Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 141 | 11.08.2015 | 7 | |
Kaupunginhallitus | 334 | 17.08.2015 | 10 |
7498-2015 (001)
Lausunto KTO kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2016 - 2018(Ht)
Tiivistelmä: -
Sosterla § 141
Vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen, palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja toimialajohtaja Riitta Liuksa:
Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä (jäljempänä KTO)on varannut omistajakunnilleen tilaisuuden esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan suunnittelemiseksi vuosille 2016–2018.
Liite 1KTO:n lausuntopyyntö
Suunnitelmakaudella KTO toteuttaa Valtioneuvoston periaatepäätöstä (21.1.2010) ohjelmasta kehitysvammaisten asumisen ja siihen liittyvien palvelujen järjestämiseksi. Tämän pohjalta KTO on asettanut kaksi strategista tavoitetta, joista ensimmäinen on asumisen mahdollistavien tukipalvelujen järjestäminen ja toinen on laitosasumista korvaavien asumispalvelujen järjestäminen.
Uusi vammaispalvelulaki ja itsemääräämisoikeuslaki tulevat asettamaan uusia haasteita toiminnalle. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöhanke on keskeneräinen, mutta KTO arvioi että erityisesti tukipalvelujen kohdalla tulee etsiä uusia ratkaisuja, jotta kustannukset saadaan läpinäkyvimmiksi ja toisaalta toiminta pystytään tuottamaan mahdollisimman tehokkaasti. Ennakoivana toimenpiteenä KTO on siirtänyt kiinteistöhuollon, puhtaanapidon ja ravitsemuspalvelut liikkeenluovutuksena Arkealle 1.4.2015. Taloushallinnon osalta on tehty selvitystyö Taitoan kanssa kevään 2015 aikana. Strateginen tavoite kiinteistöjen omistuksen suhteen on, että KTO omistaa vain ne kiinteistöt, joiden omistaminen on toiminnallistaloudellisesti järkevää. Tämän lisäksi KTO tulee vuoden 2016 aikana valmistelemaan Mylly-Antin koulun siirtämistä opetustoimeen, koska peruskoulun pitäminen ei kuulu kuntayhtymän ydintoimintaan.
KTO mainitsee kuntayhtymän toiminnan vahvuudeksi moniammatillisen työ- ja palveluketjun ympärivuorokautisen tuki- ja osaamiskeskuksessa toteutettavan kuntoutuksen ja KTO:n asumispalveluiden välillä. Kuntayhtymä pitää tärkeänä, että tämä kokonaisuus säilytetään tulevassa SOTE -ratkaisussa. KTO tukee kuntien, kolmannen sektorin ja yksityisen sektorin toimintaa tarjoamalla mm. konsultaatiopalveluita. Toiminnassa otetaan huomioon sekä alue- että asiakaskohtaiset tarpeet.
Kuntayhtymä toivoo tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien ja KTO:n välillä, jotta kehitysvammaisten palvelut turvattaisiin Varsinais-Suomessa ja tarkentaa, että tämä tarkoittaa mm. avoimuutta ja ennakoitavuutta. KTO:n näkökulmasta suunnitelmista asiakkaiden siirtämisestä muille palvelun tuottajille tulisi tiedottaa KTO:ta hyvissä ajoin ja muutokset pitäisi tehdä mielellään vuoden vaihteessa.
Talouden suhteen jokaisen palvelun hinta tarkistetaan talousarviota tehdessä. Kuntayhtymä ilmoittaa noin 2 - 2,5 prosentin yleinen hintojen korotustarve vuodelle 2016 johtuen tilikustannusten normalisoitumisesta. Kuntayhtymän hallitus on kuitenkin linjannut, että hintoja korotetaan ainoastaan 1-1,5 prosenttia vuodelle 2016 ja korotustarve jaksotetaan useammalle vuodelle.
Turun vastaus:
Turku ostaa KTO Varsinais-Suomen erityishuoltopiiristä pääsääntöisesti palvelua kehitysvammaisille turkulaisille. Yksittäisiä asiakkaita on tullut palveluihin lastensuojelun tai terveydenhuollon kautta. KTO:sta hankittiin vuonna 2014 kehitysvammapalveluita 15,2 miljoonan euron edestä: laitoshoitoa noin 9,3 miljoonalla, asumispalveluita noin 5 miljoonalla., työ- ja päivätoimintaa noin 500.000 eurolla sekä muita palveluita noin 200.000 eurolla vuodessa. Asiakkaita oli yhteensä noin 230.
Turku ja KTO jatkavat yhteistyötä kustannusten seurannan ja toiminnan kehittämisen osalta. Yhteinen tavoite tulee edelleen olla laitosasumisen purkaminen kustannusneutraalisti.
Valtioneuvosto linjasi vuonna 2012 periaatepäätöksensä jatkeeksi, että kehitysvammahuollon laitospalvelut käytännössä lakkautetaan vuoteen 2020 mennessä (STM 2012). Laitoshoidon purkaminen tulisi tapahtua hallitusti ja suunnitelmallisesti. Kaupungin näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että laitoshoidossa olevien asiakkaiden palvelun tarvetta kartoitetaan ja että heidän muuttovalmiuksia tuetaan osana hoito- ja asiakastyötä. Näin henkilöiden erityistarpeet ovat tiedossa sopivan asumispaikan vapauduttua. Muuttovalmennuksen rooli prosessin eri vaiheissa on tärkeä.
Vuonna 2012 muutto laitoshoidosta tapahtui pääosin kuntayhtymän tai kaupungin omiin asumisyksiköihin, mutta sen jälkeen valtaosa uusista asumispalvelupaikoista on ollut yksityisten palveluntuottajien tarjoamia. Näin ollen KTO:n asumispalveluihin ei ole siirtynyt kehitysvammaisia turkulaisia samassa suhteessa kuin laitoshoidosta pois (taulukko 1).
