hankesuunnitelma | |
| 18.2.2014/ML |
| Sivu 1/9 |
| Diaarinumero: |
Tilaaja:
Turun kaupunki, Turun Kiinteistöliikelaitos
PL 11
20101 Turku
Hanke:
Piiparinpolun päiväkoti
UUDISRAKENTAMINEN
Piiparinpolun päiväkoti
UUDISRAKENTAMINEN
Piiparinpolun päiväkoti - korvausrakentamishankkeen hankeohjelman laatimisesta on vastannut työryhmä, johon ovat kuuluneet Merja Lumme ja Tapio Alapaattikoski.
Hankeohjelman laadinnan asiantuntijoina ovat olleet:
- Maija-Liisa Rantanen,
- kustannuslaskija Heikki Aalto.
Piiparinpolun päiväkodin, Piiparinpolku 18, hankeohjelmalla on tarkoitus korvata kosteusvaurioitunut kolmen ryhmän 56-paikkainen päiväkoti. Kiinteistön rakenneavauksissa ja niiden yhteyksissä otetuissa materiaalinäytteissä (Sisäilmainsinöörit Oy:n raportti 14.8.2013) todettiin vauriot rakenteellisesti niin mittaviksi, että on kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukaisempaa purkaa olemassa oleva rakennus ja rakentaa vanhan päiväkodin paikalle uusi kuin korjata vanhat tilat.
Samalla alueen hoitopaikkapulaa voidaan lievittää kasvattamalla laskennallinen paikkamäärä 84:ään (4 ryhmää).
Hankesuunnitelman mukainen tilaohjelma on taloudellisten reunaehtojen vuoksi mahdollisimman tiivis. Kiinteistöliikelaitoksen käsityksen mukaan suunnitellut tilat ovat kuitenkin riittävät ja tukevat toteutuessaan Sivistystoimialan toiminnan tavoitteiden saavuttamista.
Turku 18.2.2014
Sisällysluettelo:
1. Yhdyshenkilöt 4
2. Toiminnan kuvaus 5
2.1 Kuvaus tilaajan toiminnasta 5
2.2 Toiminta 5
2.3 Henkilökunta 6
2.4 Nykyiset toimitilat ja niiden puutteet 6
2.5 Tilojen käyttö 6
3. Perustelut huonetilaohjelmalle 6
3.1 Tilojen yhteiset perustelut 6
4. Huonetilaohjelma 7
4.1 Huonetilaohjelman kuvaus 7
4.2 Tilaluettelo ja tilavaatimukset 7
4.3 Järjestelmävaatimukset 7
5. Selvitys rakennuspaikasta 7
5.1 Tontti 7
5.2 Tonttialueen käyttösuunnitelma 8
5.3 Tontin hallintaoikeus ja rakennusluvan edellytykset 8
6. Toteuttamisaikataulu 8
7. Perustamiskustannukset ja niiden rahoitus 8
7.1 Perustamiskustannukset 8
7.2 Perustamiskustannukset yhteensä ja niiden rahoitus 9
8. Käytön aikaiset kustannukset 9
8.1 Tontin vuokrakustannukset 9
8.2 Rakennuksen ylläpitokustannukset 9
8.3 Sivistystoimialan maksusitoutuminen ko. tilahankkeen pääoma- ylläpito ja tonttikustannuksiin 9
Liitteet
Liite 1: Huonetilaohjelma
Liite 2: Tonttikartta
Tilaaja / Rakennuttaja:
Turun kaupunki, Turun Kiinteistöliikelaitos
PL 11
20101 Turku
Puhelin: 02-330000
* (Projektijohtaja)
*
Rakennuttajatehtävät:
Turun Kiinteistöliikelaitos
PL 11
20101 Turku
Puhelin: 02-330 000
* (Projektipäällikkö)
2.1Kuvaus tilaajan toiminnasta
Varhaiskasvatus siirtyi 1.8.2010 sosiaali- ja terveystoimesta opetustoimeen, ja varhaiskasvatuksen tulosalue on tänä päivänä osa Sivistystoimialaa. Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin tilaajana toimii Sivistystoimialan toimialajohtajan alaisena palvelujohtaja. Kaupungin omasta suomenkielisestä varhaiskasvatuksesta vastaa tulosaluejohtaja.
