LAUSUNTOPYYNTÖ VSSHP:N STRATEGIALUONNOKSESTA
Terveempänä kotiin – uudistamisohjelma

Osio 1. Taustatiedot

 

 

 

Vastaajatahon virallinen nimi *

__Turun kaupunki______________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

Vastauksen vastuuhenkilön yhteystiedot *

Nimi

________________________________

 

Asema organisaatiossa

________________________________

 

Matkapuhelin

________________________________

 

Sähköposti

________________________________

 

 

 

 

 

Lausuntopyyntö käsitelty toimielimessä

Toimielimen nimi *

Sosiaali- ja terveyslautakunta_______________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

Päivämäärä:

________________________________

 

 

 

 

 

 

 

Onko vastaaja *

x

Kunta, mikä

____Turku____________________________

 

Turun yliopisto, mikä

________________________________

 

Liikelaitoksen johtokunta, mikä

________________________________

 

Muu, mikä

________________________________

 

 

 

 

 

Osio 2. Kysymykset

 

PYYDÄMME OTTAMAAN KANTAA SUUNNITELTUIHIN TOIMENPIDEOHJELMAN

MUUTOSEHDOTUKSIIN

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 1.

 

 

 

Sairaanhoitopiiri on yksi kilpailukykyinen sairaala, jossa toiminta on tarkoituksenmukaisesti keskitettyä

ja hajautettua. Yliopistosairaalan paras tietämys on käytettävissä kaikissa toimipisteissä. Erikoissai-

raanhoidon palvelut turvataan keskitetysti kattamaan koko maakunnan alueen.

 

1. Kaikille maakunnan asukkaille tulee tarjota yhdenvertaisia palveluita. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Aluesairaalat tarjoavat sellaista erikoissairaanhoitoa, jota tarvitaan väestötasolla usein, tarvitaan

yksilötasolla toistuvasti pitkäaikaissairauksien hyvän hoidon ja kuntoutuksen osana, ja lyhytaikaista

vuodeosastohoitoa ensisijaisesti ikääntyneen väestön akuuttien terveysongelmien hoitamiseksi.

Lisäksi aluesairaaloissa tuotetaan muita tarkoituksenmukaisia erikoissairaanhoidon lähipalveluita

sekä erikseen sovittuja, tiettyyn aluesairaalaan keskitettyjä yliopistosairaalapalveluita.

 

 

 

 

 

 

2. Yhteisten resurssien hyödyntämisen näkökulmasta eri aluesairaaloihin tulisi keskittää joitakin yliopistosairaalatasoisia palveluita. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

Erikseen sovittujen yliopistosairaalatasoisten palveluiden keskittäminen

 

aluesairaaloihin olisi syytä harkita tarkkaan kustannustehokkuuden näkökulmasta.

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

3. Aluesairaaloissa tulee tehdä sellaisia vaativampia ja harvinaisempia erikoissairaanhoidon

jalkautettuja palveluita, jotka kannattaa tuottaa lähipalveluna. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

Osaamisen ja kustannustehokkuuden kannalta pidämme tärkeänä, että nämä palvelut keskitetään

kantasairaalaan.

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Päiväkirurgian suhteellista osuutta lisätään sairaanhoitopiirissä. Vaativaa päiväkirurgiaa toteutetaan

keskitetysti eri sairaaloissa. Loimaan ja Vakka-Suomen sairaaloissa ei tehdä vuodeosastohoitoa

vaativaa kirurgiaa.

