Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 424 | 19.10.2015 | 4 |
10410-2015 (041)
Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvioehdotus vuodelle 2016 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2016-2019 sekä strateginen sopimus 2016-2019
Tiivistelmä: -
Kh § 424
Johtaja Tuomas Heikkinen 14.10.2015:
Kaupunginvaltuusto päätti 15.6.2015 § 124, että lauta- ja johtokuntien vuosien 2016–2019 taloussuunnitelman suunnitteluluvut. Kaupunginhallituksen osalta netto-ohjeluku on 94,267 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvio- ja -suunnitelmaehdotus sisältää toiminta- ja investointimäärärahaehdotukset kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta.
Kaupunginvaltuuston toimintamäärärahaehdotus 1.063.000 € sisältää kaupunginvaltuuston kokouskulut sekä valtuustosalin kulut. Ehdotus ylittää ohjeluvun (950.000 euroa) 113.000 eurolla johtuen osaksi kaupunginvaltuuston kokousten videointikustannuksista, joita ei ole huomioitu suunnitteluluvussa.
Kaupunginhallituksen osalta ehdotus sisältää:
1. kaupunginhallitukselle vuoden 2016 talousarvion (liite 2) ja taloussuunnitelman vuosille 2016–2019. Vuosien 2016–2019 tärkeimmät toiminnalliset tavoitteet
2. kaupunginhallituksen investoinnit vuosille 2016–2019
3. kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman käyttösuunnitelmat vuosille 2016–2019 (liite 1)
Kaupunginhallituksen toimintamäärärahaehdotuksen toimintakate (nettomeno) on 94.857.855 euroa joka ylittää kaupunginvaltuuston suunnitteluluvun 0,59 miljoonalla eurolla. Ylitys aiheutuu kaupungin yhteisistä eläkevastuista, jotka tullaan siirtämään talousarvion kaupunginjohtajan talousarvioesityksen yhteydessä kaupunginhallituksen toimielimeltä kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksiin. Siirron jälkeen kaupunginhallituksen talousarvioesitys on suunnitteluluvun mukainen.
Kaupunginhallituksen talousarvioehdotus on liitteen 2 mukainen ja suunnitelmavuodet seuraavat:
Kaupunginhallituksen talousarvioehdotuksen määrärahoissa on varauduttu mm. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden valmisteluun ja avustuksiin. Lisäksi määrärahaa varataan kärkihankkeille ja ohjelmien hankkeille sekä kehittämiseen. Yliopistojen ja kaupungin väliseen yhteistyöhön liittyen on varauduttu mahdolliseen diplomi-insinöörikoulutuksen käynnistämisen tukemiseen.
Tärkeimpiä Kj-toimialan toiminnallisia tavoitteita vuosille 2016–2019 ovat
•Kaupungin kärkihankkeiden käynnistäminen (digitaalinen asiointi, Kampus-tiedepuisto, keskustan kehittäminen ja palveluohjaushanke)
•Kaupungin horisontaalisten hyvinvointitavoitteiden edistäminen hankkeilla ja projekteilla (kaupungin vastuulla olevien kela-listalaisten ohjaus oikean palvelun pariin toimialojen ja muiden toimijoiden yhteistyönä, nuorisotyöttömyyden vähentäminen sekä ylipainoisuuden ja liikalihavuuden vähentäminen)
•Uudistamistoimenpiteiden toteuttaminen (mm. kaupungin kiinteistöjen myynnin tehostaminen, eräiden kaupungin omistaminen osakeyhtiöiden osakekannan myyntimahdollisuuden selvittäminen, kaupungin kassan pitkäaikaisten korkosijoitusten purku, työterveyshuollon yhtiöittäminen, IT:n keskittämisen selvittäminen, elinkeinopoliittisten toimijoiden koonti samaan organisaatioon ja seudullisen rahoitusmallin ratkaiseminen, kaupunginsairaalan keskusvaraston toiminta siirretään ulkopuoliselle toimijalle tai sairaanhoitopiirille.
