KAUPUNGINHALLITUKSEN LAUSUNTO SOTELAISTA 13.10.2014

 

 

Keskustaryhmän muutosehdotukset alleviivattuina suluissa olevien kohtien sijaan

 

2 luku   Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen

 

12. 12 §:ssä säädetään järjestämispäätöksestä. Järjestämispäätöksen tarkoituksena on määritellä, miten sote-alue huolehtii järjestämisvastuun toteuttamisesta. Sote-alue päättää järjestämispäätöksen sisällön sote-alueen sekä tuottamisvastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien välisten neuvottelujen perusteella. Onko järjestämispäätöksen laatimismenettely tarkoituksenmukainen?

X Kyllä

(X Ei)

o Ei kantaa

 

3 luku Sosiaali- ja terveydenhuollon tuottaminen

 

19. 14 §:ssä säädetään kunnallisesta tuottamisvastuusta. Säännöksen mukaan sote-alue päättää tuottamisvastuun antamisesta kunnalle ja kuntayhtymälle, jolla on sosiaali- ja terveydenhuollon tuottamisvastuun edellyttämä oma henkilöstö ja muut voimavarat. Velvoite omasta henkilökunnasta ei kuitenkaan koske sitä osaa toiminnasta, joka toteutetaan esimerkiksi ostopalveluna. Onko tuottamisvastuusta säädetty tarkoituksenmukaisesti?

X Kyllä

(X Ei)

o Ei kantaa

 

46. Voitte lopuksi tuoda esiin yleisiä näkökulmia hallituksen esitysluonnokseen liittyen. Listatkaa alkuun mielestänne kolme tärkeintä näkökulmaa.

- Valmistelun tulee olla kuntalähtöistä,

(- Vastuukuntamalli tulee ottaa lakiin yhdeksi mahdollisuudeksi perustaa tuottamisvastuullinen toimija,) Tämän kohta poistetaan.

- Taloudellisten laskelmien teko ennen lain hyväksymistä on välttämätöntä sekä tuottamisvastuullisten rahoituksen linjaukset on otettava lakiin,

- Varmistaa, että lailla toteutuu painopisteen siirtyminen erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon ja sosiaalityöhön siten, että integraatio toteutuu,

- Turvata laajan hyvinvointinäkemyksen toteuttamismahdollisuudet kunnissa.

 

Vastuukuntamalliin liittyvän osan poistamiseen liittyvät perustelut:

 

Kun lähtökohtana on, että sote-alueella on vain yksi taho, joka vastaa palvelujen järjestämisestä ja tuottajat ovat kaikki samanarvoisessa asemassa siihen nähden (myös TYKS) niin sote-alueen sisäiset isäntäkunnat sopivat huonosti asetettuun lähtökohtaan.

 

Lisäksi isäntäkuntamalli voi vaatia Turun sisälle lisähallintoa: kunnista koostuvaa päätöksentekolautakuntaa sekä kunnan järjestämää erilliskirjanpitoa. Lisäksi isäntäkunta kantaa oikeudellisen vastuun. Sote-tuottaminen on aivan liian iso asia isäntäkuntamallilla hoidettavaksi. Onko Turun kannalta järkevää ottaa palkkalistoille tuhansia, ellei jopa ylikin sote-työntekijää, johon isäntäkuntamalli voi johtaa?