Turun kaupungin kotouttamisohjelman kehittämistoimenpiteet kaudelle 2014 - 2017
Seurantaraportti 2014–2015 sekä suunnitelma 2016
(Vuosien 2014–2015 toimenpiteet raportoidaan valtuustolle nyt samalla kertaa, koska 3/2014 hyväksytty ohjelma ehti vaikuttamaan talousarvioon ja suunnitelmaan vasta vuotta 2015 koskien)
Kehittämistoimenpide | Vastuutaho | TOTEUMA 2014–2015 | Toimeenpanon tilanne |
Työvoiman, opiskelijoiden sekä tutkijoiden maahanmuutto ja sitouttaminen Turkuun •Paikallisten verkostojen ja informaation tarjoaminen •Perheenjäsenten palvelut •Tietoisuuden lisääminen vapaa-ajanpalveluista •Kaupungin sivujen kehittäminen
| Kaupungin toimialat ja konsernihallinto, Turun Seudun Kehittämiskeskus, oppilaitokset | Konserni: -Korkeakoulujen ja kaupungin yhteistyö (ns. RSGT-toiminta) käynnistynyt -Infopankki käytössä ja sisältö päivitetty, Suomenkielen koulutukset kokoava Finnishcourses –portaali sovittu ja käytössä. -www.turku.fi/maahanmuuttajat – sivut uudistettu. -Suunniteltu ja käynnistetty Polku-hanke, jonka tavoitteena on tukea kv. opiskelijoiden asettautumista ja työllistymistä. Toteuttajina projektissa on Turun korkeakoulut, kaupunki ja Siirtolaisuusinstituutti. VAPA: •Vapaalla Turussa. Edullista opiskelijoille -esite (suomi, ruotsi ja englanti) sekä siihen liittyvät alennukset/palvelut. •Nuorisopalvelujen ohjaus ja neuvontapalvelu ovat tehneet töitä maahanmuuttajanuorten kanssa päivittäin ja tukeneet heitä arjenselviytymisessä ja kotoutumisessa. •Vuonna 2014 englanninkielinen Meet Finland-tilaisuus, jossa esiteltiin kaupungin palveluita etenkin vaihto-opiskelijoille ja työn perässä muuttaneille.
SITO: •Perusopetus: -Omakieliset esitteet ja omakieliset koulusanastot huoltajille -Koulukohtaisia tilaisuuksia huoltajille/perheille, mm. toiminnalliset kodin ja koulun yhteiset illat. •TAI: -Omakieliset esitteet tehty (nuoriso) -Aikuiskoulutuksessa on toimittu maahanmuuttaja-asioita hoitavien viranomaisten kanssa ja työvoimahallinnon kanssa. -Koulutuksista on tiedotettu nettisivuilla ja esitteissä •Iltalukio: -Finnish for foreigners iltaisin •Työväenopisto, Luuppi: -Suomenkielen- ja harrastekurssien ohjelma nettisivuilla ja paperiversiona.
| Toteutuu osittain
|
Monikulttuurisuus rikkautena –ajattelun avaaminen, vahvistaminen ja operationalisointi | Kaupungin toimialat ja konsernihallinto, Turun Seudun Kehittämiskeskus, oppilaitokset, henkilöstökeskus | Konserni: -Kulttuurien välinen viestintä -koulutus henkilökunnalle. -Turun ja valtion välillä toteutettu Turun seudun kasvusopimus 2014-2015. Sopimuksella ohjattu rahoitusta työperäiseen maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
| Toteutuu osittain
|
Oppilaitosten kansainvälistymistoimien yhteensovittaminen elinkeinoelämän tarpeisiin •Suomen kielen opiskeluun kannustaminen ja yhteiskuntavalmiuksien vahvistaminen opintojen aikana | Konsernihallinto, Turun Seudun Kehittämiskeskus, oppilaitokset | Konsernihallinto -Korkeakoulujen ja kaupungin yhteisen kv-tutkinto-opiskelijoihin liittyvän hankkeen suunnittelu. Hanke käynnistyi 2015. SITO •TAI: -KV opiskelijavaihto on ollut aktiivista. -Kotikansainvälistymiseen on huomioitu aikuiskoulutuksessa | Toteutuu osittain
|
Yrittäjyyden tuen tarjoaminen | Turun Seudun Kehittämiskeskus, Potkuri, yrittäjäjärjestöt | TSEK -TSeKin Turun Seudun Yrityspalvelupiste Potkuri tarjoaa maksutonta henkilökohtaista perustamisneuvontaa ja liikeidean arviointia, lausuntoja liikeideoista rahoittajille. Siellä pidetään säännöllisesti Startti-infoja ja muita teemapäiviä. -Uutena palveluna Potkuri tarjoaa tietoa ja neuvontaa myös kansainvälistymiseen ja uusien markkinoiden valloittamiseen kansainvälisen kaupan ammattilaisten voimin. | Toteutuu osittain |
Yhdistysten ja yhteisöjen voimavarojen hyödyntäminen | Kaupungin toimialat ja konsernihallinto | Konserni: -Käynnistyetty monikultuurisuusneuvosto . -Käynnistetty muslimityöryhmästä -Kaupunki kumppanina yhdistystreffeillä. -Kaupunki koordinoinut osaltaan toimijayhteistyötä.
HYTO: -Ulkomaalaistoimiston KOTO -toiminta on toteuttanut kotouttavia palveluja yhteistyössä maahanmuuttajayhdistysten ja muiden yhdistysten ja yhteisöjen kanssa. -KOVE -hankkeessa kartoitettiin Turussa toimivien maahanmuuttajayhteisöjen tarpeita ja käsityksiä kotouttamisesta ja kehitettiin yhteistyötä yhteisöjen ja viranomaisten välillä Vapa: -Vapa teki yhteistyötä monien maahanmuuttajayhdistysten kanssa toiminnan ja palvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Yhteistyötä tehtiin erikseen yksittäisten yhdistysten kanssa sekä erilaisissa yhteistyöverkostoissa ja ohjausryhmissä. -Vapan palvelualueet tarjosivat ilmaisia tai edullisia tiloja kotouttavaan toimintaan järjestöille ja ryhmille. -Infotilaisuudet kulttuuritoiminnan rahoittamisesta järjestöille.
