Turun kaupungin lausunto Turun hallinto-oikeudelle asemakaavanmuutoksesta ”Aitiopaikka” tehdystä valituksesta
Ympäristölakimies Nina Mattila 19.8.2015:
Turun hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunginhallitusta hankkimaan asemakaavanmuutoksesta ”Aitiopaikka” tehdyn valituksen johdosta valtuuston lausunnon 10.8.2015 mennessä. Lausunnon toimittamiseksi on pyydetty hallinto-oikeudelta lisäaikaa 1.9.2015 asti. Kaupunginhallituksen johtosäännön (15.12.2014 § 193) 8 § 1 momentin 6)-kohdan mukaan kaupunginhallitus ratkaisee asiat, jotka koskevat selityksen ja lausunnon antamista kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta.
Turun kaupunginhallitus palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat ja ilmoittaa lausuntonaan asiaan seuraavaa:
Asemakaavan kuvaus
Nummen kaupunginosan korttelin 108 tonttia 8 ja korttelin 109 tonttia 8 sekä katu- ja liikennealueita koskevan asemakaavanmuutosehdotuksen tavoitteena on keskusta-alueen täydennysrakentaminen ja opiskelija-asuntorakentamisen jatkaminen alueella. Kaavanmuutoksen kohteena oleva alue on toiminut pääosin pysäköintialueena, jonne on osoitettu osa lähialueen kortteleiden autopaikoista. Alue on tällä hetkellä suurelta osin asfaltoitua pysäköintikenttää. Pohjoisosassa on päiväkotirakennus ja jonkin verran nurmialuetta. Asemakaavanmuutoksella muutetaan autopaikkojen korttelialuetta asuin-, liike- ja toimistorakentamisen käyttöön. Kaavanmuutoksen myötä rakennusoikeus lisääntyy alueella 10 205 kerrosneliömetriä. Asukasmäärän arvioidaan lisääntyvän kaavamuutoksen myötä noin 210 henkilöllä, kun asumisväljyydeksi on laskettu 50 k-m2/henkilö.
Riittävät selvitykset
Valittaja katsoo, että kaupunki ei ole riittävästi selvittänyt tontilla 853-11-108-4 sijaitsevan kylpylähotellin autopaikkojen asemakaavallista vaatimusta, autopaikkatarpeita tai autopaikkojen vähentymisen merkitystä kylpylähotellin liiketoiminnalle.
MRL:n 9 §:n mukaan kaavan tulee perustua kaavan merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun ja sen edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus. Kaavaa laadittaessa on tarpeellisessa määrin selvitettävä suunnitelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen ympäristövaikutukset, mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja muut vaikutukset. Selvitykset on tehtävä koko siltä alueelta, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 1 §:n mukaan kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus, aikaisemmin tehdyt selvitykset sekä muut selvitysten tarpeellisuuteen vaikuttavat seikat. Selvitysten on annettava riittävät tiedot, jotta voidaan arvioida suunnitelman toteuttamisen merkittävät välittömät ja välilliset vaikutukset.
Kyseisen tontin 853-11-108-4 omistaa Turku Ausade hotelli Oy. Asemakaavanmuutos perustuu osittain kiinteistön omistajan tekemään anomukseen. Kaavanmuutoksen vaikutuksia suhteessa tontilla 853-11-108-4 sijaitsevan kylpylähotellin pysäköintijärjestelyihin ja liikenteeseen on selvitetty kaavaselostuksen sivuilta 9-10 ilmenevällä tavalla. Selvitysten perusteella on laskettu, että kaavanmuutosalueelle jää tarve sijoittaa 41 autopaikkaa kylpylähotellin käyttöön. Kaavamääräyksen mukaan 41 autopaikkaa korttelin 108/AL-1 käyttöön. Korttelin 108/AL-1 korttelialueen autopaikat on osoitettava kaava-alueen Kongressikujan puolelle pysäköimispaikaksi merkitylle alueelle. Lisäksi kylpylähotelli voi alueella voimassa olevan kaavan (hyväksytty 07.10.2002) sallimissa puitteissa toteuttaa pysäköintiä AL-1 korttelialueelle. Asemakaavassa annettu autopaikkavaatimus on vähimmäismäärä, joka pitää toteuttaa suhteessa rakennettuun kerrosalaan. Korttelialueelle, jolla kylpylähotelli sijaitsee, saa 07.10.2002 hyväksytyn asemakaavan kaavamääräyksen mukaan asemakaavassa osoitetun enimmäisrakennusoikeuden estämättä rakentaa korttelialueen toimintaa palvelevan pysäköintilaitoksen sekä maanalaista kellaritilaa, johon saa sijoittaa väestönsuoja- ja pysäköintitiloja. Tämä on todettu myös Aitiopaikan asemakaavanmuutoksen kaavaselostuksen sivulla 26 kaupunkisuunnittelun mielipiteeseen annetussa vastauksessa.
