Tarkastuslautakunta 2013-2016

 

            23.5.2014

 

 

 

5045-2014 (045)

 

Turun kaupungin tilintarkastajan tilintarkastuskertomus, vuoden 2013 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen

 

Liite 2                                  Täydennetty asian esittelyteksti, 23.5.2014

 

 

Kv 17.12.2012: Hallintosääntö

 

Valtuuston 17.12.2012 hyväksymän hallintosäännön mukaan kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviossa kaupunginhallitukselle ja lauta/johtokunnille tehtäväkohtaiset ja hankekohtaiset toimintatavoitteet, määrärahat ja tuloarviot sekä johtokunnille liikelaitoksen talousarvion sitovat erät ja sitovat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Kaupunginhallitus, lautakunta ja johtokunta laatii esityksensä talousarviosta ja taloussuunnitelmasta noudattaen kaupunginvaltuuston ja -hallituksen antamia määräyksiä ja ohjeita.

 

Hallintosäännössä otetaan kantaa talousarvion sitovuuteen. Säännön mukaan kaupunginvaltuusto antaa talousarvion noudattamista koskevat määräykset siitä, miten talousarvio ja sen perustelut sitovat kaupungin viranomaisia.

 

Kaupunginhallituksella on oikeus päättää sellaisen maksun suorittamisesta, joka on kaupunkia sitova ja kiireellinen, vaikka tarkoitukseen ei ole määrärahaa käytettävissä. Kaupunginhallituksen on tällöin viipymättä tehtävä valtuustolle esitys määrärahan myöntämisestä tai korottamisesta.

 

Hallintosäännössä määrätään myös talousarvion muutoksista. Säännön mukaan talousarvion käyttötalousosaan ja investointiosaan tehtävät muutokset on esitettävä kaupunginvaltuustolle siten, että esitys ehtii käsiteltäväksi ta­lousarviovuoden aikana. Tuloslaskelmaosan ja rahoituslaskelmaosan yhteydessä vahvistettavia muutoksia voidaan esittää myös talousarviovuoden päättymisen jälkeen kuitenkin ennen kuin tilit ja tilinpäätös luovutetaan tilintarkastajille tarkastettavaksi.

 

Hallintosäännön mukaan määrärahan muutosesityksessä on selvitettävä myös muutoksen vaikutus toiminnallisiin tavoitteisiin ja tuloarvioihin. Vastaavasti toiminnallisia tavoitteita tai tuloarvioita koskevassa muutosesityksessä on selvitettävä muutoksen vaikutus määrärahoihin.

 

Hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus päättää lauta- ja johtokuntien määrärahojen ja tavoitteiden muutoksista, kun kaupungin organisaatiota muutetaan talousarviovuoden aikana.

 

Valvonnan osalta hallintosäännössä todetaan, että kaupungin toiminnot on järjestettävä ja johtamistehtävät hoidettava siten, että organisaation kaikilla tasoilla ja kaikissa toiminnoissa on riittävä sisäinen valvonta. Säännön mukaan sisäisen valvonnan ohjaamisesta vastaa keskitetysti kaupunginhallitus. Johtamansa toiminnan osalta sisäisestä valvonnasta vastaa kunkin toimielimen tehtäväalueen johtava viranhaltija.

 

Säännön mukaan kaupungin etua on valvottava niiden yhteisöjen toiminnassa, joissa kaupunki on osakas tai jäsen tai joissa kaupungilla on muulla perusteella mahdollisuus osallistua yhteisön hallintoon tai valvontaan.

 

 

Kv 17.12.2012: Talousarvion noudattamista koskevat määräykset 2013

 

Kaupunginvaltuusto antaa vuosittain talousarvion noudattamista koskevat määräykset. Vuotta 2013 koskevat määräykset valtuusto on hyväksynyt 17.12.2012. Määräyksissä on erityisesti pitäydytty vain talousarviovuotta 2013 koskeviin ohjeisiin ja määräyksiin. Määräyksissä on viitattu tulevaan talouden tasapainottamiseen tähtäävän uudistamisohjelman toteuttamiseen. Tarkemmat ohjeet tästä valmistellaan erillisenä.

