NUORISOLAUTAKUNNAN STRATEGINEN SOPIMUS
1.SOPIMUKSEN JA TOIMINNAN KUVAUS
Sopijatahot
Tämän sopimuksen osapuolet ovat kaupunginhallitus ja nuorisolautakunta.
Sopimuksen tarkoitus
Tässä sopimuksessa sovitaan kaupunkistrategian sekä siihen kuuluvien hyvinvointiohjelman ja kilpailukykyohjelman mukaisista taloudellisista ja toiminnallisista tavoitteista ja mittareista nuorisolautakunnan nuorisopalveluissa.
Tämä (2014) sopimus on välivaihe. Kaupungin strategisten ohjelmien (hyvinvointi- ja kilpailukykyohjelmat) valmistumisen myötä sopimus tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Lyhyt kuvaus toiminnasta ja tavoitteista
Laissa ja asetuksissa, kaupungin strategiassa ja ohjelmissa, hallintosäännössä sekä vapaa-aikatoimialan johtosäännössä säädetyllä tavalla nuorisolautakunta edistää ensisijaisesti 0 – 28 –vuotiaiden asukkaiden ja asiakkaiden hyvinvointia sekä kaupungin kilpailukykyä.
Nuorisolautakunnan tehtäväalueena on nuorisolaissa (72/2006) säädetyllä tavalla huolehtia nuorisopalvelujen kehittämisestä ja järjestämisestä sekä edistää ja tukea kaupungissa harjoitettavaa nuorisotoimintaa. Lisäksi nuorisolautakunnan tehtäväalueena on toteuttaa lastensuojelulain (417/2007) 3 a §:ssä tarkoitettua tukea ja erityistä tukea sekä perusopetuslaissa (628/1998) ja perusopetuslain muuttamisesta annetussa laissa (1135/2003) tarkoitettua aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Nuorisolautakunnan toiminta-ajatus: Nuorisopalvelut mahdollistaa tukee ja turvaa lasten ja nuorten kasvua, tasapainoista elämää sekä omaehtoista toimintaa.
Nuorisolautakunnan visio 2023: Lapsilla ja nuorilla on hyvä olla ja luottamus tulevaisuuteensa.
Nuorisolautakunta on asettanut seuraavat tavoitteet:
•Yhdenvertaisuuden edistäminen
•Osallisuuden lisääminen
•Nuoruuden arvostus
•Monitoimitilat
•Palvelut ja elämykset
Keskeisiä periaatteita tavoitteiden saavuttamiseksi ovat
•Vaikuttava viestintä
•Yhdessä tekeminen
Nuorisopalvelut -palvelualue tukee nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja.
Toimintaympäristön muutostekijät
Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla ei ole vireillä nuorisotyöhön liittyviä lainsäädäntöhankkeita.
Väestön eriarvoistuminen ja tuloerot kasvavat. Köyhien lapsiperheiden määrä on lisääntynyt 2000 –luvulla. Vuonna 2009 pienituloisissa perheissä eli 0 – 17 –vuotiaista 13,2 %:ia (Politiikkaohjelmien loppuraportti, VN:n julkaisusarja 6/2011).
Peruskoulun jälkeisen koulutuksen ulkopuolelle jääminen on suurin syrjäytymisriski. ETLAn tutkimuksen (2012) mukaan 15 – 29 –vuotiaista syrjäytyy n. 5 %:ia. Turussa koulutuksen ulkopuolelle jääneiden määrä 17 – 24 -vuotiaista vuonna 2011 oli 10,5 % eli n. 2 400 nuorta.
Nuorisolain mukaisesti nuorisopalvelujen kohderyhmä 0 – 28 –vuotiaat, joita Turussa 31.12.2012 oli 64326. (kasvua edellisvuoteen 750).
Toukokuussa 2013 työttömiä 15 – 24 –vuotiaita työnhakijoita oli Turussa 1544. Määrä kasvanut edellisvuodesta 263. nuorella (TEM/työnvälitystilasto).
Yhteiskunnan teknologisoituminen ja nopeasti muuttuvat digitaaliset mediakulttuurit virittävät nuorisotyötä monenlaiseen uudistumiseen (Villikka 2013, H:gin kaupungin nuorisoasiainkeskus ja Nuorisotutkimusverkosto).
Toiminnan kehittämislinjaukset ja kehittämissuunnitelma
Valtioneuvoston nuorisolain mukaisessa Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmassa määritellään tavoitteet ja suuntaviivat kuntien nuorisopolitiikalle. Vuosien 2012 – 2015 ohjelman (VN 8.12.2011) painopisteitä ovat osallisuus, yhdenvertaisuus ja arjen hallinta.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman strategiset tavoitteet:
•Lapset ja nuoret kasvavat aktiivisiksi ja yhteisvastuuta kantaviksi kansalaisiksi.
•Lapset ja nuoret voivat osallistua tasavertaisesti kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajan toimintaan.