SITO: -Työväenopisto on kehittänyt yhteistyötä yhdistysten ja Ulkomaalaistoimiston Kove-hankkeen kanssa. -Iltalukio ja TAI: -Yhteistyö Turun kanava Nuoriso ry:n Aqoon- hankkeen kanssa (nuoria muslimeja tukeva hanke) perusopetuksessa. -Perusopetus: -Yhteistyöt monien maahanmuuttajayhdistysten kanssa erikseen yksittäisten yhdistysten kanssa sekä erilaisissa yhteistyöverkostoissa ja ohjausryhmissä. -Yhteistyötä SPR:n ja yksityisten tahojen kanssa turvapaikanhakijoiden sijoittamisessa valmistavan opetuksen ryhmiin. -Yhteistyötä muslimioppilaiden vanhempainyhdistyksen kanssa. | Toteutuu osittain |
Suvaitsevaisuuden lisääminen tietoisuudella kaupungin omasta kansainvälisestä historiasta | Konsernihallinto ja toimialat, vapaa-aikatoimialan museopalvelut | Konserni: -Osallistuminen ETNO:n toimintaan VAPA: -Museopalvelut hankki kokoelmiinsa teoksia maahanmuuttajataiteilijoilta. -Vuonna 2015 Turun kurdiyhdistyksen ja somaliyhdistyksen kanssa järjestettiin yhdistysten 20 -vuotisjuhlat.
SITO: -Siirtolaisuuspeli jaettu kaikkiin yksiköihin ja otettu käyttöön varhaiskasvatuksessa -KiVa –koulu –toiminta ja monikulttuuriset teemaviikot/päivät ovat vakiintuneet osaksi koulujen toimintakulttuuria. -TAI: -Monikulttuurisuus mukana opetussisällöissä (Aikuis) -Työväenopisto, Luuppi: - Suomalaisten osallistuminen työväenopiston maahanmuuttajaväestölle suunnatuille kursseille ja avoimille luennoille (esim. Become familiar with Turku) on lisääntynyt.
| Toteutuu osittain |
Englanninkielisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen | Sivistystoimiala |
| Ei toteudu |
Monikulttuurisuus vahvuutena – toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajien osaamisen ja verkostojen hyödyntäminen | Konsernihallinto ja toimialat | Konserni: •Kaupunki ottanut käyttöön nimettömän työnhaun mahdollisuuden.
SITO: •Työväenopisto, Luuppi: -Eriytetty kurssivalinta maahanmuuttajille (Jokaiselle perheenjäsenelle oli oma mieleinen kurssi tarjolla) TSEK: •Mukana opiskelijakaupunki Turku-prosessissa. Kansainvälisyys teemana vuonna 2016
| Toteutuu osittain |
Kehittämistoimenpide | Vastuutaho | TOTEUMA 2014-2015 | SUUNNITELMA 2016 |
Vahvistetaan yhteistyöllä alkuvaiheen tukea kaikille maahantulosyystä riippumatta •Valmistellaan informaatiota eri maahanmuuttajaryhmille (opiskelijat, työperäiset, pakolaiset ym.) | Hyvinvointitoimiala/ulkomaalaistoimisto, muut kaupungin toimialat, oppilaitokset, järjestöt, uskonnolliset yhteisöt, TE-hallinto | HYTO / VAPA: -Suomi tutuksi –palvelujen yhteen organisointi koto-toiminnan kanssa ja laventaminen myös muille ryhmille. Suomi tutuksi -palveluja myös ilta-aikaan. Kove -hankkeen hyödyntäminen kokeiluissa. -Koto-infojen kokeileminen myös muille kieliryhmille. -Vapa: •Kirjaston Studiossa järjestettiin molempina vuosina KOTO-infoja vuoden aikana n. 10 kertaa, joista kaksi oli ilta-aikaan. SITO: •Työväenopisto, Luuppi: -Luuppi järjesti infotilaisuuksia ja ilmaisia luentoja kaikille maahanmuuttajille. -TAI: --Yhteistyö alueen muiden oppilaitosten kanssa aikuiskoulutuksessa | Toteutuu osittain |
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kohdentaminen maahanmuuttajille ja asuinalueille tarpeiden mukaan •Palveluiden suunnittelussa käytetään hyväksi ATH- ja Maamu-tutkimusten tuloksia | Hyvinvointitoimiala
| HYTO: -Ulkomaalaistoimiston KOTO -toiminnan Varissuolla tapahtuva toiminta -Perusterveydenhuollon maahanmuuttaja-asioiden koordinointi (tiedottaminen, osaamisesta huolehtiminen) -Ennalta ehkäisevä terveydenhuolto on toiminnassa mukana. -Maamun tulokset on käsitelty ja sovellettu käytäntöön. -(päihdetyössä huomiota myös maahanmuuttajien huumeidenkäyttöön.) | Toteutuu osittain |
Ryhmäohjauksen kehittäminen eri kieliryhmille omaehtoiseen terveyden edistämiseen | Hyvinvointitoimiala ja vapaa-aikatoimiala, järjestöt, uskonnolliset yhteisöt | HYTO: •Terve-ryhmiä kokeiltiin uudella konseptilla. Ulkomaalaistoimisto: oKove-hanketta hyödynnettiin järjestöjen tavoittamisessa. oKolmannen vuoden asiakkaille infoa ja kannustusta liikuntaharrastuksiin. oTodistus kaikille asiakkailleen ilmaisten liikuntapalvelujen saamiseksi. oKOTO -toiminnan infot terveysaiheista HYTO ja KONSERNI: •Rahoitushaku omaehtoisen terveyden edistämisen hankkeelle. Hankekumppaneina Turun AMK, Avicenna ry, SPR ja Turun kaupunki.
SITO •Koulujen ja varhaiskasvatuksen vanhempainilloissa liikunta-asiat esille. •Työväenpopisto, Luuppi: -Kotouttavan koulutuksen ja harrastetoiminnan liikuntakurssit
VAPA: •Päihteetön nuorisokasvatus, myös maahanmuuttajataustaisille •Liikuntapalvelujen yhteistyötä KOTO-toiminnan ja KOVE-hankkeen kanssa järjestäen eri liikuntatoimintoja. | Toteutuu osittain
|
Perhekeskeisellä toimintatavalla otetaan huomioon maahanmuuttajaperheiden erityistarpeet peruspalveluissa | Hyvinvointitoimiala ja sivistystoimiala | HYTO: -Ulkomaalasitoimiston KOTO -toiminnan kotiäideille suunnatut kotouttavat ryhmätoiminnot -Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma -Palvelut jo perhekeskeisiä ulkomaalaistoimistossa ja neuvolassa, jonkin verran myös kouluterveydenhuollossa. Perusterveydenhuollossa ja varhaiskasvatuksessa otettava haltuun. -Evivan kautta terveyden edistämisen näkökulmaa.
