Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 418 | 03.11.2014 | 7 |
2560-2013 (231, 010)
Turun kaupungin lausunto ehdotuksesta uusiksi alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi (Yt)
Tiivistelmä:
Lausuntoehdotuksen mukaan ehdotus uusiksi jätehuoltomääräyksiksi edesauttaa jätelain ja siinä esitettyjen periaatteiden käytännön toteuttamisesta seudulla. Jätehuoltolautakunnan tulisi määräyksiä päättäessään harkita voisiko päätöksen tehdä määräysten keskeisimmiltä ja kiireellisimmiltä osiltaan siten, että ne ovat voimassa muutoksenhausta huolimatta. Näin varmistettaisiin, että seudullinen jätehuolto saadaan vastaamaan uuden jätelain periaatteita mahdollisimman nopeasti.
Kh § 418
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt 27.10.2014:
Lausuntopyyntö ja keskeiset säännökset
Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta on varannut Turun kaupungille mahdollisuuden antaa lausuntonsa ehdotuksesta uusiksi alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi. Lausunnossa on pyydetty kiinnittämään erityistä huomiota määräysluonnoksen kiinteistöittäisen jätteenkuljetusalueen rajaukseen ja sen toimivuuteen paikalliset jätteiden kuljetusolosuhteet huomioon ottaen. Erilliset lausunnot on pyydetty myös ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisilta. Lausunto on pyydetty toimittamaan 31.10.2014 mennessä, mutta jätehuoltoviranomaisen mukaan lausunto voidaan toimittaa hieman määräajan jälkeenkin.
Jätelain mukaan kunta voi antaa lain täytäntöön panemiseksi tarpeellisia paikallisista oloista johtuvia, kuntaa tai sen osaa koskevia jätehuoltomääräyksiä. Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta (seudullinen jätehuoltoviranomainen) hyväksyy toimialueensa jätehuoltomääräykset ja ne koskevat pääosin kunnan jätehuollon järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvia jätteitä.
Jätehuoltomääräykset voivat koskea jätehuollon operatiivista järjestämistä, toimenpiteitä syntyvän jätemäärän vähentämiseksi, jätteistä ja jätehuollosta aiheutuvien terveys- ja ympäristöhaittojen estämistä, jätteiden lajittelua sekä jätteiden keräyksen, kuljettamisen ja käsittelyn järjestämistä. Jätehuoltomääräykset voivat koskea myös jätehuollon järjestämiseen liittyviä teknisiä vaatimuksia, kuten esimerkiksi jäteastioiden tai jätteiden kuljetuskaluston laatua. Roskaantumisen ehkäisemiseksi jätelakia tarkentavia jätehuoltomääräyksiä voidaan antaa esimerkiksi yleisötilaisuuksien järjestämisestä.
Jätehuoltomääräysehdotus
Jätehuoltomääräysluonnoksessa esitetyt muutokset ovat vähäisiä verrattuna nykyisiin voimassa oleviin Turun kaupungin jätehuoltomääräyksiin. Ehdotukseen on sisällytetty täsmennyksiä ja tarkennuksia, jotka johtuvat suurelta osin lainsäädännön ja siinä käytettyjen käsitteiden muutoksista sekä siitä, että luonnoksen teossa pyrittiin noudattelemaan Kuntaliiton ohjeistusta. Olennaisimmat sisällölliset muutokset liittyvät jätteiden kiinteistöittäiseen erilliskeräykseen, jätteiden omatoimiseen käsittelyyn sekä jätehuoltoviranomaisen uusiin tehtäviin.
Ehdotuksen keskeisimmät muutokset nykyisiin määräyksiin verrattuna ovat:
- Biojätteen erilliskeräyksen aloittaminen suurissa, yli 20 huoneiston taloyhtiöissä Kaarinan, Liedon, Raision, Turun, kanta-Naantalin ja kanta-Paraisten alueilla.
- Kierrätyskelpoisen muovijätteen erilliskeräyksen aloittaminen muilla kuin asuinkiinteistöillä.
- Kaatopaikkajätteen erilliskeräyksen lopettaminen asuinkiinteistöillä.
- Määräykset sako- ja umpikaivolietteiden omatoimisen käsittelyn sallimisesta ja sen edellytyksistä.
- Määräys kuljetusrekisteritietojen toimittamisajankohdasta ja -tavasta.
- Kiinteistöittäisen jätteenkeräyksen ulkopuolisten alueiden määrittely.
- Määräys, jonka mukaan jätehuoltomääräyksistä poikkeamista koskevat asiat ratkaisee jatkossa jätehuoltoviranomainen.
Ehdotus annettavaksi lausunnoksi
Kaupunginhallitus toteaa ehdotuksesta alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi seuraavaa:
Yleisesti katsoen ehdotus uusiksi jätehuoltomääräyksiksi edesauttaa jätelain ja siinä esitettyjen periaatteiden käytännön toteuttamista, kuten esim. jätteiden haitallisuuden vähentämistä ja etusijajärjestyksen toteuttamista. Lisäksi määräyksissä selkeytetään talteen kerättyjen kunnan vastuulla olevien jätejakeiden toimituspaikat. Toteutuessaan uudet määräykset parantavat jätteiden materiaalikierrätystä edellyttäen, että erilliskeräyksessä talteen otetut uudet fraktiot kuten bio- ja muovijätteet ohjataan sellaiseen käsittelyyn tai vastaanottoon, jossa jätteistä voidaan valmistaa uusia tuotteita.
