Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 273 | 16.06.2014 | 3 |
3050-2013 (010, 011)
Strategian hyväksyminen (Kv)
Tiivistelmä:
Kaupunginvaltuusto on 25.3.2013 § 66 hyväksynyt strategiahierarkian. Strategiahierarkian mukaisesti on laadittu kaupunkistrategia ja sen alle kaksi strategista ohjelmaa: hyvinvointi ja aktiivisuus -ohjelma sekä kilpailukyky ja kestävä kasvu -ohjelma. Kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että se esittää kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi kaupunkistrategian ja strategiset ohjelmat sekä näihin sisältyvät keskeiset päämäärät ja linjaukset.
Kh § 273
Taustaa
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.3.2013 uuden strategiahierarkian. Sen mukaisesti Turun kaupungin strategiakokonaisuus (jäljempänä ”Strategia”) muodostuu kaupunkistrategiasta sekä strategisista ohjelmista: Hyvinvointi ja aktiivisuus -ohjelmasta sekä Kilpailukyky ja kestävä kasvu -ohjelmasta. Lisäksi henkilöstölle luodaan oma tavoiteohjelmansa, Henkilöstö voimavarana.
Kuva 1: Strategiahierarkia (Kv 25.3.2013).
Strategian valmistelua on tehty laajassa yhteistyössä kaupungin asukkaiden, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Valmistelun tuloksena strategian keskeiset näkökulmat ovat kirkastuneet ja tiivistyneet kaupunkistrategiaan ja strategisiin ohjelmiin, joita nyt esitetään kaupunginhallituksen hyväksyttäviksi.
Kaupunkistrategia ja strategiset ohjelmat
Kaupunkistrategia on visionomainen dokumentti, joka kuvaa miltä kaupunki näyttää vuonna 2029, mitä keskeisiä päämääriä kaupunki toiminnalleen asettaa ja mihin periaatteisiin kaupungin henkilöstö sekä luottamushenkilöt lupaavat toiminnassaan sitoutua.
Strategisissa ohjelmissa aikajänne on neljästä kahdeksaan vuotta ja niissä tehdään linjaukset keinoista, joilla kaupunkistrategian päämääriä toteutetaan. Linjaukset puretaan toimialojen strategisissa ja operatiivisissa sopimuksissa käytännön toimenpiteiksi, joista osa voidaan toteuttaa kärkihankkeina. Näillä tarkoitetaan konkreettisia toteutusprojekteja, jotka ovat kestoltaan yhdestä neljään vuotta ja niillä on sovitut aikataulut, tehtävät ja lopputuotteet. Kärkihankkeiksi valikoituvat laajavaikutteiset tehtäväkokonaisuudet, joilla haetaan kaupungin menestyksen kannalta välttämättömiä muutoksia ja joille halutaan erityistä näkyvyyttä.
Strategiaa täydennetään tarpeen mukaan muilla strategialuonteisilla asiakirjoilla. Voimassa olevien ja jo hyväksyttyjen ohjausasiakirjojen keskeinen sisältö on tuotu strategisten ohjelmien linjauksiin. Asiakirjojen elinkaaren päättyessä niiden uudistamistarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Asiakirjoja ei uusita silloin kun niiden keskeinen sisältö on tarkoituksenmukaisempaa kuvata kaupungin strategisissa ohjelmissa. Vastaavasti aikaisemmin laadittuja ohjausasiakirjoja voidaan tarpeen vaatiessa myös kumota. Yhdessä strategisten ohjelmien kanssa ohjausasiakirjat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joka kattaa kaupunginvaltuuston näkökulmasta keskeiset strategiset sisällöt ja ohjauselementit.
Strategiatyöhön vaikuttaa voimakkaasti myös ulkoinen ohjaus. Lainsäädännön, asetusten, valtion ohjausasiakirjojen ja ohjelmien lisäksi kaupungin toiminnassa tulee huomioida Varsinais-Suomen liiton maakuntasuunnitelma ja -ohjelma, maakuntakaavat, valtion alueviranomaisten strategiset tavoitteet sekä seudulliset ja valtakunnalliset sopimukset. Vastaavasti kaupungin tulee strategiaan nojautuen pyrkiä vaikuttamaan edellä mainittujen ja muiden sidosryhmien tavoiteasetantaan.