SITO: -Kotiäitien kielikoulutuksen lastenhoidon vakinaistaminen ja hoitotiloihin vaikuttaminen -Lastenhoidon järjestäminen kouluttautumisen mahdollistamiseksi, tavoite että tila löytyy. •TAI: -Koko instituutti on tarjonnut Puuhapirtissä lastenhoitopalveluja maahanmuuttajaopiskelijoille •Perusopetus: -Järjestetty monikulttuurisia vanhempainiltoja ja kokouksia sekä mm. äideille tarkoitettuja lukukerhoja ja harrastustoimintaa.. | Toteutuu osittain |
Hyvinvointia ja terveyttä tukevien olosuhteiden vahvistaminen •Turvallinen ja aktivoiva ympäristö •Väestöpohjaltaan monipuoliset asuinalueet •Asuinalueiden perusparannus •Tilojen yhteiskäytön lisääminen | Kaupunkisuunnittelu, vapaa-aikatoimiala, järjestöt | HYTO: •Tiivis yhteistyö maahanmuuttajayhteisöjen kanssa palveluja kehitettäessä •KOVE -hankkeella edistettiin molemminpuolista suvaitsevaisuutta ja luottamusta maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten välillä. VAPA: •Vapaa-aikatoimialan palveluja tarjottiin eri lähiössä. •Pop up – vapaa-aikatoimintaa kuntalaisten parissa Konserni: •Elinvoimaa lähiöihin- hanketta toteutettu alueilla, joissa asuu paljon maahanmuuttajia. | Toteutuu osittain
|
Sukupuolisensitiivisen toiminnan kehittäminen (esim. Tyttöjen talo), myös poikien ja miesten harrastustarpeisiin vastaaminen | Hyvinvointitoimialan koto-toiminta, järjestöt, liikuntaseurat, vapaa-aikatoimialan liikuntapalvelut ja nuorten palvelut | HYTO: -KOTO -toiminnan kotiäideille suunnatut kotouttavat palvelut -Kove -hanke toteutti poikien ja miesten harrastustoimintaa. VAPA: -Sukupuolisensitiivisyys ja tasa-arvo huomioitiin toiminnassa: -Nuorisopalvelu järjestivät toimintaa erikseen tytöille ja pojille -Liikuntapalvelut järjesti uimavuoroja ja uinninopetusta molemmille sukupuolille erikseen sekä kuntosalivuoroja naisille.
SITO: •Perusopetus: -Omat uintiryhmät maahanmuuttajatytöille -Työväenopisto, Luuppi: -Maahanmuuttajanaisille sekä nuorille miehille järjestettiin liikuntakursseja. | Toteutuu osittain
|
Hyvinvointitoimialan peruspalveluiden kehittäminen vastaamaan maahanmuuttajien tarpeita •Palveluiden kehittäminen yhteistyössä palveluiden käyttäjien kanssa •Selvitetään ikääntyneiden maahanmuuttajien palvelutarpeet | Hyvinvointitoimiala ja konsernihallinto | HYTO: -KOVE -hanke kartoitti maahanmuuttajayhteisöjen ja -yhdistysten mielipiteitä ja tarpeita kotouttavista palveluista | Toteutuu osittain |
Kehittämistoimenpide | Vastuutaho | TOTEUMA 2014-2015 | SUUNNITELMA 2016 |
Nuorisotakuu koskee myös maahanmuuttajataustaisia | Seuraamisvastuu kaupunginjohtajan asettamalla työryhmällä ja toteuttamisvastuu sivistys-, hyvinvointi- ja vapaa-aikatoimialoilla | SITO: -VALMOja syksystä 2014 alkaen myös oppivelvollisuusiän ylittäneille -Ohjausta selkeytetään -Esikouluun valmistava opetus käynnistetty. -Nuorten aikuisten osaamisohjelmassa alkaa maahanmuuttajien omat ryhmät ja maahanmuuttajat on huomioitu toimenpiteissä. -Toisen asteen koulutukseen pääsyn kielitaitovaatimusta on selkiytetty -Nuorten maahanmuuttajien opintoseteliä haettu. -Kotiäitien koulutuksessa järjestetään luku- ja kirjoitustaidottomien ja luku- ja kirjoitustaitoisten koulutusta. •Maahanmuuttajakoulutusta tarjotaan aktiivisesti työhallinnolle. •Perusopetus: -Ohjataan perusopetuksen oppilaat jatkokoulutukseen. •TAI: -Nivelvaiheverkoston puitteissa tehtiin seudullinen maahanmuuttajanuoren koulutuspolkukaavio -Facebook- sivut ohjaustaholle -Nivelvaiheoppaan julkaiseminen -Nuorten aikuisten osaamisohjelmassa on ollut maahanmuuttajat vahvasti edustettuna (noin puolet) •Työväenopisto, Luuppi: -Nuorisotakuukoulutuksesta oli uusi jakso Työväenopistossa.
