Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta21711.11.20154
Kaupunginhallitus49923.11.20156

5685-2015 (633, 065)

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimuksen tarkistaminen (Yt)

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 1.6.2015 toteuttaa linjan 1 liikennöinnin ja sähköbussien pilottihankkeen yhdessä Turun Kaupunkiliikenne Oy kanssa ja hyväksyi samalla, että yhtiön markkinaosuus Turun sisäisessä liikenteessä tilapäisesti kasvaa. Pilottihankkeen toteuttamiseksi on laadittu sopimusluonnos ajanjaksolle 1.10.2016 - 30.9.2023 (+ 3 vuoden optio) yhtiön koko liikenteestä. Yhtiön liikennemäärä tulee palauttaa perustasolle viimeistään 26.4.2019 alkavilla liikennöintisopimuksilla.

Tksjlk § 217

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 6.11.2015

 

Seudullinen joukkoliikenne on yhdessä Turku Energian ja Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa valmistellut sähköbusseilla toteutettavan pilottilinjan 1 hankintakokonaisuutta. Tämä eFöli nimellä kulkeva projektikokonaisuus on tällä hetkellä edennyt kilpailutusvaiheeseen.

 

Turun kaupunginhallitus on päättänyt 01.06.2015 § 260 toteuttaa linjan 1 liikennöinnin ja sähköbussien pilottihankkeen yhdessä Turun Kaupunkiliikenne Oy kanssa ja hyväksyä samalla väliaikaisen muutoksen yhtiön markkinaosuuteen Turun sisäisessä liikenteessä. Turun seudun joukkoliikenteen tulee laatia erillinen suunnitelma siitä, miten ja milloin yhtiön markkinaosuus palautetaan sovitun mukaiseen raamiin (noin 17 % Turun sisäisen liikenteen linjakilometreistä) Kaupunginhallitus valtuutti Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tekemään Turun Kaupunkiliikenne Oy kanssa enintään 10 vuoden sopimuksen liikennöinnistä linjalla 1 sekä sopimuksen sähköbussipilotti hankkeen toteuttamisesta. Tämän asian käsittely on tuotu myös joukkoliikennelautakunnalle tiedoksi.

 

Joukkoliikennetoimisto on Turun Kaupunkiliikenteen kanssa valmistellut uutta liikennöintisopimusta kaupunginhallituksen ohjeistuksen mukaisesti. Liikennöintisopimuksen lisäksi yhteistyöosapuolet tulevat tekemään yhteistyösopimuksen eFöli-hankekokonaisuudesta, jossa toimijoiden vastuista ja hankkeen tavoitteista päätetään tarkemmin. Liikennöintisopimuksen keskeisimmät muutoskohdat ovat seuraavat.

 

1.Liikennemäärän palauttaminen normaalille tasolle

 

Kaupunginhallituksen käsittelyssä todetaan, että Seudullinen joukkoliikennetoimisto tulee tekemään ehdotuksen, miten Turun Kaupunkiliikenteen liikennöintiosuus palautetaan hallitusti tuolle tasolle siirtämällä vähitellen muuta liikennettä kilpailutukseen.

 

Turun Kaupunkiliikenne liikennöi tällä hetkellä linjoja 3, 30, 36, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 73 ja 74. Nyt tehtävän sopimuksen myötä listaan lisätään linja 1. Turun Kaupunkiliikenne Oy:n nykyiseen sopimukseen on kirjattu liikennemäärän tasoksi 1,727 miljoonaa linjakilometriä vuodessa. Tätä määrää Tilaajalla on oikeus muuttaa 20 % sopimuskauden aikana. Vuoden 2014 toteutunut taso oli 1,754 miljoonaa kilometriä. Linjan 1 lisää vuotuista suoritetta n. 600 000 kilometrillä. Liikennettä tulisi kilpailutta niin, että ajettavien kilometrien määrä palaa sopimuksen perustasolle ollen muutosrajojen sisäpuolella.

 

Liikennemäärän palauttamisen ajankohdaksi selvitettiin useampaa ratkaisua. Aikataulullisesti liikenne olisi mahdollista siirtää kilpailun kautta pois yritykseltä jo kesäkaudeksi 2017. Joukkoliikennetoimiston selvityksen mukaan aiemman sopimuksen mukainen ajankohta 26.4.2019 on perusteltu sillä:

 

1.Aiemmalla ajankohdalla ei saavutettaisi varmaa kustannushyötyä

 

a.Yrityksellä on olemassa olevaa vanhaa kalustoa joka on täysin toimivaa, jonka hankinnat on jo kuoletettu, jonka myyntiarvo on vähäinen ja jolla pystytään tekemään täten suoraan emokaupungille osinkoina nostettavaa liikevoittoa n. 140 000 euroa vuodessa.

