Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus47901.12.20146

10437-2012 (231, 021)

Kunnan vastuulla olevan jätteenkuljetuksen järjestämistä koskevasta päätöksestä valittaminen (Yt)

Tiivistelmä:

Turun hallinto-oikeus on 7.11.2014 kumonnut jätehuoltolautakunnan päätöksen siltä osin, kuin siinä on päätetty jätteen kuljetuksen järjestämisestä jätelain 37 §:n mukaisena kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena mm. Turun kaupungin alueella. Asiasta tulisi saada ennen jätteenkuljetusjärjestelmän uuden valmistelun käynnistämistä ympäristöministeriön tarkempi ohjeistus ja korkeimman hallinto-oikeuden yksilöidymmin perusteltu ennakkoratkaisu jatkovalmistelun lainmukaisuuden varmistamiseksi.

Kh § 479

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 27.11.2014

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta päätti 29.5.2013 § 31 jätelain ja annettujen lausuntojenperusteella, että kunnan vastuulla olevan jätteen kuljetus järjestetään jätehuoltolautakunnan toimialueella seuraavasti:

1. Sako- ja umpikaivolietteiden kuljetus järjestetään jätelain 37 §:n mukaisena kiinteistön haltijan järjestämänä kuljetuksena koko lautakunnan toimialueella.

Muun kunnan vastuulla olevien jätteen kuljetukset järjestetään;

2.  jätelain 36 §:n mukaisena kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena Maskussa, Mynämäellä, Naantalissa, Nousiaisissa, Raisiossa, Ruskossa Vahdon kunnanosassa sekä Paraisten ulkosaarissa (Nauvo, Korppoo, Houtskari ja Iniö),

3. jätelain 37 §:n mukaisena kiinteistön haltijan järjestämänä kuljetuksena Aurassa, Kaarinassa, Liedossa, Marttilassa, Paraisten pääsaarilla, Pöytyällä (Yläneen kunnanosaa lukuun ottamatta), Ruskossa Ruskon kunnanosassa, Tarvasjoella ja Turussa.

Jätehuoltolautakunnan päätöksessä mainitun lausunnon Turun kaupungin osalta antoi kaupunginvaltuusto 25.3.2013 § 65. Turun kaupungin lausunnossa kiinnitettiin huomiota mm. seuraaviin seikkoihin:

- Pääosa kunnan käsittelypaikkoihin päätyvien yhdyskuntajätteiden kuljetuksista Turun kaupungin alueella hoidetaan kahden yrityksen toimesta. Tämän perusteella voidaan todeta, että kuljetuspalveluita on kattavasti ja luotettavasti tarjolla ja asukkailla ja kiinteistöyhtiöillä on mahdollisuudet saada kilpailukykyinen tarjous jätteenkuljetuksista kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.

- Sakokaivo- ja umpiokaivokuljetuspalveluita on laajasti saatavilla eri yhtiöiltä.

- Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus on toteutunut Turussa siten, että terveydelle tai ympäristölle ei ole aiheutunut haittaa eikä vaaraa.

- Jätteenkuljetus on edistänyt jätehuollon yleistä toimivuutta edistämällä lajittelumahdollisuuksia, materiaalien kierrätystä ja hyödyntämistä (etusijajärjestys).

- Kilpailu on johtanut toiminnan kehittymiseen. Yritykset ovat mm. investoineet monilokerokeräysautojärjestelmiin sekä jätteiden hyötykäyttöastetta parantavaan käsittelylaitostoimintaan.

- Kiinteistöt voivat valita jätteenkuljetusyrityksen, ostaa halutessaan perustasoa parempaa palvelua, optimoida itselleen sopivan palvelukokonaisuuden jätehuoltomääräysten rajoissa ja tarpeen tullen vaihtaa palveluntarjoajaa.

- Järjestelmä pystyy joustavasti vastaamaan asiakkaiden ympäristötietoisuuden ja palveluntarpeen kasvuun.

- Yrityksille kiinteistökohtainen jätteidenkuljetusjärjestelmä on luonut pitkäjänteisen toimintaympäristön, jossa investoinnit parempaan kalustoon, koulutettuun henkilöstöön ja monipuolisempiin palveluihin ovat olleet mahdollisia.

- Viranomaisille jätelaki ja yhteistyö yritysten kanssa turvaa tietojen saannin ja keräämisen valvonnan järjestämiseksi ja jätteenkuljetusrekisterin ylläpitämiseksi.