VAPA: •Nuorisopalvelujen etsivä nuorisotyö, ohjaus ja neuvontapalvelu ovat tehneet maahanmuuttajanuorten kanssa töitä päivittäin ja tukeneet heitä arjenselviytymisessä ja kotoutumisessa. | Toteutuu osittain |
Suomen kielen koulutukseen panostettava kaikilla tasoilla tarvittaessa kumppanuudella muiden toimijatahojen kanssa •Aikuisten koulutusaikoja pidennetään ja sisältöjä laajennetaan tarvittaessa henkilökohtaistamisen kautta •Suomen kielen moduuleja kehitetään •3-4 –vuotiaat maahanmuuttajataustaiset lapset pyritään kannustamaan varhaiskasvatuksen piiriin •Esiopetuksen aikana tapahtuva perusopetukseen valmistava opetus käynnistetään 2014 | Sivistystoimiala ja muut turkulaiset koulutuksen järjestäjät, vapaa-aikatoimiala | HYTO: •Ulkomaalaistoimiston KOTO -toiminta toteutti yhteistyössä Työväenopiston ja varhaiskasvatuksen kanssa kotiäideille suunnattuja kotouttavia ryhmätoimintoja SITO: -Idea: Väestötietojärjestelmään oma äidinkieli eikä suomea (koskee erityisesti Suomessa syntyneitä) -Palveluista ja kielen oppimisen näkökulmasta tiedottaminen viranomais- ja järjestöverkoston kautta. -tiedottaminen avoimista varhaiskasvatuksen muodoista. -Aikuiskoulutuksen osalta henkilökohtaistetaan ja suomen kielen opetukseen panostetaan. -Tutkintorakenneuudistuksen yhteydessä moduulimuotoista koulutusta kehitetään. Koskee myös ammatillista koulutusta. -Työväenopistossa uutena suomen kielen koulutus epäviralliselta A0-tasolta C1-tasolle. -S2-opettaja auttaa ammatillisissa opinnoissa. •Perusopetus: -Tarjottavana suomen kieltä vahvistavat opetuspalvelut: Perusopetukseen valmistava opetus, Suomi toisena kielenä opetus, omakielinen opetus, oman äidinkielen opetus ja erilaiset suomen kielen tukiopetuspalvelut. •TAI: -Oppimateriaalia selkokielistettiin -KOTO-koulutuksia järjestettiin nuorille aikuisille. -VALMA- koulutus toteutettiin ja uudistettiin -Suomenkielen YKI- testejä toteutettiin (174 suorittajaa) -Suomenkielen lyhytkursseja järjestettiin -Ammatillisessa koulutuksessa maahanmuuttajat on integroitu •Työväenopisto, Luuppi: -Suomenkielen kurssivalikoima kasvoi Luupissa, mm. YKI-testiin valmentavat kurssit, kaksi per lukukausi. VAPA: •VAPA:n kaikissa toiminnoissa on tuettu suomen kielen oppimista. Esim. kirjastoissa järjestettiin kielikahviloita ja keskustelu- ja lukupiirejä sekä Läksyhelppi-toimintaa. •Nuorisopalvelujen eri toimintamuodot tukivat maahanmuuttajanuorten suomenkielen oppimista. | Toteutuu osittain
|
Perheiden kannustaminen hakemaan varhaiskasvatukseen ja peruskouluun muualle kuin maahanmuuttajavaltaisille alueille | Sivistystoimiala
| SITO: •Eskarin vanhempainillassa jaetaan tietoa eri peruskouluista ja opettajat voivat kertoa vaihtoehdoista. •Palveluista ja kielen oppimisen näkökulmasta tiedottamista hyton ja järjestöverkoston kautta. •Tiedotus kaikille yhtäläistä eri koulutusvaihtoehdoista. Lähikouluperiaate. | Toteutuu osittain
|
Kaupunki kouluttaa henkilökuntaansa monikulttuurisuuteen •Maahanmuuttajien kannustaminen pätevöitymään •Rekrytoinnista vastaavan henkilöstön asenteiden muokkaaminen ja kouluttaminen •Lisäkoulutusmahdollisuuksien tarjoaminen maahanmuuttajataustaiselle henkilöstölle •Henkilöstön monikulttuurisuusosaamista hyödynnetään | Konsernin strateginen hr ja toimialat
| Konserni: •Koulutussuunnitelman osana tiedustellaan monikulttuurisuuteen liittyvät koulutustarpeet.
SITO: -varhaiskasvatuksessa aloitettu joka syksy toistettava koulutuspaketti henkilöstölle -Maahanmuuttajataustaisten opettajien pätevöitymiskoulutus -Erilaisten hankkeiden puitteissa sekä omalla rahoituksella järjestetään siton henkilöstölle monikulttuurisuuskoulutusta. -Työpaikkaohjaajakoulutuksessa huomioidaan tämä kohderyhmä. •Työväenopisto, Luuppi: -Työväenopiston ja Luupin henkilökunta osallistui kaupungin järjestämiin koulutuksiin ja seminaareihin. | Toteutuu osittain |
Suomalaiseen yhteiskuntaan tutustuminen •Tietoisuuden kasvattaminen olemassa olevista yhteiskunnan palveluista •Maahanmuuttajataustaisten kulttuuritietoisuuden vahvistaminen koulutuksessa ja muissa normaalipalveluissa •Eri tasoisen ja myös omakielisen tiedon tarjoaminen •Kaupungin sisäinen tietoisuuden ja hyvien käytänteiden kasvattaminen henkilöstön keskuudessa mm. monikielisen tiedotuksen kautta •Maahanmuuttajien osallisuuden vahvistaminen •Tiedonvälitys lasten kautta, omakieliset vanhempainillat | Konsernihallinto ja toimialat, vapaa-aikatoimialan Suomi tutuksi –palvelut, hyvinvointitoimialan KOTO-toiminta, järjestöt
| Konserni: •Omakielinen ohjauspiste Infotori vakinaistettu •Kehitetty yhdessä Kauppakorkeakoulun kanssa mobiili tietopankki Turussa elämisestä. Kohderyhmänä erityisesti turvapaikanhakijat.
HYTO: •Toteutettu kove-hanke vahvistamaan kotouttavaa työtä uskonnollisten yhteisöjen kanssa.