Kaupunginhallituksen mielestä on järkevää, että biojätteen erilliskeräys määrätään toteutettavaksi ainoastaan niillä kiinteistöillä ja alueilla, joilla syntyvän biojätteen määrä on merkittävä ja kuljetuksen logistiikan järjestely on päästöjen kannalta optimaalinen. Ympäristövaikutusten ja aluetaloudellisten perusteiden vuoksi biojätteen erilliskeräyksen aloittaminen tulisi ajoittaa siten, että erilliskerättävät biojätteet on mahdollista käsitellä, jalostaa ja hyödyntää aineena keräilyalueen välittömässä läheisyydessä huomioiden koko käsittelytoiminnan arvoketju.
Määräysluonnoksessa on esitetty, että seudun asuinkiinteistöillä luovutaan kaatopaikkajätteen erilliskeräyksestä. Kaupunginhallitus toteaa, että on perusteltua luopua kyseisen jätefraktion erilliskeräyksestä, koska käytännössä kaatopaikkajätettä on muodostunut hyvin vähän ja kyseinen fraktio on pääosin koostunut polttokelpoisesta jätteestä, jota on lajiteltu väärin. Kaatopaikkajätteen keräilyn lopettamista puoltaa myös jätehuoltoon varattujen alueiden rajallinen tila joillain kiinteistöillä.
Määräysluonnoksen liitteenä on karttaehdotus, josta käy ilmi ne alueet Turussa, joilla jätteenkuljetus hoidetaan kiinteistökohtaisesti (kiinteistöittäinen jätteenkuljetus). Alueilla, jotka ovat rajauksen ulkopuolella (saaret ilman tieyhteyttä), jätteiden keräys ja kuljetus järjestetään pääsääntöisesti aluekeräyspisteiden avulla ja kiinteistöt liittyvät kunnan jätehuoltojärjestelmään liittymällä aluekeräyspisteen käyttäjäksi. Kiinteistöittäisen jätteenkuljetusalueen rajaus Turun osalta kattaa ne alueet, joille on mahdollista järjestää jätteenkuljetusta. Rajauksen sisäpuolella on alueita joissa on huonoja ja vaikeakulkuisia tieyhteyksiä, josta syystä jäteauto ei välttämättä pysty suorittamaan jäteastioiden kiinteistökohtaisia tyhjennyksiä. Rajauksen sisäpuolella on kuitenkin alueita, joissa on huonoja ja vaikeakulkuisia tieyhteyksiä, josta syystä jäteauto ei välttämättä pysty suorittamaan jäteastioiden kiinteistökohtaisia tyhjennyksiä. Rajauksen sisäpuolella on myös kiinteistöjä, joiden piha-alueet ovat niin ahtaita, ettei määräysten edellyttämää syntypaikkalajittelua pystytä toteuttamaan. Näiden alueiden ja kiinteistöjen osalta voidaan soveltaa määräysten mahdollistamaa poikkeamiskäytäntöä.
Saattaisi olla perusteltua, että seudulla on käytössä vain kaksi mallia toteuttaa kiinteistökohtaista jätehuoltoa, eli kiinteistöittäinen jätteenkuljetus ja sitä paikkaava aluekeräysjärjestelmä. Määräysluonnoksissa esitetty mahdollisuus liittää aluekeräyksen piirissä oleva kiinteistö kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen 6 §:n mukaisten ehtojen täyttyessä saattaa aiheuttaa tulkintaongelmia siitä täyttyvätkö pykälässä mainitut edellytykset. Lisäksi malli vaikeuttaa aluekeräyspisteverkoston kehittämistä ja aiheuttaa eriarvoisuutta kyseisten alueiden kiinteistöjen välillä. Mikäli edellä mainittua keräystapaa kuitenkin sovelletaan, tulee kyseisten kiinteistöjen osallistua sopivalla panoksella aluekeräyspisteverkoston ylläpitoon (esim. alennettu jätemaksu).
Lietteiden omatoimista käsittelyä koskevan 35 §:n viimeisessä momentissa tulisi myös kieltää lietteiden levittäminen pohjavesialueelle.
Ehdotuksessa on esitetty, että seudullinen jätehuoltoviranomainen ratkaisee jatkossa jätehuoltomääräyksistä poikkeamiset. Nykyjärjestelmä, jossa poikkeamishakemukset ratkaisee toimialueen eri ympäristönsuojeluviranomaiset, ei enää ole perustelua tilanteessa jossa jätelain yhtenä tarkoituksena on ollut yhtenäistää alueellista jätehuoltoa ja nopeuttaa päätöksentekoa. Kyseinen määräys on tarpeellinen.
Yhteenvetona kaupunginhallitus toteaa, että ehdotus uusiksi jätehuoltomääräyksiksi edesauttaa jätelain ja siinä esitettyjen periaatteiden käytännön toteuttamista seudulla. Jätehuoltolautakunnan tulisi määräyksiä päättäessään harkita voisiko päätöksen tehdä määräysten keskeisimmiltä ja kiireellisimmiltä osilta siten, että ne ovat voimassa muutoksenhausta huolimatta. Näin varmistettaisiin, että seudullinen jätehuolto saadaan vastaamaan uuden jätelain periaatteita mahdollisimman nopeasti.
Oheismateriaali 1Ehdotus uusiksi alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi perustelumuistioineen
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausunnon Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnalle.
PäätösAsia pantiin pöydälle Katteluksen Eklundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Manni ja Rantanen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.