Jätehuoltolautakunnan päätöksessä viitataan päätöksen 3 kohdan osalta myös jätehuoltolautakunnan perustamissopimukseen. Kaupunginvaltuuston 21.5.2012 § 81 hyväksymän perustamissopimuksen mukaan:

”Päätöksenteko lautakunnassa edellyttää aina vähintään kahden kunnan muodostamaa enemmistöä ja uuden jätelain 36 - 37 §:n mukaista kunnan järjestämää ja kiinteistön haltijan järjestämää jätteenkuljetusta koskevassa asiassa ao. kunnan hyväksyntää.”

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan päätöksestä 29.5.2013 § 31 tehtiin kaksi oikaisuvaatimusta. Lautakunta hylkäsi päätöksellään 15.8.2013 § 45 oikaisuvaatimukset. Asiassa valitettiin Turun hallinto-oikeuteen.

Turun hallinto-oikeus on päätöksellään 7.11.2014 kumonnut jätehuoltolautakunnan päätöksen siltä osin, kuin siinä on päätetty jätteen kuljetuksen järjestämisestä jätelain 37 §:n mukaisena kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena. Seudullinen jätehuoltolautakunta päätti olla valittamatta Turun hallinto-oikeuden ratkaisusta. Jätelain 138.1 §:n 3-kohdan mukaan valitusoikeus päätöksestä on myös kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristö- tai terveysvaikutukset ilmenevät. Lisäksi Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan johtosäännön 6 §:n mukaan valitusoikeus jätelain mukaisissa asioissa säilyy kullakin lautakunnan jäsenkunnalla vaikka lautakunnalle lähtökohtaisesti on siirretty kaikki jätelain mukaan kunnalle tai kunnan jätehuoltoviranomaiselle kuuluvat tehtävät. Turun kaupungilla on siten itsenäinen valitusoikeus Turun hallinto-oikeuden päätöksestä.

Perusteluissaan hallinto-oikeus on korostanut, että uusi laki on tiukentanut kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen edellytyksiä ja, että kiinteistön haltijan järjestämään jätteenkuljetukseen voidaan siirtyä vain laissa asetettujen edellytysten täyttyessä. Asiaa koskevan päätöksen tulee näin ollen perustua näiden laissa sille asetettujen edellytysten täyttymisen tarkasteluun.

Hallinto-oikeuden mukaan lautakunnan päätöksen perusteluiden perusteella ei voi todeta, että kaikki uuden jätelain mukaiset kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen edellytykset kuntakohtaisesti täyttyvät.  Muutoinkaan ei ole selvitetty, että kyseiset kunnat olisivat jätelaissa tarkoitetulla tavalla varmistuneet vastuulleen säädetyn jätteen osalta jätteenkuljetuspalvelujen saatavuudesta, laadukkuudesta ja toimivuudesta.

Hallinto-oikeus ei ole ottanut kantaa ratkaisunsa oikeudellisessa arvioinnissa siihen, miltä osin jätehuoltolautakunnan esittämät perustelut jätelain 37 §:n mukaisten edellytysten täyttymisestä kuntakohtaisesti ovat puutteellisia etenkin, kun jätelaki ei sinänsä edellytä kuntakohtaista tarkastelua. Turun kaupungin näkemyksen mukaan selvitykset ovat olleet riittäviä ja Turun kaupungin alueella kiinteistökohtainen jätteenkuljetus täyttää jätelain 37 §:n edellytykset.

Asian laajamittaisempaa epäselvyyttä korostaa se, että ympäristöministeriö on 7.11.2014 käynnistänyt ympäristöministerin ehdotuksesta jätelain toimivuuden arvioinnissa ongelmalliseksi koettujen säännösten ohjeistamisen. Erityisen tarkastelun kohteena arvioinnissa on juuri kiinteistön haltijan järjestämää jätteenkuljetusta koskevien kriteerien tulkinta.

Koska Turun hallinto-oikeuden päätöksessä on kysymys laajamittaisesta periaatteellisesta ratkaisusta, asiasta tulisi saada ennen jätteenkuljetusjärjestelmän uuden valmistelun käynnistämistä sekä ympäristöministeriön tarkempi ohjeistus että korkeimman hallinto-oikeuden yksilöidymmin perusteltu ennakkoratkaisu jatkovalmistelun lainmukaisuuden varmistamiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Rinteen ehdotus, että Turun hallinto-oikeuden päätökseen tyydytään, raukesi kannatuksen puuttuessa.

Jakelu

tiedTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
tpvLehto Satu
tiedVirtanen Jarkko