Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta7131.03.20151
Kaupunginhallitus16113.04.20157

1903-2015 (032, 315)

Selvitys ja toimenpide-esitykset siirtoviivepäivien käytön vähentämiseksi vuonna 2015

Tiivistelmä: -

Sosterla § 71

Asia palautettiin 24.2.2015 § 29.

 

Asiantuntijalääkäri Hilkka Virtanen, controller Pekka Paatonen, palvelualue­johtaja Sari Ahonen, palvelualuejohtaja Katariina Korkeila ja toimialajohtaja Riitta Liuksa 27.3.2015:

 

Kaupunginvaltuusto on edellyttänyt hyväksyessään vuoden 2015 talousarvion ja vuosien 2015-2018 taloussuunnitelman (27.11.2014 § 165) selvitystä siirtoviivepäivistä ja esitystä niiden käytön vähentämiseksi.

 

Käsite siirtoviive tarkoittaa sopivan jatkohoidon odotusaikaa siitä päivästä, jona sairaalahoidon tarve Tyksissä on loppunut ja jatkohoitolähete Turun omiin sairaalapalveluihin on tehty. Kun potilas on odottanut jatkohoitoa yli 3 vrk, hänen hoitopäivämaksunsa kaksinkertaistuu. Tätä kaksinkertaista maksua kutsutaan korotetuksi siirtoviivemaksuksi ja erotusta normaaliin hoitopäivähintaan sakkomaksuksi.

 

Siirtoviivepäivien kehitys ja eurot vuosina 2009-2014 sekä tavoite 2015

 

Siirtoviivepäivien määrät ja niiden maksut sekä tavoite 2015 esitetään oheisessa taulukossa.

 

Taulukko 1.

 

toteutuma 2009

toteutuma 2010

toteutuma 2011

toteutuma 2012

toteutuma

2013

toteutuma 2014

tavoite 2015

päivät yht

6 652

7 727

6 968

7 122

6 802

7 388

< 4 800

korotettujen (3 + pv) osuus %

75 %

73 %

75 %

70 %

69 %

66 %

<50 %

eurot yht.

2,0 M€

2,4 M€

2,3 M€

4,3 M€

4,1 M€

4,7 M€

<2,8 M€

korotettujen (3 + pv) osuus €

1,5 M€

1,7 M€

1,7 M€

3,6 M€

3,4 M€

3,7 M€

<1,8 M€

 

Taulukko 2

Turkulaisten siirtoviivepäivät VSSHP:n sairaaloissa 1-2/2015 vs 1-2/2014

pp 26032015

 

 

 

 

 

 

 

Lähde: VSSHP:n kuntaraportit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Turkulaisten siirtoviivepäivät VSSHP:n sairaaloissa 1/2015 vs 1/2014

 

 

hpv:t

€:t

hpv:t

€:t

Muutos-%

Muutos-%

 

 

2014

2014

2015

2015

hpv:t

€:t

normaalihintaiset 1-2

 

215

86 020

294

126 750

36,7 %

47,3 %

korotettu3+

 

335

254 380

435

341 720

29,9 %

34,3 %

yhteensä

 

550

340 400

729

468 470

32,5 %

37,6 %

 

 

 

 

 

 

 

 

Turkulaisten siirtoviivepäivät VSSHP:n sairaaloissa 2/2015 vs 2/2014

 

 

hpv:t

€:t

hpv:t

€:t

Muutos-%

Muutos-%

 

 

2014

2014

2015

2015

hpv:t

€:t

normaalihintaiset 1-2

 

148

60 060

182

73 475

23,0 %

22,3 %

korotettu3+

 

374

302 180

256

209 260

-31,6 %

-30,7 %

yhteensä

 

522

362 240

438

282 735

-16,1 %

-21,9 %

 

 

 

 

 

 

 

 

Turkulaisten siirtoviivepäivät VSSHP:n sairaaloissa 1-2/2015 vs 1-2/2014

 

 

 

hpv:t

€:t

hpv:t

€:t

Muutos-%

Muutos-%

 

 

2014

2014

2015

2015

hpv:t

€:t

normaalihintaiset 1-2

 

363

146 080

476

200 225

31,1 %

37,1 %

korotettu3+

 

709

556 560

691

550 980

-2,5 %

-1,0 %

yhteensä

 

1 072

702 640

1 167

751 205

8,9 %

6,9 %

 

Tammikuun 2015 siirtoviivepäivissä näkyvät vielä vuoden 2014 lopun ruuhkat. Helmikuun 2015 luvuissa varovasti arvioiden alkavat näkyä siirtoviivepäivien alentamiseksi käynnistetyt toimenpiteet. Tosin kuukausien välillä voi esiintyä myös satunnaisvaihtelua.

 

Siirtoviiveen syyt

 

Siirtoviiveen syytekijöitä on syntynyt kaikissa hoitoprosessin vaiheissa:

 

1.Kotihoito.

Kotihoidossa ei ole tunnistettu riittävän ajoissa vanhuksien sairauksia. Tunnistamisen viive on vähentänyt avohoidon mahdollisuuksia ja lisännyt sairaalahoidon tarvetta. Kuntouttavan sairaalahoidon jaksoista hyötyviä ei ole tunnistettu, eikä jaksoja ole pystytty tarpeeksi ajoissa tarjoamaan kotihoidon asiakkaille. Kotihoito ei ole pystynyt järjestämään riittävän intensiivistä tukea sairaalahoidosta kotiutuville.

 

2.Potilaiden hakeutuminen päivystyksen liikelaitoksen kautta osastohoitoon Tyksiin.

Erityisesti päivystysaikana EPLL:n kautta osastohoitoon on joutunut muistiongelmien takia kotonaan selviytymättömiä tai ulkoa harhailemasta löytyneitä iäkkäitä, joilla ei joko ole ollut lääketieteellistä sairaalahoidon syytä, tai lääketieteellinen sairaus on hoidettu nopeasti. Vakavan muistiongelman aiheuttama selviytymättömyys on estänyt välittömän kotiuttamisen.

 

3.Tyksin osastohoidon aikana todettu vaikeus kotiuttaa

Jos kotiutukseen ei ole ollut potilaan huonon selviytymiskyvyn takia edellytyksiä, mutta sairaalahoitoa tarvitsevia sairauksia ei ole ollut, oikeiden palveluiden tai palveluasumisen järjestämisviive on saanut aikaan siirtoviivepäiviä.

 

4.Tyksistä jatkohoitoon siirtymisen kriteerien epäselvyys

Liian varhainen jatkohoitolähetteen tekeminen, kun potilaan tutkimukset ja hoidot Tyksissä ovat vielä olleet kesken, on aiheuttanut siirtoviivepäiviä.

 

5.Siirtyminen jatkohoitoon Turun hyvinvointitoimialan sairaalapalveluihin.

Jos potilaan tarpeen mukaisia sairaansijoja ei ole ollut vapaana, on syntynyt siirtoviivepäiviä. Sairaansijojen riittämättömän vapautumisen syinä ovat olleet:

-palveluasumisen järjestämisviive. Alkuvuoden aikana keskimäärin 30 iäkästä turkulaista, jotka eivät enää ole selviytyneet kotihoidossa, vaan joiden on arvioitu tarvitsevan palveluasumista, on koko ajan jonottanut sairaalaosastoilla palveluasumispaikan vapautumista. Jonotusajat ovat kestäneet useita viikkoja. Sairaalaosastoilla jonottavien jonotusajan tavoitteeksi ei ole asetettu lakisääteistä 3 kuukautta lyhyempää odotusaikaa.

- kuntouttavan sairaalahoidon riittämätön teho, pitkät hoitojaksot

- sisäisten osastosiirtojen suuri määrä, mikä on pitkittänyt kokonaishoitoaikaa

- kotikuntoutuksen järjestymisviive

- jonojen hallinnan riittämättömyys

 

Käynnistetyt toimenpiteet siirtoviiveen vähentämiseksi

 

Taulukko 3.

 

Siirtoviiveen syytekijä

Käynnistetty toimenpide

1.Kotihoitoon liittyvät tekijät

1.1. Hyvinvointitoimialalle on ajalle 1.4. 2015 – 31.3.2016 perustettu 6 tilapäistä erikoistuvan lääkärin vakanssia. Niistä yksi tulee sijoittumaan kotihoitoon.

 

1.2. Kaskenlinnan yksi kuntoutusosasto on profiloitu 1/2015 ensisijaisesti kotihoidon lääkärien lähettämien potilaiden kuntoutusjaksoja varten. Lähettämiskriteereiden laatiminen yhdessä kotihoidon kanssa on käynnistetty 3/2015.

1.3. Intensiivisen kotihoidon mallin suunnittelu on käynnistetty 1/2015. Malli otetaan käyttöön sairaalahoidosta kotiutuville 1.5.2015.