 

 

4. Sairaanhoitopiirin leikkaussalikapasiteetti tulee käyttää kokonaisuudessaan tehokkaasti ja

toteuttaa tämän tavoitteen edellyttämät muutokset mm. keskittämällä vuodeosastohoitoa

edellyttävää kirurgiaa. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

5. Päiväkirurgiaa tulee lisätä aluesairaaloissa toiminnan hajauttamiseksi ja samalla resurssien

keskittämiseksi osaamiskeskusnäkökulmasta. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

6. Päivystysasetuksen tultua voimaan vuodeosastokirurgiaa voidaan ylläpitää kantasairaalan

(Tyks) lisäksi Salon aluesairaalassa. Kielellisten oikeuksien näkökulmasta vuodeosastokirur-

giaa on perusteltua tehdä myös Turunmaan sairaalan liikelaitoksessa. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Aluesairaaloiden yhteispäivystykset liitetään ensihoidon ja päivystyksen liikelaitokseen alueellisen

ensihoidon hyötyjen saamiseksi.

 

 

7. Hoidon laadun, potilasturvallisuuden ja kustannussäästöjen näkökulmasta päivystysten ja

ensihoidon palvelut tulee integroida koko maakunnan tasolla. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Synnytykset keskitetään yhteen yksikköön viimeistään päivystysasetuksen tultua voimaan.

 

 

8. Hoidon laadun, potilasturvallisuuden ja kustannussäästöjen näkökulmasta synnytykset tulee

keskittää yhteen yksikköön. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Avohoitopainotteisuutta lisätään koko sairaanhoitopiirissä

 

 

 

 

 

 

 

9. Vuodeosastopainottuneisuuden vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä tulee toteuttaa koko

sairaanhoitopiirissä. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Turussa palvelut sovitetaan yhteen Turun kaupungin hyvinvointitoimialan oman erikoissairaanhoidon

kanssa.

 

 

10. Turun kaupungin erikoissairaanhoidon ja VSSHP:n toiminnan yhteensovittamista tulee

jatkaa kustannussäästöjen aikaansaamiseksi, palveluiden tehostamiseksi sekä

sote-uudistuksen ennakoimiseksi. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Luodaan yliopistosairaalan kilpailukykyä parantava huippuosaamisstrategia ja edistetään kilpailukykyä

sairaanhoitopiirin viestintästrategialla.

 

 

11. Yliopistosairaalan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi VSSHP:ssä on profiloiduttava huippuosaa-

jiksi tietyillä alueilla. Näillä alueilla toiminnot Suomen tasolla voidaan keskittää Tyksiin. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

12. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 1.

Yhdenvertaisten palveluiden tarjoaminen kaikille maakunnan asukkaille on tärkeää ja ennakoi tulevan sote-

uudistuksen tavoitteita. Koko sairaanhoitopiirin palveluiden käyttäminen yhtenäisin hoitoindikaatioin ja keskittämällä/hajauttamalla palveluiden tuottaminen resurssien mahdollisimman tehokkaan ja taloudellisen

käytön näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää sekä yhdenvertaisten palveluiden saamiseksi koko väestölle että sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelman onnistumiseksi. Lääketieteellisen hoidon kehittyminen mahdollistaa vuodeosastopainotteisuuden vähentämisen koko sairaanhoitopiirissä. Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin erikoissairaanhoitojen yhteensovittaminen tarkoittaa pitkään jatkuneen hyvän hoitoketju-

yhteistyön jatkuvaa kehittämistä hoidon laadun ja kustannustehokkuuden parantamiseksi. Kun hoitoketju-

yhteistyössä mukana ovat myös perusterveydenhuollon palvelut, on kehittämistyö sote-uudistuksen tavoitteiden

mukaista strategista kumppanuutta riippumatta siitä, minkälaiseksi tuleva sotehallintomalli lopulta muotoutuu.

Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se

muutoksia myös tässä esitettyyn.

 

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 2.

 

 

 

Varsinais-Suomen alueen terveyden- ja sairaanhoito tuotetaan oikealla erikoistumisen tasolla,

saumattomassa yhteistyössä perustason sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa.

 

 

13. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Tuetaan palvelujärjestelmän kokonaisuuden toimivuutta kehittämällä konsultaatio-, koulutus- ja

verkostotoimintaa, jalkautuvaa erikoissairaanhoitoa ja hoitoketjuja.

Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia

myös tässä esitettyyn.

 

 

14. Maakunnan tasolla tavoitteena tulee olla potilaiden ohjautuminen oikeaan hoitopaikkaan

mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tämän tavoitteen toteutumiseksi tulee toteuttaa toimen-

piteitä koko maakunnan alueella (esim. lähetekäytännön yhtenäistäminen ja sairaalakohtaisten

jonojen purku). *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

Kehitetään monialaisia (erityisesti psykiatria ja lastentaudit) alueellisia toimintamalleja tukemaan perus-

tason työtä lasten, nuorten ja perheiden syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

 

 

15. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Tyksin toimi- ja palvelualuekohtaista hoitolinjaorganisaatiota ja sen mukaista potilaskeskeistä palvelu-

mallia kehitetään ja yhtenäistetään edelleen. Toteutetaan toimialueiden välisten hoitokäytäntöjen ja

toimintatapojen yhtenäistämistä. Standardisoimalla toimintaa on saatavissa taloudellisia hyötyjä.

Tyksin hoitolinjaorganisaatiomalli ja sen mukaiset toimintatavat laajennetaan koko sairaanhoitopiirin

alueelle. Toimialue- ja palvelualuejohtajat vastaavat koko alueen erikoissairaanhoidon saatavuudesta

ja saumattomasta yhteistyöstä kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa.

 

Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia

myös tässä esitettyyn.

 

 

16. Hoitolinjaorganisaatio ja sen toimintamallien kehittäminen tulee laajentaa koko sairaanhoito-

piirin organisaatioon. Tässä mallissa yksi taho vastaa koko sairausryhmän hoidosta maakunnan

alueella, mikä helpottaa raja-aidattomien palveluketjujen luomista kuntien kanssa ja mahdollistaa

yhtenäisen hoitoon pääsyn eri kuntien asukkaille. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

17. Potilaskeskeisen palvelumallin edelleen kehittämistä, hoitokäytäntöjä ja toimintatapojen

yhtenäistämistä myös Tyksin toimi- ja palvelualueilla tulee jatkaa. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

Luodaan luottamushenkilöpäätöksentekoon mekanismit joilla erikoissairaanhoidon lähipalveluita

seurataan ja kehitetään niin, että palvelut turvataan ja järjestetään perustason sosiaali- ja terveyspalveluita

mahdollisimman hyvin tukeviksi.

 

 

18. Alueellisen erikoissairaanhoidon poliittinen ohjaus tulee järjestää uudelleen vastaamaan uutta organisaatiorakennetta tavoitteena turvata erikoissairaanhoidon lähipalvelujen saatavuus kuntien

peruspalveluita tukevalla tavalla ja niiden kanssa yhteistyössä. *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

19. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 2.

 

Kysymys 13: Olemme samaa mieltä, mutta korostamme yhteistyössä vastavuoroisuutta, missä perustason

sosiaali- ja terveyspalvelut ovat tasavertainen yhteistyökumppani ja kentän/perustason olosuhteiden erityisasian-

tuntija.

 

Kysymys 15 (lastentaudit):

Alueellisia toimintamalleja ympäristökuntien kanssa on tärkeää kehittää. Turun kaupungin

lastentautien palvelujen osalta on tärkeä huomioida seuraavaa: Turun kaupungin lastentautien

hoitoprosessi toimii nykyisellään hyvin ja kustannustehokkaasti (Selvitystyö: Hoitoprosessit lapset ja

nuoret Turku-VSSHP 2013). Turun kaupungissa on valtakunnallisesti ainutlaatuinen ja hyvin toimiva

lasten ja nuorten oma avohoitopediatrian yksikkö, joka tukee merkittävällä tavalla perusterveyden-

huoltoa ja toimii myös syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa (Lastenlääkärien muuttuva rooli avoterveydenhuollossa pääkirjoituksen pdf-versiosta www.laakarilehti.fi > Sisällysluettelot > 5/2014.

