| |
Vastaajatahon virallinen nimi * | __Turun kaupunki______________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ |
|
|
| |
Vastauksen vastuuhenkilön yhteystiedot * | Nimi ________________________________ |
| Asema organisaatiossa ________________________________ |
| Matkapuhelin ________________________________ |
| Sähköposti ________________________________ |
|
|
|
| |
|
Lausuntopyyntö käsitelty toimielimessä
Toimielimen nimi * | Sosiaali- ja terveyslautakunta_______________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ |
|
| Päivämäärä: ________________________________ |
|
|
| | |
Onko vastaaja * | x | Kunta, mikä ____Turku____________________________ |
|
| Turun yliopisto, mikä ________________________________ |
|
| Liikelaitoksen johtokunta, mikä ________________________________ |
|
| Muu, mikä ________________________________ |
|
|
|
| |
Osio 2. Kysymykset PYYDÄMME OTTAMAAN KANTAA SUUNNITELTUIHIN TOIMENPIDEOHJELMAN MUUTOSEHDOTUKSIIN |
|
|
|
| |
Sairaanhoitopiiri on yksi kilpailukykyinen sairaala, jossa toiminta on tarkoituksenmukaisesti keskitettyä ja hajautettua. Yliopistosairaalan paras tietämys on käytettävissä kaikissa toimipisteissä. Erikoissai- raanhoidon palvelut turvataan keskitetysti kattamaan koko maakunnan alueen. |
| 1. Kaikille maakunnan asukkaille tulee tarjota yhdenvertaisia palveluita. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Aluesairaalat tarjoavat sellaista erikoissairaanhoitoa, jota tarvitaan väestötasolla usein, tarvitaan yksilötasolla toistuvasti pitkäaikaissairauksien hyvän hoidon ja kuntoutuksen osana, ja lyhytaikaista vuodeosastohoitoa ensisijaisesti ikääntyneen väestön akuuttien terveysongelmien hoitamiseksi. Lisäksi aluesairaaloissa tuotetaan muita tarkoituksenmukaisia erikoissairaanhoidon lähipalveluita sekä erikseen sovittuja, tiettyyn aluesairaalaan keskitettyjä yliopistosairaalapalveluita. |
| 2. Yhteisten resurssien hyödyntämisen näkökulmasta eri aluesairaaloihin tulisi keskittää joitakin yliopistosairaalatasoisia palveluita. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) Erikseen sovittujen yliopistosairaalatasoisten palveluiden keskittäminen | | aluesairaaloihin olisi syytä harkita tarkkaan kustannustehokkuuden näkökulmasta. |
| |
|
|
|
3. Aluesairaaloissa tulee tehdä sellaisia vaativampia ja harvinaisempia erikoissairaanhoidon jalkautettuja palveluita, jotka kannattaa tuottaa lähipalveluna. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) Osaamisen ja kustannustehokkuuden kannalta pidämme tärkeänä, että nämä palvelut keskitetään kantasairaalaan. |
| |
|
|
|
Päiväkirurgian suhteellista osuutta lisätään sairaanhoitopiirissä. Vaativaa päiväkirurgiaa toteutetaan keskitetysti eri sairaaloissa. Loimaan ja Vakka-Suomen sairaaloissa ei tehdä vuodeosastohoitoa vaativaa kirurgiaa. |
| 4. Sairaanhoitopiirin leikkaussalikapasiteetti tulee käyttää kokonaisuudessaan tehokkaasti ja toteuttaa tämän tavoitteen edellyttämät muutokset mm. keskittämällä vuodeosastohoitoa edellyttävää kirurgiaa. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
5. Päiväkirurgiaa tulee lisätä aluesairaaloissa toiminnan hajauttamiseksi ja samalla resurssien keskittämiseksi osaamiskeskusnäkökulmasta. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
6. Päivystysasetuksen tultua voimaan vuodeosastokirurgiaa voidaan ylläpitää kantasairaalan (Tyks) lisäksi Salon aluesairaalassa. Kielellisten oikeuksien näkökulmasta vuodeosastokirur- giaa on perusteltua tehdä myös Turunmaan sairaalan liikelaitoksessa. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Aluesairaaloiden yhteispäivystykset liitetään ensihoidon ja päivystyksen liikelaitokseen alueellisen ensihoidon hyötyjen saamiseksi. |
| 7. Hoidon laadun, potilasturvallisuuden ja kustannussäästöjen näkökulmasta päivystysten ja ensihoidon palvelut tulee integroida koko maakunnan tasolla. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Synnytykset keskitetään yhteen yksikköön viimeistään päivystysasetuksen tultua voimaan. | |
