Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kirjaamo
OKM046:00/2014
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi lasten päivähoidosta annetun lain 11 a §:n muuttamisesta ja lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain 3 §:n muuttamisesta
Turun kaupunki toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Ehdotuksessa lähtökohtaisesti turvataan lapsen oikeus varhaiskasvatukseen. Perheen tarpeen ja lapsen kehityksen mukaan se toteutettaisiin kokopäiväisenä, osa-aikaisena tai esiopetuksessa. Esitys turvaisi näin ollen lapsen oikeuden varhaiskasvatukseen, ja toisaalta taas riittävä päivähoito mahdollistaisi huoltajien työelämään tai opiskeluun osallistumisen.
Lakiehdotus antaa riittävät ehdot kokopäiväisen ja osa-aikaisen palvelun tarjoamiselle. Ongelmaksi saattaa kuitenkin joissakin tapauksissa muodostua riittävän päivähoidon/varhaiskasvatuksen järjestäminen, jos lähtökohtaisesti mitään asiantuntijalausuntoja ei vaadittaisi perheeltä vaan riittävä palvelu arvioidaan yhdessä perheen kanssa. Näyttäisi siltä, että palveluohjaukseen ja neuvontaan tulee osoittaa tämän vuoksi nykyistä enemmän resursseja. Turussa on käytössä keskitetty palveluohjaus, mikä mahdollistaa jo nyt kuntalaisten tasapuolisen kohtelun arvioitaessa päivähoito-oikeuden tarvetta. On erittäin todennäköistä, että päivähoitoon ottamisesta tehtyihin päätöksiin tullaan hakemaan muutosta nykyistä enemmän. Oikaisuvaatimusten käsittely vaatinee henkilöstöresurssia.
Laki jättää kunnan päätettäväksi, millaista osa-aikaista päivähoitoa kunta tarjoaa. Johtaako tämä kansalaisten kannalta erilaisiin kuntakohtaisiin palveluihin? Turun seudulla on jo usean vuoden ajan tehty päivähoitopaikkajärjestelyissä seudullista yhteistyötä. Mikäli yhteistyötä halutaan jatkaa, edellyttää tämä usean kunnan tekemiä päätöksiä palvelutarjonnasta. Yhteistyöneuvottelut ja päätöksenteko vaatii aikaa. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alussa, aikataulu on erittäin tiukka.
Esityksen pohjalta jää epäselväksi se, olisiko kerhotoiminta, jota kunta esimerkiksi järjestäisi kolme kertaa viikossa kolme tuntia ilman aterioita, lain mukaista osa-aikaista toimintaa.
Lakiesityksessä taattaisiin päivähoitopaikan säilyminen ja pysyvät ihmissuhteet, vaikka päivähoidon tarve muuttuisi kokoaikaisesta osa-aikaiseksi. On todennäköistä, että lasten osallistuminen varhaiskasvatuspalveluihin muuttuu yhä monimuotoisemmaksi. Kunnille ja yksittäisille päivähoitoyksiköille on varmistettava mahdollisuus toteuttaa palvelut kustannuksia lisäämättä, henkilöstömitoituksia ei tule samaan aikaan tiukentaa. Erityisen ongelmallista ja kustannuksia lisäävää saman hoitopaikan säilyttäminen on perhepäivähoidossa, mikäli lainsäädäntö ns. suhdeluvun osalta säilyy entisellään.
Lakiesitys mahdollistaa sen, että lapsi voitaisiin pitää yksityisessä päivähoidossa kokopäiväisesti yksityisen hoidon tuella. Turussa on käytössä lasten päivähoidon palveluseteli yksityisen hoidon tuen ja sen kuntalisän lisäksi. Palveluseteli on lasten päivähoidosta annetun lain mukaan yksi tapa kunnan järjestää päivähoitoa. Lakiesityksen päivähoito-oikeuden rajaus näin ollen koskisi palvelusetelillä tuotettua päivähoitoa, mutta ei yksityisen hoidon tuella järjestettyä päivähoitoa. Kohdellaanko kuntalaisia tasaveroisesti, osa perheistä varmasti pystyy maksamaan palvelustaan enemmän, mutta osa perheistä joutunee tyytymään rajattuun päivähoito-oikeuteen.
Tiivistelmä
Lakiehdotuksessa lähtökohtaisesti turvataan lapsen oikeus varhaiskasvatukseen. Kotona olemisen syyn tulee olla lapsen hoitaminen ja kasvattaminen, kyseessä on perheen valinta. Lakiehdotus antaa riittävät ehdot kokopäiväisen ja osa-aikaisen palvelun tarjoamiselle, mutta esitys edellyttää tiiviimpää yhteisyötä perheen kanssa ja tähän tehtävään on osoitettava henkilöstöresursseja. Laki jättää kunnan päätettäväksi, millaista osa-aikaista päivähoitoa kunta tarjoaa. Johtaako tämä kansalaisten kannalta erilaisiin kuntakohtaisiin palveluihin? On todennäköistä, että lasten osallistuminen varhaiskasvatuspalveluihin muuttuu yhä monimuotoisemmaksi. Tapahtuuko myös leimautumista erilaisten palvelujen piirissä olevien välillä? Kunnille ja yksittäisille päivähoitoyksiköille on varmistettava mahdollisuus toteuttaa palvelut kustannuksia lisäämättä, henkilöstömitoituksia ei tule tiukentaa nykyisestä.