Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus30917.06.2015
Kaupunginhallitus32010.08.201510

6994-2015 (750)

Kaupunginhallituksen jäsen Mikael Miikkolan aloite infopisteen saamisesta satamaan

Tiivistelmä: -

Kh § 309

Autolauttojen saapuessa aamuisin sekä iltaisin satamaan, purkautuu 2000 - 3000 matkustajaa.

Kun turistit tarvitsevat Turku -tietoutta, he joutuvat tiedustelemaan joko lauttayhtiöiden toimistoista tai läheisestä Sea Port -hotellista.

Esitetään, että kaupunginhallitus velvoittaa Turku Touringia ryhtymään toimenpiteisiin tehokkaan infojärjestelmän luomiseksi Turun satamaan.

PäätösKaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen valmisteltavaksi.

Kh § 320

Matkailujohtaja Anne-Marget Hellén, 6.7.2015:

 

Kaupunginhallituksen jäsen Mikael Miikkola on tehnyt aloitteen infopisteen saamisesta satamaan (dro 6994-2015 (750). Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen valmisteltavaksi (Kh 17.06 2015 § 309).

 

Asian valmistelua varten matkailun palvelukeskus ilmoittaa seuraavaa: Kesäsesongin aikana matkailun Help-oppaat päivystävät satamassa laivojen saapuessa. Heiltä saa henkilökohtaista neuvontaa ja karttoja ja heillä on käytössään matkapuhelin, jolla tarvittaessa saadaan Aurakadun asiakaspalvelutoimistosta yksityiskohtaista tietoa.

 

Molemmilla Turkuun saapuvilla laivayhtiöillä on näkyvästi laivoilla ja terminaaleissa jakelussa maakunnallinen matkailuesite Huvia meren rannalla. Turun ja Ahvenanmaan esitteet ovat ainoat laivoilla jaossa olevat matkailuesitteet.

 

Visit Turku-verkkoportaali on saatavana päätelaiteriippumattomana mobiiliversiona (suomi, ruotsi, englanti) ja tablettiversiona (em. kielten lisäksi venäjä). Sekä mobiili- että tablettiversioissa on myös paikkatietoaineisto (kartta) ja esitettä enemmän informaatiota. Verkkopalvelun kautta informaatiota saa kaikkiaan 13 kielellä: suomi, ruotsi, englanti, venäjä, saksa, ranska, italia, espanja, eesti, puola, japani, kiina ja esperanto. Kävijöitä on vuodessa n. 900 000. Verkkosivujen kautta pääsee myös VisitTurkuTV:n sivuille, joihin tuotetaan kuukausittain uutta sisältöä.

 

Sosiaalisen median puolella Visitturku-facebook tileillä (suomenkielinen ja kansainvälinen) on 300 000 käyttäjää, Instagram-tililla n. 2000 ja Twitterillä 1900 seuraajaa. Sesonkiaikaan ylläpidetään lisäksi suosittua LiveChat-palvelua.

 

Matkailun asiakaspalvelutoimisto Aurakatu 2:ssa on viiden tähden palveleva matkailutoimisto ja avoinna viikon jokaisena päivänä I-toimistojen laatuluokituskriteeristön mukaisesti ja henkilökunnan valinnassa kiinnitetään matkailualan ammattikoulutuksen lisäksi erikoisesti huomiota henkilökunnan kattavaan vieraiden kielten taitoon.

 

Matkailutoimen näkemyksen mukaan erillisen neuvontapisteen järjestämiselle satamassa ei ole välttämätöntä tarvetta. Yhteistyössä laivayhtiöiden kanssa voidaan edelleen kehittää tiedottamista VisitTurku verkko- ja mobiilipalveluista.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä edellä olevan vastauksen tiedoksi ja kaupunginhallituksen jäsen Mikael Miikkolan tekemän aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedMiikkola Mikael