Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus38014.09.20156

9035-2015 (031, 001)

Toimivalta kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamisessa

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus on 11.3.2013 § 134 edellisen kerran päättänyt toimivallasta koskien kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamista. Kaupunginhallitus päätti pidättää toimivallan kaupungilla kiinteistöveron osalta, mutta hyväksyi toimivallan siirtymisen Verohallinnolle kunnallisveron osalta. Mainittu päätös koskee ajanjaksolla 1.6.2013 - 31.12.2015 vireille laitettavia veronhuojennushakemuksia. Kaupunginlakimiehen käsityksen mukaan vuosina 2016 - 2018 vireille laitettavien veronhuojennushakemusten käsittelyssä voitaneen jatkaa nykyisin noudatettua linjausta kaupungin ja Verohallinnon kesken.

Kh § 380

Kaupunginlakimies Jukka Jyrkinen 8.9.2015:

Veronkantolain muuttamisesta 21.12.2012 annetulla lailla (2012/882) veronkantolakiin on lisätty uusi 7 a luku, jossa säädetään verosta vapauttamisesta. Veronkantolain muutoksella toimivalta kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamista koskevissa asioissa on siirtynyt kunnalta Verohallinnolle suoraan lain nojalla. Kunta voi kuitenkin pidättää ratkaisuvallan itsellään ilmoittamalla tästä Verohallinnolle. Mainittu kunnan ilmoitus on mahdollista tehdä kolmen vuoden välein. Kaupunginhallitus on 11.3.2013 § 134 päättänyt, että kaupunki pidättää itsellään toimivallan myöntää vapautuksia kiinteistöveron osalta ja että kunnallisveron osalta ko. toimivalta siirtyy Verohallinnolle. Mainittu kaupunginhallituksen päätös koskee ajanjaksoa 1.6.2013 - 31.12.2015. Kaupunginhallitus on myös päättänyt (11.3.2013 § 134), että asia on uudelleen tuotava kaupunginhallituksen päätettäväksi vuoden 2015 aikana koskien vuosia 2016 - 2018.

Verohallinto on 18.11.2014 päättänyt, että kunnan ilmoitus ratkaisuvallan pidättämisestä verosta vapauttamista koskevien asioiden osalta on tehtävä Verohallinnolle viimeistään 18.11.2015 koskien ajanjaksolla 1.1.2016 – 31.12.2018 vireille laitettavia vapautushakemuksia. Jos kunta ei halua pidättää toimivaltaa itsellään, niin ilmoitusta Verohallinnolle ei tarvitse tehdä lainkaan, vaan toimivalta siirtyy suoraan lain nojalla.

Nyt käsillä olevassa asiassa kysymys on yksittäistapauksissa verovelvollisten anomuksien perusteella myönnettävistä verosta vapauttamisista. Vapautus, jos sellainen myönnetään, voi olla osittainen tai täydellinen. Kysymys ei ole kiinteistöveron osalta siitä tapauksesta, josta säädetään kiinteistöverolain 13 a §:ssä ja jonka mukaan kunta (kunnanvaltuusto) voi päättää yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi yleistä kiinteistöveroprosenttia alemman kiinteistöveroprosentin.

Kaupunginhallituksen johtosäännön (Kv 15.12.2014 § 193) 8 §:n 1 momentin 19 kohdan mukaan verosta vapauttamisesta päättää kaupunginhallitus.

Verosta vapauttaminen voidaan veronkantolain 7 a luvun 38 a §:n mukaan myöntää, jos vero- tai maksuvelvollisen veronmaksukyky on sairauden, työttömyyden, elatusvelvollisuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi olennaisesti alentunut tai jos verosta vapauttamiseen on verovelvollisen velkajärjestelyn vuoksi erityisiä syitä; taikka jos veron periminen muusta erityisestä syystä on ilmeisesti kohtuutonta. Lisäksi kiinteistöverolain (654/1992) 12 a §:n mukaan määrätystä kiinteistöverosta voidaan vapautus myöntää, jos rakennushanke on viivästynyt muusta syystä kuin rakennuspaikan omistajan omasta menettelystä. Vapautuspäätös koskee myös viivästysseuraamuksia ja muita seuraamuksia, jos verosta on myönnetty vapautusta. Verohallinto voi myös erikseen myöntää vapautuksen viivästysseuraamuksista ja muista seuraamuksista silloinkin, kun vero on tilitettävä muulle veronsaajalle kuin valtiolle, ja myös silloin, kun kunta on pidättänyt toimivallan verosta vapauttamista koskevissa asioissa itsellään. Kunnallisverosta vapauttamista koskeva ratkaisu koskee myös sairausvakuutusmaksuja.

