Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus28824.06.20145

4039-2014 (041)

Ensimmäisen osavuosikatsauksen edellyttämät toimenpiteet talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi

Tiivistelmä: -

Kh § 288

Talouden ja rahoituksen vastuualue, johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 19.6.2014:

Ensimmäisen osavuosikatsauksen talousennuste osoitti 19,7 milj. euron alijäämää tilikaudelle 2014. Ennustettu alijäämä on 14,6 milj. euroa budjetoitua suurempi. Keskeiset syyt ovat hyvinvointitoimialan nettomenojen ylittymisessä ja kiinteistöliikelaitoksen myyntivoittojen alittumisessa sekä verotulojen ja valtionosuustulojen alittumisessa.

Kaupunginhallitus päätti 12.5.2014 § 196, että lauta- ja johtokuntien tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä 17.6.2014 mennessä esitykset kaupunginhallitukselle toimenpiteistä talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunta:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 20.5.2014 § 144 hyvinvointitoimialan selvityksen perusteella, että vanhuspalvelujen tulosalue hankkii 15 – 20 tehostetun palveluasumisen hoitopaikkaa puitesopimuksessa hyväksytyiltä tai kaupungin auktorisoimilta palvelutuottajilta. Tehty toiminnan laajuus huomioidaan vanhuspalveluiden tulostavoitteissa. Lisäksi lautakunta päätti esittää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitukselle, että turkulaiset valtion mielisairaaloissa hoidettava potilaat otetaan hoitoon kalliin hoidon tasausmenettelyn piiriin kuntayhtymän perussopimuksen 29 §:n mukaan.

Talouden ja rahoituksenvastuualueen arvio sosiaali- ja terveyslautakunnan selvityksestä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan nettomenojen ylitysennuste ilman työllistämismenojen toteutumista oli 6,4 milj. euroa. Lautakunta on 20.5.2014 § 144 käsitellyt hyvinvointitoimialan selvityksen v. 2014 tulosennusteen johdosta tehtävistä toimenpiteistä.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämän tehostetun palveluasumisen hoitopaikkojen lisäyksen taloudellinen vaikutus ei selviä päätöksestä. Hyvinvointitoimialan selvityksen mukaan toiminnan laajuus merkitsee 832.000 euron menonlisäystä vuositasolla, mikä on kuitenkin merkittävästi erikoissairaanhoidon tai siirtoviivemaksujen aiheuttamia kustannuksia vähemmän.  Nettovaikutusta ei ole sisällytetty selvitykseen.

Hyvinvointitoimialan selvityksen mukaan turkulaisten valtion mielisairaaloissa hoidettavien potilaiden ottaminen kalliin hoidon tasausmenettelyn piiriin voisi alentaa hyvinvointitoimialan kustannuksia arviolta jopa 1,0 milj. euroa. Talouden ja rahoituksen vastuualue puoltaa em. esitystä.

Hyvinvointitoimialan selvityksessä on tulosalueittain tarkasteltu kustannusten säästöihin tähtääviä toimenpiteitä. Tarkastelu perustuu toimintojen järjestämisvaihtoehtojen tarkasteluun ja kustannustehokkaan vaihtoehdon hakemiseen. Kaikilta osin kustannusvaikutuksia ei ole sisällytetty selvitykseen. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen sisältyvät toimenpiteet eivät ole riittäviä ennustetun talousarvioylityksen välttämiseen.

Kasvatus- ja opetuslautakunta: 

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti 11.6.2014 § 109 lähettää sivistystoimialan analyysin ja toimialajohtajan antaman toimenpideohjeen mahdollisten ylistysuhkien välttämiseksi kaupunginhallitukselle selvityksenä toimenpiteistä talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Talouden vastuualueen arvio kasvatus- ja opetuslautakunnan selvityksestä:

Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimintamenojen ennuste oli 310,5 milj. euroa. Toimintamenojen ylitys talousarvioon verrattuna nyt tehdyssä ennusteessa oli 4,0 milj. euroa. Toimintatuottoja kertyy ennusteen mukaan 29,9 milj. euroa, joka ylittäisi talousarvion 3,7 milj. eurolla. Nettomenot ylittyvät ensimmäisen ennusteen mukaan 0,3 milj. euroa.

Sivistystoimialan selvityksen mukaan tulosalueet on ohjeistettu tarkkaan taloudenpitoon ja toimenpiteet ylitysuhkien poistamiseksi on toteutettava. Selvityksen mukaan toimialan tulosalueilla ei ole edellä suuria ylitysuhkia ja tulosalueiden tulee itse tehdä vaadittavat korjausliikkeet, mikäli ylitysuhkia ilmenee. Poikkeuksena edellä mainitusta on sivistystoimialan mukaan talousarvion vahvistamisen jälkeen saadut rahoituspäätökset koskien yleiskatteisten valtionosuuksien lisäyksiä, yhteensä n. 966.000 euroa. Sivistystoimiala katsoo, että päätösten toteuttamiseksi on tehtävä niiden edellyttämät toimenpiteet, jotka merkitsevät sivistystoimialan talousarviomenojen ylityksiä.

Talouden ja rahoituksen vastuualue toteaa, että kokonaisuutena opetus- ja kulttuuritoimen yleiskatteelliset valtionosuudet jäävät alle talousarvioon merkityn, koska yksikköhinnan leikkaukset olivat suuremman kuin mitä talousarviota valmisteltaessa oletettiin. Saadut lisäykset aloituspaikkoihin eivät kata kokonaan yksikköhintaleikkauksia.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 5.6.2014 § 350 käsitellyt kiinteistöliikelaitoksen selvityksen vuoden 2014 talousarviopoikkeamista ja päättänyt antaa sen kaupunginhallitukselle. Selvitykseen sisältyi rakennettujen ei omassa käytössä olevien kohteiden myyntitoimenpiteet.

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan selvityksestä:

Kiinteistöliikelaitoksen sitova tulostavoite (liikeylijäämä + poistot) oli ensimmäisen ennusteen mukaan noin 85,3 milj. euroa, mikä 3,3 milj. euroa budjetoitua huonompi. Myyntivoittotavoite jää ennusteen mukaan 3,0 milj. euroa tavoitteesta.

Nyt tehdyn selvityksen mukaan myyntivoittoja kertyisi edelleen 3,0 milj. euroa budjetoitua vähemmän. Talouden tasapainottamiseksi kiinteistötoimiala käynnistää rakennettujen ei omassa käytössä olevien kohteiden myyntitoimenpiteet. Toimenpiteiden taloudellinen vaikutus kiinteistöliikelaitoksen talouteen ja tavoitteiden saavuttamiseen ei käy ilmi selvityksestä.

Liikuntalautakunta

Liikuntalautakunta on 17.6.2014 § 85 päättänyt ilmoittaa tasapainottavansa kuluvan vuoden talousarvion liikuntapalvelujohtajan esittämin toimenpitein. Liikuntapalvelujohtajan esityksen mukaan säästöjä haetaan palkkakuluista, materiaalikuluista ja ostopalveluista sekä uimahalliverkoston supistamisella sekä uimahalliverkoston supistamisella.

Toimenpiteillä tavoitellaan 200.000 euron sopeutusta vuoden 2014 aikana.

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio liikuntalautakunnan selvityksestä:

Liikuntalautakunnan toimintamenot olivat ensimmäisen ennusteen mukaan 22,3 milj. euroa. Alitus talousarvioon verrattuna tulee olemaan 0,2 milj. euroa. Toimintatulojen ennuste on 4,0 milj. euroa. Alitus ennusteen mukaan on 0,4 milj. euroa. Vuoden 2014 nettomenot ylittyisivät 0,2 milj. eurolla

Liikuntatoimen arviot palkka-, materiaali- ja ostopalvelukulujen säästöiksi ovat yhteensä 60.000 euroa. Lisätuloja seuratoiminnan aikuiskäytön valvonnan tehostamisesta arvioidaan saatavan 5.000 euroa. Lausteen ja Paattisten uimahalleja koskevat järjestelyt sekä rakentamisavustuksen käyttö tuovat selvityksen mukaan säästöä vuodelle 2014 yhteensä 131.600 euroa. Järjestelyt pienentävät liikuntalautakunnan nettomenoja yhteensä 196.000 euroa. Mikäli päätetyt toimenpiteet toteutetaan päätösten mukaisesti, toteutuu liikuntalautakunnan talous

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 11.6.2014 § 123 päättänyt lähettää joukkoliikennejohtajan analyysin joukkoliikenteen taloustilanteesta sekä esityksen toimenpiteistä talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan selvityksestä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan nettomenojen toteutumisennuste oli ensimmäisessä ennusteessa 17, 2 milj. euroa. Nettomenot toteutuisivat talousarvion mukaisina.

Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan suunnitelmat toimenpiteiksi rakentuvat linjojen yhdistämiseen sekä reitti- ja aikataulumuutoksiin ja niillä haetaan säästötoimenpiteitä vuoden 2014 talousarviossa pysymiseksi sekä uudistamisohjelman 2:n toteuttamiseksi. Selvityksen mukaan muutokset aiheuttavat joillakin linjoilla parannusta ja joillakin vähäistä vähennystä. Linjoille, joilla on vakiintunut ja lisääntyvä käyttäjäkunta ei kohdistus palvelutarjonnan heikennystä. Vähän käytettyjen linjojen matkamäärät tutkitaan ja tarkastellaan kriittisesti. Joukkoliikennejohtaja arvioi, että kokonaisuudessaan yhdistämisen vaikutus on matkustajamäärän todennäköisen kehityksen kannalta positiivinen. Rationalisoinnin vaikutus vuositasolla on selvityksessä arvioitu olevan 700.00 euroa ja loppuvuoden 2014 aikana arvioilta 200.000 euroa.