2.Potilaiden hakeutuminen päivystysaikaan EPLL:n kautta osastohoitoon Tyksiin

2.1. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa on käynnistetty 1/2015 Oikea tieto oikeaan aikaan oikeassa paikassa -hanke, jonka tavoitteena ensimmäisessä vaiheessa on saada Hyvinvointitoimialalle reaaliaikaisesti yksityiskohtaiset tiedot EPLL:n käytöstä. Tietojen avulla voidaan parantaa toiminnan ohjausta ja hakea ei-tarkoituksenmukaiseen EPLL:n käytön sijaan vaikuttavampaa palvelua. Aikataulu: 1-2/2015 suunnittelu, 3-4/2015 projektin ja ohjausryhmän asettamispäätös ja hankintapäätös, 4-6/2015: toteutus, raporttipohjat toiminnanohjaukseen.

2.2. Kotihoidon päivystävälle sairaanhoitajalle ja omiin palveluasumisyksikköihin järjestetään omana toimintana illoiksi ja viikonloppujen päiväaikaan lääkärin puhelinkonsultaatiomahdollisuus. Aikataulu: 20.4.2015 alkavalta viikolta.

2.3. EPLL:n iltaisin ja viikonloppuisin tarvitseman kotiuttamisen tuen selvittäminen on käynnistetty 3/2015. Suunnitelma valmis ja otetaan käyttöön 5/2015.

2.4. Geriatrian poliklinikan viikonlopun aukiolon edellyttämä resurssitarve selvitetään 31.8.2015 mennessä.

3.Tyksin osastohoidon aikana vaikeus kotiuttaa

3.1. Ks. edellä kohta 1.3.

4.Tyksistä jatkohoitoon siirtymisen kriteerien epäselvyys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1. Tyksin osastoille on 1/2015 laadittu kirjalliset jatkohoitoon siirtymisen kriteerit ja ne on jaettu kaikille osastoille, joiden potilailla on jatkohoidon tarvetta.

4.2. Asiantuntijalääkäri on tarkistanut 1/2015 alkaen säännöllisesti viikoittain Tyksissä työskentelevien 2 kotiutushoitajan tukena, että siirtokriteerejä noudatetaan.

4.3. Hyvinvointitoimialan ortopedinen kuntoutusosasto aloittaa 20.4. alkavalla viikolla kotiutushoitajatyyppisen toiminnan kirurgisen sairaalan ortopedian osastoilla. Tavoitteena on auttaa jatkohoidon tarpeen arviossa ja järjestää yhä useamman potilaan kuntoutus kotioloissa.

5.Siirtyminen jatkohoitoon Turun hyvinvointitoimialan sairaalapalveluihin

5.1. Sairaalapalveluiden osastot on ryhmitelty1/2015 alkaen kolmeen kokonaisuuteen: akuutti hoito, kuntouttava hoito ja palliatiivinen hoito. Potilaat otetaan ensisijaisesti suoraan hoitoon tarvettaan vastaavalle osastolle ja vältetään sisäisiä osastosiirtoja.

5.2. Kuntouttavan sairaalahoidon systemaattinen kehittäminen on käynnistetty erillisenä kehittämishankkeena 1/2015. Kotiuttamisen tehostamisen kehittämishanke on vanhuspalveluiden johdolla käynnistetty 1/2015.

5.3. Kuntoutusosastoille hoitoon tulevien potilaiden kotiuttamisen valmistelun aloittaminen ja hoitojakson pituuden alustava määrittely heti 1.hoitopäivänä, jolloin osaston moniammatillinen tiimi pitää palaverin potilaan itsensä kanssa. Menetelmän pilotointi 1-2 kuntoutusosastolla 5/2015 alkaen.

5.4. Hyvinvointitoimialalle ajalle 1.4.2015 -31.3.2016 perustetuista 6 tilapäisen erikoistuvan lääkärin vakanssista 3 tulee sijoittumaan Kaskenlinnan sairaalaan, 1 geriatrian poliklinikalle ja yksi vanhusten palveluasumiseen.

5.5. Asiantuntijalääkäri on aloittanut kotihoidon, SAS-toimen, palveluasumisen ja sairaalahoidon kesken säännölliset jononhallintapalaverit 1/2015. Näissä haetaan ratkaisuja jonotuksen pullonkauloihin.

5.6. Vaativan laitoskuntoutuksen kilpailutettuja paikkoja on hyödynnetty maksimaalisesti sairaalahoidon tarpeenmukaiseen jatkohoitoon koko alkuvuoden 2015. Perusturvakuntayhtymä Akselista on alkuvuoden ajan ostettu tarpeenmukaista perusterveydenhuollon tasoista lyhytaikaista sairaalahoitoa Tyksissä hoidettujen potilaiden jatkohoidoksi.