Strategia ohjausvälineenä
Kaupunginvaltuusto ohjaa kaupunkikonsernia asettamalla strategisia päämääriä ja tekemällä voimavarojen käyttöä koskevia valintoja. Varmistamalla, että valintojen taustalla ovat selkeästi kuvatut ja mitattavissa olevat hyödyt, valtuusto kykenee arvioimaan tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta ja tarvittaessa muokkaamaan päämääriä ja linjauksia. Strategian omistajuus yhdistettynä kaupungin toimintamallia ja johtamisjärjestelmää koskevien periaatteiden omistajuuteen antaa kaupunginvaltuustolle vahvan perustan kaupunkikonsernin johtamiselle.
Strategia kytkeytyy tiiviisti talousarvion laadintaan. Keskeiset strategiset tavoitteet sisällytetään talousarviokirjaan ja niitä toteutetaan talousarvion puitteissa. Tavoitteiden asettaminen poikkeaa tässä mielessä toteuttamista koskevista päätöksistä, joita viime kädessä ohjaavat käytettävissä olevien taloudellisten ja muiden voimavarojen riittävyys.
Strategisten linjausten valinta
Kaupunginhallituksen 3.6.2013 tekemän päätöksen mukaisesti strategisia linjauksia valittaessa on kyettävä vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
- Sopimusohjaus: Strategian päämäärät ja tavoitteet puretaan toimialojen strategisissa ja operatiivisissa sopimuksissa niin, että niistä voidaan johtaa käytännön toimintaa tavoitteellisesti ja kustannustehokkaasti. Sopimusohjaus yhdistää toiminnan ja talouden suunnittelun.
- Kehittämisen ohjausmalli: Strategian hyötyjen toteutuminen edellyttää yhteistä tapaa priorisoida kehitysideoita, päättää resurssien käytöstä, toteuttaa hankkeet ja projektit suunnitelmallisesti sekä johtaa hankesalkkuja.
- Strateginen viestintä ja osallisuus: Strategian toteuttaminen on arjen toimintaa. Strategisten linjausten sekä toimintalupausten ymmärrys ja sisäistäminen onnistuu ainoastaan jatkuvalla viestinnällä, vuorovaikutuksella ja yhteistyöllä kaupungin henkilöstön, asukkaiden, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa.
- Johtaminen ja seuranta: Strategian toimeenpanoa on johdettava ja seurattava systemaattisesti. Menestyksekäs johtaminen perustuu tietoon ja siksi tiedonhallintaan liittyvien menetelmien sekä työvälineiden kehittäminen on avainasemassa.
Kaupungin toiminnan uudistamisen lähtökohtana on kaupunkilaisten hyvinvoinnin sekä vireän elinkeinoelämän edistäminen kestävällä tavalla. Hyvinvoinnin keskeisenä edellytyksenä on kilpailukyky. Se luo taloudellista vaurautta, jolla ylläpidetään ja kasvatetaan hyvinvointia.
Vastaavasti kaupunkilaisten hyvinvointia tarvitaan luomaan kilpailukykyä. Innostuneet ja aktiiviset kaupunkilaiset ovat luovan kaupungin elinvoimaisuuden lähde. Luovuuden avulla kaupunki kykenee uudistumaan, lisäämään tuottavuuttaan ja varmistamaan, että kaupungin tehtävänä olevat lakisääteiset ja muut palvelut kyetään hoitamaan käytettävissä olevien resurssien puitteissa.
Strategian seuranta
Säännöllinen seuranta ja mittaaminen luovat perustan strategian toimeenpanon johtamiselle. Seuranta on keskeinen osa toiminnan ja talouden vuosittaista raportointia. Sen mahdollistavat sekä kaupunkitason mittarit että sovittujen toimenpiteiden etenemistä kuvaavat mittarit ohjelmatasolla.
