26.8.2014
YRITYSPOLKU-HANKKEEN PROJEKTISUUNNITELMA
TIIVISTELMÄ
Yrityspolku-hanke edistää heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymistä yhdistämällä uudella tavalla työllisyydenhoidon ja elinkeinoelämän vahvistamisen. Hyvinvointia luodaan parantamalla yritysten kilpailukykyä sekä löytämällä henkilökohtaisia ratkaisuja työttömille ja yrityskohtaisia ratkaisuja yrityksille.
Hanke ehkäisee työttömyyden pitkittymistä tukemalla yksilöllisesti hankkeen asiakkaiden työnhakua avoimille työmarkkinoille. Hankkeessa vahvistetaan asiakkaiden työmarkkinavalmiuksia ja kasvatetaan heidän osaamistaan yksilöllisen ohjauksen ja lyhytkurssien avulla. Hankkeen asiakaslähtöinen yritysyhteistyö on avain työllistymiselle. Yritysyhteistyön keinoin haetaan yritysten toimintaa tukevia ratkaisuja yrityskohtaisesti.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Turun seudulla asuvat työttömät ja heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt, joiden työttömyys on jatkunut yli puoli vuotta, mutta jotka eivät vielä kuulu Työvoiman palvelukeskuksen palveluiden piiriin. Kohderyhmä on henkilökohtaisen ohjauksen ja neuvonnan tarpeessa.
Kohderyhmään kuuluvat henkilöasiakkaiden lisäksi Turun ja Turun seutukunnan pienet ja keskisuuret yritykset, joille yrityskoordinaattorit tarjoavat sekä osaavaa työvoimaa että tietoja kaupungin elinkeinopalveluista ja tukea yrityskohtaisten ratkaisujen löytämiseksi.
Hankkeen työprosessi ja tulokset on tiivistetty alla olevana kuvaan:
Tavoitteet
Tavoitteena on luoda hyvinvointia parantamalla alueen yritysten toimintaedellytyksiä; löytämällä henkilökohtaisia ratkaisuja työttömille ja yritysten toimintaa tukevia ratkaisuja yrityskohtaisesti. Hankkeen kannalta on olennaista kyetä tunnistamaan yritysten kasvun mahdollisuudet ja samalla yritysten kyky työllistää yhä useampi työnhakija.
Hankkeen määrällisenä tavoitteena on saada vuosittain 300 uutta asiakasta, joista 100 henkilöä työllistyy avoimille työmarkkinoille. Koulutuksiin ja työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin ohjataan 100 asiakasta.
Kohderyhmänä ovat Turun seudulla asuvat työttömät ja heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt, joiden työttömyys on jatkunut yli puoli vuotta, mutta jotka eivät vielä kuulu Työvoiman palvelukeskuksen palveluiden piiriin. Kohderyhmä on henkilökohtaisen ohjauksen ja neuvonnan tarpeessa.
Uusia yrityskontakteja solmitaan vuosittain 200. Yrityskoordinaattorit laativat kustakin yrityksestä tarvekartoituksen, johon kirjataan yrityksen osaamisen kehittämistarpeet ja rekrytointitarpeet. Yritys saa kootusti tietoa ja ohjataan tarvitsemiinsa kaupungin yrityspalveluihin. Näitä ovat esim. kaupungin lupa-asiat, kaavoitus, rahoitusneuvonta, kansainvälistymiseen liittyvät palvelut, t&K-tuki sekä oppilaitosyhteistyö.
Kyseinen jalkautuva ja kootusti tietoa tarjoava yrityskoordinaattori-toimintatapa on uusi palvelumuoto Turun seutukunnassa, vastaavaa palvelua ei ole nykyisin tarjolla.
Keinot
Hankkeessa työttömän henkilön ohjaus ja tuki perustuu henkilökohtaiseen, yksilölliseen ja luottamukselliseen uraohjaukseen. Matalan kynnyksen toimintamallissa intensiivistä ja aktiivista tukea annetaan sen mukaan kuin asiakas tarvitsee. Asiakastyön tueksi hankitaan ostopalveluna koulutuksia, jotka parantavat asiakkaiden työelämävalmiuksia. Näitä ovat ns. lyhytkurssit, joilla asiakkailla on mahdollisuus hankkia työelämässä tarvittavia lupakortteja, kuten hygieniapassi, trukkikortti, työturvallisuuskortti, ja näin hankkia uutta osaamista ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan.
Oleellista toimintamallissa on se, että yrityskoordinaattori tuntee omat asiakkaansa, heidän osaamisensa ja ominaisuutensa. Tällöin koordinaattorin on helpompi räätälöidä työnhakua asiakkaan lähtökohdista käsin ja markkinoida asiakastaan potentiaalisena työntekijänä työnantajille. Asiakkaalle annetaan palvelulupaus, että hän pääsee esittelemään osaamistaan potentiaaliselle työnantajalle henkilökohtaisesti. Lisäksi kartoitetaan yrittäjyydestä kiinnostuneita henkilöitä ja ohjataan Yrityspalvelu Potkurin alkavan yrittäjän palveluiden piiriin.
Asiakkaat ohjautuvat hankkeeseen pääasiassa viranomaisten lähettämänä, mahdollisesti myös ns. puskaradion välityksellä. Keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat Varsinais-Suomen TE -toimisto, sosiaalitoimistot ja oppilaitokset. Asiakkaaksi tulo ei edellytä lähetetä eikä ajanvarausta. Palvelu on maksutonta ja vapaaehtoista.
Yrityskoordinaattori toimii linkkinä asiakkaan ja yrityksen välillä. Hän on yhteydessä yritykseen hankkiakseen asiakkailleen työ- ja oppisopimuspaikkoja, tarvittaessa myös työkokeilu- tai palkkatukityöpaikkoja. Yhteydenpito tapahtuu pääasiassa yrityskäynnein, yhteyttä pidetään myös puhelimitse ja sähköpostitse. Tehokas yritysyhteistyö edellyttää ennakkoluulottomuutta ja markkinointihenkisyyttä. Asiakkaan henkilökohtaisten ominaisuuksien tunteminen avaa uusia markkinointikeinoja; mitä ominaisuuksia työnantaja toivoo työntekijällä olevan, joka voi lopulta olla tärkeämpää kuin aikaisempi kokemus tai koulutus.
Yhteistyö yrityksien kanssa tapahtuu henkilökohtaisin yrityskäynnein, joita tehdään henkilöasiakkaiden tarpeet huomioiden. Triangeli-hankkeessa hyväksi todetun yrityskoordinaattori-mallin mukaisesti yritystä lähestytään ilman erillistä ajanvarausta käymällä yrittäjän toimipisteessä.
Yrityskäyntien yhteydessä yrityskoordinaattori selvittää yrityksen tarpeita ja informoi yrittäjiä kaupungin tarjoamista yrityspalveluista ja –tuista ja auttaa yrittäjää tarvittavan ratkaisun löytämisessä. Lisäksi yrityskoordinaattori tiedottaa tarvittaessa työhallinnon palveluista. Tämä on täysin uusi toimenkuva ja toimintatapa, joka vahvistaa yrityksen kasvua ja elinvoimaa.
Yrityskoordinaattorit selvittävät kunkin yrityksen erityistarpeet rekrytointiin ja henkilöstön osaamiseen liittyen. Tämän jälkeen selvitetään muut yrityksen tarpeet. Hanke toimii yhteistyössä alueen muiden yritysyhteistyötä tekevien toimijoiden kanssa. Yrityskoordinaattoreilla on käytettävissään yhteinen yritysrekisteri kaupungin työllistämispalveluyksikön ja Turun Kuntakokeilun kanssa.
Hankkeen tulokset
Hankkeen taustalla on Turun seudun työttömyyden kasvun lisäksi valtakunnallinen tavoite kasvattaa kunnan roolia työllisyydenhoidossa sekä alueen toimijoiden yhteinen haaste edistää yrityskentän mahdollisuuksia työllistää. Hanke tulee toimimaan pilottina kunnan ja yritysten yhteistyölle tilanteessa, jossa sekä Turun työvoimapalvelut että yrityspalvelut ollaan uudistamassa kesällä 2014 hyväksytyn strategian mukaisesti. Työllisyyspalveluiden uudistamisen yhtenä keskeisenä lähtökohtana on elinkeinoelämäyhteyden vahvistaminen. Kaupunki on tunnistanut yrityspalveluiden hajanaisuuden ongelmaksi ja on yhdessä paikallisten kumppaneidensa kanssa parhaillaan uudistamassa yrityksille tuotettavia palvelujaan ns. ”yhdenluukun palvelumallin mukaiseksi”. Yrityskentällä tehtävä käytännön työ projektissa tukee tätä laajempaa uudistamisprosessia, jossa yritys saa aikaisempaa helpommin palvelut ja ratkaisut ongelmiinsa.
Hankkeen kokemukset hyödynnetään uudistamistyössä ja tulokset jalkautetaan osana uudistettuja työvoima- ja yrityspalveluja. Kokemukset ovat hyödynnettävissä myös laajemmin toimintakentällä.