•Muita hankkeistettavia tavoitteita ovat
oKaupungin asiakaspalvelun monikanavaistaminen
oBlue Industry Park - meriteollisuuden yrityspuiston perustaminen ja markkinointi
oMuotoillaan yrityspalvelukokonaisuus yhdessä asiakkaiden, yrityspalveluyritysten ja opiskelijoiden kanssa
oVahvistetaan toisen asteen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen yhteyttä elinkeinoelämään elinkeinoelämän tarpeisiin vastaamiseksi
oTunnin junan suunnittelu
oVerkkosivuston turku.fi ja digitaalisen työpöydän uudistaminen asiakaslähtöisiksi
oVerkkosivuston kävijämäärän kasvattaminen
oVarsinais-Suomen työllistämistä edistävän monialaisen palvelukeskuksen perustaminen
oKiertotaloutta vahvistetaan yhteistyössä Sitran, yritysten ja korkeakoulujen kanssa
oVahvistetaan yhteistyötä teknillisten yliopistojen kanssa elin-keinoelämän tarpeiden mukaisesti
oKonsernihallinnon ja toimialojen yhteiset maankäytön hankkeet, Maankäytön strategisten hankkeiden koordinointi
oLentoliikennettä ja lentoaseman ympäristöä Suomen kakkos-kenttänä kehitetään matkustaja- ja rahtiliikenteen kasvattamiseksi
oKehittämismallin käyttöönotto (laajentaminen)
oTietojohtamisen kehittäminen
Kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta suurin muutos edelliseen vuoteen verrattuna on kiinteistöliikelaitoksen omarahoitusosuuden poistuminen. Muutoksen vaikutus on 26,7 miljoonaa euroa pienentäen omarahoitusosuuksien toimintakuluja. Sama omarahoitusosuus on poistettu kiinteistöliikelaitoksen tuotoista eikä muutoksella ole vaikutusta kaupungin kokonaistasolla.
Kaupunginhallituksen nettoinvestointeja on yhteensä 36.700.000 euroa vuoden 2016 suunnitteluluvun ollessa 6.500.000 euroa. Investoinneista 1.200.000 euroa liittyy SAP-käytön laajennukseen, 75.000 euroa HR-osion käyttöönottoon ja 3.525.000 euroa muihin IT-hankkeisiin. DriveTurku -hanketta varten varataan 1.400.000 euroa. Muut investoinnit liittyvät Suomen Joutsenen kunnostamiseen johon varataan yhteensä 300.000 euroa ja osakkeiden osuuksien hankintaan 200.000 euroa.
Kaupunginvaltuuston 28.09.2015 päätöksen toimeenpanon johdosta toteutettavaa Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n pääomitusta varten, jossa vaihtovelkakirjalainasta 25 milj. euron osuus konvertoidaan omaksi pääomaksi, varataan 25 miljoonaa euroa. Turun Ammattikorkeakoulun osakkeiden hankintaan varataan 5.000.000 euroa. Ammattikorkeakoulun pääomitus järjestetään vuosien 2014, 2016 ja 2017 aikana siten, että Turun kaupunki sijoittaa yhtiön omaan pääomaan viisi miljoonaa euroa per vuosi ja muut osakkaat sitoutuvat tekemään osakeomistuksensa suhteessa vastaavan oman pääoman ehtoisen sijoituksen yhtiöön kyseisinä vuosina. Näitä osakehankintoja ei ole huomioitu vuoden 2016 suunnitteluluvussa.
