkin varmistaa valmistelun jalkautus operatiiviselle tasolle asti jokaisen toimielimen sisällä.

Kaupunginjohtaja antaa toimialoille tarkemmat ohjeet toimintasuunnitelman (talousarvio ja –suunnitelma) valmistelusta.

Henkilöstösuunnittelun korostaminen

Henkilöstösuunnittelu tulee tehdä nykyistä laajempina kokonaisuuksina ja erityistä huomiota tulee kiinnittää hallinnollisten työtehtävien kehittämiseen. Vakanssien hallinnointimalli tulee arvioida, erityisesti tyhjien vakanssien keskittämisen näkökulmasta.

Sisäisten palvelujen hinnoittelu ja suunnittelu

Talouden ja toiminnan suunnittelun painottuminen entistä enemmän kevät-kauteen antaa aiheen sisäisten palvelujen suunnitteluaikataulun tarkistamiselle. Osapuolten tulee löytää toiminnan suunnittelua tukeva yhteinen aika-taulu.

Kehittämistoiminnan toimintamalli

Käyttöönotettu kehittämismalli tukee kehittämistoiminnan laadun varmistamista sekä antaa entistä paremman mahdollisuuden seurannalle ja keskitetylle hallinnalle. Kehittämisen rahoitusmallit ovat kuitenkin olleet haastavat taloussuunnittelun näkökulmasta. Toimintatapa on syytä arvioida sekä suunnittelun että seurannan näkökulmasta.

Liite 1Taloussuunnitelman tarkastaminen 2017 - 2020

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että kaupungin vuosien 2017-2020 taloussuunnitelman valmistelu käynnistetään liitteen 1 mukaisesti ja

että lauta- ja johtokuntien tulee käynnistää viipymättä taloussuunnitelmalukujen edellyttämien mahdollisten toimenpiteiden suunnittelu

PäätösAsia pantiin pöydälle Rantasen Eklundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä johtaja Jukka Laiho.


Liitteet:

Kh § 120
Liite 1:Taloussuunnitelman tarkastaminen 2017 - 2020