| 8. Hoidon laadun, potilasturvallisuuden ja kustannussäästöjen näkökulmasta synnytykset tulee keskittää yhteen yksikköön. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
| |
Avohoitopainotteisuutta lisätään koko sairaanhoitopiirissä | |
| 9. Vuodeosastopainottuneisuuden vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä tulee toteuttaa koko sairaanhoitopiirissä. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
| |
Turussa palvelut sovitetaan yhteen Turun kaupungin hyvinvointitoimialan oman erikoissairaanhoidon kanssa. |
| 10. Turun kaupungin erikoissairaanhoidon ja VSSHP:n toiminnan yhteensovittamista tulee jatkaa kustannussäästöjen aikaansaamiseksi, palveluiden tehostamiseksi sekä sote-uudistuksen ennakoimiseksi. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Luodaan yliopistosairaalan kilpailukykyä parantava huippuosaamisstrategia ja edistetään kilpailukykyä sairaanhoitopiirin viestintästrategialla. |
| 11. Yliopistosairaalan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi VSSHP:ssä on profiloiduttava huippuosaa- jiksi tietyillä alueilla. Näillä alueilla toiminnot Suomen tasolla voidaan keskittää Tyksiin. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
12. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 1. | Yhdenvertaisten palveluiden tarjoaminen kaikille maakunnan asukkaille on tärkeää ja ennakoi tulevan sote- uudistuksen tavoitteita. Koko sairaanhoitopiirin palveluiden käyttäminen yhtenäisin hoitoindikaatioin ja keskittämällä/hajauttamalla palveluiden tuottaminen resurssien mahdollisimman tehokkaan ja taloudellisen käytön näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää sekä yhdenvertaisten palveluiden saamiseksi koko väestölle että sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelman onnistumiseksi. Lääketieteellisen hoidon kehittyminen mahdollistaa vuodeosastopainotteisuuden vähentämisen koko sairaanhoitopiirissä. Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin erikoissairaanhoitojen yhteensovittaminen tarkoittaa pitkään jatkuneen hyvän hoitoketju- yhteistyön jatkuvaa kehittämistä hoidon laadun ja kustannustehokkuuden parantamiseksi. Kun hoitoketju- yhteistyössä mukana ovat myös perusterveydenhuollon palvelut, on kehittämistyö sote-uudistuksen tavoitteiden mukaista strategista kumppanuutta riippumatta siitä, minkälaiseksi tuleva sotehallintomalli lopulta muotoutuu. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia myös tässä esitettyyn. |
|
|
| |
| |
Varsinais-Suomen alueen terveyden- ja sairaanhoito tuotetaan oikealla erikoistumisen tasolla, saumattomassa yhteistyössä perustason sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa. |
| 13. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Tuetaan palvelujärjestelmän kokonaisuuden toimivuutta kehittämällä konsultaatio-, koulutus- ja verkostotoimintaa, jalkautuvaa erikoissairaanhoitoa ja hoitoketjuja. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia myös tässä esitettyyn. |
| 14. Maakunnan tasolla tavoitteena tulee olla potilaiden ohjautuminen oikeaan hoitopaikkaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tämän tavoitteen toteutumiseksi tulee toteuttaa toimen- piteitä koko maakunnan alueella (esim. lähetekäytännön yhtenäistäminen ja sairaalakohtaisten jonojen purku). * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Kehitetään monialaisia (erityisesti psykiatria ja lastentaudit) alueellisia toimintamalleja tukemaan perus- tason työtä lasten, nuorten ja perheiden syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. |
| 15. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Tyksin toimi- ja palvelualuekohtaista hoitolinjaorganisaatiota ja sen mukaista potilaskeskeistä palvelu- mallia kehitetään ja yhtenäistetään edelleen. Toteutetaan toimialueiden välisten hoitokäytäntöjen ja toimintatapojen yhtenäistämistä. Standardisoimalla toimintaa on saatavissa taloudellisia hyötyjä.
