Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus16713.04.20159

2713-2015 (031)

Suomen Vietnamilaisten Buddhalaisten Yhdyskunnan anomus kiinteistöverovelvollisuudesta vapauttamiseksi

Tiivistelmä:

Suomen Vietnamilaisten Buddhalaisten Yhdyskunta on anonut kiinteistöverovelvollisuutensa lakkauttamista tai kiinteistöverotuksensa kohtuullistamista. Kaupunginlakimiehen mukaan ko. anomus on perusteeton ja tulisi hylätä.

Kh § 167

Kaupunginlakimies Jukka Jyrkinen 7.4.2015:

Suomen Vietnamilaisten Buddhalaisten Yhdyskunta (jälj. myös yhdyskunta) on 15.2.2015 päivätyllä hakemuksella anonut yhdyskunnan kiinteistöverovelvollisuuden lakkauttamista tai kohtuullistamista yhdyskunnan Turussa osoitteessa Moisiontie 225 sijaitsevan kiinteistön osalta. Mainitussa osoitteessa sijaitsee yhdyskunnan Lootuksen Sydämen Temppeli, jonka yhdyskunta katsoo olevan kiinteistöverolain 3 §:n tarkoittama luostari tai autiokirkko. Yhdyskunta katsoo, että ko. temppelin ylläpitäminen tuottaa yleishyödyllistä palvelua yhdyskunnan jäsenille ja muille.

Kiinteistöverolain 3 §:n mukaan kiinteistöveroa ei ole suoritettava muun muassa autiokirkosta ja luostarista. Kiinteistöverolakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 50/1992 s. 15) asiasta todetaan seuraavasti: ”Veroa ei olisi suoritettava myöskään säännöllisestä seurakuntakäytöstä pois jääneistä niin sanotuista autiokirkoista, eikä myöskään linnoista, linnoituksista ja luostareista”. Se, onko Lootuksen Sydämen Temppeli autiokirkko tai luostari, on kiinteistöverolain tulkintaa koskeva kysymys ja tulee tehdä säännönmukaisessa kiinteistöverotuksessa, johon tulkintaan on tarvittaessa mahdollisuus hakea muutosta hallintotuomioistuimessa (hallinto-oikeus, korkein hallinto-oikeus).

Kiinteistöverolain 37 §:n mukaan kiinteistöverosta vapauttamisesta on voimassa se, mitä verotusmenettelystä annetun lain 10 luvussa on säädetty kunnallisverosta. Tästä seuraa, että kiinteistöverosta vapauttamisesta päättää kunta ja että vapauttamista koskeva harkinta tehdään niillä perusteilla, jotka on mainittu verotusmenettelystä annetun lain 88 §:ssä. Kaupunginhallituksen johtosäännön 6 §:n mukaan kaupunginhallituksen erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu päättää kunnallisverosta vapauttamisesta. Kaupunginhallitus on päätöksellä 11.3.2013 § 134 siirtänyt toimivaltaansa verohuojennusten myöntämisessä valtion verohallinnolle, samalla kuitenkin pidättäen edelleen kaupungille harkintavallan kiinteistöveron osalta.

Veronhuojennus voidaan verotusmenettelystä annetun lain 88 §:n mukaan myöntää; ensinnäkin, jos verovelvollisen veronmaksukyky on, ottaen huomioon tulot ja varallisuus, olennaisesti alentunut elatusvelvollisuuden, työttömyyden, sairauden tai muun erityisen syyn vuoksi taikka jos veronhuojennukseen on verovelvollisen velkajärjestelyn vuoksi erityisiä syitä; toiseksi, jos verovelvollinen on kuollut ja häneltä on jäänyt leski, lapsia tai muita perillisiä, joiden elatus on pääasiallisesti ollut verovelvollisen ansion varassa, ja jos veron periminen olisi ilmeisesti kohtuutonta; kolmanneksi, jos verovelvollisen on katsottava erehtyneen veronhuojennussäännösten tai muiden verosäännösten sisällöstä eikä erehtymistä olosuhteet huomioon ottaen voida pitää verovelvollisen huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä aiheutuneena ja jos verosta vapauttamiseen on kyseessä olevan tapauksen luonteesta johtuvia tai muita erityisiä syitä; ja neljänneksi, jos veron periminen on muusta erityisestä syystä ilmeisesti kohtuutonta.

Kiinteistöverolain 13 a §:n mukaan kunnanvaltuusto voi määrätä tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetulle yleishyödylliselle yhteisölle yleistä kiinteistöveroprosenttia alemman kiinteistöveroprosentin, joksi voidaan määrätä myös 0,00 prosenttia. Turussa kaupunginvaltuusto ei ole kuitenkaan päättänyt tällaisesta yleishyödyllisiin yhteisöihin sovellettavasta alemmasta kiinteistöveroprosentista. Jos yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöverotukseen halutaan myöntää huojennusta, olisi se oikeudenmukaista ja kohtuullista kohdistaa yhdenvertaisesti kaikkiin yleishyödyllisiin yhteisöihin ja perustua kaupunginvaltuuston tekemään päätökseen. Yhtenä hallinnon oikeusperiaatteena (hallintolaki 6 §) on hallinnossa asioivien tasapuolisen kohtelun vaatimus. Tähän nähden kiinteistöveron perimisen huojentaminen yhdyskunnan osalta ei ole perusteltua.

Tavanomaisesti veronhuojennushakemukset koskevat vapautuksen anomista jonkin konkreettisen ja euroin ilmaistun veroerän suorittamisesta. Yhdyskunnan hakemuksessa sen sijaan tällaista euromääräistä veroerää ei ole yksilöity ja hakemus on luonteeltaan yleisluontoinen. Käytännössä veronhuojennuksia on joskus myönnetty luonnollisille henkilöille ns. säälittävissä tapauksissa tai kun verovelvollinen on verotusmenettelystä annetun lain 88 §:n tarkoittamalla tavalla erehtynyt verosäännösten sisällöstä.

Edellä esitettyyn nähden yhdyskunta ei ole esittänyt perusteita siihen, että yhdyskunnan kiinteistöverotus lakkautettaisiin tai että yhdyskunnan kiinteistöveroa kohtuullistettaisiin.

Kaupunginhallitus päättänee kokonaisuudessaan hylätä Suomen Vietnamilaisten Buddhalaisten Yhdyskunnan 15.2.2015 päivätyn anomuksen koskien yhdyskunnan kiinteistöverovelvollisuuden huojentamista.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää kokonaisuudessaan hylätä Suomen Vietnamilaisten Buddhalaisten Yhdyskunnan 15.2.2015 päivätyn anomuksen koskien yhdyskunnan kiinteistöverovelvollisuuden lakkauttamista tai kiinteistöveron kohtuullistamista.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoSuomen vietnamilaisten buddhalaisten yhdyskunta
tiedKonsernihallinto, lakiasiat