 

Määräyksissä otetaan kantaa muun muassa talousarvion sitovuuteen.

 

Määräysten mukaan kaupunginvaltuusto on päättänyt lauta- ja johtokunnille määrärahat ja tuloarviot tai nettositoville lauta- ja johtokunnille rasterilla merkityn nettomäärärahan sitovaksi. Liikelaitosten johtokunnille sitovaksi on päätetty liikeylijäämä plus poistot sekä korvaus peruspääomasta. Lisäksi lauta- ja johtokuntia sitovat tavoitteet, toimintaa kuvaavat mittarit arvoineen sekä käsittelyn aikana hyväksytyt tekstilausekkeet. Toimielimen käyttötalousosan määrärahat tai netto ja investointiosan määrärahat ovat erikseen sitovia. Määrärahan säästöä käyttötalousosassa ei voida käyttää investointiosan määrärahan ylityksen katteena tai päinvastoin.

 

Talousarvion noudattamista koskevien määräysten mukaan kaupunginvaltuuston hyväksymää määrärahaa saadaan ao. lautakunnan päätöksellä ilman kaupunginvaltuuston erillistä päätöstä ylittää tulojen ylittymistä tai uusia tuloja vastaavalla määrällä, mikäli samanaikaisesti toteutuvat seuraavat edellytykset:

-ylittyvillä tuloilla ja menoilla on suora, perusteltu syy-yhteys.

-tulot ovat valtionosuuksia, EU-rahoitusta, sponsorituloja, ulkopuoliseen tilaukseen perustuvia tuloja, kaupungin vastuulla olevan projektin tuloja

-menon lisäys tulee täysin katetuksi tulojen lisäyksellä ja tulon kertyminen on varmaa.

 

Talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä on määrätty toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Määräysten mukaan toiminnan ja talouden raportointi tulee sisällyttää toiseen osavuosikatsaukseen raportointijaksolla 1.1.-31.7.2013 sekä tilinpäätökseen raportointijaksolla 1.1.-31.12.2013.

 

Määräysten mukaan toimielinten tulee jatkuvasti arvioida oman toimialansa talouden ja toiminnan toteutumista ja esittää kaupunginhallitukselle niiden pohjalta tarvittaessa toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi.

 

Määräysten mukaan vuoden 2013 talousarvioon sisällytetyn talouden tasapainoon tähtäävän uudistamisohjelman valmistelu hallintokunnissa tulee aloittaa välittömästi käyttömenojen vähentämiseksi ja tulotavoitteiden aikaansaamiseksi sekä investointitason alentamiseksi. Kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio ja taloussuunnitelma sisältävät merkittäviä käyttömenojen kevennyksiä hallintokuntien omiin suunnitelmiin nähden. Määräysten mukaan uudistamistoimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, jotta ne ehditään suunnitella ja toteuttaa alkuvuodesta keventämisvaikutusten saamiseksi koko talousarviovuodelle ja taloussuunnitelmakaudelle. Uudistamisohjelman toteuttamisesta annetaan toimialoille lisäohjeita.

 


Toiminnan ja talouden seurantaraportointi

 

Valtuusto on 27.5.2013 käsitellyt vuoden 2013 talouden ensimmäisen osavuosikatsauksen ja päättänyt merkitä sen tiedoksi.

 

Ensimmäisen osavuosikatsauksen esittelytekstistä ilmenee, että lähes kaikki toimialat ja liikelaitokset ennustavat pysyvänsä talousarviossa lukuun ottamatta hyvinvointitoimialaa ja sivistystoimialaa, jotka ennustavat suurimpia ylityksiä nettomenoihinsa. Esittelytekstissä todetaan, että sosiaali- ja terveyslautakunta käsiteltyään 25.4.2013 talousennusteen on hyväksynyt välittömät toimenpiteet talousarvion tasapainottamiseksi. – Sosiaali- ja terveyslautakunta on lähettänyt asian tiedoksi kaupunginhallitukselle. Edelleen esittelytekstissä todetaan, että kasvatus- ja opetuslautakunta on 27.3.2013 tehnyt esityksen perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen sekä ammatillisen ja aikuiskoulutuksen lisäkoulutukseen liittyvien määrärahojen korottamisesta kaupunginvaltuustolle. Esittelytekstin mukaan kasvatus- ja opetuslautakunnan tekemää määrärahan korotusesitystä ei toteuteta vaan toimialan tulee sopeuttaa toimintaansa niin, että turvataan aikuiskoulutuksen lisäpaikat kohdentamalla määrärahoja toimialan sisällä uudelleen. – Kasvatus- ja opetuslautakunnan 27.3.2013 hyväksymän päätösehdotuksen mukaan lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämien rahoitusten mukainen lisärahoitus merkitään talousarvioon 2013 tulojen lisäyksenä ja menojen lisäyksenä.

 

Kaupunginhallitus on 21.5.2013 käsitellessään vuoden 2013 ensimmäistä osavuosikatsausta edellyttänyt, että sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymät välittömät toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi valmistellaan ja sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä yksilöity suunnitelma toimenpiteiden toteuttamiseksi tuodaan kaupunginhallitukselle 13.6.2013 mennessä sekä että kasvatus- ja opetuslautakunta laatii toimintasuunnitelman nettomenojen alentamisesta talousarviopoikkeaman kaventamiseksi kaupunginhallitukselle 13.6.2013 mennessä. – Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 12.6.2013 hyvinvointitoimialan talouden sopeuttamistoimenpiteistä vuonna 2013 ja suunnitelmakaudella on lähetetty tiedoksi ja toimenpiteitä varten kaupunginhallitukselle. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta on päätöksessään todennut, että esitetyt toimenpiteet ovat oikean suuntaisia, mutta talouden ylitysuhkaan nähden riittämättömiä. Kasvatus- ja opetuslautakunta on 12.6.2013 esittänyt kaupunginhallitukselle toimintasuunnitelmansa nettomenojen alentamisesta talousarviopoikkeaman kaventamiseksi ja lisäksi edellyttänyt, että sen 27.3.2013 tekemä esitys määrärahojen korottamisesta käsitellään kaupunginhallituksessa.

 

Kaupunginhallitus on 24.6.2013 käsitellessään ensimmäisen osavuosikatsauksen edellyttämiä toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi päättänyt merkitä yhteenvedon toimialojen ja laitosten raporteista sekä lautakuntien päätöksistä tiedokseen. Esittelytekstissä todetaan, että kasvatus- ja opetuslautakunnan esittämiä sopeuttamistoimenpiteitä ei voida pitää riittävinä. Lautakunnan määrärahakorotusesitys on tullut käsitellyksi kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston merkittyä osavuosikatsauksen tiedoksi. Kaupunginhallitus päätti, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee esittää 30.8.2013 mennessä lisätoimenpiteet kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa pysymiseksi.

 

 

Valtuusto on 23.9.2013 käsitellyt vuoden 2013 talouden toisen osavuosikatsauksen (toiminnan ja talouden seurantaraportti ajalta 1.1.-31.7.2013) ja päättänyt merkitä sen tiedokseen ja että liikuntatoimen vuoden 2013 investointimäärärahaa korotetaan 31.044 eurolla.

 

Esittelytekstissä on todettu tulosennusteen parantuneen toukokuussa annetusta ennusteesta. Keskeisin tulosta parantava tekijä on ollut verotulojen kehitys. Alijäämän on ennustettu olevan 5,4 milj. euroa suurempi kuin kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa 2013 sallitaan. Keskeiset syyt poikkeamille ovat hyvinvointitoimialan ja sivistystoimialan nettomenojen ylityksissä.

-sosiaali- ja terveyslautakunnan nettomenojen ylittyminen 18,6 M €

-kasvatus- ja opetuslautakunnan nettomenojen ylittyminen 4,0 M €

 

Esittelytekstin mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.6.2013 käsitellyt hyvinvointitoimialan suunnitelman talouden sopeuttamiseksi. Suunnitelma piti sisällään kaiken kaikkiaan 28 toimenpidettä, joiden kustannusvaikutus toteutuessaan olisi kaupunginhallituksen 21.5.2013 käsittelemään talousennusteeseen nähden – 9,0 milj. euroa. Hyvinvointitoimialan johdon 3.9.2013 sosiaali- ja terveyslautakunnalle tekemän esityksen mukaan hyvinvointitoimialan talousarvion ylitystä ei voida kattaa omin toimenpitein vuoden 2013 aikana ja toimialan toiminnan turvaamiseksi ja kaupunkia velvoittavien maksujen suorittamiseksi tarvitaan lisämäärärahaa. – Sosiaali- ja terveyslautakunnalle on ehdotettu, että lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että hyvinvointitoimialan määrärahaa korotetaan v. 2013 yhteensä 17,4 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyslautakunta kokouksessaan 3.9.2013 palautti asian.

 

Esittelytekstin mukaan kasvatus- ja opetuslautakunta on 14.8.2013 päättänyt jatkaa säästöpäätöksiä ja velvoittaa tulosalueita tekemään lisäsäästöjä ta­lousarviossa pysymiseksi. Mikäli säästöt muuttavat strategisia ja operatiivisia sopimuksia, tulee ne saattaa viipymättä lautakunnan käsittelyyn. – Kasvatus- ja opetuslautakunta on 11.9.2013 päättänyt muuttaa ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen tulosalueiden operatiivisia palvelutuotantosopimuksia 2013 siten, että vastaavat lautakunnan 12.6.2013 tekemää päätöstä.

 

Kaupunginhallitus on 16.9.2013 käsitellessään vuoden 2013 toista osavuosikatsausta päättänyt edellyttää, että sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä toimintasuunnitelma talousarvioylityksen pienentämiseksi tuodaan kaupunginhallitukselle 25.10.2013 mennessä ja että sivistystoimialan tulee laatia kasvatus- ja opetuslautakunnan 14.8.2013 tekemään päätökseen perustuva toimintasuunnitelma talousarviossa pysymiseksi ja tuoda se kaupunginhallitukselle 25.10.2013 mennessä.

 

 

Valtuusto on 18.11.2013 käsitellyt vuoden 2013 talouden kolmannen osavuosikatsauksen ja päättänyt merkitä sen tiedoksi.

 

Tulosennusteen mukaan käyttötalouden nettomenot saataneen supistettua toimialojen ennusteiden perusteella. Käyttötalouden nettomenot tulevat kuitenkin kokonaisuudessaan ylittämään yhteensä 8,5 milj. eurolla vahvistetun talousarvion. Keskeiset syyt poikkeamille ovat hyvinvointitoimialan ja sivistystoimialan nettomenojen ylityksissä. Esittelytekstin mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta on 29.10.2013 käsitellyt hyvinvointitoimialan talousennusteen ja kaupunginhallituksen 16.9.2013 edellyttämän selvityksen ja päättänyt lähettää selvityksen kaupunginhallitukselle. Hyvinvointitoimialan talousennusteen perusteella talousarvion ylitys on pienentynyt, mutta nettopoikkeama on edelleen noin 14,2 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyslautakunta on todennut, että kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle tullaan tekemään lisämäärärahaesitys lokakuun tietojen perusteella tehtävän ennusteen jälkeen. – Sosiaali- ja terveyslautakunta on 10.12.2013 käsiteltyään lokakuun ennusteen päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että kuntaa velvoittavien menojen hoitamiseksi sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2013 talousarviota korotetaan 12 milj. euroa. – Esitystä ei ole viety kaupunginhallitukseen.

 

Esittelytekstin mukaan kasvatus- ja opetuslautakunta on 9.10.2013 käsitellyt kaupunginhallituksen 16.9.2013 edellyttämän selvityksen sivistystoimialan toimista talousarviossa pysymiseksi ja päättänyt lähettää selvityksen kaupunginhallitukselle. – Lautakunnalle on kokouksessa selvitetty syyskuun lopun taloustilannetta. Talousarvioylitys näyttää olevan 2,9 milj. euroa.

 

Kaupunginhallitus on 11.11.2013 käsitellessään vuoden 2013 kolmannen osavuosikatsauksen päättänyt merkitä tiedokseen kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen 9.10.2013 sivistystoimialan toimista talousarviossa pysymiseksi sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 29.10.2013 lautakunnan kesäkuussa 2013 tekemien tehostamis- ja säästötoimenpiteiden vaikutuksista ja kustannussäästöjä tuottavista toimenpiteistä loppuvuonna 2013.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 25.2.2014 on merkitty vuoden 2013 toiminnan ja talouden vuosiraportti tiedoksi. Esittelytekstissä todetaan, että toimialan talouden toteutuma vuodelta 2013 osoittaa, että nettotulos oli noin 12,1 milj, euroa alijäämäinen.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 17.2.2014 on päätetty merkitä lautakunnan vuoden 2013 tilinpäätös tiedoksi. Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti lähettää talouden ja toiminnan raportin käsiteltäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle siten muutettuna (liite 12), että kohtaan ”tilivelvollisen viranhaltijan arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta” lisätään kasvatus- ja opetuslautakunnan arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta seuraavasti:

 

"Toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat toteutuneet hyvin. Lautakunta haluaa erityisesti korostaa, että merkittävän osan talousarvion ylityksestä muodostaa mm. nuorisotakuun toteuttamiseksi järjestetty ylimääräinen koulutus, johon opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt rahoituksen Turun kaupungille, mutta jota rahoitusta ei ole kasvatus- ja opetuslautakunnan anomuksista huolimatta siirretty toimialalle koulutuksen järjestämisessä käytettäväksi. Toimiala on tästä johtuen joutunut tekemään sisäisiä talouden sopeuttamistoimia sekä ylittämään talousarvionsa selviytyäkseen näitä erityisiä valtionosuuksia opetus- ja kulttuuriministeriöltä haettaessa luvatuista koulutuksista. Lautakunta on pitänyt erityisen tärkeänä sitä, että Suomen valtioneuvoston käynnistämän nuorisotakuun mukaista toimintaa toteutetaan myös Turussa huolimatta siitä, että siihen tarkoitettua rahoitusta ei toimialalle ole siirretty. Lisäksi on toimialalle jäänyt siirtämättä myös Turun seudun urheiluakatemialle myönnetty koordinaatio- ja asiantuntijapalveluavustus, 90.000 €, sekä ammatillisen koulutuksen tuloksellisuusraha 600.353 €. Yhteensä toimialalle on jäänyt siirtämättä 2,1 M€ myönnettyä rahoitusta.

 

Osaltaan ylitystä selittää myös se, että toimialalla palveluiden kysyntä on kasvanut kaikilla tulosalueilla."

 

 

Kaupungin vuoden 2013 tilinpäätöksen toimintakertomuksen kohdassa Merkittävimmät poikkeamat tilinpäätösvuoden talousarvioon todetaan, että kaupunginhallitus on käsitellyt toimielinten talousennusteet ja suunnitelmat sopeuttamistoimenpiteiksi kokouksissa 21.5.2013, 24.6.2013, 16.9.2013 ja 11.11.2013. Talousarvion määrärahan ylityksiä ei ole käsitelty kaupunginvaltuustossa.

 

 

Kuntalaki

 

Kuntalain 65 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

 

Edelleen Kuntalain 65 §:n mukaan talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.