Tässä hankkeessa kehitettävän uuden toimintatavan pohjana ovat Tempo-projektissa saadut kokemukset tuloksellisesta asiakastyöstä ja yritysyhteistyöstä, joita jalostettiin edelleen Triangeli-projektissa. Malli on todettu tehokkaaksi ja taloudelliseksi. (1. Pitkänen, S. 2006. Toimintaa ja tuloksia yrityskoordinaatiolla. Itä-Turun Tempo-projektin (2005-2006) loppuarviointi. Sosiaalikehitys Oy) Tempo-projektista tehdyn arviointitutkimuksen mukaan työnantajat arvostivat mm. yhteydenottoja yrityksiin, jalkautuvaa työotetta ja työllistymisessä tarjottavaa tukea. Toimintatavan (2. Nikka, N. 2006. Taloudellisesti kannattavaa sosiaalityötä. Fortuna- ja Tempo-projektien kustannus-hyötyanalyysi. 3. Vainio, S & Eskelinen, E. 2014. Yrityskoordinaattorimallin kustannus-hyötyanalyysi.) kustannus-hyötysuhdetta selvittäneiden tutkimusten mukaan Tempo ja Triangeli -projektit vaikuttivat myönteisesti kunnallisverotuloihin ja kustannusten säästämiseen, eli ne olivat taloudellisesti kannattavia. Tässä hankkeessa aiempiin toimintatapoihin yhdistetään uusi elementti, yrityskohtainen asiakasohjaus yrityksen kasvua tukeviin palveluihin. Hankkeella vahvistetaan kasvua tavoittelevia yrityksiä, joille hankkeen asiakaskunnan erityistaidot tuovat lisäarvoa.
Hallinnointi, ohjausryhmä ja henkilöstö
Hanketta hallinnoi Turun kaupungin konsernihallinto. Hankkeen henkilöstöön kuuluvat kokopäiväinen projektipäällikkö, neljä yrityskoordinaattoria sekä projekti/yrityskoordinaattori, joka hankkeen hallinnoinnin lisäksi tekee asiakastyötä. Hankkeen keskeisenä yhteistyötahona toimivat Turun Seudun kehittämiskeskus ja kaupungin muut yrittäjyystoiminnot ja oppilaitokset.
Hankkeen ohjausryhmässä ovat edustajat Turun kaupungin konsernihallinnosta, Turun kaupungin hyvinvointitoimialalta, Turun seudun kehittämiskeskuksesta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta, Varsinais-Suomen TE-toimistosta. Lisäksi ohjausryhmään kutsutaan edustajat Varsinais-Suomen yrittäjistä ja Turun seudun työttömistä.
Hankkeen kustannusarvio
YRITYSPOLKU PROJEKTIN KUSTANNUSARVIO 31.12.2017 SAAKKA | ||||
|
|
|
|
|
| 2015 | 2016 | 2017 | yhteensä |
Henkilöstökustannukset |
|
|
|
|
projektipäällikkö | 50 274,00 | 67 032,00 | 67 032,00 | 184 338,00 |
projekti/yrityskoordinaattori | 41 895,00 | 55 860,00 | 55 860,00 | 153 615,00 |
yrityskoordinaattorit | 153 216,00 | 204 288,00 | 187 264,00 | 544 768,00 |
yhteensä | 245 385,00 | 327 180,00 | 310 156,00 | 882 721,00 |
|
|
|
|
|
Palvelujen ostot |
|
|
|
|
Lyhytkurssit työssäoppijoille | 65 000,00 | 130 000,00 | 130 000,00 | 325 000,00 |
Arviointi | 3 500,00 | 7 000,00 | 7 000,00 | 17 500,00 |
Tilintarkastus | 0,00 | 0,00 | 1 000,00 | 1 000,00 |
Tiedotus ja markkinointi | 5 000,00 | 5 000,00 | 5 000,00 | 15 000,00 |
yhteensä | 73 500,00 | 142 000,00 | 143 000,00 | 358 500,00 |
|
|
|
|
|
Välilliset kustannukset | 41 715,45 | 55 620,60 | 52 726,52 | 150 062,57 |
|
|
|
|
|
Toteuttajan kirjanpitoon tulevat kust. yht. | 360 600,45 | 524 800,60 | 505 882,52 | 1 391 283,57 |
Haettava ESR-rahoitus | 270 450,34 | 393 600,45 | 379 411,89 | 1 043 462,68 |
Kuntarahoitus | 90 150,11 | 131 200,15 | 126 470,63 | 347 820,89 |