5.7. Palvelusetelien arvo on tarkistettu (sosterla 24.2.2015 § 31) ja tämän jälkeen niiden käyttö on lisääntynyt.

5.8. Kotisairaalakapasiteetin riittävyyttä selvitetään. Selvitys valmistuu 30.4.2015 mennessä. Tarvittavat toimenpiteet toteutetaan 5/2015.

 

Tarvittavat lisäpanostukset siirtoviiveen vähentämiseksi

 

Jotta oman sairaalahoidon sairaansijoja vapautuisi viiveettä jatkohoidon tarvitsijoille, ehdotetaan 30 palveluasumispaikan lisäostoa vuoden 2015 aikana seuraavilla kriteereillä: ostot käynnistyvät kun sairaalapalveluissa jonottaa valmiiksi SAS-arvioituina > 10 potilasta, ja jonotusaika on kestänyt > 7 vrk. Menoihin on varaus hallinnon kustannuspaikalla 20260 pääkirjatilillä 430100.

 

Taulukossa 3. kuvatuilla toimenpiteillä pyritään siihen, ettei palveluasumisen lisäostoja enää tarvittaisi, vaan että koko palveluketjun toiminnan tehostamisella siirtoviiveongelma saadaan poistetuksi.

 

Mikäli toimenpiteet 1.3. intensiivisen kotihoidon malli sairaalasta kotiutuville, 2.3. EPLL:sta tapahtuvan kotiuttamisen tarvitsema lisätuki ja 5.8. kotisairaalakapasiteetin riittävyys edellyttävät lisäpanostuksia, niistä tehdään erilliset esitykset toukokuun aikana lautakunnalle. Selvittämistyössä voidaan käyttää ulkopuolista tuotantotaloudellista asiantuntija-apua..

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 27.3.2015:

 

Ehdotus        Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee edellä saamansa selvityksen tiedokseen ja päättää hyväksyä 30 palveluasumispaikan lisäoston vuonna 2015. Ostot käynnistyvät, kun sairaalapalveluissa jonottaa valmiiksi SAS-arvioituina > 10 potilasta, ja jonotusaika on kestänyt > 7 vrk. Menoihin on varaus hallinnon kustannuspaikalla 20260 pääkirjatilillä 430100.

 

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että

 

intensiivisen kotihoidon mallin suunnittelu on käynnistetty 1/2015 ja että malli otetaan käyttöön sairaalahoidosta kotiutuville 1.5.2015. Resurssilisä hankitaan tarvittaessa ostopalveluna.

 

EPLL:n iltaisin ja viikonloppuisin tarvitseman kotiuttamisen tuen suunnitelma valmis ja otetaan käyttöön 5/2015,

Geriatrian poliklinikan viikonlopun aukiolon edellyttämä resurssitarve selvitetään 31.8.2015 mennessä,

kotihoidon päivystävälle sairaanhoitajalle ja omiin palveluasumisyksikköihin järjestetään omana toimintana illoiksi ja viikonloppujen päiväaikaan lääkärin puhelinkonsultaatiomahdollisuus 20.4.2015 alkavalta viikolta,

 

kotisairaalakapasiteetin riittävyyden selvitys valmistuu 30.4.2015 mennessä ja tarvittavat toimenpiteet toteutetaan 5/2015.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 161

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Kaupunginvaltuusto on edellyttänyt hyväksyessään vuoden 2015 talousarvion ja vuosien 2015–2018 taloussuunnitelman selvitystä siirtoviivepäivistä ja esitystä niiden käytön vähentämiseksi. Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 31.3.2015 käsitellyt selvitystä ja toimenpide-esityksiä siirtoviivepäivien käytön vähentämiseksi vuonna 2015. Sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemää päätöstä on täydennettävä siten, että päätöksen mukaiset keskeiset toimenpiteet/elementit sisällytetään laadittavaan strategiseen sopimukseen. Lisäksi tehdyistä toimenpiteistä on raportoitava sosiaali- ja terveyslautakunnalle kuukausittain toiminnan ja talouden seurannan yhteydessä

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen tiedoksi ja päättää,

että siirtoviivepäivien vähentämiseksi tehdyt keskeiset toimenpiteet/elementit sisällytetään laadittavaan strategiseen sopimukseen ja

että tehdyistä toimenpiteistä raportoidaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle kuukausittain toiminnan ja talouden seurannan yhteydessä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä toimialajohtaja Riitta Liuksa.

Jakelu

tiedSosiaali- ja terveyslautakunta