Yksityisen sektorin varhaiskasvatuspalvelut täydentävät ja tukevat kaupungin itse järjestämää toimintaa.
Laki ja asetus lasten päivähoidosta ja perusopetuslaki ovat keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen lainsäädännöllinen perusta. Mm. Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta sekä Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä täydentää toiminnan järjestämisen perusteita.
Piiparinpolun purettavassa päiväkodissa on neljä toiminnallista lapsiryhmää: alle 3-vuotiaat (12 paikkaa), 3-4-vuotiaat (21 paikkaa), esiopetus (13 paikkaa) ja 5-vuotiaat (10 hoitopaikkaa). Eri kiinteistöissä sijaitseviin väistötiloihin siirretään yhteensä 56 lasta. Korvaavien tilojen tulisi mahdollistaa poistuvan päiväkodin kaltaisten ryhmien toiminta jatkossa. Hoidossa olevien lasten, nykyisten hakijoiden hoidon tarpeiden ja voimassa olevan päivähoitolain ja – asetuksen säädösten mukaisesti, tilojen tulee täyttää kokopäivähoitoon riittävät kriteerit. Turun varhaiskasvatuksessa on linjattu, että toiminta tapahtuu pienryhmätoimintana. Tilojen suunnittelussa tulee huomioida, että yhdellä lapsiryhmällä on mahdollisuus jakautua kolmeen (7 / 4 lapsen) pienryhmään päivän aikana. Varhaiskasvatuksen liikunnan suositusten mukaisesti päivähoidossa tulee järjestää lapsille päivittäin vähintään kaksi tuntia hengästyttävää liikuntaa. Toiminta jakautuu sekä ulko- että sisätoimintaan. Sisällä tapahtuvan liikunnan toteuttamiseen tarvitaan ryhmätilojen lisäksi neljän ryhmän yhteinen monitoimitila. Henkilökunnalle varattujen tilojen mitoituksessa tulee huomioida tilojen käyttötarpeet henkilöstön ja asiakasperheiden erilaisiin kokouksiin ja neuvotteluihin sekä toiminnan suunnitteluun ja valmisteluun.
0-6-vuotiaiden lasten määrän ennusteen mukaan alueella päivähoitoikäisten lasten kokonaismäärä tulee pysymään joko ennallaan tai lievästi laskemaan. Jo päivähoidossa olevien lasten lisäksi Runosmäen alueella on ollut jatkuvasti jonossa lapsia, joille ei ole pystytty järjestämään hoitopaikkaa päivähoitoasetuksen säätämässä määräajassa. Keväälle (huhtikuun loppuun mennessä) 2014 Runosmäen alueelle on yhteensä 37 hakijaa, joille ei ole kaupungin omasta toiminnasta mahdollista osoittaa hoitopaikkaa. 4 mainituista hakijoista on hoitopaikan siirtohakijoita. Puolet jonossa olevista lapsista on perheistä, joilla on toinen vanhemmista kotona ja heistä suurin osa on taustaltaan vieraskielisiä. Lasten tasapainoisen kehityksen ja oppimisen turvaamiseksi, lapsille pitäisi pystyä osoittamaan paikka päivähoidossa, jonka suunnitelmallisella ja tavoitteellisella toiminnalla pystytään tukemaan suomen kielen oppimista ja lapsen muuta kehitystä ja oppimista. Kielen kehityksen turvaaminen alle kouluikäisenä vieraskielisten lasten kohdalla on merkittävä ennaltaehkäisevä tekijä myöhempien pulmien syntymisessä.
Runosmäen viereisellä pienalueella aloittaa maaliskuussa 2014 toimintansa yksityinen Touhula-päiväkoti. Päiväkodin hoitopaikoista on tällä hetkellä varattu jo 50 paikkaa Turun kaupungin palvelusetelihoitopaikoiksi. Jäljellä olevat vajaat 20 hoitopaikkaa eivät riitä kattamaan Runosmäen alueen tarpeita, mikäli perheet kykenisivät kuljettamaan lapsensa ko. päiväkotiin ja ottaisivat vastaan palvelusetelin. On huomattava, että Nättinummen Touhula-päiväkoti palvelee sijaintinsa puolesta myös Raisiolaisia perheitä.