SITO: -Muut fontit Wilma-ohjelmaan. ssa olisi käytössä muutkin fontit. (Starsoft) -Monikieliset oppaat vanhemmille peruskoulu-asioista tehty. •TAI: -Suomalaiseen yhteiskuntaan tutustuminen sisältönä aikuiskoulutuksessa. •Perusopetus: -Omakielisten opettajien hyödyntäminen. -Omakieliset vanhempainillat -Työväenopisto, Luuppi: -Luupin opiskelijat osallistuivat omaehtoisesti ja ohjatusti Suomi tutuksi- palveluihin. VAPA: •Suomi tutuksi – päiviä noin 10 vuodessa sekä erillisiä ”Suomen kulttuuri ja historia – luentoja” Koto-infossa ja muissa tilaisuuksia. Tämän lisäksi järjestettiin erilaisia kulttuurin- ja liikunnan teemapäiviä ja Koto-ryhmät pääsivät ilmaiseksi museoihin. | Toteutuu osittain |
Koulutuspalveluiden monipuolisuuden ja jatkuvuuden turvaaminen niin että opiskelijan koulutuspolku ei katkea •Alkukartoituksen edelleen kehittäminen •Opiskelijahuollon kehittäminen aikuisten osalta •Naisten kannustaminen kouluttautumaan •Opinto-ohjauksen tehostaminen maahanmuuttajataustaisille •Koulutukseen haun käytänteiden kehittäminen •Erityisen tuen tarpeessa olevien maahanmuuttajien tuen tarpeiden huomioiminen toimijoiden yhteistyönä | Sivistystoimiala, hyvinvointitoimiala ja muut toimijat sekä koulutuksen järjestäjät seudullisesti
| SITO: -Nivelvaiheopetusta tarjoavat oppilaitokset kokoontuvat säännöllisesti turvatakseen kaikille opiskelupaikan -Alkukartoitus-asiaan palataan myöhemmin. Erityyppisen alkukartoituksen kehittäminen voi olla järkevää. -Nuorten osaamisohjelman puitteissa saatu lisää ammatillisen koulutuksen paikkoja ja panostettu opinto-ohjaukseen. -Nuorten osalta saatu hyvin kehitettyä reitti valmasta ammatilliseen koulutukseen. -Yhteishaku- ja suorahaku –käytänteitä jatketaan. Kielitaitovaatimuksia pohditaan. Monipuolista tarjontaa pyritään ylläpitämään ja tiedottamaan siitä. Finnishcourses.fi –tiedottaminen. •Aikuisten opiskelijaterveydenhuolto toteutettu terveyskeskuksissa. •Perusopetus: -Valmistavasta opetuksesta perusopetukseen siirtymisessä vahva yhteistyöopettajien ja koulujen välillä. -Myöhäisessä vaiheessa perusopetukseen tulleiden oppilaiden ohjaamisessa toiselle asteelle tehdään vahvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa. •TAI: -Opiskelijoiden ohjaukseen on panostettu entistä enemmän aikuiskoulutuksessa. •Iltalukio: -Pyritty sisäisesti siihen, että varsinkin nuorten koulutuspolulle saadaan jatkumo. (kielenalkeiden kautta perusopetukseen ja lukioon saakka) | Toteutuu osittain
|
Avustusten sitominen kaupungin strategisiin tavoitteisiin, jotta järjestöjä voidaan hyödyntää kotouttamistyössä
| Avustuksia jakavat toimialat ja konsernihallinto | Konserni: •Kaupunki käynnistänyt avustustoiminnan uudistustyön. | Toteutuu osittain |
Yhteinen vastuu maahanmuuttajien osaamisen kehittämisestä ja selkeä työnjako asiakasnäkökulmasta •Verkostoituminen ja päällekkäisyyksien poistaminen sekä yhteisten koulutuskokonaisuuksien järjestäminen | Kaupungin toimialat ja koulutuksen järjestäjät
| Konserni: •Perustettu työhallinnon, oppilaitosten ja kaupungin yhteistyöryhmä koordinoimana kotoutumiskoulutusta.
SITO: -Eri hallintokuntien yhteistyöverkostot toimivat ja toimintaa kehitetään edelleen. -Työhallinnon ja oppilaitosten sekä kaupungin yhteistyötapaamiset käynnistetty. •TAI ja Työväenopisto, iltalukio: -Osallistuminen Nivelvaiheverkostoon -Yhteistyötä on tiivistetty eri oppilaitosten kanssa
| Toteutuu osittain |
4.4. Aktiivisuus, osallisuus ja vuorovaikutus
Kehittämistoimenpide | Vastuutaho | TOTEUMA 2014-2015 | SUUNNITELMA 2016 |
Huomioidaan asiakkaiden elämäntilanne palveluja suunniteltaessa ja toteutettaessa •Tuetaan aktiivisuuden säilymistä muutostilanteissa •Tarjotaan palveluja eri ikä- ja kohderyhmien tarpeet huomioiden | Toimialat ja konsernihallinto
| VAPA: -Maahanmuuttajasenioreille järjestettiin omaa toimintaa sekä markkinoitiin seniorikorttia ja avoimia senioripalveluita järjestöjen kautta. -Nuortenpalvelut tarjosivat myös kansainvälistä toimintaa ja nuorisovaihtoa sekä koulutuksia ja seminaareja. -Vapan kimmokeranneko, jota jaetaan eri toimipisteistä. SITO /HYTO: -Ulkomaalaistoimiston KOTO -toiminnan kehittämät ja organisoimat kotouttavat palvelut maahanmuuttajakotiäideille -Nivelvaiheen siirtymistä edelleen oppilaitosten ja nivelvaiheverkoston kautta on kehitetty. -Ulkomaalaistoimistossa opetettiin suomalaisen yhteiskunnan tavoille.
SITO •Perusopetus: -Opetuspalvelut toteutetaan oppilaan valmiuksien mukaisesti. •Iltalukio: -Huomioitu erityisesti nuorten pääsy koulutukseen ja koulutuspolulla on jatkumo. •TAI: -Henkilökohtaistaminen aikuiskoulutuksessa. •Työväenopisto, Luuppi: -Nuorisotakuun kautta opiskelijat integroituivat paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan ja perehtyivät vapaan sivistystyön toimintaan. | Toteutuu osittain |
Viestinnän kehittäminen •Tieto omista palveluista kohdennetusti ja keskitetysti maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuustoimijoille esim. oppilaitokset, järjestöt, infotori •Aktiivinen vuorovaikutus ja tiedonkulku palvelun tarjoajien ja kohderyhmän välillä •Mitä tehdään jo ja miten voitaisiin toimialojen kesken yhtenäistää/yhdistää palveluista tiedottamista? | Toimialat
| KAIKKI: -Kaupungin nettisivu uudistuksen yhteydessä sivuille luotiin ”maahanmuuttajat” -laskeutumisalusta, jolle on koottu kaikki maahanmuuttajille suunnatut palvelut. Kaikki toimialat ja konsernihallinto uudistivat samalla omat sivunsa sekä infopankki-osuuden. -Osallisuustyökalujen käyttöönotto toimialoilla HYTO: -KOVE -hanke kehitti viestintäkanavia ja -tapoja maahanmuuttajayhteisöjen ja viranomaisten välillä Konserni: -Aktiivista viestintää eri kanavien kautta:, infotori, About Turku- mobiilitietopankki, säännölliset työryhmät. -Turvapaikanhakijoiden tilanne herätti runsaasti tietotarpeita, joihin vastattiin kaupungin nettisivujen aktiivisella viestinnällä ja tiedottamalla kuntalaisille, medialle ja henkilöstölle sekä järjestäen asukastilaisuuksia. VAPA -”Vapaa-aika Turussa” -esite suomeksi ja englanniksi. -Kuukausittainen ”Monikulttuurista toimintaa Turussa” sähköposti kaikille maahanmuuttajayhdistyksille ja maahanmuuttajien parissa työskenteleville organisaatioille.