 

b.Kilpailuttamalla vastaavan kokoinen liikennekokonaisuus (esim. linjat 55, 55A ja 56) voitaisiin liikenteen hankintahinta saada alemmalle tasolle. Perustuen kilpailukierroksiin 1/2015 ja 2/2015 sekä muuhun Turun sisäisen liikenteen hintatasoon, säästön voidaan arvioida olevan luokkaa 100 000 – 150 000 euroa vuodessa.

 

c.Aiemmalla siirrolla menetettäisiin liikevoittohyöty mutta saavutettaisiin kilpailun tuoma, mutta epävarma, hyöty.

 

2.Mahdollisesti kilpailutettavasta kokonaisuudesta ei olisi hyötyä sähköbussihankinnalle

 

a.Linjan 1 liikenteeseen vaadittavat kaksi teliautoa on jo valmiiksi olemassa ”ylimääräisinä” Turun Kaupunkiliikenteen ajoneuvokannassa.

 

b.Linjan 1 väliaikaiskalusto on yhdistetty eFöli-hankkeeseen niin, että hankkeen toimittaja on velvollinen toimittamaan väliajalla käytettävän kaluston. Menettely toimii huomattavana kannustimena sähkölinja-autojen toimittajalle.

 

3. Ajankohdalla ei ole merkittävää vaikutusta yrityksen rekrytointiin

 

a.eFöli-hankkeen myötä joudutaan yrityksen henkilömäärää nostamaan tilapäisesti määräaikaisin sopimuksin ja kilpailuttamisajankohta vaikuttaa vain työsopimusten pituuksiin.

 

b.Ainoastaan tilanne, jossa liikenne siirtyisi samalla hetkellä linjan 1 kanssa, mahdollistaisi operoinnin pelkästään nykyisellä henkilömäärällä. Liikenteen kilpailuttaminen tällä aikataululla olisi erittäin haasteellista.

 

Edellä mainituista seikoista johtuen kohta on muotoiltu liikennöintisopimukseen seuraavasti:

 

” Vuotuisena ajokilometrimääränä sopimuksen perustilanteessa pidetään vuoden 2010 toteutunutta ajokilometrimäärää 1,727 milj. km. Sopimuksen alkaessa vuotuinen ajokilometrimäärä on sähköisen pilottilinjan liikennöinnistä johtuen korkeampi. Vuotuinen ajokilometrimäärä palautetaan sopimuksen perustilanteen tasolle (1,727 milj. km +/- 20 %) niin, että Turun Kaupunkiliikenteen ajamasta liikenteestä siirretään seudullisen joukkoliikennelautakunnan erillisellä päätöksellä suunnitelmallisesti ja liikenteellisesti sopiva kokonaisuus julkisen kilpailutuksen kautta viimeistään 26.4.2019 alkaviin liikennöintisopimuksiin. Päätös kilpailutettavasta liikennekokonaisuudesta tehdään vuoden 2017 aikana.”

 

Tämä huomioi sekä kaupunkikonsernin, Liikennöitsijän, että Tilaajan tarpeet.

 

2.Sopimuskausi

 

Kaupunginhallitus on valtuuttanut joukkoliikennelautakunnan tekemään sopimuksen enintään kymmeneksi vuodeksi linjan 1 liikennöinnin osalta.

 

Yhtiön toiminnan kannalta on tärkeää, että varmuus ajettavasta liikenteestä on hyvä. Tämä tarkoittaa sitä, että sopimus tulisi tältä osin sopia olemaan voimassa koko liikenteen osalta yhtä pitkän ajanjakson. Sähköbussien osalta on todettu järkeväksi laatia seitsemän vuotta pitkä sopimus johon kuuluu lisäksi kolmen vuoden optiokausi.

 

Myös liikennöintisopimuksessa sovittavalle kehittämisyhteistyölle luodaan paremmat toimintaedellytykset, jos Liikennöitsijän liikennekokonaisuus pidetään riittävän suurella, nykyisen kokoisella, tasolla. Näistä syistä johtuen ehdotetaan, että koko sopimus tehtäisiin seuraavasti:

 

”Sopimus astuu voimaan sen allekirjoittamisella ja sitä aletaan noudattaa sopimuskauden alkaessa. Sopimuskausi on 1.10.2016 – 30.9.2023.

 

Sopimuskautta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella (3) vuodella (optio). Päätös sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta tehdään kolmen (3) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä. Optiokaudelle tehdään erillinen sopimus.

 

Sopimuksen kestoksi on sopimuksessa määritelty seitsemän (7) vuotta ja sopimus sisältää option kolmesta (3) lisävuodesta.”

 

3.Sähköbussiliikenteen yksikköhinnat

 

”Linjan 1 liikennöinnin yksikköhinnat määritellään myöhemmässä vaiheessa, kun sähköbussien hankinta on edennyt vaiheeseen jossa kustannukset ovat kaikilta osin riittävän hyvin tiedossa. Yksikköhinnat määritellään niin, että sähköbusseilla ajettavan liikenteen kokonaishinta ei ylitä Liikennöitsijän dieselkäyttöisellä kalustolla ajettavan liikenteen hintatasoa. Hinnat määritellään Tilaajan ja Liikennöitsijän välillä avoimesti niin, että hintakomponentit vastaavat mahdollisimmin hyvin todellisia kustannuksia, kuitenkin niin, että edellä mainittu hintakatto toteutuu. Hinnoissa huomioidaan kaikki sähköbussihankkeelle maksettavat tuet, hankeavustukset sekä muut mahdolliset liikennöinnin hintaan alentavasti vaikuttavat seikat.

