Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta12114.04.20154
Kaupunginhallitus18327.04.20154

3564-2015 (616)

Rakennusperintöohjelman hyväksyminen (Yt)

Tiivistelmä:

Rakennusperintöohjelman laadinta perustuu Turun kaupunginvaltuuston ryhmien väliseen sopimukseen 2005 - 2008 sekä vuonna 2009 hyväksyttyyn Turun arkkitehtuuripoliittiseen ohjelmaan. Kaupunkisuunnittelun, rakennusvalvonnan ja museokeskuksen yhteistyönä toteutettu ohjelma on linjaus rakennetun ympäristön vaalimisen ja rakennussuojelun periaatteista. Ohjelmalla määritellään lainsäädäntöön, sopimuksiin ja strategioihin perustuvat paikalliset periaatteet rakennussuojelulle ja rakennusperinnön vaalimiselle. Ohjelmalla ei esitetä rakennuskohtaisia suojelutavoitteita. Tulevia suojelukysymyksiä varten ohjelmalla luodaan toimintamalleja, joita toteutetaan etupäässä kaupunkisuunnittelun kautta.

Ksylk § 121

Kaupunkisuunnittelu, suunnittelija Samuli Saarinen 9.3.2015:

Taustaa

Rakennusperintöohjelman laadinta perustuu vuonna 2009 hyväksyttyyn Turun arkkitehtuuripoliittiseen ohjelmaan. Asiakirja sisältyy myös valtuuston 23.6.2014 § 110 hyväksymien Turun strategisten ohjelmien kokonaisuuteen. Arkkitehtuuripoliittisessa ohjelmassa rakennusperinnön vaaliminen on yksi tärkeimmistä arkkitehtuuripolitiikan teemoista. Rakennusperintöohjelman laadinta on yksi arkkitehtuuripoliittisen ohjelman ns. kärkihankkeista. Lisäksi rakennusperintöohjelma on esitetty keskeisenä toimenpiteenä rakennetun ympäristön vaalimista ja uuden ja vanhan rakentamisen yhteensovittamista koskevassa osiossa.

Valmistelun aloittamiseksi aiheesta järjestettiin viranomaisille ja luottamuselimille suunnattu seminaari 6.4.2006. Työn lähtökohdiksi otettiin valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, kaupungin muut strategiat ja rakennusinventoinnit. Strategian nimi kehittyi muotoon Rakennusperintöohjelma.

Ohjelman valmistelun vetovastuu on ollut kaavoituksessa; alkuun ympäristö- ja kaavoitusviraston yleiskaavatoimistossa ja organisaatiouudistusten jälkeen ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelussa. Työryhmään on kuulunut kaavoituksen ohella rakennusvalvonnan, museokeskuksen ja ELY-keskuksen edustajat. Ohjelman valmisteluun on liittynyt Arkkitehtuuripoliittisen ohjelman lisäksi useita monialaisia rinnakkaisprojekteja: Turun elävä keskusta -hanke, kansallinen kaupunkipuisto, restaurointikeskus ja rakennussuojelun paikkatietojen kehitystyö.

Ohjelman valmistelun tilannekatsaus vietiin ympäristö- ja kaavoituslautakunnalle tiedoksi helmikuussa 2008 (12.2.2008 § 86 ja 26.2.2008 § 106). Ohjelman luonnos esiteltiin lautakunnalle 18.9.2012 § 387. Lautakunta päätti lähettää luonnoksen lausunnoille 9.10.2012 § 402. Luonnos kuulutettiin julkisesti nähtäväksi 24.11.2012.

Luonnoksesta annetut lausunnot

Ohjelmasta on pyydetty lausunnot keskeisiltä toimijoilta. Lausunnot pyydettiin maankäytön, rakentamisen ja kiinteistöalan sidosryhmiltä sekä muilta, joiden toimintaan rakennettu ympäristö keskeisesti liittyy. Mukana olivat viranomaiset ja kaupungin omat osalliset (keskushallinnon strategia ja viestintä, rakennuslautakunta, Kiinteistö- ja Tilaliikelaitosten johtokunnat, kulttuurilautakunta, Turku2011-säätiö, liikuntapalvelukeskus, ELY-keskus, Varsinais-Suomen liitto), rakennusteollisuuden toimijat (Rakennusteollisuus RT, Turun Teollisuuden rakentajat, Hartela, Skanska, NCC, YIT, Lemminkäinen), kiinteistönomistajat (Kiinteistöyhdistys, Varsinais-Suomen Yleinen Pienkiinteistöyhdistys, Turun Pientalojen Keskusjärjestö, Senaattikiinteistöt, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Merimieseläkekassa, Ilmarinen, Etera, Kiinteistö-Tapiola, Varma, CapMan, Kesko, TOK, TS-yhtymä), kaupunkilaisten edustajat (Turkuseura, Meidän Turku, Puu ja Talo) sekä muina asiantuntijoina Turku SAFA ja Turun yliopisto.

