Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta | 340 | 10.11.2015 | 3 | |
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta | 347 | 24.11.2015 | 3 | |
Kaupunginhallitus | 527 | 07.12.2015 | 12 |
3533-2007 (611)
Hirvensalon osayleiskaavaluonnos
Tiivistelmä:
Hirvensalon osayleiskaavan kaavaluonnos 2010 hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 18.10.2010. Turun kaupunkiseudun rakennemalli 2035 (Kv 21.5.2012) on ollut pohjana muutoksille uudessa luonnoksessa, jossa uusien aluevarauksien painopistettä on tiiviimmin nykyisten alueiden laajennuksiksi itään päin saaren länsiosien kehittämisen jäädessä pidemmälle tulevaisuuteen. Aluevaraukset osoitetaan rakennemallin mukaisesti 15 000 uudelle asukkaalle.
Ksylk § 340
Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, yleiskaavainsinööri Olavi Ahola 15.10.2015:
Osayleiskaavoituksen tavoitteet
Osayleiskaavalla varaudutaan pitkän tähtäyksen maankäyttöön, osoitetaan aluevaraukset n. 15 000 uudelle asukkaalle kaupunkiseudun rakennemallin mukaisesti. Yleiskaavoituksella luodaan edellytykset asemakaavoituksen tarkoituksenmukaiselle jatkamiselle ja Uittamonsillan toteuttamiselle. Uittamonsillan molemmissa päissä varaudutaan maankäytön tehostamiseen.
Asumiselle varattavat alueet ovat pääosin olevien alueiden laajenemista länteen päin Tammistontien ja Kukolantien sekä Pikisaarentien-Särkilahdentien suunnalla. Uusia alueita varataan Maunulan-Rauhaniemen alueelta, Uittamonsillalle johtavan kadun varrelta sekä pohjoisosasta Syvälahden selänteen alueelta ja laajennuksia Latokarin-Lauttarannan alueelta.
Saaren ja mantereen välisiä yhteyksiä parannetaan varaamalla Uittamonsilta ja sille johtava pääväylä sekä Lauttarannansilta. Uutena toteuttamattomana pääkokoojana varataan Kukolantien jatkaminen länteen Särkilahdentielle/Häppiläntielle. Kakskerrantien ympäristöä eheytetään ja katu suunnitellaan bulevardimaiseksi hyvin joukkoliikennettä palvelevaksi pääväyläksi.
Pyöräilyn ja kävelyn yhteyksiä pyritään parantamaan jatkuviksi reiteiksi yhdessä ulkoilureittien varausten kanssa siten, että reitit palvelevat sekä nopeampaa työ- ja asiointiliikennettä että sijoittuvat miellyttävään ympäristöön. Joukkoliikenteen edellytyksiä parannetaan toimintojen, erityisesti asumisen sijoittamisella.
Virkistys- ja vapaa-alueiden varaamisella turvataan pitkällä tähtäyksellä saarten laajojen yhtenäisten alueiden ja niiden välisten yhteyksien kehittäminen ja säilyminen. Tavoitteena on kehittää Hirvensalon pohjoisosaan pääasiassa valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle rantareitti, joka liittyisi uuden kevyen liikenteen sillan kautta mantereelle Aurajokivarteen ja Pitkäsalmen rannan läheiseen reittiin. Tällä samoin kuin laskettelukeskuksen alueella on merkitystä seudullisinakin virkistyskokonaisuuksina.
Asemakaavoitettavaksi osoitettujen alueiden lisäksi osayleiskaavan tavoitteena on ohjata Hirvensalon länsiosien suunnittelutarveratkaisuja ja poikkeamisharkintaa sekä loma-asutusta ja muuta maankäyttöä.
Osallistuminen ja vuorovaikutus
Osayleiskaavaluonnoksen 2010 valmistelussa oli useita vuorovaikutus- ja osallistumistilaisuuksia. Myös saarten ja mantereen välisten yhteyksien selvitystä varten järjestettiin asukastilaisuuksia. Uuden luonnosvaiheen esittely on järjestetty Hirvensalon omakotiyhdistykselle 19.3.2015 ja yleisötilaisuus pidettiin 22.9.2015.
Kokonaisrakenne
Hirvensalo on kaupungin vetovoimaista kasvusuuntaa, jonka valtteina ovat merellisyys, vaihteleva luonto ja monipuoliset virkistysmahdollisuudet. Koko kaupungin ja myös Hirvensalon osalta kaupunkiseudun rakennemalli luo kehykset, joiden puitteissa yleiskaavatyötä on jatkettu. Konsulttityön idea hevosenkengän muodosta on rakennemallissa jossain määrin säilynyt, vaikkakin saaren keskiosaan, Kukolantien jatkeen alueelle on tullut enemmän uutta maankäyttöä. Osayleiskaavaluonnoksen 2010 alueista lounainen Airistonranta ja Illoinen osoitetaan pääosin nykyisen maankäytön täydentämisalueeksi ja Maanpää pääosin vapaa-alueeksi. Osayleiskaavan tarkoituksena on mahdollistaa myös rakennemallin tavoitevuotta pitemmän ajan kehitys.