Suomen Lääkärilehti 2014). Toimiva avohoitopediatrian yksikkö hillitsee kustannuksia mm. siten,

että tavallisimmat lastensairaudet hoidetaan avohoidossa ja vain vaativa erikoissairaanhoito ja päivystys

ostetaan Tyksistä. Päällekkäistä toimintaa ei ole vaativan erikoissairaanhoidon kanssa. Mallia tulisi

laajentaa myös ympäristökuntiin siten, että ympäristökunnat tekisivät yhteistyötä lasten avohoito-

pediatristen palveluiden järjestämiseksi. Tässä kunnilla tulee olla järjestämisvastuu hallinnollisesti,

koska tietämys palveluista ja niiden järjestämistarpeesta on kunnilla vahvempaa. Kustannustason

nousun hillitsemiseksi tämä on välttämätöntä. Sairaanhoitopiirin lastentautien alueellisen erikoisala

johtoryhmän, avohoitopediatrisen yksikön ja perusterveydenhuollon yhteistyö tässä suunnittelutyössä

nähdään tärkeänä.

 

Kysymys 15 (psykiatria): Sairaaanhoitopiirin ja Turun kaupungin yhteinen työryhmä on aloittamassa

työtään, missä tutkitaan palvelujen tuottamisen ja sijainnin mahdollisia synergiaetuja.

 

Kysymys 16: Strategisessa kumppanuudessa Turun erikoissairaanhoito kehittää vuodeosastotoimin-

taansa vastatakseen viiveettä hoitolinjaorganisaation mukaiseen jatkohoitotarpeeseen.

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 3.

 

 

 

Henkilöstön liikkuvuuden ja työn tuottavuuden parantamiseksi sairaanhoitopiirissä otetaan käyttöön

tavoiteasetanta- ja kannustinjärjestelmät.

 

 

20. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia

myös tässä esitettyyn.

 

21. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 3.

Yhtenäisten pelisääntöjen luominen mm. palkkaukseen koko sairaanhoitopiirin alueella, mukaan lukien Turun erikoissairaanhoito, olisi ensiarvoisen tärkeää. Tämä mahdollistaisi palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden.

Palvelujärjestelmän kokonaistalouden kannalta myös työvoiman nykyistä helpompi liikuteltavuus perustason ja

erikoissairaanhoidon yksiköiden välillä voisi tuoda merkittävää etua.

 

Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia

myös tässä esitettyyn.

 

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 4.

 

 

 

Yhtenäisen alueellisesti kattavan tietojärjestelmän takaamiseksi aloitettuun kokonaisarkkitehtuurityöhön

perustuva alueellinen tietojärjestelmämäärittely ja mahdollinen hankinta käynnistetään valtuustokauden

lopulla. Potilaan sähköisen asioinnin mahdollisuuksia lisätään.

 

 

22. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

a)hankinta tehdään asiakaskuntien kanssa yhteishankintana, jolloin pyritään uudistamaan kaikkien

halukkaiden kuntien tietojärjestelmiä yhdenmukaisiksi hakien taloudellista hyötyä suuremmasta hankinta-

yksiköstä ja yhteisestä kehityksestä

b)potilaan sähköisen asioinnin mahdollisuuksia lisätään kehittämällä toimintatapoja ja ratkaisuja yhdessä

Turun kaupungin sähköisen asioinnin ohjelmaa.

 

23. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 4.

Samalla tulisi pyrkiä mahdollisimman joustavaan tietojen liikuteltavuuteen ja rekisterien yhteiskäyttöisyyteen,

jossa rajapintojen määrää pyritään vähentämään palvelutapahtuman ja hoidon toteuttamisen kannalta mah-

dollisimman vähäiseksi/joustavaksi.

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 5.

 

 

 

Korkealuokkaisesta opetuksesta ja tutkimuksesta huolehditaan toteuttamalla erityisvastuualueen tutkimus-

ja tiedestrategia ja opetusstrategiaa.