Ohjelmasta saatiin viisi kannanottoa, jotka olivat kaikki pyydettyjä lausuntoja. Vähäisestä määrästä huolimatta lausunnoissa tuli esiin näkökulmien kirjo. Lausunnon antoivat rakennusperinnön ja rakentamisen asiantuntijaviranomaisina kulttuurilautakunta ja rakennuslautakunta, asiantuntijana kulttuurilautakunta, kaupunkilaisia edustava Meidän Turku ry, elinkeinoelämän puolesta puhuva Rakennusteollisuus RT sekä alueellista maankäyttöä ohjaava viranomainen Varsinais-Suomen liitto. Kaikki lausujat olivat sitä mieltä, että ohjelma on tarpeellinen ja merkittävä. Ohjelman sisältöön oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta luonnosta pidettiin tarpeettoman laajana, mistä seurasi pääviestin hukkuminen ja varsinkin käytännön ohjeiden liiallinen pintapuolisuus. Kulttuurilautakunta ja Rakennusteollisuus antoivat yleisten huomioiden lisäksi yksittäisiä korjausehdotuksia. Meidän Turku esitti useita kysymyksiä, joihin se olisi odottanut ohjelmalta ratkaisuja.

Ohjelmaa tiivistettiin ja tarkennettiin lausuntojen perusteella. Muut muutosehdotukset toteutettiin niiltä osin, kuin ne sopivat ohjelman tarkoitukseen olla laajasti hyväksyttävä strateginen linjaus rakennetun ympäristön vaalimisesta. Lausuntojen sisältö ja muutokset ohjelmaan on kuvattu tarkemmin oheismateriaalissa 1 Lausuntotiivistelmät ja vastineet.

Ohjelman keskeinen sisältö

Rakennusperintöohjelman lähtökohtana on, että rakennetun ympäristön erityisiä arvoja vaalitaan ja rakennusten jatkuvaa käyttöä edistetään kaikin tavoin. Suojelu on yksi vaalimisen keino, jota toteuttavat maankäytön ja rakentamisen ohjaamisesta vastaavat viranomaiset. Museoviranomaisella on keskeinen rooli rakennusperintöä koskevan tiedon tuottajana. Suunnittelijat vaikuttavat asiantuntijoina korjaus- ja lisärakentamisen onnistumiseen myös kulttuuriympäristön osalta. Viranomaisia ja asiantuntijoita tärkeämpi ohjelmantoteuttaja on kuitenkin kiinteistönomistaja, joka on vastuussa rakennettua ympäristöä koskevista toimenpiteistä. Ohjelmassa on esitetty tavoitteet ja keinot kaikkien osapuolien toiminnan kehittämisessä unohtamatta kaupunkilaisten, yhdistysten ja yritysten roolia.

Säilyttämisen ohella ohjelmassa on kiinnitetty huomiota siihen, miten kulttuuriympäristö säilyttää arvonsa osana kehitystä. Rakennettu kulttuuriympäristö on historiallisessa kaupungissamme identiteettimme ja omaleimaisen miljöömme perusta; vahvuus ja vetovoimatekijä. Rakennusperintö on usein tavalla tai toisella lähtökohtana myös uudisrakentamisessa.

Laajan sitoutumisen mahdollistamiseksi ohjelmaan kirjattujen tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumiselle on edellytykset nykyisen sääntelyn ja voimassa olevien sopimusten kautta. Ohjelmalla ei esitetä rakennuskohtaisia suojelutavoitteita. Tulevia suojelukysymyksiä varten ohjelmalla luodaan toimintamalleja, joita toteutetaan etupäässä kaupunkisuunnittelun kautta.

Ohjelma nostaa esiin ja korostaa rakennusperinnön kannalta tärkeimmät teemat. Ohjelmaan sisältyvät ajankohtaisten haasteiden määrittely ja toimintamallin kehittäminen sekä 14 yksilöityä toimenpidettä, joilla edistetään rakennetun kulttuuriympäristön arvojen säilymistä. Lisäksi ohjelmassa esitellään rakennusperintöalan keskeiset toimijat ja palvelut sekä lainsäädäntö, sopimukset ja ohjeet.

Toimintamalli rakennussuojeluun

Liite 1Turun kaupungin Rakennusperintöohjelma

Oheismateriaali 1Lausuntotiivistelmät ja vastineet

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle liitteenä 1 olevan rakennusperintöohjelman hyväksymistä ohjeellisena noudatettavaksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 183

Liite 1Turun kaupungin Rakennusperintöohjelma

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan rakennusperintöohjelman ohjeellisena noudatettavaksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedRakennuslautakunta


Liitteet:

Ksylk § 121
Liite 1:Turun kaupungin Rakennusperintöohjelma

Kh § 183
Liite 1:Turun kaupungin Rakennusperintöohjelma