Suunnitelmavuosien nettoinvestoinnit ovat vuoden 2017 osalta 11.100.000, vuoden 2018 osalta 5.250.000 euroa ja vuoden 2019 osalta 3.800.000 euroa.
| TOT 2014 | TA 2015 yhteensä | TAE 2016 | TS 2017 | TS 2018 | TS 2019 |
Investointiosa |
|
|
|
|
|
|
Kaupunginhallitus |
|
|
|
|
|
|
Investointikulut | 5 935 | 7 062 | 36 700 | 11 100 | 5 250 | 3 800 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pysyvien vastaavien luovutustuotot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NETTO | -5 935 | -7 062 | -36 700 | -11 100 | -5 250 | -3 800 |
Muutos-% |
| 19,0 % | 419,7 % | -69,8 % | -52,7 % | -27,6 % |
Kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman tarve on vuonna 2015 ennakoitu 589,9 henkilötyövuodeksi siten että konsernihallinnon osuus on 206,5 henkilötyövuotta ja kaupunginhallituksen alaisten palvelukeskusten osuus 383,4 henkilötyövuotta. Vuonna 2016 henkilötyövuosien määrän ennakoidaan olevan 579 henkilötyövuotta (konsernihallinto 190 ja palvelukeskukset 389).
Kaupunginhallitukseen nähden sitovina esitetään
•toimintamenot ja toimintatulot koskien sellaisia tulosalueita, joita ei esitetä nettositovina
Kaupunginhallitukseen nähden nettositovina esitetään
•Turun Seudun Kehittämiskeskus
•Velkaneuvontatoimisto
•Matkailun palvelukeskus
•Ruokapalvelut
•Työterveyshuolto
•UBC
Nettositovuus tarkoittaa, että toimintakate (toimintatuottojen ja –kulujen erotus) on sitova kaupunginhallitukseen nähden.
Kaupunginvaltuuston nähden esitetään sitovuustasoksi kaupunginhallitus toimielimenä.
Yksittäiset määrärahat ovat kaupunginjohtajan käytössä, ellei niitä ole erikseen osoitettu kaupunginhallituksen käyttöön. Kaupunginjohtaja päättää tarvittaessa erillisestä esityksestä käyttövaltuudet ja sitovuudet. Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi talousarvion täytäntöönpanon yhteydessä esitys kaupunginjohtajan vieraanvaraisuuteen varattujen määrärahojen käytöstä.
Kuntaliiton suosituksen mukaisesti taseyksikön talousarvioesityksen valmistelu vastaa kunnan muiden tehtävien talousarviovalmistelua. Taseyksikön esitys liitetään osaksi kaupunginhallituksen esitystä kaupungin talousarvioksi ja suunnitelmaksi valtuustolle. Kaupunginhallitus voi esittää muutoksia taseyksikön esitykseen kaikilta osin. Kaupunginhallituksen toimielimen osalta suositus koskee työterveystaloa ja siten työterveystalon operatiivinen sopimus esitetään tämän talousarvioesityksen oheismateriaalina (Oheismateriaali 2).
Liite 1Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma
Liite 2Talousarvioehdotus tulosalueittain
Liite 3Omarahoitusosuudet
Liite 4Kj-toimialan strateginen sopimus 2016
Oheismateriaali 1Kh talousarvioehdotus 2016 ja operatiiviset sopimukset
Oheismateriaali 2Työterveystalo operatiivinen sopimus
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että ehdotus vuoden 2016 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi kaupunginjohtajan esitystä koko kaupungin talousarvioksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että asian jatkovalmistelussa selvitetään vielä kaupunginhallituksen kokouksessa käytetyissä puheenvuoroissa esille nousseita asioita (mm. työllisyyspalvelukeskuksen määrärahat ja strategisen sopimuksen tunnusluvut).
Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.
Kokouksessa ilmoitettiin seuraavat esteellisyydet ja esteelliset eivät niiltä osin osallistuneet asian käsittelyyn:
- Maaskola: Paavo Nurmi Games
- Lehtinen: Turku Science Park Oy
- Randell: Turku Science Park Oy ja Centrum Balticum.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, talous- ja strategiaryhmä
Liitteet:
Kh § 424
Liite 1:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma
Liite 2:Talousarvioehdotus tulosalueittain
Liite 3:Omarahoitusosuudet
Liite 4:Kj-toimialan strateginen sopimus 2016