Kaupunkistrategian mittarit ovat indikaattoreita, jotka kertovat monipuolisesti koko kaupungin kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin kehityksestä. Ne ovat pääosin kansallisia tilastotietoja, joille on pidemmän aikavälin vertailuarvoja myös muista kaupungeista. Indikaattorit kuvaavat välillisesti kaupungin toiminnan vaikutusta. Silloin kun ne kehittyvät myönteiseen suuntaan suhteessa aiempaan tilanteeseen tai verrokkikaupunkeihin, voidaan strategian toteutusta pitää onnistuneena. Vertailemalla voidaan myös eliminoida suhdanteiden aiheuttamat muutokset mittaustuloksissa.
Strategisten ohjelmien toimeenpanon mittarit syntyvät sopimusohjausprosessin tuloksena ja kuvaavat valittujen strategisten linjausten toteutumista. Linjaukset alatavoitteineen muuntuvat sopimusohjausprosessissa toimenpiteiksi toimialojen strategisissa ja operatiivisissa sopimuksissa.
Strategian toimeenpanon keskeiset osa-alueet
Strategian toimeenpano edellyttää systemaattista tapaa sopia tavoitteiden toteuttamiskeinoista, tehokasta kehittämisprojektien läpivientiä, yhteistyötä eri osapuolten kesken, sekä sovittujen toimenpiteiden säännöllistä seurantaa. Nämä kyvykkyydet muodostavat neljä keskeistä strategian toimeenpanon osa-aluetta.
- Sopimusohjaus: Strategian päämäärät ja tavoitteet puretaan toimialojen strategisissa ja operatiivisissa sopimuksissa niin, että niistä voidaan johtaa käytännön toimintaa tavoitteellisesti ja kustannustehokkaasti. Sopimusohjaus yhdistää toiminnan ja talouden suunnittelun.
- Kehittämisen ohjausmalli: Strategian hyötyjen toteutuminen edellyttää yhteistä tapaa priorisoida kehitysideoita, päättää resurssien käytöstä, toteuttaa hankkeet ja projektit suunnitelmallisesti sekä johtaa hankesalkkuja.
- Strateginen viestintä ja osallisuus: Strategian toteuttaminen on arjen toimintaa. Strategisten linjausten sekä toimintalupausten ymmärrys ja sisäistäminen onnistuu ainoastaan jatkuvalla viestinnällä, vuorovaikutuksella ja yhteistyöllä kaupungin henkilöstön, asukkaiden, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa.
- Johtaminen ja seuranta: Strategian toimeenpanoa on johdettava ja seurattava systemaattisesti. Menestyksekäs johtaminen perustuu tietoon ja siksi tiedonhallintaan liittyvien menetelmien sekä työvälineiden kehittäminen on avainasemassa.
Strategian toimeenpano on suunnittelu aloitettavaksi syksyllä 2014 kun Strategia on hyväksytty kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa. Samalla laaditaan sidosryhmäviestinnän tarpeisiin erilliset materiaalit, joita käytetään sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässä.
Liite 1Kaupunkistrategia
Liite 2Strategiset ohjelmat
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää,
että liitteenä 1 oleva kaupunkistrategia ja liitteenä 2 olevat strategiset ohjelmat sekä niihin sisältyvät keskeiset päämäärät ja linjaukset hyväksytään ja
että päämäärien ja linjausten toteuttamisesta päätetään talousarvioprosessin yhteydessä kulloinkin käytettävissä olevien resurssien puitteissa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavin muutoksin:
"Päästrategia:
Muokataan lausetta kohdassa henkilöstö:
Työt, prosessit ja vastuut ovat selkeästi määriteltyjä ja mielekkäitä…
Ohjelmat:
Johdanto:
(Kulttuuridiversifiteettilause - korvataan): Kansainväliset opiskelijat ja osaajat lisäävät kilpailukykyä
2.2.7
Vieraskielisten ja erityistä tukea tarvitsevien nuorten tarpeet …
2.2.8
Peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisen opetuksen toiminnan korkea laatu
3.3.7
Toteutetaan joukkoliikenteen runkolinjasto.
Tehdään päätös raitiotiestä yleissuunnitelman valmistuttua.
Mittaristoon:
Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus Turussa on yli 66 % v. 2030 mennessä:"
Päätös asiassa tehtiin Arven Eklundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
esiKaupunginvaltuusto
Liitteet:
Kh § 273
Liite 1:Kaupunkistrategia
Liite 2:Strategiset ohjelmat