Verotulot

Ensimmäisen talousennusteen perusteella verotulot alittuisivat 2,7 milj. eurolla ja alitus aiheutuu kunnan tuloverosta. Kunnallisveron kasvuksi arvioitiin talousarviossa 4,6 %. Kuntaliitto on 24.2.2014 arvioinut Turun kunnallisveron kasvuksi 3,6 %. Ennustetta laadittaessa käytettävän tiedon perusteella kunnallisverotulo jäisin vähän vajaaksi ja kasvuksi jäisi 4,1 %. Yhteisöverotulo on alkuvuodesta toteutunut hyvin, mutta arviointia vaikeuttaa vuoden 2013 alkupuolelle ajoittuneet suuret yhteisöverojen ennakoiden palautukset.

Ensimmäisen talousennusteen arviointiperusteisiin ei ole tullut muutosta. Tilanne arvioidaan kesän jälkeen uudestaan.

Valtionosuudet

Valtionosuustuloja toteutuu ensimmäisen ennusteen mukaan 272,9 milj. euroa. Talousarvioon verrattuna valtion-osuustulot alittuvat 2,8 milj. euroa.

Valtionosuusleikkaukset ovat oletettua suuremmat. Kunnan peruspalveluiden valtionosuus arvioidaan olevan 0,6 milj. euroa pienempi kuin talousarviota laadittaessa. Syynä on ikäryhmittäisten yksikköhintojen lasku ennakkotiedoista. Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuus ennustetaan olevan 2,0 milj. euroa pienempi kuin talousarviossa. Syynä on lukion ja ammattiopetuksen yksikköhintojen aleneminen.

Valtionosuustuloihin ei ole tullut uutta tietoa ensimmäisen talousennusteen jälkeen.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Lautakuntien esittämät sopeuttamistoimenpiteet ovat oikeansuuntaisia, mutta eivät vielä riittäviä vuoden 2014 talousarviossa pysymiseksi. Nyt tehtyjen selvitysten perusteella keskeiset ylitysuhat ovat edelleen sosiaali- ja terveyslautakunnalla sekä kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalla. Liikuntalautakunnan talous toteutuu talousarvion mukaisena, mikäli lautakunnan 17.6.2014 päättämät toimenpiteet toteutuvat päätösten mukaisesti.

Uudistamisohjelma 2:n sekä talousarvion ja taloussuunnitelman 2015 – 2016 suunnittelulukujen lähtökohtana on se, että vuoden 2014 talousarvio toteutuu kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti. Kaikkien niiden toimielinten, joilla talousennusteen mukaan talousarvio on ylittymässä, tulee ryhtyä vaikuttavampiin lisätoimenpiteisiin talousarviossa pysymiseksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan tulee 15.9.2014 kaupunginhallitukselle annettavaan toiseen osavuosikatsaukseen sisällyttää selvitys lisätoimenpiteistä ja niiden taloudellisista vaikutuksista talousarviossa pysymiseksi.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan tulee 15.9.2014 kaupunginhallitukselle annettavaan toiseen osavuosikatsaukseen sisällyttää kiinteistöjen myyntiennusteesta ja myyntivoittojen toteutumisennusteesta sekä selvitys lisätoimenpiteistä ja niiden taloudellisista vaikutuksista talousarviossa pysymiseksi, mikä myyntivoittotavoitteet uhkaavat alittua.

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä tiedokseen yhteenvedon toimialojen ja liikelaitosten selvityksistä sekä lautakuntien päätöksistä toimenpiteiksi talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi sekä taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Samalla kaupunginhallitus toteaa, että uudistamisohjelma 2:n sekä talousarvion ja taloussuunnitelman 2015 – 2016 suunnittelulukujen lähtökohta on se, että vuoden 2014 talousarvio toteutuu kaupunginvaltuuston päätösten mukaisena.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää,

että sosiaali- ja terveyslautakunnan tulee 15.9.2014 kaupunginhallitukselle annettavaan toiseen osavuosikatsaukseen sisällyttää selvitys lisätoimenpiteistä ja niiden taloudellisista vaikutuksista talousarviossa pysymiseksi ja

että kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan tulee 15.9.2014 kaupunginhallitukselle annettavaan toiseen osavuosikatsaukseen sisällyttää kiinteistöjen myyntiennusteesta ja myyntivoittojen toteutumisennusteesta sekä selvitys lisätoimenpiteistä ja niiden taloudellisista vaikutuksista talousarviossa pysymiseksi, mikä myyntivoittotavoitteet uhkaavat alittua.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvHyvinvointitoimiala
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tpvKiinteistötoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta