TULOSPALKKIOSOPIMUS 2014

1.   Turun kaupunki, Työterveyshuolto

2.    Tulospalkkion piiriin kuuluva henkilöstö

Tulospalkkion piiriin kuuluu Työterveyshuollon koko henkilökunta.

3.    Tulospalkkiokriteerit:

·         Palvelukyky

·         Taloudelliset tulokset

·         Vaikuttavuus

·         Innovatiivisuus

Työterveyshuollon mittarit ja niiden painoarvot

Kriteerit0 % taso100 % tasoPainoarvo
1.   Palvelukyky
Sopimusten tehneiden työpaikkojen asiakastyytyväisyyskysely
3,73,80,3

2.   Taloudelliset tulokset
Suoritteet ja tilastoitu ja laskutettu työaika/sovittu työaika

·         Työterveyslääkärit

·         Erikoistuvat lääkärit

·         Työterveyshoitajat, terveydenhoitaja ja kuntoutussihteerit

·         Työterveyspsykologit

·         Työfysioterapeutit ja kuntohoitaja

Ajanvaraus, tekstinkäsittelijät, laskutus sekä muut

 

65 %

60 %

 

50 %

55 %

55 %

 

70 %

65 %

 

55 %

60 %

60 %

0,4
3.   Vaikuttavuus
ICD10- ja ICPC2-luokitusten käyttö vastaanottokäyntien yhteydessä
88 %95 % 0,2
4.   Innovatiivisuus
Toiminnan ja laadun kehittämisen mittarit luotu
Mittareista on laadittu suunnitelma Mittarit on luotu0,1

Tulospalkkion maksamisen edellytyksenä on, että 100 %:n tavoitetaso saavutetaan vähintään kahdella kriteeristön neljästä alueesta ja 0 %:n taso vähintään kolmella  kriteeristön neljästä alueesta. Lisäksi edellytetään, että taloudellisten tulosten alueella saavutetaan vähintään 0 %:n taso.

 

 

4.    Tulospalkkion suuruus

Tulospalkkio on enintään 5 % työterveyshuollon palvelukeskuksen palkkasummasta. Tulospalkkiota maksetaan edellyttäen että saavutettu tulos ylitetään. Palkkio määräytyy kunkin tavoitteen osalta erikseen tavoitteen toteutumisen suhteessa.

Tulospalkkio maksetaan suhteutettuna tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Henkilökohtainen tulospalkkio voi olla korkeintaan 2000 euroa.

Palkkio rahoitetaan työterveyshuollon talousarviosta syntyvillä säästöillä. Syntyvistä säästöistä korkeintaan 50 % käytetään tulospalkkoihin.

5.    Tulospalkkion maksatus ja rajoitukset

Tulospalkkion määräytymiskausi on vuosi 2014. Palkkio maksetaan viimeistään seuraavan vuoden toukokuun alussa, kun riittävä seurantatieto on saatavissa.

Tulospalkkio maksetaan vain työssäolo-, koulutus- ja vuosilomapäiviltä. Palvelukseen tullut henkilö pääsee tulospalkkion piiriin palvelussuhteen alusta lukien oltuaan palveluksessa yhtäjaksoisesti kolme kuukautta.

Henkilö, jonka palvelussuhde päättyy muutoin kuin eläkkeelle jäämisen vuoksi ennen tulospalkkion maksamisajankohtaa, ei saa palkkiota kyseiseltä kaudelta.

 

6.    Tulosseuranta

Tuloksia seurataan ja henkilöstöä informoidaan sitä mukaa, kun seurantatietoa on käytettävissä. Valmisteltaessa tulospalkkiosopimuksen jatkamista henkilöstön kanssa neuvotellaan periaatteista, oikeudenmukaisesta toteuttamisesta ja siitä, että tulospalkkio on kohdentunut oikein.

7.    Toiminnalliset ja odottamattomat muutokset

Jos tulosyksikön toiminta tai resurssit muuttuvat oleellisesti, tulospalkkion ehtoja voidaan muutattaa. Olennainen muutos on esim. sellainen hinta- tai palkkakehitys, joka olennaisesti poikkeaa palkkion määräytymisperusteita laadittaessa tehdystä arvioista. Oleellinen muutos arvioidaan henkilöstön kanssa yhteistyössä.

8.    Voimassaolo

Tulospalkkiojärjestelmä on voimassa vuoden 2014.

 

Marjo Sinokki                                                          

Työterveysjohtaja


Mittarien selitykset

TulospalkkiokriteeriMittariMitä mittari tarkoittaa Mitä mittarilla tavoitellaan
Palvelukyky

Sopimusten tehneiden

työpaikkojen asiakastyytyväisyyskysely

Seurataan asiakastyöpaikkojen

tyytyväisyyttä

vuosittain kyselyllä.

Moniammatillinen palvelu/hoitoprosessi on sujuva.

Taloudelliset

tulokset

Suoritteet sekä tilastoitu ja laskutettu työaika/sovittu työaika (sovittu % työajasta tilastoitua ja laskutettavaa työtä). Ylilääkärien työajasta hallintoa noin 3 pv/vk, joka huomioidaan tulokseen.

Tehty vastaanotto- ja

muu työ on tilastoitu ja

kirjattu

Toiminnan taloudellisuus

ja tarkoituksenmukaisuus, kustannustehokas toiminta yhteistyössä sopimusasiakkaiden

kanssa

Vaikuttavuus

 ICPC2- ja ICD10-

luokitusten käyttö vastaanottokäyntien yhteydessä

Vastaanottokäyntien

yhteydessä kirjataan

luokitukset tilastotietoihin.

Toiminnan suunnittelussa voidaan hyödyntää tilastotietoa, kun tiedossa käynnin syy/-t.
InnovatiivisuusToiminnan ja laadun kehittämisen mittarit luotuToimintaohjelmassa toiminnan ja laadun kehittämisen mittarit luodaan vuoden 2014.

Laadun paranemisen

kautta koko yksikön toiminta paranee (johtaminen, prosessit, henkilöstötulokset)

sekä uusia toimintatapoja otetaan käyttöön suunnitellusti