Turun kaupunki toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ovat jo noin kymmenen vuotta olleet samansuuruiset, joten tarkistaminen on ajankohtainen. Turussa suurin osa aamu- ja iltapäivätoiminnasta tuotetaan avustettuna toimintana. Asiakasmaksukertymän pienuus onkin aiheuttanut paineita avustuksen korottamiselle. Tuottajat ovat useaan kertaan anoneet avustuksen korotusta. Avustusta ei kuitenkaan ole merkittävästi korotettu.
Esityksen mukainen korotus on kertaluonteisena merkittävän suuri. Tämä saattaa johtaa siihen, että lapsia jää pois aamu- ja iltapäivätoiminnasta. Olisikin pohdittava, voisiko korotuksen tehdä portaittain ja sitoa samalla maksujen suuruus indeksiin, vrt. varhaiskasvatuksen asiakasmaksut.
On hyvin todennäköistä, että kunnat määrittelevät asiakasmaksun hyvinkin erisuuruisiksi, mikä lisää eriarvoisuutta.
Esityksessä on huomioitu maksun huojentaminen tai siitä vapauttaminen, mikäli edellytykset täyttyvät. Perheessä voi olla sekä varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevia että aamu- ja iltapäivätoiminnassa olevia lapsia, ja maksut saattavat muodostua perheelle kohtuuttoman suuriksi, koska ns. sisaralaennuksia ei ole ja näitä asiakasmaksuja ohjaavat eri lait. Olisiko syytä selvittää tässä yhteydessä asiakasmaksujen tulosidonnaisuuden ja sisaralennuksen käyttöönotto huomioiden myös varhaiskasvatuksen asiakasmaksut? Lähtökohtaisesti tämä tarkoittaa henkilöstöresurssin osoittamista kunnassa asiakasmaksujen käsittelyyn. Olisiko perusteltua yhtenäistää varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan maksukäytännöt lainsäädännössä, jolloin voitaisiin välttyä kohtuuttomilta asiakasmaksuilta ja päällekkäisiltä palveluprosesseilta?
Asiakasmaksuista vapauttaminen tai huojentaminen esimerkiksi huoltajan huollollisesta näkökulmasta tulee vaatimaan kunnassa ja/tai palveluntuottajilla henkilöstöresurssia asian käsittelyyn. Asiakasmaksusta vapauttaminen tai huojentaminen olisi syytä perustua viranhaltijan päätökseen, jotta kuntalaisia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti, ja tämän tulisi koskea myös avustetussa toiminnassa olevia lapsia. Palveluntuottajat saattavat odottaa kompensaatiota kunnalta saamattomista asiakasmakuista. Asiakasmaksuista vapauttamisessa tai huojentamisessa voitaisiin noudattaa samoja periaatteita kuin varhaiskasvatuksen maksuissa.
Lausunnon keskeinen sisältö:
Asiakasmaksun korotus on ajankohtainen ja perusteltu. Korotus kertaluonteisena on merkittävän iso, olisikin harkittava portaittaista käyttöönottoa ja indeksiin sitomista. Asiakasmaksuista vapauttaminen tai huojentaminen tulee vaatimaan kunnassa ja/tai palveluntuottajilla henkilöstöresurssia käsittelemään kyseisiä anomuksia.