Tyksin hoitolinjaorganisaatiomalli ja sen mukaiset toimintatavat laajennetaan koko sairaanhoitopiirin alueelle. Toimialue- ja palvelualuejohtajat vastaavat koko alueen erikoissairaanhoidon saatavuudesta ja saumattomasta yhteistyöstä kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia myös tässä esitettyyn. |
| 16. Hoitolinjaorganisaatio ja sen toimintamallien kehittäminen tulee laajentaa koko sairaanhoito- piirin organisaatioon. Tässä mallissa yksi taho vastaa koko sairausryhmän hoidosta maakunnan alueella, mikä helpottaa raja-aidattomien palveluketjujen luomista kuntien kanssa ja mahdollistaa yhtenäisen hoitoon pääsyn eri kuntien asukkaille. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
17. Potilaskeskeisen palvelumallin edelleen kehittämistä, hoitokäytäntöjä ja toimintatapojen yhtenäistämistä myös Tyksin toimi- ja palvelualueilla tulee jatkaa. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Luodaan luottamushenkilöpäätöksentekoon mekanismit joilla erikoissairaanhoidon lähipalveluita seurataan ja kehitetään niin, että palvelut turvataan ja järjestetään perustason sosiaali- ja terveyspalveluita mahdollisimman hyvin tukeviksi. |
| 18. Alueellisen erikoissairaanhoidon poliittinen ohjaus tulee järjestää uudelleen vastaamaan uutta organisaatiorakennetta tavoitteena turvata erikoissairaanhoidon lähipalvelujen saatavuus kuntien peruspalveluita tukevalla tavalla ja niiden kanssa yhteistyössä. * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
19. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 2. Kysymys 13: Olemme samaa mieltä, mutta korostamme yhteistyössä vastavuoroisuutta, missä perustason sosiaali- ja terveyspalvelut ovat tasavertainen yhteistyökumppani ja kentän/perustason olosuhteiden erityisasian- tuntija. Kysymys 15 (lastentaudit): Alueellisia toimintamalleja ympäristökuntien kanssa on tärkeää kehittää. Turun kaupungin lastentautien palvelujen osalta on tärkeä huomioida seuraavaa: Turun kaupungin lastentautien hoitoprosessi toimii nykyisellään hyvin ja kustannustehokkaasti (Selvitystyö: Hoitoprosessit lapset ja nuoret Turku-VSSHP 2013). Turun kaupungissa on valtakunnallisesti ainutlaatuinen ja hyvin toimiva lasten ja nuorten oma avohoitopediatrian yksikkö, joka tukee merkittävällä tavalla perusterveyden- huoltoa ja toimii myös syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa (Lastenlääkärien muuttuva rooli avoterveydenhuollossa pääkirjoituksen pdf-versiosta www.laakarilehti.fi > Sisällysluettelot > 5/2014. Suomen Lääkärilehti 2014). Toimiva avohoitopediatrian yksikkö hillitsee kustannuksia mm. siten, että tavallisimmat lastensairaudet hoidetaan avohoidossa ja vain vaativa erikoissairaanhoito ja päivystys ostetaan Tyksistä. Päällekkäistä toimintaa ei ole vaativan erikoissairaanhoidon kanssa. Mallia tulisi laajentaa myös ympäristökuntiin siten, että ympäristökunnat tekisivät yhteistyötä lasten avohoito- pediatristen palveluiden järjestämiseksi. Tässä kunnilla tulee olla järjestämisvastuu hallinnollisesti, koska tietämys palveluista ja niiden järjestämistarpeesta on kunnilla vahvempaa. Kustannustason nousun hillitsemiseksi tämä on välttämätöntä. Sairaanhoitopiirin lastentautien alueellisen erikoisala johtoryhmän, avohoitopediatrisen yksikön ja perusterveydenhuollon yhteistyö tässä suunnittelutyössä nähdään tärkeänä. Kysymys 15 (psykiatria): Sairaaanhoitopiirin ja Turun kaupungin yhteinen työryhmä on aloittamassa työtään, missä tutkitaan palvelujen tuottamisen ja sijainnin mahdollisia synergiaetuja. Kysymys 16: Strategisessa kumppanuudessa Turun erikoissairaanhoito kehittää vuodeosastotoimin- taansa vastatakseen viiveettä hoitolinjaorganisaation mukaiseen jatkohoitotarpeeseen. |
| |
| |
Henkilöstön liikkuvuuden ja työn tuottavuuden parantamiseksi sairaanhoitopiirissä otetaan käyttöön tavoiteasetanta- ja kannustinjärjestelmät. |
| 20. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia myös tässä esitettyyn. 21. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 3. | Yhtenäisten pelisääntöjen luominen mm. palkkaukseen koko sairaanhoitopiirin alueella, mukaan lukien Turun erikoissairaanhoito, olisi ensiarvoisen tärkeää. Tämä mahdollistaisi palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden. Palvelujärjestelmän kokonaistalouden kannalta myös työvoiman nykyistä helpompi liikuteltavuus perustason ja erikoissairaanhoidon yksiköiden välillä voisi tuoda merkittävää etua. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia myös tässä esitettyyn. |
|
|
| |
| |