Maankäyttö- ja rakennuslain tavoitesäännökset ja sisältövaatimukset
Valituksen mukaan kaupunki ei ole noudattanut MRL:n 5.1 §:n 9 kohtaa, jonka mukaan alueiden käytön suunnittelun tavoitteena on vuorovaikutteiseen suunnitteluun ja riittävään vaikutusten arviointiin perustuen edistää elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja toimivan kilpailun kehittymistä. Valituksen mukaan asemakaavanmuutos on asemakaavan sisältövaatimusten vastainen, koska se ei luo edellytyksiä viihtyisälle ympäristölle ja aiheuttaa liiketoiminnan harjoittajalle kohtuutonta haittaa.
Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) tavoitesäännöksiin lukeutuvia 1 ja 5 §:iä ei ole tarkoitettu yksittäistä kaavaa koskevan muutoksenhaun perusteeksi. MRL:n 5 §:n tavoitteena on, että yrityksille osoitettaisiin laadultaan ja määrältään riittävästi sijoittautumispaikkoja, ja edistää joustavia kaavaratkaisuja, jotka jättävät vaihtoehtoja toteutukselle (HE 334/2014 vp, 5 §:n yksityiskohtaiset perustelut). MRL:n 5.2 §:n mukaan 5.1 §:ssä säädettyjä tavoitteita toteuttavista kaavojen sisältövaatimuksista säädetään kunkin kaavamuodon osalta jäljempänä maankäyttö- ja rakennuslaissa. MRL:n 54.2 §:n mukaisten asemakaavan sisältövaatimusten mukaan asemakaava on laadittava siten, että luodaan edellytykset terveelliselle, turvalliselle ja viihtyisälle elinympäristölle, palvelujen alueelliselle saatavuudelle ja liikenteen järjestämiselle. MRL:n 54.3 §:n mukaan asemakaavalla ei saa asettaa maanomistajalle tai muulle oikeuden haltijalle sellaista kohtuutonta rajoitusta tai aiheuttaa sellaista kohtuutonta haittaa, joka kaavalle asetettavia tavoitteita tai vaatimuksia syrjäyttämättä voidaan välttää.
Kylpylähotellin tarjoamat palvelut ja sen pysäköintijärjestelyt ja niiden toteuttamismahdollisuudet on huomioitu asemakaavanmuutoksessa ja valittu asemakaavanmuutosratkaisu on perusteltu. Valitun ratkaisun perustelut ja se, että palveluiden alueellisen saatavuuden ja liikenteen järjestämisen sisältövaatimukset täyttyvät, käy ilmi kaavaselostuksen sivuilta 8,9,28 ja 34, 35 ja 37. Poistuvat pysäköintipaikat pystytään järjestämään kylpylähotellin alueelle pysäköintialueen uudelleenjärjestelyllä. Pysäköintialueen uudelleenjärjestelyn jälkeen pysäköintipaikat sijaitsevat lähempänä kylpylää. Kaavaselostuksen sivulla 10 esitetty pysäköintijärjestelyjenluonnos on vain yksi mahdollisista toteutusvaihtoehtoista. Osa kylpylän pysäköintipaikoista sijaitsee nykytilanteessakin istutettavalla alueen osalla ja kuten todettua voimassa oleva asemakaava mahdollistaa pysäköintilaitoksen ja maanalaisen kellaritilan rakentamisen. Kylpylän piha-alueiden viihtyisyyteen voi vaikuttaa pihasuunnittelulla eikä se, että kylpylän pysäköinnin uudelleenjärjestelyn johdosta osa pihan istutuksista jouduttaisiin poistamaan tee hyväksytystä asemakaavanmuutoksesta viihtyisyyttä koskevan sisältövaatimuksen vastaista. Se, että hyväksytyn asemakaavanmuutoksen toteuttamisen seurauksena mahdollisesti aiheutuu toiminnanharjoittajalle pysäköinninjärjestelystä taloudellisia kustannuksia, ei ole kohtuutonta maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla. Asemakaavaselostuksesta käyvät ilmi asemakaavanmuutoksen tavoitteet ja ratkaisun maankäytölliset perusteet. Asemakaavanmuutos ei aiheuta millään tavalla kohtuutonta haittaa toiminnanharjoittajalle.
Yhteenveto
Edellä ja kaava-asiakirjoissa esitetyn perusteella kaupunginhallitus toteaa, että Aitiopaikka -niminen asemakaavanmuutos on maankäyttö- ja rakennuslain sekä -asetuksen asemakaavoitusta koskevien säännösten mukainen. Kaupunginhallitus katsoo, että valituksessa ei ole esitetty perusteita kaavan hyväksymispäätöksen kumoamiseksi, joten valitus tulee hylätä.
Lisätietoja antaa tarvittaessa kaupunginsihteeri Satu Lehto, puh. 044 9074 064, sähköposti satu.j.lehto@turku.fi, PL 355, 20101 Turku.