Uusien tilojen henkilöstörakenne on seuraava:
Nykyisessä Piiparinpolun päiväkodissa on 9 kasvatus- ja ohjaushenkilöä sekä 2 laitosapulaista. Yhden ryhmän toiminnan lisäys vaatii 3 kasvatus- ja ohjaushenkilön vakanssin lisäyksen (vuosikustannusarvio 120 000 €).
2.4Nykyiset toimitilat ja niiden puutteet
Nykyisissä toimitiloissa on mittavat kosteusvauriot 70-luvun rakenneratkaisujen vuoksi. Henkilökunta oireilee kohteessa ja työterveyshuolto on todennut, että ko tiloista tulee luopua pikaisesti. Toiminnan siirtämisestä väistötiloihin on sovittu ja siirto tapahtuu maaliskuun 2014 alkuun mennessä.
Tiloja käytetään arkisin (ma-pe) klo 06.30 – 17.00, tarvittaessa (6.15 – 18.00) ympäri vuoden.
3.Perustelut huonetilaohjelmalle
3.1Tilojen yhteiset perustelut
Uusien, riittävien ja turvallisten toimitilojen saaminen korvaamaan kosteusvaurioituneet tilat on välttämätöntä, jotta Sivistystoimiala voi hoitaa sille osoitetut tehtävät. Toiminnan pysyvä jatkaminen nykyisissä, rakenteiltaan riskialttiissa tiloissa ei ole mahdollista.
Päivähoidon palveluverkkoselvitys on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 10.2.2014 § 20. Korvaavien tilojen rakentaminen Piiparinpolun päiväkodille ei ole ristiriidassa Päivähoidon palveluverkossa todettujen kuntakohtaisten ja alueellisten palvelutavoitteiden kanssa.
Verrattaessa hankesuunnitelman huonetilaohjelmaa nykyisiin tiloihin on huomattava, että tilamäärän kasvu (103 brm2) nykyisiin toimitiloihin nähden johtuu lapsimäärämitoituksen nostamisesta 56:stä 84:ään. Tilat on suunniteltu vastaamaan 4-ryhmäisen päiväkodin välttämättömiä tilatarpeita.
Huonetilaohjelman mukaiset lasten toimintaan tarvittavat tilat ovat ohjelma-alaltaan yhteensä 472 ohm2. Ryhmien lukumäärä on 4 kpl.
Henkilökunnan sosiaalitilat, toimistotilat ja huoltotoimen tilat ovat yhteensä 98 ohm2. Kohteessa ei tarvita väestönsuojaa.
Yhteensä rakennuksen huonetilaohjelman sisältämien tilojen ohjelma-ala on 570 ohm2. Liikennetiloille, teknisille tiloille ja rakenteille on varattu 167 m2.
Hankkeen tavoitebruttoala on 737 brm2, tavoitetehokkuus 1,29 brm2/hym2 ja tavoitetilavuus 2870 rm3.
4.2Tilaluettelo ja tilavaatimukset
Huonetilaohjelma on esitetty liitteessä 1.
Erityisiä järjestelmävaatimuksia ovat esim: sähköverkkoon kytketty palovaroitin-, rikosilmoitus-, ja kulunvalvontajärjestelmät. Lisäksi tulee rakentaa langaton tietotekniikkayhteys.
Tontti sijaitsee Turun Runosmäessä. Tontin (kortteli nro 085, tontti nro 0021) pinta-ala on 3003 m2. Tontin asemakaavaan merkitty rakennusoikeus on 1500 kem2 kem2. Rakennuksen huonetilaohjelman mukainen tavoitebruttoala on n. 737 brm2. Tilaohjelman mukaiset tilat on mahdollista rakentaa tontille. Tontti on sopiva kyseiseen käyttötarkoitukseen, kun nykyinen päiväkoti on purettu. Tontin sijainti on esitetty liitteenä 2.
