Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta6909.04.201410
Kaupunginhallitus18905.05.20148

3865-2014 (123, 001)

Vapaakortit Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteessä

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on pyytänyt kuntia ilmoittamaan ne kunnalliset luottamushenkilöryhmät, joille kukin kunta haluaa myöntää vapaakortteja.

Tksjlk § 69

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 1.4.2014:

Joukkoliikenteen viranomainen voi myöntää joukkoliikenteeseen vapaakortteja. Vapaakortteja voidaan myöntää joukkoliikenteen päätoimiselle henkilökunnalle tai joukkoliikenteen asiakkaille eri perustein. Vapaakorteista peritään vuosittain arvonlisävero.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta esitti 4.12.2013 § 218 viranomaisalueen kunnille, että kunnat voivat itse päättää vapaakorttikäytännöstään ja että vapaakorttien käyttökustannukset sidotaan vapaakortin myöntäneeseen kuntaan. Poikkeuksena tästä ovat joukkoliikenteen työntekijöiden vapaakortit (kaupunkiseudun joukkoliikenteen linja-autonkuljettajat ja seudullisen joukkoliikennetoimiston henkilökunta), joita ei sidota kuntalaisuuteen ja joiden käyttö ei vaikuta kuntien välisiin maksuosuuksiin.

Kaikki kunnat hyväksyivät lautakunnan ehdotuksen.

Joukkoliikenteen päätoimiseen henkilökuntaan kuuluvat seudullisen joukkoliikenteen eli Turun joukkoliikennetoimiston päätoimiset työntekijät ja Turun kaupunkiseudun ostaman joukkoliikenteen päätoimiset kuljettajat. Nämä henkilöt tarvitsevat päivittäisessä joukkoliikennetyössään vapaakorttia ja heidän matkojaan ei siksi tule huomioida kuntien kustannustenjaossa.

Joukkoliikenteen eläkeläisten (vähintään 30 vuotta palvelusta Turun sisäisessä liikenteessä), työssäkäyvien vammaisten (haitta-aste vähintään 60 %) ja sotainvalidien, rintamaveteraanien ja miinanraivaajaveteraanien osalta vapaakortteja käsitellään kuten kausikortteja. Nämä vapaakorttimatkat otetaan huomioon bussilinjaston nettokustannuksia jaettaessa, vaikka kotikunta ei saa lipuista tuloa.

Kukin kunta voi myöntää esim. luottamushenkilöilleen vapaakortteja oman harkintansa mukaan. Kaikki vapaakortit lisäävät kunnan kustannuksia, koska niitä käsitellään kustannustenjaossa kuten kausikortteja, mutta kunta ei kuitenkaan saa niistä tuloa. Kunkin vapaakortin laskennallinen arvo on noin 470 euroa (alv 0%) vuodessa, mutta todellinen kustannusvaikutus riippuu siitä, minkä verran ko. luottamushenkilö käyttää bussikorttia.

Turun kaupunki on aiemmin myöntänyt vapaakortin seuraaville luottamushenkilöryhmille: kaupunginvaltuutetut ja ensimmäiset varavaltuutetut, kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan varsinaiset jäsenet ja Turun kaupunkiliikenteen hallituksen varsinaiset jäsenet. Lisäksi vapaakortti on myönnetty Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan varsinaisille jäsenille. Vaikka Turun kaupungilla on em. päätökset luottamushenkilöiden vapaakorteista, tulee Turun kaupunginkin uudelleen päättää vapaakorteista. Tämä johtuu siitä, että aiemmin kortit eivät ole aiheuttaneet lisäkustannusta Turun kaupungille, kun taas jatkossa ne huomioidaan kuntien välisessä kustannustenjaossa.

Joukkoliikenteen henkilökunnalla ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsenillä vapaakorttiin liittyy joukkoliikenteen seurantavelvoite.

Pyydän kutakin kuntaa ilmoittamaan seudulliselle joukkoliikenteelle toukokuun loppuun mennessä ne luottamushenkilöryhmät, joiden vapaakorttien toivotaan olevan käytössä jo 1.7.2014. Jos vapaakortit tulevat voimaan tätä myöhemmin, voi kunta päättää niistä sopivaksi katsomallaan aikataululla.

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että joukkoliikenteen vapaakorttiin ovat 1.7.2014 alkaen oikeutettuja joukkoliikenteen päätoiminen henkilökunta eli seudullisen joukkoliikennetoimiston henkilökunta ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen kuljettajat. Näiden vapaakorttien käyttöä ei sidota kuntalaisuuteen eivätkä ne vaikuta kuntien välisiin maksuosuuksiin.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että joukkoliikenteen vapaakorttiin ovat 1.7.2014 alkaen oikeutettuja myös joukkoliikenteen eläkeläiset (vähintään 30 vuotta palvelusta Turun sisäisessä liikenteessä), työssäkäyvät vammaiset (haitta-aste vähintään 60 %) ja sotainvalidit, rintamaveteraanit ja miinanraivaajaveteraanit. Nämä vapaakorttimatkat otetaan huomioon bussilinjaston nettokustannuksia jaettaessa, vaikka kotikunta ei saa lipuista tuloa.

Muilta osin kunnat voivat itse päättää vapaakorttikäytännöstään, jolloin vapaakorttien käyttökustannukset sidotaan vapaakortin myöntäneeseen kuntaan. Lautakunta pyytää kutakin kuntaa ilmoittamaan seudulliselle joukkoliikenteelle toukokuun loppuun mennessä ne luottamushenkilöryhmät, joiden vapaakorttien toivotaan olevan käytössä 1.7.2014 alkaen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin joukkoliikennejohtajan kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 189

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Turun kaupunki on aiemmin myöntänyt vapaakortin seuraaville luottamushenkilöryhmille:

-  kaupunginvaltuutetut ja ensimmäiset varavaltuutetut

-  kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan varsinaiset jäsenet

-  Turun kaupunkiliikenteen hallituksen varsinaiset jäsenet

-  Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan varsinaiset jäsenet

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsenille vapaakorttiin liittyy seurantavelvoite.

Koska vapaakorttien kustannukset tullaan jatkossa huomioimaan kuntien välisessä kustannustenjaossa, tulevat ne lisäämään kunnan menoja. Kunnan tuleekin tehdä vapaakorttikäytännöstään uusi päätös.

Kaupungin taloudellinen tilanne huomioon ottaen, on vapaakorttikäytännöstä käyty poliittiset keskustelut.

EhdotusKaupunginhallitus päättää myöntää vapaakortin Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan varsinaisille jäsenille siten, että vapaakortti sidotaan jäsenen kotikuntaan ja kukin kunta maksaa edustajansa vapaakortin kustannukset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedYmpäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne