SEUDULLISEN JOUKKOLIIKENTEEN STRATEGINEN SOPIMUS
1.SOPIMUKSEN JA TOIMINNAN KUVAUS
Sopijatahot
Tämä sopimus on Turun kaupungin kaupunginhallituksen ja ympäristötoimialaan kuuluvan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan välinen.
Sopimuksen tarkoitus
Sopimuksella sovitaan tuotannolliset tavoitteet vuosille 2014 - 2016 sekä käytettävissä olevat resurssit.
Lyhyt kuvaus toiminnasta ja tavoitteista
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tehtävänä on järjestää Turun kaupunkiseudulle houkuttelevaa, tehokasta ja ympäristöystävällistä joukkoliikennettä kuntarajoista riippumatta. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toiminta-alue kattaa Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon kunnat.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on EU:n palvelusopimusasetuksessa ja Suomen joukkoliikennelaissa tarkoitettu joukkoliikenteen alueellinen toimivaltainen viranomainen.
Toimintaympäristön muutostekijät
-Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta toimii koko kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisena 1.1.2013 alkaen ja järjestää kaupunkiseudun liikenteen palvelusopimusasetuksen mukaisesti 1.7.2014 alkaen.
-Joukkoliikennelain muutokset, joukkoliikennelaissa päätettyyn siirtymäaikaan liittyvät muutokset, valtion rahoituksen muutokset
-Dieselin polttoaineveron korotus vuonna 2014 heikentää joukkoliikenteen taloutta.
-Kaupunginvaltuuston hyväksymä uudistamisohjelma, laadittavana oleva kaupunkistrategia
-Huom. kyse on seudullisesta lautakunnasta, tietyt mittarit on selkeintä asettaa koko kaupunkiseutua koskien (esim. asiakastyytyväisyys, nettilataukset)
Toiminnan kehittämislinjaukset ja kehittämissuunnitelma
1.Seudullisen joukkoliikenteen järjestäminen
Järjestetään kaupunkiseudun joukkoliikenne kaupunkiseudun kuntien yhteistyösopimuksen, sitä täydentävien asiakirjojen ja viranomaisyhteistyön mukaisesti.
2.Maksu- ja informaatiojärjestelmä sekä tilastointijärjestelmä
Toteutetaan maksu- ja informaatiojärjestelmä sekä tilastointijärjestelmä ajantasaisen matkustajatiedon sekä oikeudenmukaisen kustannus- ja tulojaon varmistamiseksi.
3.Toteutetaan kaupunginvaltuuston hyväksymää uudistamisohjelmaa
oToteutetaan kertalipun hinnan korottaminen 2,5 eurosta 3 euroon uudistamisohjelman päätösten mukaisesti. Tällä toimenpiteellä mahdollistetaan joukkoliikenteen palvelutason ylläpito yleisen kustannustason noususta ja nettoluvun laskusta huolimatta
oyhteinen lippujärjestelmä kuntarajoista riippumatta lisää joukkoliikennematkustusta ja lipputuloja
opäällekkäisen joukkoliikennetarjonnan karsiminen seudullisen joukkoliikennejärjestelmän ansiosta - esimerkiksi Littoistentiellä - vähentää Turun kustannuksia noin 50.000 euroa vuonna 2014
omarkkinointia ja tiedottamista lisätään uuden seudullisen järjestelmän myötä
4.Toteutetaan niiltä osin kuin se on joukkoliikennetoimen edistettävissä MAL-aiesopimuksen, kaupunkiseudun rakennemallityön ja Turun ilmasto- ja ympäristöohjelman (kv 26.10.2009 § 239) mukaisia tavoitteita esim.
oJoukkoliikenteen matkamäärä nousee noin 2 % vuodessa (Turku)
oJoukkoliikenne nopeutuu suhteessa henkilöautoliikenteeseen.
oJoukkoliikenne-etuuksien (liikennevalot ja kaistat) toteutus tehostuu 2010 alkaen.
•
2.TOIMINNAN KEHITTÄMISEEN/MUUTOKSEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET
Toimialan kehittämistoimenpiteet ja tulokset strategisiin ohjelmiin ja toimialan kehittämiseen pohjautuen
2.1Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet
2.1.1Kustannustehokas joukkoliikenne | ||||||||
Mittari ja toimenpide |
Lähtötaso/ vuosi |
Toteutunut 2012 |
Enn. 2013
| TAE 2014 | TS 2015 | TS2016 | ||
Joukkoliikenteen netto-ohjeluku
|
|
-16,6 milj. euroa |
-17,6 milj. euroa |
-17,223 milj. euroa |
-17,589 milj. euroa |
-18.012 milj. euroa |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Toimenpide: Linjasto ja autokierto suunnitellaan tehokkaaksi, kilpailutuksessa käytetään yleensä kaluston standardivaatimuksia
| ||||||||
Lipputulot, Turku
|
|
19,5 milj. euroa |
20,7 milj. euroa |
21,9 milj. euroa |
|
|
| |
| ||||||||
| ||||||||
Toimenpide: Lipunhinnat seuraavat maltillisesti joukkoliikenteen järjestämisen kustannuskehitystä
|
2.2Toimielimen kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet
2.2.1Tavoite tähän | ||||||||
Mittari ja toimenpide |
Lähtötaso/ vuosi |
Toteutunut 2012 |
Enn. 2013
| TAE 2014 | TS 2015 | TS2016 | ||
Mittariin sidottu tavoite:
|
|
|
|
|
|
|
| |
| ||||||||
| ||||||||
Toimenpide:
Millä toimenpiteillä tavoitteeseen on tarkoitus päästä
| ||||||||
Mittariin sidottu tavoite:
|
|
|
|
|
|
|
| |
| ||||||||
| ||||||||
Toimenpide:
Millä toimenpiteillä tavoitteeseen on tarkoitus päästä
|
3.UUDISTAMISOHJELMAN MUKAISTEN TOIMENPITEIDEN SITOVAT KOKONAISVAIKUTUKSET
Toimielin | TAE 2014 | TS 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | TS 2019 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, Turun paikallisliikenne | 1,05 Milj € | 0,1 Milj € | 0,1 Milj € | 0,0 Milj € | 0,0 Milj € | 0,0 Milj € |
4.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT
4.1 Kaupunkiseudun joukkoliikenne | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Matkamäärä milj. matkaa, Turku | 19,9 | 20,4 | 21,0 |
|
|
|
|
Matkamäärä, kaupunkiseudun kokonaisuus 2014 alkaen | - | - | - | - |
|
|
|
Asiakastyytyväisyys, kaupunkiseudun kokonaisuus 7/2014 alkaen |
|
| 3,9 |
|
|
|
|
Korttimatkojen osuus kaikista, %, kaupunkiseudun kokonaisuus 7/2014 alkaen |
|
| 85,1 |
|
|
|
|
Nettilatausten määrä, kpl, kaupunkiseudun kokonaisuus 7/2014 alkaen |
|
| 26.152 |
|
|
|
|
Linja-autoliikenteen kokonais-indeksi |
|
| 191,7 5,0% |
|
|
|
|
Ostoliikenteen kustannus, keskiarvo, €/ajotunti, kaupunkiseutu |
|
| 61,2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.TOIMIELIMEN MÄÄRÄRAHAT 1 000 €
5.1Toimielin
Sidotut määrärahat | TP 2012 | TA 2013 | ENN 2013 | SL 2014 | HKE 2014 | TA 2014 | TS 2015 | TS 2016 |
TOIMINTAKATE | -16.570 | -17.566 | -17.566 | -17.226 | -17.226 | -17.223 | -17.589 | -18.012 |
Toimintatulot | 21.232 | 22.691 | 22.691 |
| 27.511 | 27.511 | 28.244 | 28.742 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
|
|
|
Toimintamenot | 37.802 | 40.257 | 40.257 |
| 44.737 | 44.734 | 45.833 | 46.754 |
INVESTOINNIT NETTO |
| 649 | 649 |
| 648 | 648 | 648 | 65 |
Invesointointimenot |
| 1.000 | 1.000 |
| 1.500 | 1.500 | 1.500 | 200 |
Rah.osuudet investointeihin |
| 351 | 351 |
| 852 | 852 | 852 | 135 |
Pys.vast.hyöd.luovutustulot |
|
|
|
|
|
|
|
|
MUUT RESURSSIT |
|
|
|
|
|
|
|
|
Henkilötyövuodet | 24,3 | 25,6 | 25,6 |
| 26,0 | 26,0 | 26,0 | 26,0 |
Tilojen käyttö (m2) | 175,9 | 175,9 | 175,9 |
| 175,9 | 175,9 | 175,9 | 175,9 |
•ENN = Ennuste / SL = Suunnitteluluku / HKE = Hallintokuntien ehdotus
(TP 2012 on JLK:n ja TKSJLK:n yhteinen)
Määrärahat tulos-/palvelualueittain 1 000 € | TUOTOT | KULUT | KATE |
Tulos-/palvelualueet yhteensä | 27.511 | 44.737 | -17.223 |
Joukkoliikennelautakunta | 0 | 1.396 | -1.396 |
Joukkoliikennetoimisto | 0 | 1.423 | |
Liikenne/Turku sisäinen | 24.302 | 36.718 | -12.416 |
Liikenne/seutu | 3.209 | 5.200 | -1.991 |
|
|
|
|
6.MUITA SOPIMUKSEEN SISÄLLYTETTÄVIÄ ASIOITA
Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiseen kuuluvat Turun lisäksi Raision kaupunki, Naantalin kaupunki, Kaarinan kaupunki, Liedon kunta ja Ruskon kunta.
Tähän sopimukseen on sitovalta osin sisällytetty Turun kaupunginvaltuustolle raportoitava Turun nettolukua ja lipputuloa koskeva osuus.
Tiedoksi annettavat mittarit asiakastyytyväisyydestä, maksutapajakaumasta jne. koskevat koko kaupunkiseutua. Kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen järjestämä joukkoliikenne muodostaa yhden kokonaisuuden, jossa asiakkaan ei tarvitse välittää kuntarajoista eivätkä asiakasmaksut perustu kuntarajoihin.
Kuntien välisen yhteistoimintasopimuksen lisäasiakirjassa on sovittu, että joukkoliikennekaistat, pysäkkien rakentaminen, pysäkkikatokset, pysäkkien varustaminen, pyöräkatokset, kuljettajavessat yms. eivät kuulu seudullisen joukkoliikenneviranomaisen päätösvaltaan ja viranomainen voi tehdä ko. hankinnoista kunnille vain esityksiä ja suosituksia. Kunnat budjetoivat nämä omiin talousarvioihinsa. Näin toimitaan myös Turun osalta.