Taulukko 1: KTO Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin laitoshoidossa, asumispalveluissa sekä työ ja päivätoiminnassa olevat turkulaiset 28.8.2015 verrattuna 28.6.2014.
KTO V-S ehp:n turkulaiset asiakkaat | 28.6.2015 | 28.6.2014 | EROTUS |
Laitoshoidossa | 64 | 92 | -28 |
Asumispalveluissa | 103 | 97 | 6 |
Työ- ja päivätoiminnassa | 51 | 49 | 2 |
Euroissa muutto laitoshoidosta asumispalveluihin merkitsee vuositasolla kaupungin tekemän arvion mukaan KTO:n osalta noin 400.000 euron ja muiden palveluntuottajien osalta noin 1,2 miljoonaa euroa vuoden 2014 tilinpäätökseen verrattuna. Laitoshoidon kustannukset arvioidaan laskevan noin 2 miljoonaa euroa viime tilinpäätökseen verrattuna.
Laitoshoidon purkaminen tulee turkulaisten asiakkaiden osalta tapahtumaan parin seuraavan vuoden aikana, koska uusia asumisyksiköitä ei tämän jälkeen ole odotettavissa Turun seudulle lähivuosina. Turku kilpailutti asumispalvelunsa syksyllä 2014 ja uudet sopimukset astuivat voimaan 1.4.2015 alkaen. Kilpailutuksen myötä saatiin uusia vaihtoehtoja paljon hoitoa tarvitseville asiakkaille, mikä vauhditti laitoshoidon purkua. Tämän lisäksi KTO ilmoitti nopealla aikataululla sulkevansa yhden laitosyksikön. Vuoden 2015 ensimmäisen puoliskon aikana laitoshoidosta asumispalveluihin on muuttanut 28 turkulaista, joista suurin osa yksityisten palveluntuottajien yksiköihin. Kuntayhtymän toimesta on lähivuosina tulossa uusia asumisyksiköitä Turkuun, joiden suunnittelussa Turku on ollut tiiviisti mukana. Yhdessä suunnitellaan uudenlaisia asumispalveluja tehokkaiden ja toisaalta yksilöllisten asumispalveluratkaisujen löytämiseksi.
KTO:n lausunnossa mainitut tukipalvelujen uudelleenjärjestäminen ym. toimenpiteet kertovat ennakoivasta toiminnasta. Laitoshoidon asiakkaiden väheneminen aiheuttaa tarvetta sopeuttaa kuntayhtymän toimintaa vastaamaan kehitystä. Avopalvelujen lisääntyessä KTO:n asema konsultoivana asiantuntijatahona korostuu entisestään, koska kehitysvammaisilla turkulaisilla tulee olemaan tutkimuksen ja kuntoutuksen tarvetta myös laitoshoidon purkamisen jälkeen. Lausunnossa KTO mainitseekin strategisiksi tavoitteiksi asumisen mahdollistavien tukipalvelujen järjestäminen sekä toisaalta laitosasumista korvaavien asumispalvelujen järjestäminen.
Toiminnan ennakoitavuuden parantamiseksi on syytä jatkaa kaupungin ja KTO:n välisiä asiakaskohtaisia toimenpiteitä ja muutoksia koskevia neuvotteluja, joihin on osallistunut vammaispalveluiden ja KTO:n asiakastyön edustajia. Näissä palavereissa on käsitelty asiakkaiden palvelun tarvetta, valmiuksia muuttoon sekä asumispalvelujen eri vaihtoehtoja.
Kokonaan uusien asumisyksiköiden osalta asukasvalintaprosessi voidaan suunnitella ja toteuttaa pitkäjänteisemmin, kun taas yksittäiselle laitoshoidon asiakkaalle sopiva asumispaikka voi vapautua nopealla aikataululla. Myös yksittäiset muutot tulee toteuttaa suunnitelmallisesti ja asiakaslähtöisesti, mikä on tärkeää muuton onnistumiselle. Harvemmin on mahdollista suunnitella yksittäisen asiakkaan muuttoa alkavaksi seuraavan kalenterivuoden alusta, kuten KTO on lausuntopyynnössään esittänyt. Yksittäisten asiakkaiden hintaluokkien tarkastukset on kuitenkin hyvä keskittää vuosittain tai puolivuosittain tapahtuviksi.
KTO on esittänyt 1-1,5 prosentin hintojen korotusta vuodelle 2016. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kustannustaso ei saa nousta vuonna 2016 vuoteen 2015 verrattuna ja että kustannusten tulee noudattaa Turun kaupungin kustannusraamia suunnitelmakaudella. Kaupunginvaltuuston vahvistama ohjeluku vuodelle 2016 tarkoittaa reaalisesti koko toimialan kannalta kustannusten alentamista vuodesta 2015.
Toiminnassa ja talouden suunnittelussa on otettava huomioon lainsäädännössä käynnissä olevat muutosesitykset. Erityisesti tulevalla sote-ratkaisulla on laajat vaikutukset kuntayhtymän toimintaan, talouteen ja organisaatioon.
Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle KTO kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän taloussuunnitelmaan vuosille 2016 - 2018.
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 5.8.2015:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle KTO® -kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmasta vuosille 2016–2018.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 334
Oheismateriaali 1KTO:n lausuntopyyntö
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausuntonaan KTO -kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2016–2018.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausKTO - Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus - Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä
Liitteet:
Sosterla § 141
Liite 1:KTO:n lausuntopyyntö