Yhtenäisen alueellisesti kattavan tietojärjestelmän takaamiseksi aloitettuun kokonaisarkkitehtuurityöhön perustuva alueellinen tietojärjestelmämäärittely ja mahdollinen hankinta käynnistetään valtuustokauden lopulla. Potilaan sähköisen asioinnin mahdollisuuksia lisätään. |
| 22. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
a)hankinta tehdään asiakaskuntien kanssa yhteishankintana, jolloin pyritään uudistamaan kaikkien halukkaiden kuntien tietojärjestelmiä yhdenmukaisiksi hakien taloudellista hyötyä suuremmasta hankinta- yksiköstä ja yhteisestä kehityksestä b)potilaan sähköisen asioinnin mahdollisuuksia lisätään kehittämällä toimintatapoja ja ratkaisuja yhdessä Turun kaupungin sähköisen asioinnin ohjelmaa. 23. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 4. | Samalla tulisi pyrkiä mahdollisimman joustavaan tietojen liikuteltavuuteen ja rekisterien yhteiskäyttöisyyteen, jossa rajapintojen määrää pyritään vähentämään palvelutapahtuman ja hoidon toteuttamisen kannalta mah- dollisimman vähäiseksi/joustavaksi. |
|
| |
| |
Korkealuokkaisesta opetuksesta ja tutkimuksesta huolehditaan toteuttamalla erityisvastuualueen tutkimus- ja tiedestrategia ja opetusstrategiaa. |
| 24. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
25. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 5. | ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ |
|
|
| |
| |
Sairaanhoidolliset palvelut (esim. laboratoriopalvelut) järjestetään taloudellisesti ja laadullisesti nykyistä vakaammalle pohjalle käyttäen Turun yliopiston ja erityisvastuualueen mahdollisuuksia. |
| 26. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus hyväksytään ehdotetulla tavalla, tuo se muutoksia myös tässä esitettyyn. |
|
27. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 6. | ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ |
|
|
| |
| |
Sairaanhoitopiirin tukipalvelut (esim. ruokahuolto) järjestetään taloudellisesti ja laadullisesti nykyistä vakaammalle pohjalle käyttäen omistajakuntien ja erityisvastuualueen mahdollisuuksia. |
| 28. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
29. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 7. | ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ |
|
|
| |
| |
Sairaanhoitopiirin rakennuskanta saatetaan turvalliselle ja tarkoituksenmukaiselle tasolle. Tarpeetto- mista tiloista luovutaan. Kaikissa tilaratkaisuissa otetaan huomioon yhteisten tilojen ja laitteiden käytön mahdollisuus omistajakuntien ja Turun yliopiston kanssa. Yhteisillä tiloilla haemme parempaa yhteis- työtä yli organisaatiorajojen ja sujuvampia hoitoprosesseja. |
| 30. Samaa mieltä * | | | Ei (selvennys miten tätä strategian kohtaa tulisi kehittää) ________________________________ |
| |
|
|
|
31. Kommentteja kysymyskokonaisuuteen 8. | Sairaanhoitopiirin tulisi ennen investointipäätöksien tekoa varmistaa omistajiensa eli kuntien kanta erityisesti nyt, kun sairaanhoitopiirin omavaraisuusaste on jo tehtyjen investointien jälkeen alle valtiovarainministeriön suosituksen. Uudistilojen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon tilojen monikäyttöisyys ja palveluiden avo- hoitopainotteisuus sekä tuottamisen painopisteen siirtyminen yhä enemmän perustason toimintojen yhtey- teen. Ennakkoluulottomasti tulee tarkastella myös strategisten kumppanien kanssa tehtävää yhteistyötä rakennushankkeiden toteuttamisessa. |
|
|
| |
| |
32. Mikäli vaihtoehtona nähdään toimintojen hajauttaminen alueellisesti maakunnan tasolla (nykyisen kaltainen palvelujen tuottamistapa), onko vastaajataho valmis poikkeamaan sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelmasta ylöspäin? | |
|
|
33. Sairaanhoitopiiri on kysynyt 8.3.2013 jäsenkunnilta ja Turun yliopistolta lausuntoa kunta- yhtymän perussopimuksen 21 § mukaan vuoden 2013 talousarvion ja – suunnitelmaa valmisteltaessa mm. vakauttamisohjelman mukaisesta keskimääräisestä 3,8 % jäsenkuntien maksuosuuksien vuosikasvusta. Ellei siitä voida poiketa, ja näkemyksenne strategialuon- noksen toteuttamiseen on kielteinen joiltain osin, pyydämme vaihtoehtoisia ratkaisuja vas- taavien toimintakululeikkausten aikaansaamisesta | Jäsenkuntien maksuosuuden kasvun minkään yksittäisen kunnan, esim. Turun kaupungin, kohdalla ei saa ylittää 3,8 %:n rajaa. Tämän varmistamiseksi Turun kaupunki kannattaa esitettyä strategiaa, mutta edellyttää lisätoimia vakauttamisohjelman toteutumisen varmistamiseksi. |
|
|
|
34. Mitä muuta kuntanne, Turun yliopisto tai muu vastaaja haluaa lausua huomioon otettavaksi talousarviota 2015 laadittaessa? | ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________ |
|
|
|