5.2Tonttialueen käyttösuunnitelma
Tontti on asemakaavassa määritetty sosiaali- ja terveyspalvelujen rakentamisalueeksi.
5.3Tontin hallintaoikeus ja rakennusluvan edellytykset
Turun kaupunki omistaa ko. tontin.
Toiminnan jatkaminen, terveellisen tason ja laadun sekä kehityksen turvaaminen edellyttävät mahdollisimman nopeita toimenpiteitä toimitilaratkaisun toteuttamiseksi.
Siirtokelpoisen tilan hankinnan kilpailutus on tarkoitus käynnistää heti hankesuunnitelman ja rahoitusmuodon hyväksymisen jälkeen. Rakennustyöt purkutöineen kestävät noin 12 kuukautta. Tavoitteena on, että uusi rakennus voidaan ottaa käyttöön vuoden 2015 keväällä.
7.Perustamiskustannukset ja niiden rahoitus
Tonttikustannukset
Tontin vuokra nousee lisärakennusneliöiden osuudella. Tontin vuokra on 305 €/kk.
Rakennuskustannukset
Hankkeen rakennuskustannukset tammikuun vuoden 2014 kustannustasossa ovat tavoitehintalaskelman mukaan yhteensä 1 762 000 euroa. Kustannuksiin sisältyy myös nykyisen rakennuksen purkaminen. Rakennuskustannuksiin ei sisälly arvonlisäveroa.
Rakennuskustannukset ja niistä laskettu vuokra on arvioitu liitteenä olevan huonetilaohjelman perusteella. Todellinen kustannusvaikutus tiedetään vasta, kun hankinta on suoritettu.
Muut perustamiskustannukset
Irtaimiston sekä toiminnan kojeiden ja laitteiden hankintabudjetti on 102 000 euroa. Irtaimiston osuus on noin 92 000 ja toiminnan kojeiden ja laitteiden osuus noin 10 000 euroa. Osa laitteista on tarkoitus siirtää nykyisistä tiloista uuteen rakennukseen.
7.2Perustamiskustannukset yhteensä ja niiden rahoitus
Perustamiskustannukset
Hankkeen perustamiskustannukset ovat kokonaisuudessaan seuraavat:
Rakennuskustannukset | 1 762 000 euroa |
Rakennusaikainen tontin vuokra | 457 euroa |
Irtaimisto (käyttäjähankinta) | 92 000 euroa |
Toiminnan kojeet ja laitteet: älytaulut, projektorit, dokumenttikamerat (käyttäjähankinta) | 10 000 euroa |
4 työaseman vuosikustannukset | 2 000 euroa |
|
|
Rakennusaikaiset korot | 5 105 euroa |
Perustamiskustannusten rahoitus
Perustamiskustannukset on tarkoitus rahoittaa leasingrahoituksella.
Väistötiloihin siirretään vanhoja kalusteita pestyinä. Kalusteet ovat kuitenkin vanhoja ja kuluneita, eivätkä täytä esim. nykypäivän ergonomisia vaatimuksia. Tästä syystä uudet tilat tulee myös kalustaa kokonaan. Parhaimpia vanhoista kalusteista voitaneen hyödyntää muualla varhaiskasvatuksessa varakalusteina.
8.Rakennuksesta aiheutuvat käytön aikaiset kustannukset
Sivistystoimialalta perittävä tontin vuosivuokra on noin 3 660 €/vuosi.
8.2Rakennuksen sisäinen vuokra
Sivistystoimialalta perittävä sisäinen vuokra on 150 340 €/vuosi.
8.3Sivistystoimialan maksusitoutuminen ko. tilahankkeen pääoma- ylläpito- ja tonttikustannuksiin
Hyväksymällä tämän hankesuunnitelman Sivistystoimiala sitoutuu maksamaan toteutuvien kustannusten mukaan lasketut pääoma- ja ylläpitovuokrat (ennuste 1/2014).
Liite 1: Huonetilaohjelma
Liite 2: Tonttikartta