Veronkantolain 7 a luvun 38 c §:ssä säädetään erityisestä verosta vapauttamisesta. Tämän mukaan Verohallinto voi myöntää osittaisen tai täydellisen vapautuksen verosta sekä veronkorotuksesta ja viivästysseuraamuksesta; jos Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö on hakenut muutosta vero- tai maksuvelvollisen verotukseen tai muutoksenhakuelimen päätökseen tulkinnanvaraisessa asiassa, josta ei ole vakiintunutta oikeuskäytäntöä; jos muutoksenhaun johdosta kyseiselle vero- tai maksuvelvolliselle on määrätty veroa; jos kyseisestä asiasta on saatu korkeimman hallinto-oikeuden päätös; ja jos verosta vapauttaminen on vero- ja maksuvelvollisten yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi tärkeää. Verohallinto päättää tästä veronkantolain 38 c §:ssä säädetystä verosta vapauttamisesta myös silloin, kun kunta on pidättänyt toimivallan päättää kunnalle tulevien verojen osalta vapautuksien myöntämisestä.  Ennen päätöksen tekemistä Verohallinto kuulee asiassa kuntaa ja seurakuntaa.

Toimivallan siirtoon liittyen Verohallinto informoi kuntia tekemistään päätöksistä. Verohallinto lähettää vapautushakemusten johdosta tekemänsä myönteiset päätökset tiedoksi asianomaisiin kuntiin. Lisäksi Verohallinto tilastoi kuntakohtaisesti kappalemäärin tekemänsä myönteiset ja kielteiset päätökset erikseen kunnallisveron ja kiinteistöveron osalta. Lisäksi Verohallinto tilastoi kuntakohtaisesti myöntämänsä vapautukset euromäärin.

Verohallinnolta 2.9.2015 saamani tiedon mukaan Verohallinto on ajalla 1.6.2013 lukien tehnyt kunnallisveroa koskien Turun kaupungin osalta yhteensä 35 päätöstä (4 kpl vuonna 2013, 24 kpl vuonna 2014 ja 7 kpl vuonna 2015) veronhuojennushakemusten johdosta. Kaikissa ko. Verohallinnon tekemissä päätöksissä veronhuojennushakemukset on hylätty. Kiinteistöveron osalta kaupunginhallitus on 1.6.2013 lukien käsitellyt kaksi veronhuojennushakemusta, jotka molemmat on hylätty.

Kaupunginhallituksen 11.3.2013 § 134 tekemän päätöksen jälkeen olosuhteissa ei käsitykseni mukaan ole tapahtunut muutoksia, joten kaupunginhallitus päättänee, että vuosina 2016 – 2018 vireille laitettavien veronhuojennushakemusten osalta toimivalta kiinteistöveroa koskien pidätetään kaupungilla, samalla kun toimivalta kunnallisveron osalta jätetään Verohallinnolle.

Liite 1Verohallinnon päätös 18.11.2014

Liite 2Kaupunginhallituksen päätös 11.3.2013 § 134

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että ajanjaksolla 1.1.2016 - 31.12.2018 vireille laitettavien  verosta vapauttamista koskevien vapautushakemusten osalta Turun kaupunki pidättää itsellään toimivallan myöntää vapautuksia kiinteistöverosta, mutta hyväksyy toimivallan siirtymisen Verohallinnolle kunnallisveron osalta.

Samalla kaupunginhallitus päättää, että asia on tuotava uudelleen kaupunginhallituksen ratkaistavaksi vuoden 2018 aikana koskien vuosia 2019 – 2021.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVerohallinto
tpvJyrkinen Jukka


Liitteet:

Kh § 380
Liite 1:Verohallinnon päätös 18.11.2014
Liite 2:Kaupunginhallituksen päätös 11.3.2013 § 134