SITO: •Perusopetus: -Lomakkeita käännetty eri kielille, saatavissa mm. Moped-sivustolla. -Omakielisten opettajien hyödyntäminen tiedottamisessa -Työväenopisto, Luuppi: -Muiden toimialojen järjestämiin tapahtumiin osallistuminen. •TAI: -Finnish-Courses palvelussa on oltu mukana. -Oppilaitoksen omat kotisivut. -On toimittu verkostoissa ja toimittu niiden kautta. -Järjestetty koulutusten infotilaisuuksia. | Toteutuu osittain |
Alueellinen työ •Sekä säännöllistä että kertaluonteista toimintaa alueilla yhteistyössä eri toimialojen sekä alueen toimijoiden kanssa •Infotilaisuudet alueilla: tieto palveluista kulkee puolin ja toisin. Kehitetään palveluita yhdessä. | Vapaa-aikatoimiala, järjestöt, alueen muut toimijat (esim. hyto, sito)
| VAPA: -Sekä säännöllistä että kertaluontoista monikulttuurista ja vapaa-ajantoimintaa lähiöiden nuorisotaloilla, kirjastoissa tai muissa toimipisteessä. -Varissuolla järjestettiin Etnofest tapahtuma ja muita monikulttuurisia tilaisuuksia yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa. Majanummen perhepuiston toiminta tarjosi lapsille ja lapsiperheille erilaisia taidepainotteisia harrastus- ja vapaa-ajan toimintoja. -Halisiin kehitetiin toimintaa erityisesti nuorille, Halisissa järjestettiin iMove-tapahtuma vuonna 2014 -Etsivät nuorisotyötekijät olivat tukemassa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria sekä keskustassa että lähiöissä. Yksilöllistä neuvontaa ja ohjausta tarjosivat nuorille Nuorten tiedotuspiste ja Ohjaamo. -Kirjaston toimipisteissä järjestettiin maahanmuuttajataustaisille suunnattua erillistä toimintaa (mm. lukupiirejä, työpajoja, satu-tandem-hetkiä). Eviva järjesti monikultuurisuus-ippejä Runosmäessä ja Pansiossa sekä toimintaa naisille opetuskoti Mustikassa Halisissa. -Liikuntapalvelut on järjestänyt säännöllistä viikottaista iMove-toimintaa Varissuolla sekä kesätoimintaa Lausteella ja Varissuolla. Lisäksi erillisiä tapahtumia eri alueilla. -Vuonna 2015 järjestettiin Kulttuuriosuuskunta Uulun Kwento ja yhteisen äänen metsästys –tarinakonserttikiertue keskustassa ja eri lähiössä (yhteensä 17 konserttia). -Aluetyötä kehitettiin evivan avulla SITO: •Perusopetus: Monikulttuuriset tapahtumat kouluilla ja arjen yhteistyö | Toteutuu osittain |
Vapaa-ajan palveluiden hyödyntäminen kotoutumisen edistämisessä •Monikulttuurisuusosaamisen vahvistaminen •Palveluiden saavutettavuuden varmistaminen •Joustavat palvelut, erityistarpeiden huomioiminen •Viestinnän kohdentaminen •Lasten ja nuorten harrastusmahdollisuudet kotoutumisen tukena | Vapaa-aikatoimiala
| VAPA: -Henkilökunnan kouluttamista monikulttuurisuuteen ja kansainvälistymiseen laajennettiin; mm. nuortenpalvelut järjesti kaksi henkilöstölle suunnattua koulutusta monikuttuurisen osaamisen lisäämiseksi. Kirjastolla järjestettiin syksyllä 2015 monikulttuurisuuskoulutus koko henkilökunnalle. -Kv-opiskelijoille tiedottaminen (kts. kohta 1). -Monikulttuurisen perheleiri järjestäminen ja osallistuminen ”Monkkuleirin” järjestelyihin. | Toteutuu osittain |
Väestöryhmien välisen tuntemuksen ja luottamuksen parantaminen •Kulttuurit kuuluviin toiminnallisesti ja osallistuen •Kulttuurienvälinen toiminta ja tapahtumat alueilla, kohtaamismahdollisuudet | Konsernihallinto ja toimialat, järjestöt, uskonnolliset yhteisöt
| VAPA: -Näyttelyt ja niiden oheistapahtumat sekä muut teemakokonaisuudet ja keskustelut (monet järjestöjen kanssa yhteistyössä), mm. Rasismin vastainen viikko, Kirjavaa musiikkia, Mustan Amerikan historian viikko, Japanin ja Meksikon teemakuukaudet sekä maahanmuuttajakirjailijoita esittelevä Vieraalla maalla –kirjailijasarja ja Kansat liikkeellä -luentosarja pääkirjastolla -Monikulttuurinen jalkapalloturnaus Kupittaalla ja Futsal-turnauksia. -Nuorison kansainvälinen yhteistyö: EVS- harjoittelijat, kansainvälistä koulutusta ja seminaareja -Nuorisovaltuusto kokoonpano on monipuolinen ja kattaa myös maahanmuuttajataustaiset HYTO: •Kove -hanke
SITO: •Varhaiskasvatus: -päivähoidossa on paljon maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita ja työharjoittelijoita •TAI: -Opiskelijat on integroitu kantaväestön kanssa samoihin ryhmiin -Monikulttuuriset tapahtumat oppilaitoksissa, ”kotikansainvälistyminen •Työväenopisto, Luuppi: • Ennakkoluuloja poistettiin ilmaisutaidon keinon nuorisotakuukoulutuksessa.
MUUT: •Maahanmuuttajaneuvosto •Migrating Cities julistus •ETNO | Toteutuu osittain |
Kehittämistoimenpide | Vastuutaho | TOTEUMA 2014-2015 | SUUNNITELMA |
Triangelin ja kuntakokeilun hyvien käytäntöjen vakinaistaminen •Maahanmuuttajien erityistarpeet otetaan huomioon työllistymispalveluissa •Omakielinen neuvonta •Osaamisen esiintuominen työnantajille | Työelämäkuntoutuksen työllistymis- ja kuntoutumispalvelut, Triangeli, Kuntakokeilu | Konserni -Käynnistetty työllisyyshanke TUTTU, jossa maahanmuuttajat huomioitu erityisenä kohderyhmänä. -Käynnistetty pitkään työttömänä olleiden työ- ja toimintakykyä tukeva Party-hanke. Erityisenä kohderyhmänä maahanmuuttajat. | Toteutuu osittain
|
Yhteiskuntavastuun painottaminen kaupungin rekrytointi- ja palveluiden hankintapolitiikassa •Harjoittelumahdollisuuksien tarjoaminen •Nimettömän työnhaun kokeileminen •Maahanmuuttajien rekrytoinnin piiloesteiden poistaminen | Konsernin henkilöstöpalvelut, hankintapalvelut, kaupungin toimialat
| KAIKKI: •Nimetöntä työnhakua kokeillaan.
