Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta6824.02.20158
Kaupunginhallitus10809.03.20157

510-2015 (751, 232)

Turun kaupungin lausunto vesiliikennelain mukaisesta esityksestä nopeusrajoituksen nostamiseksi välillä Pikisaari-Linnanaukko (Yt)

Tiivistelmä:

Turun Satama Oy on hakenut nopeusrajoituksen nostoa 11 km/h:sta 16 km/h:iin satamaan tulevalle laivaväylälle välillä Pikisaari-Linnanaukko. Aloitteen ovat tehneet varustamot, joiden mukaan nykyisen rajoituksen mukaisella nopeudella alusten ohjausta hankaloittavat kovat tuulet. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan antama lausunto tuodaan kaupunginhallitukselle tiedoksi.

Ksylk § 68

Ympäristönsuojelu, vs. ympäristönsuojelusuunnittelija Pekka Salminen 16.2.2015:

Asia

Turun kaupungilta on pyydetty lausuntoa Turun Satama Oy:n Liikennevirastolle osoittamasta esityksestä nopeusrajoituksen nostamiseksi 11 km/h:sta 16 kilometriin tunnissa välillä Pikisaari-Linnanaukko (poijupari T17 T18A). Aloite esitykselle on tullut varustamoilta. Nykinen nopeusrajoitus on ollut voimassa vuodesta 1993. 

Päätösvalta

Ympäristötoimialan johtosäännön (voimassa 1.1.2013 alkaen) mukaan Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta antaa kaupungin lausunnot vesiliikennelain 17 § mukaisissa asioissa.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Turun Satama Oy:n esitys kohdistuu Ruissalon ja Hirvensalon saarten väliseen kapeaan Pukinsalmeen. Nykyisillä alustyypeillä alhaisilla nopeuksilla ajettaessa aallonmuodostus on vähäistä. Edetessään alukset kuitenkin painavat vettä alleen ja sivuilleen. Kapeissa salmissa tästä aiheutuu erittäin voimakkaita virtauksia rannoille. Virtausten voimakkuus kasvaa alusten nopeuden myötä. Alusten aiheuttamilla aalloilla ja virtauksilla on moninaisia ekologiaan, morfologiaan tai vesien käyttöön liittyviä ympäristövaikutuksia.

Alueella, jota esitys koskee, on nykyisellään jatkuvia eroosiohaittoja etenkin Hirvensalon puolella. Myös Ruissalon puolella ruovikoiden ulkoreunat ovat erodoituneet jossain määrin. Esityksen alaisen alueen välittömässä läheisyydessä alueella, jossa on 16 km/h nopeusrajoitus, Ruissalon puoleisille rannoille on jo jouduttu rakentamaan eroosiosuojauksia voimakkaan rantojen syöpymisen vuoksi. Ennalta on vaikea arvioida esitetyn nopeusrajoitusmuutoksen vaikutuksia rantaeroosioon, mutta sen voimistuminen on todennäköistä ja sitä tulee hakijan toimesta aktiivisesti seurata sekä tarvittaessa viipymättä ryhtyä riittäviin toimiin eroosion ehkäisemiseksi, mikäli esitys hyväksytään.

Esityksen alaisen alueen välittömässä läheisyydessä on Ruissalon lehdot –natura-alue, johon rajoitusmuutoksen mahdollisesti aiheuttamat nykyistä suuremmat ekologiset haitat kohdistuvat. Tämän vuoksi tarve luonnonsuojelulain mukaiselle Natura-arvioinnille tulee selvittää.

Ympäristönsuojelulla ei ole asiassa muuta huomautettavaa.

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa vesiliikennelain mukaisesta kielto- ja rajoitusesityksestä ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 108

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä Liikennevirastolle annetun lausunnon tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta