Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus23909.06.20147

5731-2014 (101, 020)

Lausunto esityksestä laiksi työllistymistä edistävästä moniammatillisesta yhteispalvelusta

Tiivistelmä:

Esitys laiksi työllistymistä edistävästä moniammatillisesta yhteispalvelusta on paraikaa lausuntokierroksella. Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen kuntaliitolta lausuntoa lakiesityksestä. Asian merkittävyyden vuoksi on kuitenkin tarpeellista toimittaa myös Turun kaupungin oma lausunto lakiesityksestä suoraan työ- ja elinkeinoministeriölle.

Kh § 239

Johtaja Pekka Sundman 3.6.2014:

Lausuntoehdotus

Kaupunginhallitus antaa Työ- ja elinkeinoministeriölle seuraavan sisältöisen lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi työllistymistä edistävästä moniammatillisesta yhteispalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta.

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi työllistymistä edistävästä moniammatillisesta yhteispalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta on paraikaa lausuntokierroksella. Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen kuntaliitolta lausuntoa lakiluonnoksesta. Kuntaliitto on koonnut kuntien näkemyksiä lausuntonsa taustaksi. Asian merkittävyyden vuoksi Turun kaupunki katsoo kuitenkin tarpeelliseksi toimittaa myös Turun kaupungin oma lausunto lakiesityksestä suoraan Työ- ja elinkeinoministeriölle.

Kokonaisuudessaan lakiluonnoksen lähtökohdan voidaan todeta olevan kannatettava. Valtakunnallisesti yhtenäisten puitteiden rakentaminen pitkään työttömänä olleiden palveluiden järjestämiselle luo mahdollisuuden asiakkaiden tasavertaisemmalle palvelulle. Yksityiskohtaisemmat kommentit lakiluonnokseen ovat myöhemmin lausunnossa. Sen sijaan lakiluonnokseen sisältyvä ehdotus työmarkkinatuen rahoitusvastuun muutoksista on kunnan kannalta kohtuuton ja nostaa kustannuksia merkittävästi.

Esitys työttömyysturvalain muuttamisesta työmarkkinatuen rahoitusvastuun osalta liittyy valtioneuvoston 21.3.2013 tekemään kehyspäätökseen 2014-2017, jossa korostetaan kuntien roolia ja vastuuta pitkäaikaistyöttömien aktiivisessa hoidossa. Kehyspäätöksen mukaan osa yli 300 päivää työmarkkinatukea saaneiden rahoitusvastuusta siirretään kunnille vuoden 2015 alusta lukien. Päätöksen mukaan työmarkkinatuen rahoitusmuutoksen osuus valtiontalouden nettosopeutuksesta on 150 miljoonaa euroa. Lakiehdotuksen toteutuessa Turun kaupungin rahoitusosuus nousisi hyvin merkittävästi, kustannusten kasvun ollessa vuosittain arviolta vähintään seitsemän miljoonan euron luokkaa. 

Lakiluonnos työllistymistä edistävästä moniammatillisesta yhteispalvelusta:

Kommentit pykäliin 1-2:

Lakiluonnos työllistymistä edistävästä moniammatillisesta yhteispalvelusta jäsentää ja yhtenäistää valtakunnallisesti työttömille työnhakijoille tarjottavaa palvelua. Turussa moniammatillista yhteispalvelua on toteutettu jo pitkään. Lakiehdotuksessa tulisi korostaa palveluiden järjestämisen ohella tavoitteellista toimintaa kohti työllistymistä avoimille työmarkkinoille.

Tuloksellista asiakasprosessia edesauttaa selkeä roolitus ja vastuunjako moniammatillista yhteispalvelua tuottavien toimijoiden kesken. Asiakkaan prosessin päävastuu ja eri toimijoiden tuottamien palveluiden koordinointi tulisikin olla vain yhdellä vastuutaholla.