VAPA: •Nuorten palvelut tarjosivat harjoittelumahdollisuuksia sekä kesätyömahdollisuuksia maahanmuuttajataustaisille nuorille nuortenpalvelujen eri yksiköissä, aamu- ja iltapäivätoiminnassa sekä nuorten työpaja Fendarissa. •Museo- ja kirjastopalvelut tarjosivat työkokeilupaikkoja ja työharjoittelupaikkoja maahanmuuttajille. | Toteutuu osittain
|
Työnantajien asenteisiin vaikuttaminen •Jalkautuva työ yrityksissä •Monikulttuurisuuden imagon kohentaminen ja osaamisen kasvattaminen monikulttuurisuuden johtamisessa ja rekrytoinneissa •Positiivisen julkisuuden tarjoaminen | Työllistymispalvelut, Turun Seudun Kehittämiskeskus, konsernin henkilöstöhallinto, hankkeet, järjestöt
| TYÖLLISYYTTÄ HOITAVAT TAHOT: •Työpaikkaohjaajakoulutusten yhteydessä ja työssäoppimisjaksojen yhteydessä vaikuttaminen. •Työllisyyspalvelukeskuksen yritysyhteistyö SITO/TAI: -Aikuiskoulutuksessa on toiminut työelämäkoordinaattori, joka keskustelee yritysten kanssa ja solmii puitesopimuksia työssäoppimispaikoista. -Opettajat ovat olleet yhteydessä työelämään | Toteutuu osittain |
Maahanmuuttajien osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja esiintuonti •Kielellisten valmiuksien kartoittaminen alkukartoituksen ja muiden välineiden avulla | Hyvinvointitoimialan ohjaavat tahot ja työväenopisto
| SITO •TAI: -Aikuiskoulutuksessa henkilökohtaistaminen. Koulutuksen rakentaminen yksilöllisesti ja suunnitelmallisesti. -Alkukartoitusten ja testien tekeminen (aikuis) •Työväenopisto, Luuppi: -Tasotestit ja ohjaus kotouttavassa ja nuorisotakuu –koulutuksissa, kurssineuvonta maahanmuuttaja-opiskelijoille. | Toteutuu osittain |
4.6. Asuminen
Kehittämistoimenpide | Vastuutaho | TOTEUMA 2014-2015 | SUUNNITELMA 2016 |
Alueiden vetovoimaisuutta kasvatetaan toimijoiden yhteistyöllä •Varmistetaan viihtyisyys ja palvelut •Fyysinen ympäristö houkuttelevaksi •Alueiden brändäys ja aluetiedotus | Konsernihallinnon kaupunkikehitys, toimialat, TVT ja muut asunto-operaattorit, alueelliset toimijat
| TVT: -On palkattu kolmas asumisneuvoja. -Kerhotilojen on annettu käyttöön kohtuullista korvausta vastaan. -Ongelmallisia kohteita on saneerattu kysyntää vastaaviksi asunnoiksi. Konserni: -Sovittu Pansion alueen kehittämisestä. Työkaluna mm. Aran asumisklinikat. | Toteutuu osittain |
Asunto- ja kaavoituspolitiikka •Edullisia asuntoja hajautetusti •Tuetaan erityisesti TVT:ä asukkaiden sijoittamisessa tasapuolisemmin eri alueille | Konsernihallinnon kaupunkikehitys, kiinteistö- ja ympäristötoimiala, TVT
| TVT: -Alueet, joilla TVT:n taloja, ei rakenneta lisää, vaan on etsitty hajakohteita. -TYS:n kanssa on neuvoteltu asuntojen vaihtamisesta. | Toteutuu osittain |
Alueiden tasapainoinen täydennysrakentaminen | Kiinteistö- ja ympäristötoimiala | TVT:
|
|
Luodaan tiiviimmät yhteydet muihin aravavuokrataloja omistaviin tahoihin | Kiinteistötoimiala | TVT: -Kaupunki on tiukentanut valvontaa arava-vuokra-asuntojen asukasvalintojen osalta. -Vason kanssa on toteutettu kodinkoneiden hankintalain mukainen kilpailutus. -Tiivistä kanssakäymistä TYS:n ja Vason kanssa. | Toteutuu osittain |
Lähiöiden kehittäminen, korjausrakentaminen ja tiivistäminen •Yhteisöllisyyden vahvistaminen kehittämällä tilojen yhteiskäyttöä ja yhteistiloja | Konsernihallinnon kaupunkikehitys | TVT: •On luovutettu vapaana olevia tiloja kohtuullista korvausta vastaan organisoituihin toimintoihin yhdistyksille. Konserni: •Sovittu Raklin alueklinikoiden toteuttamisesta Pansiossa Keväällä 2016 | Toteutuu osittain |
4.7. Maahanmuuttotyön kehittäminen
Kehittämistoimenpide | Vastuutaho | TOTEUMA 2014-2015 | SUUNNITELMA 2016 |
Peruspalveluiden roolin vahvistaminen kotoutumisessa •Monikulttuurisuusosaamisen vahvistaminen •Kohdennetut ryhmät •Palveluiden saavutettavuuden varmistaminen •Erityispalveluista joustaviin peruspalveluihin, erityistarpeiden huomioiminen | Kaupungin toimialat
| SITO: -Koulutuksen eri tasojen tarjonnan varmistaminen -TAI: -aikuiskoulutuksessa monipuolinen opintotarjonta opiskelun eri vaiheessa oleville. -Perusopetus: -On taattu laadukkaat opetuspalvelut. (S2, valmistava opetus, omakielinen opetus, oman äidinkielen opetus, maahanmuuttajien tuettu opetus, omankieliset avustajapalvelut) -Työväenopisto, Luuppi: -Kotouttava koulutus maahanmuuttajanaisille järjestettiin yhteistyössä Ulkomaalaistoimiston KOTO-toiminnan kanssa, asiakkaiden lasten hoidosta vastaa Turun varhaiskasvatus. -Nuorisotakuu toteutunut, opiskelijamäärä kasvoi huomattavasti. VAPA: -Palveluja kehitettiin asiakaslähtöisyysperiaatteella ja kulttuurisensitiivisemmiksi ja yhdenvertaisemmiksi. tavoitteena saada pitkään kohdennetuissa maahanmuuttajapalveluissa olleet avoimien palvelujen käyttäjiksi. -Tehostetulla ja kohdennetulla tiedotuksella pyrittiin pitkään kohdennetuissa maahanmuuttajapalveluissa olleet alueellisten, kaikille avoimien palvelujen käyttäjiksi. Selkosuomennettua ja alueellista tiedotusta kokeiltiin Runosmäessä, Varissuo-Lausteella, Halisissa sekä Pansio-Pernossa. -Kirjasto/kulttuurikorttia, nuorten Power Actionia sekä Kuralan kylämäen toimintaa markkinoitiin tehostetusti kaikille maahanmuuttajille ja vaihto-opiskelijoille. -Vuonna 2014 tehtiin englanninkielinen Turku.fi/cultureforchildren –sivu, johon on koottu lapsille, nuorille ja lapsiperheille suunnatut vapaa-aikapalvelut. | Toteutuu osittain |