 

Mikäli sähköbusseilla ajettavan liikenteen kustannuksien todetaan eroavan oleellisesti etukäteen arvioidusta, voidaan yksikköhinnoista neuvotella Tilaajan ja Liikennöitsijän välillä uudelleen. Neuvottelujen käynnistymisen edellytyksenä on, että liikennöinnin kustannuksista on riittävän kattavasti tietoa kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.”

 

4.Kehittämisyhteistyö ja kehittämisprojektien mainosoikeudet

 

”Sopijaosapuolet sitoutuvat tekemään sopimuskauden aikana aktiivista kehittämisyhteistyötä. Kehittämisyhteistyön lähtökohtana on, että sopimuskaudella tehtävissä kalustohankinnoissa ja polttoaineratkaisuissa pyritään varmistamaan Turun kaupungin tavoitteet hiilineutraalista kaupunkiseudusta joukkoliikenteen mahdollistamin keinoin.

 

Osapuolet ovat velvollisia osallistumaan joukkoliikenteen ja kaupungin eri kehityshankkeisiin ja jakamaan hankkeista saatavan tietotaidon avoimesti eteenpäin. Hankkeista eri osapuolille aiheutuvien kustannusten korvaamisesta sovitaan tapauskohtaisesti erikseen.

 

Kehittämishankkeiden yhteydessä tulee kalustoa voida käyttää myös 3. osapuolien kehittämisen alustoina uusien teknisten ratkaisuiden ja palvelukonseptien kehittämiseksi joukkoliikenteessä.

 

Kehittämisprojektien yhteydessä voidaan sopia poikkeuksellisista mainosehdoista. Tässä sopimuksessa nämä kohdat sovitaan pätemään sekä pilottilinjan sähköbussiliikennettä että nykyistä hybridibussiliikennettä: Sähkölinja-autojen sekä hybridilinja-autojen ulkopintojen mainostamisoikeus on Tilaajalla. Autojen sisällä mainostamisoikeus on pääsääntöisesti Liikennöitsijällä, kuitenkin niin, että Tilaajalla on oikeus omalla kustannuksellaan käyttää auton kaikkia mainontaan sopivia alueita kuukauden ajan vuodessa. Tilaaja on velvollinen ilmoittamaan mainontatarpeestaan kuutta (6) kuukautta ennen mainontaa. Mikäli Liikennöitsijällä ei ole voimassa olevaa mainossopimusta, voidaan mainonta aloittaa myös nopeammassa määräajassa ja se voi kestoltaan olla pidempi kuin mitä muuten tässä sopimuksessa on asiasta määritelty. Tilaaja vastaa mainonnasta aiheutuvista kustannuksista. Liikennöitsijällä ei ole oikeutta veloittaa erikseen tämän pykälän mukaisesta mainonnasta.”

 

Liite 1                                  Turun Kaupunkiliikenne Oy:n sopimusluonnos 6.11.2015

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 6.11.2015

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää

-hyväksyä laaditun sopimuksen

-lähettää sen edelleen Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle ja Turun kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi

-ehdottaa Turun kaupunginhallitukselle, että sopimus tehdään koko liikenteen osalta ajanjaksolle 1.10.2016 – 30.9.2023 ja lisäksi sopimukseen kirjataan kolmen vuoden optiomahdollisuus

-ehdottaa, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennemäärä palautetaan sopimuksen edellyttämälle tasolle erikseen päätettävänä kokonaisuutena niin, että uuden kilpailutetun liikenteen sopimuksen alkavat viimeistään 26.4.2019.

 

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta.

Kh § 499

Liite 1Turun Kaupunkiliikenne Oy:n sopimus 6.11.2015

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että

liitteenä 1 oleva sopimus hyväksytään, ja että

joukkoliikennejohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus ja tekemään siihen teknisluonteisia korjauksia.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää asettaa tavoitteeksi, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennemäärä palautetaan perustasolle (1,727 milj. km +/- 20 %) viimeistään 26.4.2019 alkavilla liikennöintisopimuksilla. Asia tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi vuoden 2017 aikana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Alanen ilmoitti olevansa esteellinen eikä osallistunut asian käsittelyyn.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Jakelu

aoTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvYmpäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne


Liitteet:

Tksjlk § 217
Liite 1:Turun Kaupunkiliikenne Oy:n sopimusluonnos 6.11.2015

Kh § 499
Liite 1:Turun Kaupunkiliikenne Oy:n sopimus 6.11.2015