Kommentit pykäliin 3-5:

Asiakasohjaus moniammatilliseen yhteispalveluun tulee pohjautua selkeään määritelmään työttömyydestä ja moniammatillisesta palvelutarpeesta sekä prosessin päättymisestä. Lakiluonnoksen ehdotus kaikkien toimijoiden läsnäolosta työllistymissuunnitelmaa päivitettäessä tulee käytännön tasolla hidastamaan asiakkaiden prosessia. Asiakkaan tilanteen intensiivinen kartoitus sinällään on positiivinen ehdotus, mutta lakiehdotuksen mukaisesti raskas toteuttaa.

Kommentit pykäliin 6-8:

Työvoiman palvelukeskusten johtamismallin tulee soveltua paikallisiin olosuhteisiin ja seudullisiin yhteistyörakenteisiin. Valtakunnallisesti tarkoituksenmukaiset johtamismallit voivat olla erilaisia, minkä vuoksi niistä ei tule säätää liian yksityiskohtaisesti. Kuntatoimijalla tulee olla merkittävä rooli johtamisrakenteissa työhallinnon rinnalla. Johtamisrakenteen tulee olla riittävän joustava tukemaan alueellisia tavoitteita ja huomioimaan toimijoiden erilaiset toiminnanohjausjärjestelmät.

Turun näkemys henkilöstöresurssin osoittamisesta tasamääräisesti sekä kunnan että työhallinnon puolelta poikkeaa lakiesityksestä. Kaikkien toimijoiden riittävä ja tasapuolinen resurssointi toimintaan on tärkeä lähtökohta, mutta asiakaskunnalle tarpeellinen palveluvalikoima ja niiden tuottamisen tavat vaihtelevat toimijoittain. Toimijoiden resurssien jakautumisessa on syytä huomioida resurssit henkilöstöä laajemmin asiakaskunnan tarpeen pohjalta. 

Kommentit pykäliin 9-11:

Toimijoiden yhteinen asiakastietojärjestelmä on välttämätön tietojohtamisen tarpeisiin. Tietosuojaan liittyvät kysymykset on ratkaistava pikaisesti siten, että yhteinen tietopohja ja tiedon vaihto muiden järjestelmien kanssa on mahdollista. Lisäksi kunnan on toiminnan suunnittelemiseksi keskeistä saada käyttöönsä yksilöidyt tiedot työttömyyden perusteella työmarkkinatukea saaneista ennen 300 päivän rajan täyttymistä. 

Esitys työmarkkinatuen rahoituksen muuttamisesta:

Esitys työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvattamisesta ei noudata hallituksen kuntataloutta koskevia linjauksia vaan lisää kunnan kustannuksia ilman siihen osoitettua riittävää rahoitusta. Kustannusten nousun aiheuttama kannustin ohjaa kuntia panostamaan pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon. Vaarana on kuitenkin, ettei resursseja pystytä enää riittävässä määrin ohjaamaan työttömyyden pitkittymistä ehkäisevään toimintaan. Myös Te-toimistoilla tulee olla riittävät kannustimet aktivoida työttömiä ennen heidän siirtymistään kunnan vastuulle.

Ehdotettu muutos ei muuta nykyistä tilannetta, jossa kokonaisvaltainen vastuu työttömyyden pitkittymisen ehkäisemisestä ei ole selkeästi määritelty. Tehokkaiden ja poikkihallinnollisten prosessien kehittämisen kannalta olisi tärkeää laajentaa näkökulmaa siten, että tulevaisuudessa luotaisiin työllisyys- ja elinkeinopalveluiden kokonaisvaltainen järjestämisvastuu.

Mikäli kunnan vastuuta työmarkkinatuesta kuitenkin lisätään, tulisi kunnille osoittaa vastuun lisäksi myös toimivaltaa työllisyyttä edistävissä toimenpiteissä sekä riittävät resurssit niiden toteuttamiseen. Työvoiman tarjonnan lisäämisen ohella tulee entistä tarmokkaammin etsiä keinoja työvoiman kysynnän lisäämiseksi.

Oheismateriaali 1Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työllistymistä edistävästä moniammatillisesta yhteispalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa työ- ja elinkeinoministeriölle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTyö- ja elinkeinoministeriö
tiedKonsernihallinto, kaupunkikehitysryhmä