puistok7.lii

KAUPPAKIRJA

 

Myyjä

 

Turun kaupunki (jäljempänä Myyjä), Y-tunnus 0204819-8

 

Ostaja

 

Kiinteistö Oy Burger-Talot perustettavan yhtiön lukuun (jäljempänä Ostaja) Y-tunnus 2031970-5

 

Kaupan kohde

 

Turun kaupunginvaltuuston 10.3.2014 hyväksymän asemakaavan mukainen tuleva tontti 7-46-11, joka muodostuu 31.3.1964 vahvistuneen asemakaavan mukaisen Turun kaupungin VII kaupunginosan 34. korttelin tontista 6 ja katualueesta 7-9901-0 rakennuksineen. Tuleva tontti on pinta-alaltaan 2.857 m², joka on osoitettu kartalla M 171/10.6.2014 (liite 1).

 

Kiinteistötunnus on 853-7-46-11.

 

Kohteen osoite: Puistokatu 7, Turku.

 

Kiinteistökaupan peruste

 

Kaupunginhallituksen päätökset XX ja XX

 

Kauppahinta ja sen maksaminen

 

Tontin 7-46-11 velaton kauppahinta on miljoonakahdeksansataakuusikymmentäkolmetuhattakaksisataa (1.863.200) euroa, josta on maksettu seitsemänsataayhdeksänkymmentäviisituhatta (795.000) euroa. Maksamatta oleva osa kauppahinnasta, 1.068.200 euroa on suoritettava 30 vuorokauden kuluessa kaavan lainvoimaiseksi tulosta lukien ja sille maksetaan lisäksi 2 %:n vuotuinen korko kaavamuutoksen lainvoimaisuudesta lukien.

 

Ellei uutta kaavamuutosta ole lainvoimaisesti hyväksytty vuoden 2015 loppuun mennessä, 795.000 euroa jää tontin 7-34-6 lopulliseksi kauppahinnaksi.

 

Muut kaupan ehdot:

 

Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.

 

1. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Omistus- ja hallintaoikeus kaupan kohteeseen on jo siirtynyt Ostajalle tontin 7-34-6 osalta ja siirtyy 7-46-11 muiden muodostusosien osalta, kun maksamatta oleva osa kauppahinnasta on suoritettu.

 

2. Maksuvelvollisuudet

 

Kaupan kohteeseen kohdistuvista veroista ja muista maksuista vastaa Myyjä omistusoikeuden siirtymiseen asti ja sen jälkeen Ostaja.

 

Lainhuudatuskustannuksista, varainsiirtoverosta ja kaupanvahvistajan korvauksesta vastaa Ostaja.

 

3. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat

 

Tontti on 10.3.2014 valtuuston hyväksymän asemakaavan mukaista asuin- liike ja toimistorakennusten korttelialuetta AL-1.

 

Ostaja on tutustunut kiinteistön alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin. Ostaja on verrannut ko. seikkoja kaupan kohdetta koskeviin asiakirjoihin, minkä johdosta ostajalla ei ole huomauttamista.

 

Kaupan kohde myydään vapaana kaikista rasituksista ja rasitteista lukuunottamatta niitä rasitteita, jotka on mainittu tässä kauppakirjassa tai liitteinä olevissa rasitustodistuksissa ja kiinteistörekisterinotteissa.

 

Ostaja on tutustunut kohteen lainhuutotodistuksiin, rasitustodistuksiin, kiinteistörekisterinotteisiin sekä kaavatilanteeseen. Myyjä vakuuttaa antaneensa kaikki tiedossaan olevat tiedot, jotka ovat saattaneet vaikuttaa Ostajan ostopäätökseen.

 

Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin.

 

4. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja vastaa kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten suorittamisesta ja maaperän edellyttämistä hankkeen rakenteellisien ratkaisujen selvittämisestä.

 

5. Rakentamisvelvollisuus

 

Tulevan tontin 7-46-11 rakentamisvelvollisuus todetaan täytetyksi tontilla kaupantekohetkellä sijaitsevan rakennuskannan johdosta.

 

6. Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuseroista johtuen joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

7. Rasiteoikeudet

 

Kiinteistönomistaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistönomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat suoranaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin kiinteistönomistajaa enempää kuulematta.

 

8. Pintavedet

 

Kiinteistönomistajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä kiinteistöön rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, kiinteistölle mahdollisesti valuvien pinta-vesien poisjohtamisesta.

 

9. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Tontilla olevat rakennukset on jo liitetty verkostoihin ja niiden osalta kaupungilla ei ole vaateita liittymismaksuista, mutta mahdollisen uudisrakentamisen osalta kaupunki pidättää oikeuden periä kiinteistönomistajalta voimassa olevan taksan mukaiset vesihuollon liittymismaksut ennen kiinteistön rakennusten verkostoihin liittämistä.

 

Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.

 

Kiinteistönomistaja vastaa, kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Lisäksi kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito kuuluu em. laista poiketen kiinteistönomistajalle.

 

10. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää tontin aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevan tontin alueelle.

 

11. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 8-10 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin.

 

12 Irtain omaisuus

 

Tällä kaupalla tai sen yhteydessä ei ole myyty irtainta omaisuutta.

 

13. Ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus ja mahdollinen maaperän puhdistaminen

 

Ympäristönsuojelulain 104 §:n mukaisesti kaupunki toteaa, että tontti on ollut aiemmin neuvola-, päiväkoti- ja ravintolakäytössä ja kaupungin taholta ei ole tutkittu, onko alueella ympäristönsuojelulaissa tarkoitettuja jätteitä tai aineita, jotka saattavat aiheuttaa maaperän tai pohjaveden pilaantumista.

 

Ostaja vastaa tontin maaperän saastuneisuuden selvittämisestä myyjän kustannuksella. Mikäli myyjän omistusaikana syntynyttä maaperän pilaantumista ilmenee, ostaja laatii kohteen maaperän kunnostussuunnitelman. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Puhdistuskustannuksiin kuuluvat esim. pilaantuneisuusselvityksen laadinnan kustannukset, kunnostussuunnitelman laadinnan kustannukset, puhdistuksen valvonnan kustannukset ja viranomaisraportointiin liittyvät kustannukset sekä kaivuun-, maansiirron-, kuljetuksen, maa-aineksen ja pohjaveden käsittelyn kustannukset.

 

Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä täyttökustannuksista niiltä osin, kun kaupan kohteelta joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi. Täyttökustannuksilla tarkoitetaan kaikkia niitä kustannuksia, jotka täyttämiseen liittyvät kuten esim. täyttöön tarvittavan ominaisuuksiltaan poistettua maamassaa vastaavan maamassan kustannukset sekä kuljetus-, kaivuu-, tiivistys- ja tasoittamiskustannukset. Korvaavan maamassan on laadullisesti täytettävä poistetun maamassan tiiviysominaisuudet. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa. Hyväksyttyään kunnostussuunnitelman myyjä vastaa viranomaisten kunnostussuunnitelman perusteella vaatimista maa-alueen puhdistuskustannuksista.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen. Puhdistuskustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.

 

Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa viranomaiselle kahden vuoden kuluessa kaupasta tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt tai määräaika myyjän hyväksymiselle on päättynyt, vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.

 

Jos kunnostussuunnitelmasta ei saada sovittua ja maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 75 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

14. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä asteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

Tämä kauppakirja on tehty kolmena samansanaisena kappaleena, yksi Ostajalle, yksi Myyjälle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle.

Turussa . päivänä ….kuuta 2014

Puistokatu M 171_10 6 14