 

 

24. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

25. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 5.

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 6.

 

 

 

Sairaanhoidolliset palvelut (esim. laboratoriopalvelut) järjestetään taloudellisesti ja laadullisesti nykyistä

vakaammalle pohjalle käyttäen Turun yliopiston ja erityisvastuualueen mahdollisuuksia.

 

 

26. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia

myös tässä esitettyyn.

 

27. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 6.

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 7.

 

 

 

Sairaanhoitopiirin tukipalvelut (esim. ruokahuolto) järjestetään taloudellisesti ja laadullisesti nykyistä

vakaammalle pohjalle käyttäen omistajakuntien ja erityisvastuualueen mahdollisuuksia.

 

 

28. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

29. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 7.

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 8.

 

 

 

Sairaanhoitopiirin rakennuskanta saatetaan turvalliselle ja tarkoituksenmukaiselle tasolle. Tarpeetto-

mista tiloista luovutaan. Kaikissa tilaratkaisuissa otetaan huomioon yhteisten tilojen ja laitteiden käytön

mahdollisuus omistajakuntien ja Turun yliopiston kanssa. Yhteisillä tiloilla haemme parempaa yhteis-

työtä yli organisaatiorajojen ja sujuvampia hoitoprosesseja.

 

 

30. Samaa mieltä *

Kyllä

 

Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää)

________________________________

 

Ei ota kantaa

 

 

 

 

 

31. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 8.

Sairaanhoitopiirin tulisi ennen investointipäätöksien tekoa varmistaa omistajiensa eli kuntien kanta erityisesti

nyt, kun sairaanhoitopiirin omavaraisuusaste on jo tehtyjen investointien jälkeen alle valtiovarainministeriön

suosituksen. Uudistilojen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon tilojen monikäyttöisyys ja palveluiden avo-

hoitopainotteisuus sekä tuottamisen painopisteen siirtyminen yhä enemmän perustason toimintojen yhtey-

teen. Ennakkoluulottomasti tulee tarkastella myös strategisten kumppanien kanssa tehtävää yhteistyötä

rakennushankkeiden toteuttamisessa.

 

 

 

 

Kysymyskokonaisuus 9

 

 

 

 

32. Mikäli vaihtoehtona nähdään toimintojen hajauttaminen alueellisesti maakunnan tasolla

(nykyisen kaltainen palvelujen tuottamistapa), onko vastaajataho valmis poikkeamaan

sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelmasta ylöspäin?

Ehdottomasti ei.

 

 

 

 

33. Sairaanhoitopiiri on kysynyt 8.3.2013 jäsenkunnilta ja Turun yliopistolta lausuntoa kunta-

yhtymän perussopimuksen 21 § mukaan vuoden 2013 talousarvion ja – suunnitelmaa

valmisteltaessa mm. vakauttamisohjelman mukaisesta keskimääräisestä 3,8 % jäsenkuntien

maksuosuuksien vuosikasvusta. Ellei siitä voida poiketa, ja näkemyksenne strategialuon-

noksen toteuttamiseen on kielteinen joiltain osin, pyydämme vaihtoehtoisia ratkaisuja vas-

taavien toimintakululeikkausten aikaansaamisesta

Jäsenkuntien maksuosuuden kasvun minkään yksittäisen kunnan, esim. Turun kaupungin, kohdalla ei

saa ylittää 3,8 %:n rajaa. Tämän varmistamiseksi Turun kaupunki kannattaa esitettyä strategiaa, mutta

edellyttää lisätoimia vakauttamisohjelman toteutumisen varmistamiseksi.

 

 

 

 

34. Mitä muuta kuntanne, Turun yliopisto tai muu vastaaja haluaa lausua huomioon otettavaksi

talousarviota 2015 laadittaessa?

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

 

 

(Sivu 1 / 1)