Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus47002.11.20156

10083-2014 (633)

Turun kaupungin lausunto kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle joukkoliikenteen kausikorttialennuksesta työttömille

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on pyytänyt Föli-alueen kunnilta lausuntoa joukkoliikenteen kausikorttialennuksesta työttömille. Lausuntoehdotusta on täydennetty kaupunginhallituksen palautettua asia uudelleen valmisteluun. Ehdotuksen mukaan työttömien matkustamista on tarkoituksenmukaista tukea edelleen kaupungin toimeentulotukiohjeiden mukaisesti eikä erillisellä työttömien kausikorttialennuksella.

Kh § 470

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 28.10.2015:

Asian aikaisemmat vaiheet

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 17.6.2015 § 125 käsitellyt kuntalaisaloitetta työttömille henkilöille myönnettävästä kausikortista, joka olisi 20 % normaalituotetta edullisempi.

Lautakunta on pyytänyt Föli-alueen kunnilta lausuntoa siitä, onko kunta halukas antamaan työttömille henkilöille joukkoliikenteen kausikorttialennuksen ja kantamaan siihen liittyvän joukkoliikennekustannusten lisäyksen. Lisäksi lautakunta on pyytänyt saada tiedon siitä, tukeeko kunnan sosiaalitoimi nykyään työttömien henkilöiden joukkoliikennematkustamista. Lausunto on pyydetty toimittamaan lokakuun loppuun 2015 mennessä.

Vaikka kyseessä on erityisesti Turkua koskeva aloite, yhteisessä joukkoliikenteessä alennuslippu koskisi koko Föli-aluetta, sillä koko Föli-alueella pätevät samat hinnat ja alennusperiaatteet. Saapuneiden lausuntojen mukaan kunnissa myönnetään Föli-kortteja harkinnan pertusteella esim. kuntouttavaan työtoimintaan. Työvoimapoliittisissa toimenpiteissä myönnetään tukea halvimman matkustustavan mukaisesti. Perustoimeentulotuen laskelmaan huomioidaan menona Föli-kortti, jonka arvo on aikuisella 52 e/kk ja alle 20-vuotiaalla 36 e/kk. Lisäksi myönnetään ensimmäistä korttia hankittaessa viiden euron korttipohjamaksu.

Kaupunginhallitus on käsittely lausuntoehdotusta 19.10.2015 § 426 ja päättänyt palauttaa sen uudelleen valmisteltavaksi seuraavin perustein:

Kaupunginhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että selvitetään peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella olevien kausikorttialennuksen kustannusvaikutus ja tuodaan kaupunginhallitukselle uudelleen lausuttavaksi, voidaanko tämä kustannus kompensoida muiden edunsaajaryhmien jakoperustaa oikeudenmukaistamalla.

Lausuntoehdotus

Turun kaupunki ilmoittaa lausuntonaan seuraavaa:

Joukkoliikenteen matkakulut toimeentulotukiharkinnassa

Taloudellisen tuen tarpeessa olevilla henkilöillä on oikeus toimentulotukeen, joka perustuu lakiin toimeentulotuesta. Huomioon otettavat tulot ja menot on määritelty laissa. Menona otetaan automaattisesti huomioon perusosa, joka riippuu perheenjäsenten iästä ja lukumäärästä. Perusosalla toimeentulotukea saavan henkilön pitää kattaa jokapäiväiset perusmenonsa kuten esimerkiksi paikallisliikenteen matkakulut.

Matkakulut Turun kaupungin toimeentulotukiohjeissa

Paikallisliikennekulut kuuluvat pääsääntöisesti toimeentulotuen perusosalla katettaviin menoihin.

Työvoimapoliittisten toimenpiteiden aikaiset matkakulut. Asiakkaan tulee toimittaa työkokeilusopimus tai muu vastaava selvitys työvoimapoliittisesta koulutuksesta. Työkokeilussa tai muussa työvoimapoliittisessa toimenpiteessä olevalle voidaan huomioida matkakulut halvimman kulkuneuvon mukaan, mikäli hakija ei saa ylläpito- tai muuta vastaavaa kulukorvausta. Ensimmäiselle työkokeilukuukaudelle voidaan etuuskäsittelystä myöntää bussikortti, koska kulukorvaus on maksussa jälkikäteen. Tuki myönnetään kuittia vastaan tai tarvittaessa maksusitoumuksena.

Työmatkat Turussa. Jos työpaikka on Turussa mutta ei ole kävelymatkan päässä, työmatkakuluna huomioidaan paikallisliikenteen kuukausikorttimaksu. Seutulippualueella työssäkäyvän matkakuluina voidaan huomioida seutulipun kuukausikorttimaksu. Mikäli työvuoroja on vain satunnaisesti, voidaan huomioida lisäksi kertalippumaksuja. Toimeentulotukiasiakkaan työssäkäynnin kannustamiseksi voidaan tarvittaessa huomioida kertalippujen sijaan myös kuukausikortti.

Työmatkat toiselle paikkakunnalle. Mikäli asiakas tekee työtä seutulippualueen ulkopuolella, huomioidaan työmatkakulut halvimman kulkuneuvon mukaan, ellei asiakkaalla ole yöpymispaikkaa. Perheelliselle työntekijälle, joka asuu työviikkojen aikana toisella paikkakunnalla, voidaan huomioida viikonloppumatkat kotiin.

Kaupungin lipputuki joukkoliikenteen eri käyttäjäryhmille

Joukkoliikenne toteuttaa kaupungin liikennepoliittisia, ympäristöpoliittisia ja sosiaalipoliittisia päämääriä. Turun kaupunki maksaa joukkoliikenteen tukea noin 17,4 miljoonaa euroa vuodessa. Tästä on suoraa lipputukea noin 14,5 miljoonaa euroa.

Mikäli suora lipputuki halutaan kohdentaa tarkemmin erilaisten käyttäjäryhmien tukemiseen, tämä lasketaan vertaamalla tilaston perusteella eri lipputuotteista saatua tuloa siihen kustannukseen, joka joukkoliikenteen järjestämisestä aiheutuu keskimäärin yhtä matkustajaa kohti. Vuonna 2013 tämä ostokustannus oli verottomana 1,65 euroa matkaa kohti.

Lokakuun 2013 todellisen matkamäärä- ja tulotilaston mukaan laajennettuna laskennallisesti koko vuodelle 2013 Turun kaupungin myöntämä tuki eri käyttäjäryhmille joukkoliikenteessä jakaantuu seuraavasti:

Turun kaupunki tukee Turussa asuvien lasten eli alle 15-vuotiaiden matkustamista alentamalla lasten kertalippuhintaa, lasten kausikorttihintaa ja lasten arvokorttihintaa. Tämä tuki oli vuonna 2013 yhteensä noin 2,6 miljoonaa euroa. Alennus myönnetään lapsen iän (syntymäajan) perusteella eikä edun saaminen vaadi erillisiä todistuksia. Ikäryhmä muuttuu automaattisesti lapsen kasvaessa.

Turun kaupunki tukee Turussa asuvien nuorten eli 15 -19-vuotiaiden matkustamista alentamalla nuorten kausikorttihintaa ja nuorten arvokorttihintaa. Tämä tuki oli vuonna 2013 yhteensä noin 3,2 miljoonaa euroa. Alennus myönnetään nuoren iän (syntymäajan) perusteella eikä edun saaminen vaadi erillisiä todistuksia. Ikäryhmä muuttuu automaattisesti nuoren kasvaessa.

Turun kaupunki tukee Turussa asuvien opiskelijoiden matkustamista alentamalla opiskelijoiden kausikorttihintaa ja opiskelijoiden arvokorttihintaa. Tämä tuki oli yhteensä noin 1,5 miljoonaa euroa vuonna 2013. Alennus myönnetään etukäteen määrättyjen opiskelijakorttien perusteella. Yli 30-vuotiailla opiskelijoilla vaaditaan todistus kelan opintotuesta. Opiskelija-alennus annetaan vuodeksi kerrallaan. Opiskelijakortti päivittyy automaattisesti aikuisten kortiksi, jos opiskelijatodistusta ei käydä esittämässä.

Turun kaupunki tukee Turussa asuvien vammaisten matkustamista myöntämällä työssäkäyville vammaisille maksuttomat bussikortit sekä vammaisten arvokorttihintaa alentamalla. Tämä tuki oli yhteensä noin 0,4 miljoonaa euroa vuonna 2013 ja suurin osa tästä tukisummasta koostui työssäkäyvien vammaisten vapaakorteista. Alennus myönnetään erikseen määrätyn lääkärintodistuksen perusteella ja työssäkäynti tulee todistaa vähintään kerran vuodessa. Kesästä 2014 alkaen käytössä on ollut myös vammaisten kausikortti.

Turun kaupunki tukee Turussa asuvien seniorien (vähintään 65 v.) matkustamista alentamalla seniorien arvokorttihintaa. Tämä tuki oli yhteensä noin 1,5 miljoonaa euroa vuonna 2013. Alennus myönnetään seniorin iän perusteella (syntymäaika) eikä edun saaminen vaadi erillisiä todistuksia. Koska etu perustuu ikään, se on pysyvä, eikä korttia tarvitse käydä päivittämässä. Kesästä 2014 alkaen käytössä on ollut myös seniorien kausikortti.

Turun kaupunki tukee myös joukkoliikennettä käyttävien aikuisten matkustamista alentamalla aikuisten kausikorttihintaa ja arvokorttihintaa. Tämä tuki oli yhteensä noin 6,2 miljoonaa euroa vuonna 2013. Kyse on kaikille aikuisille annettavasta säännöllisen matkustajan lipunhinnan alentamisesta. Koska kertalipputulot ylittävät tuotantokustannuksen noin 1,4 miljoonalla eurolla, kokonaisuudessaan aikuisia koskeva lipputuki on noin 4,8 miljoonaa euroa. Tämä alennus koskee samanaikaisesti myös kaikkia työttömiä henkilöitä.

Turun kaupunki tukee sotaveteraanien matkustamista maksuttomin matkoin. Tämän tuen arvo vuodessa on arviolta 0,1 miljoonaa euroa.

Turun kaupunki tukee lapsiperheiden matkustamista antamalla maksuttomat matkat silloin, kun vanhempi kulkee lastenvaunujen kanssa. Tämän tuen arvo vuodessa on arviolta 0,4 miljoonaa euroa. 

Työttömien kausikortin alennuksesta

Kausikorttien myynti Turun paikallisliikenteessä oli vuonna 2013 noin 6,2 miljoonaa euroa, josta työttömien osuudeksi arvioidaan 16,2 %  arvoltaan noin yksi miljoona euroa.  Nuorisotyöttömyys on laskelmissa mukana, koska useimpien alle 25-vuotiaista työttömistä oletetaan olevan yli 20-vuotiaita ja maksavan siis normaalihintaa joukkoliikenteen lipuista.

Seudullisen joukkoliikennetoimiston lausuntopyynnössä esittämän arvion mukaan kausikorttialennus aiheuttaisi lisäkustannuksia Turun kaupungille arviolta noin 140.000 euroa vuodessa.

Kaupunginhallituksen palautuspäätöksessä esitettiin, että työttömien kausikorttialennus myönnettäisiin vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saaville työttömille henkilöille. Peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saavia työttömiä henkilöitä oli syyskuun 2015 lopussa Turussa 11.215 henkilöä. Myönnetty 20 % alennus peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saavien työttömien kausikortissa 0,3:n hintajoustoa käyttäen (joukkoliikenteelle tyypillinen hintajousto hinnan nostossa ja alentamisessa) tarkoittaisi sitä, että 20 % alennus nostaisi näiden käyttäjien määrää noin 6 %. Tällöin joukkoliikenteen tappio Turun kaupungin osalta olisi 110.000 euroa vuodessa oletuksella, että työttömien kausikorttiin olisi siirtynyt kokonaan uusia käyttäjiä eikä heitä olisi siirtynyt esim. arvokortin käyttäjistä. Vaikka arvioitaisiin, että käyttäjämäärä työttömien kausikortin myötä kasvaisi enemmänkin kuin 6 %, ei se riittäisi täysin korvaamaan aiheutunutta tappiota. Osa uusista kausikortin käyttäjistä tulisi lisäksi mitä luultavimmin myös arvokortin ja kertalipun käyttäjistä, mikä heikentäisi joukkoliikenteen taloutta tässä arvioitua enemmän.

Työttömien alennuskorttijärjestelmän valvominen olisi mahdotonta nykyisessä joukkoliikenteen palvelutoimistossa. Joukkoliikenteessä on määrätietoisesti siirrytty yksinkertaisempaan alennusjärjestelmään, missä alennusperusteet ovat yksiselitteisiä eivätkä vaadi sitä, että joukkoliikenteen henkilökunta arvioisi alennusta hakevan henkilön hakuperusteita. Lisäksi työttömien määrässä tapahtuu päivittäin yksilötasolla muutoksia työttömyydestä työllisyyteen ja päinvastoin. Mikäli alennuslippujärjestelmään päätettäisiin siirtyä, tulisi järjestelmä toteuttaa siten, että työttömät ostaisivat normaalihintaiset liput joukkoliikenteestä ja hakisivat myöhemmin alennusta siltä viranomaiselta, jolle on kohdennettu tarkoitukseen varatut tukimäärärahat.

Yhteenveto

Turun kaupungin talouden tasapaino, rahoitusaseman heikkeneminen ja velkaantuminen vaativat kaupungilta jatkuvia säästötoimia. Heikko talouskasvu on heikentänyt kuntien taloustilannetta ja kasvava työttömyys alentaa verotulojen kehitystä. Yleisen taloustilanteen arvioidaan jatkuvan edelleen vaikeana, eikä Turun kaupungilla ei ole mahdollisuutta varautua uutena etuutena työttömien henkilöiden kausikorttialennuksista aiheutuviin lisäkustannuksiin.

Kun lisäksi otetaan huomioon, että työttömien määrässä tapahtuu päivittäin yksilötasolla muutoksia työttömyydestä työllisyyteen ja päinvastoin, työttömien alennuskorttijärjestelmän valvominen on joukkoliikenteen palvelutoimistossa mahdotonta. Turkulaisten työttömien matkustamista onkin siten tarkoituksenmukaisinta tukea edelleen kaupungin toimeentulotukiohjeiden mukaisesti ilman erillisen uuden vaikeasti hallittavan alennuskategorian muodostamista.

Oheismateriaali 1Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta 17.6.2015 § 125

Oheismateriaali 2Kuntalaisaloite, Saarenpää

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösAsia pantiin pöydälle Pietarin Maaskolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.