Asiakasryhmien ja yhteisöjen tavoittaminen ja motivointi kotoutumista edistäviin toimintoihin | Hyvinvointitoimialan Kove-hanke | HYTO: •Kove –hanke toteutettu 2014-2015. Työtä jatketaan muslimi-työryhmän puitteissa. | Toteutunut
|
Tarpeiden ennakointi •Tiedonhallinnan organisointi ja tiedon levittäminen | Konsernihallinto | KONSERNI: -Tiedon levittäminen DoTkun kautta -Palvelutarpeen ennakointi 2014 ja 2015 HYTO: -Kunnat (terveys, myöh sos.) siirtymässä yhteiseen e-kantaan (=yhteinen arkisto, johon kaikista järjestelmistä siirtyvät tiedot)Maamun toistaminen -Hyvinvointibarometrin (Rasinkangas) toistaminen, sis. maahanmuuttajaosion | Toteutuu osittain |
Omakielisen ohjauksen ja neuvonnan vakinaistaminen | Konsernihallinto | KONSERNI: •Omakielinen ohjauspiste infotori vakinaistettu 2015 | Toteutunut. |
Yhteistyö ja vaikuttaminen TE-toimiston asiakkaana olevien palveluihin •Toimintaympäristön aktiivinen seuranta •Edellyttää edunvalvonnan tehostamista •Tavoitteellinen vuorovaikutus järjestöjen kanssa (pitkäjänteinen yhteistyö, yhteistyörakenteiden selkiyttäminen) ja järjestöyhteistyön toimintasuunnitelman laatiminen •Pyritään rakentamaan luottamusta viranomaisten toimintaan •Työhallinnon ja kunnan roolien ja vastuiden kehittäminen kotoutumistyössä | Konsernihallinto ja toimialat
| KONSERNI /HYTO / SITO: •Yhteistyö on ollut jatkuvaa; •Yhteistyö alueellisen Kotouttamisen osaamiskeskuksen kanssa. •Kotouttamiskoulutusten kehittämistyöryhmä •Aktivointisuunnitelmien ja kotouttamissuunnitelmien teko yhdessä TE-toimiston kanssa.
SITO •TAI / Aikuiskoulutus: -Koulutusten osalta sovitut yhteistyökokoukset ja verkostot. -Päivittäinen kanssakäyminen TE-toimiston kanssa •Työväenopisto, Luuppi: -yhteistyö kehittyi TE-toimiston kanssa. |
Toteutuu osittain |
Pidempään maassa olleiden kielitaidon ja osallisuuden vahvistaminen •Erityistuen organisointi peruspalveluissa •Asiakasprosessien kuvaaminen, tarpeiden selvittäminen ja toimenpiteiden resursointi •Kokemusasiantuntijoiden käyttö | Kaupungin toimialat, järjestöt | SITO: -Työväenopistossa vahvistetaan kurssien mainontaa (esim. yhteinen opinto-opas) -Opin Oven ja oppilaitosten kotisivujen kehittäminen •TAI: -Aikuiskoulutuksen koulutustarjonta •Työväenopisto, Luuppi: -Eri tasoisten suomenkieltä aktivoivien kurssien järjestäminen KONSERNI: -Asiakasprosessit -Osallisuuden kautta työstäminen | Toteutuu osittain |
Pakolaisten vastaanoton kehittäminen •Edunvalvonta ja käytänteiden kehittäminen valtion kanssa | Kaupungin toimialat
| HYTO: -Edunvalvonta Vertti -työryhmän ja Kuntaliiton kautta. -Seutukunnallinen kehittäminen Ulkomaalaistoimiston seutuohjaajan kautta KONSERNI JA TOIMIALAT: -Varauduttu kasvavaan pakolaismäärään -Perustettu turvapaikanhakijoihin liittyvä koordinaatioryhmä, osallistujina paikalliset viranomaiset, SPR, SRK, median edustajat ja kaupungin toimialat.
| Toteutuu osittain |
Seutukuntayhteistyön aktivointi •Turku tuottaa palveluja isäntäkuntamallilla muille kunnille •Vapaa-aikatoimialalla levitetään hyviä käytäntöjä ja kehitetään palveluja yhteistyössä | Konsernihallinto ja toimialat
| KONSERNI JA TOIMIALAT: -Seutukunnallisen kotouttamisohjelman ohjausryhmä aktivoidaan -Varsinais-Suomen maahanmuuttoasioiden toimikunta aktivoidaan -Seutuohjaajan + sen ohjausryhmän hyödyntäminen vahvemmin -Lähialueen yhteistyön kehittäminen (viisikkokunnat)
SITO: •TAI: -Yhteistyö muiden kuntien oppilaitosten kanssa •Perusopetus: -Yhteistyö lähialueiden kuntien kanssa, etenkin perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämisessä.
VAPA: -Seutukunnallisen yhteistyön kehittämiseksi monikulttuurisuuspalveluiden osalta (Oikeesti jotakin -kunnallisten kulttuuritoimijoiden verkoston kautta). | Toteutuu osittain |
Uusien kohderyhmien huomiointi: parempi tiedonvälitys kansainvälisille opiskelijoille sekä työperäisesti maahan muuttaville | Toimialat | VAPA: (kts. kohta 1) -Englanninkielinen Meet Finland-tilaisuus 2014 -”Vapaalla Turussa. Edullista opiskelijoille -esitettä suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.(Lukukausittain) SITO -Luuppi: -Kielikurssien lisäksi muusta kotoutustoiminnasta informointi. | Toteutuu osittain
|