 

Kuntalain kommentaariteoksen (Heikki Harjula-Kari Prättälä: Kuntalaki Tausta ja tulkinnat, 8. uudistettu painos, Liettua 2012) mukaan se, että kunta ei ole ottanut talousarvioon määrärahaa, ei vapauta kuntaa suorittamasta menoa, johon laki velvoittaa tai johon kunta on omilla päätöksillään sitoutunut. Kunnan on talousarvioon varatuista määrärahoista riippumatta esimerkiksi turvattava sellaiset sosiaalietuudet ja -palvelut, joihin kuntalaisella on subjektiivinen oikeus. Kommentaariteoksen mukaan talousarvio voi olla myös lainvastainen, jos siihen ei ole otettu lainkaan tietyn sosiaalietuuden turvaamiseen tarkoitettua määrärahaa.

 

Kommentaariteoksen mukaan toisin kuin kuntalaisten subjektiiviset oikeudet, kunnalle säädetyt velvollisuudet palvelujen järjestämiseen on yleensä säädetty niin yleisessä muodossa, että niitä voidaan pitää määrärahasidonnaisina, ts. kunnan viranomaiset järjestävät palvelut talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa.

 

Kommentaariteoksen mukaan on syytä huolehtia siitä, että valtuuston hyväksymillä johtosäännöillä tai toimielinten tekemillä toimivallan edelleen siirtämistä koskevilla päätöksillä annetaan asianmukainen toimivalta käyttösuunnitelmien edellyttämien päätösten tekemiseen. Käyttösuunnitelmilla toimielimet jakavat määrärahat ja tuloarviot osamäärärahoiksi ja osatuloarvioiksi sekä asettavat tarkennetut tavoitteet - käyttösuunnitelmalla toteutetaan talousarviota.

 

 

Talousarvion noudattamista koskevat määräykset, seuranta, raportointi ja toimenpiteet

 

Hallintokunnat ovat raportoineet vuoden 2013 aikana määräysten mukaan talouden ja toiminnan kehittymisestä. Myös määrärahojen ylitysuhista on raportoitu. Osavuosikatsaukset (toiminnan ja talouden seurantaraportit) on käsitelty vuoden 2013 aikana kaupunginhallituksessa sekä merkitty tiedoksi valtuustossa.

 

Toiminnan ja talouden seurantaraportointi ei ole johtanut vuoden aikana sellaisiin toimenpiteisiin, joilla olisi estetty myös tilintarkastajan tilintarkastuskertomuksessa raportoimat määrärahojen ylitykset. Tarvittavat toimenpiteet voivat luonteeltaan olla myös sellaisia, että ne eivät ole toteutettavissa alle vuoden mittaisella aikavälillä. Niinpä taloussuunnitelmavuosien suunnittelun tarkkuuteen huomion kiinnittämistä voidaan pitää hyvänä tavoitteena.

 

Kaupunginhallitus on 31.3.2014 tilinpäätöksen 2013 käsittelyn yhteydessä käsitellyt toimielinten käyttötalouden poikkeamia kaupunginvaltuustoon nähden sidotuista määrärahoista vuoden 2013 tilinpäätöksessä. Esittelytekstissä todetaan, että suurimmat käyttötalouden määrärahaylitykset ovat sosiaali- ja terveyslautakunnalla sekä kasvatus- ja opetuslautakunnalla. Edelleen todetaan, että kaupunginvaltuustossa ei ole käsitelty yllä esitettyjä tilinpäätösvuoden 2013 talousarviopoikkeamia.

 

Tilintarkastaja toteaa vuoden 2013 tilintarkastuskertomuksessaan, että kaupungin sisäisen valvonta ja konsernivalvonta on järjestetty asianmukaisesti. Niinpä voidaan tämän perusteella katsoa, että vuoden 2013 aikana vastuulliset tahot ovat tarkastelleet asioita huolellisesti ja toimineet parhaalla mahdollisella tavalla niissä olosuhteissa, jotka ovat vallinneet.

 

Määrärahojen ylityksiä ei ole tuotu talousarviovuoden aikana kaupunginvaltuuston päätettäväksi lain ja säännösten edellyttämällä tavalla.