Maiseman muutokset ovat suurimpia Latokarin-Lauttarannan alueella ja Vaahemäen-Sorttamäen välisellä alueella, jonka läpi on osoitettu uusi sillalle johtava tie; itse silta muuttaa maisemaa huomattavasti. Avoin maisematila supistuu myös Meltoisten-Tammistontien alueella. Toisaalta saaren länsi-lounaisosassa ja Maanpäässä säilyy perinteistä maaseutumaisemaa vielä pitkään.
Keskeiset maankäytön muutokset
Vaikutusten arviointi
Osayleiskaavaluonnoksen selostuksessa on arvioitu kaavaluonnoksen vaikutuksia. Vaikutusarviointia täydennetään ehdotusvaiheessa. Natura 2000 -alueisiin kohdistuvia vaikutuksia on arvioitu konsulttityönä nyt esillä olevan osayleiskaavaluonnoksen pohjalta. Tästä arvioinnista on pyydettävä lausunto elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta. Hanketta (osayleiskaavaa) ei saa hyväksyä, jos arviointi- ja lausuntomenettely osoittaa suunnitelman merkittävästi heikentävän niitä luonnonarvoja, joiden suojelemiseksi alue on sisällytetty Natura 2000 -verkostoon.
Toteuttaminen
Yleiskaavan 2029 valmistelussa on muodostettu kehityskuvavaihtoehdot, joissa myös saarten kehityspolut eroavat toisistaan. Hirvensalon osalta kehityskuvavaihtoehdot ja niiden osayleiskaavan mukaisten maankäyttövarausten mahdollinen, esimerkinomainen toteuttaminen vuoteen 2029 on esitetty kaavaselostuksessa. Hirvensalon alueella kehityskuvavaihtoehtojen mukaisten asukasmäärien toteutuminen edellyttää kaikissa vaihtoehdoissa suurempaa väestönkasvua kuin menneinä kymmenenä vuotena, jolloin asukasmäärä on kasvanut vuosittain vajaalla 200 hengellä (tosin 2014 väestö kasvoi 400 hengellä):
- Kasvu keskuksiin -mallissa 3400 uutta asukasta, 227 asukasta/v
- Kasvukäytävät -mallissa 4800 uutta asukasta, 320 asukasta/v
- Hajautettu kasvu -mallissa 9300 uutta asukasta, 620 asukasta/v.
Osayleiskaavassa varaudutaan Turun kaupunkiseudun rakennemallin mukaisen uuden asukasmäärän (n. 15 000) sijoittumiseen pitkällä aikavälillä.
Liite 1Osayleiskaavaluonnoksen kartta 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Liite 2Osayleiskaavaluonnoksen selostus 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Oheismateriaali 1Laaditut selvitykset ja raportit, kaavahaku (mm. Natura-arviointi, liikenneselvitys)
Toimialajohtaja Markku Toivonen:
EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että
PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Van Ooikin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Liikennesuunnitteluinsinööri Juha Jokela esitteli liikenneselvityksiä kokouksen alussa.
Ksylk § 347
Pöydältä 10.11.2015 § 340.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi lautakunta päätti liittää päätökseen oheismateriaalista 2 ilmenevät seitsemän ehdotusta asian jatkovalmistelua varten.
Merkittiin, että ennen kokousta käytiin tutustumassa melontakeskuksen alueella Hirvensalon mahdollisen uuden sillan paikkaan.
Oheismateriaali 2Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan ehdotukset asian jatkovalmistelua varten
Kh § 527
Liite 1Osayleiskaavaluonnoksen kartta 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Liite 2Osayleiskaavaluonnoksen selostus 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Oheismateriaali 1Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan ehdotukset asian jatkovalmistelua varten
Laaditut selvitykset ja raportit, kaavahaku (mm. Natura-arviointi, liikenneselvitys)
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että
PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Yrttiahon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä toimialajohtaja Markku Toivonen.
Liitteet:
Ksylk § 340
Liite 1:Osayleiskaavaluonnoksen kartta 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Liite 2:Osayleiskaavaluonnoksen selostus 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Ksylk § 347
Liite 1:Osayleiskaavaluonnoksen kartta 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Liite 2:Osayleiskaavaluonnoksen selostus 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Kh § 527
Liite 1:Osayleiskaavaluonnoksen kartta 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"
Liite 2:Osayleiskaavaluonnoksen selostus 5.10.2015 "Hirvensalon osayleiskaava"