•Nuoret työllistyvät ja nuorten työllisyysaste paranee.
•Yhdenvertaisuus toteutuu.
•Tytöillä ja pojilla on tasa-arvoiset oikeudet ja mahdollisuudet.
•Ennaltaehkäisevillä toimilla ylläpidetään lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä.
Hallitusohjelman mukainen nuorisotakuu edellyttää, että työpajatoimintaa, etsivää nuorisotyötä ja muita kohdennettuja nuorisopalveluja on riittävästi tarjolla.
2.TOIMINNAN KEHITTÄMISEEN/MUUTOKSEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET
Kaupunkistrategia ja strategiset hyvinvointi- ja kilpailukykyohjelmat valmistuvat kevään 2014 aikana. Nuorisopalvelut edistävät 0 -28 -vuotiaiden asukkaiden hyvinvointia ja ovat kaupungin kilpailukykytekijöitä.
Kilpailukykyohjelmaan sisältyvät teemat ovat
•Yrittävä ja osaava kaupunki
•Vaikuttava ja uudistuva kaupunki
•Rakentuva kaupunki ja ympäristö
Hyvinvointiohjelmaan sisältyvät teemat ovat
•Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen
•Osaava ja oppiva kaupunkilainen
•Aktiivinen kaupunkilainen
Vapaa-aikatoimiala osallistuu aktiivisesti strategisten ohjelmien työstämiseen. Ohjelmien valmistuttua niistä tulee tavoitteita ja kehittämistoimenpiteitä nuorisopalveluille.
2.1Nuorisolautakunnan kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet
Vapaa-aikatoimiala määrittelee 2013-2014 aikana toimialan yhteiset mittarit sekä toimintaan että tuottavuuteen. Nuorisolautakunnan tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.
2.1.1 Erityistä tukea tarvitsevien nuorten ohjaaminen oikeaan palveluun | ||||||||
Mittari |
Lähtötaso/ vuosi |
Toteutunut 2012 |
Enn. 2013
| TAE 2014 | TS 2015 | TS2016 | ||
Nuorisopalvelujen osuus nuorisotakuun toteuttamisesta
1.Sosiaalisen vahvistamisen, Ohjaamon ja etsivän nuorisotyön ohjaamat nuoret/vuosi
2.Työpajatoiminnan palvelujen käyttävät nuoret/vuosi
|
|
|
|
mahd. uusi mittari
|
|
170 |
| |
| ||||||||
| ||||||||
170 |
170 |
| ||||||
|
2.2Nuorisolautakunnan kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet
Nuorisolautakunnan mittarit tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.
2.2.1Nuorisopalvelujen tason säilyttäminen | ||||||||
Mittari |
Lähtötaso/ vuosi |
Toteutunut 2012 |
Enn. 2013
| TAE 2014 | TS 2015 | TS2016 | ||
Kokonaiskävijämäärä
|
|
|
|
400 000 |
400 000 |
400 000 |
|
2.2.2Nuorisopalvelujen uudistaminen | ||||||||
Mittari |
Lähtötaso/ vuosi |
Toteutunut 2012 |
Enn. 2013
| TAE 2014 | TS 2015 | TS2016 | ||
Palvelualueen organisaation kehittäminen osana toimialan uudistamista |
|
|
|
Kehittäminen |
|
|
| |
|
3.UUDISTAMISOHJELMAN MUKAISTEN TOIMENPITEIDEN SITOVAT KOKONAISVAIKUTUKSET
Toimielin | TAE 2014 | TS 2015 | TS 2016 | TS 2017 | TS 2018 | TS 2019 |
Nuorisolautakunta | 0,04 Milj € | 0,02 Milj € | 0,02 Milj € | 0,0 Milj € | 0,0 Milj € | 0,0 Milj € |
4.NUORISOLAUTAKUNNAN MÄÄRÄRAHAT 1 000 €
4.1Nuorisolautakunta
Sidotut määrärahat | TP 2012 | TA 2013 | ENN 2013 | SL 2014 | HKE 2014 | TA 2014 | TS 2015 | TS 2016 |
TOIMINTAKATE | 9 604 | 10 197 | -107 | -10490 | 10490 | -10 149 | -10 339 | -10 522 |
Toimintatulot | 1 762 | 1 500 | 1607 | 1500 | 1 500 | 1 500 | 1 505 | 1 505 |
Valmistus omaan käyttöön | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toimintamenot | 11 367 | 11 697 | 11804 | 11990 | 11 990 | 10 149 | 11 844 | 12 522 |
INVESTOINNIT NETTO |
| -72 | -72 | -84 | -84 | -84 | -51 | -90 |
Invesointointimenot |
| 120 | 72 | 140 | 140 | 140 | 85 | 150 |
Rah.osuudet investointeihin |
| 48 |
| 56 | 56 | 56 | 34 | 60 |
Pys.vast.hyöd.luovutustulot |
|
|
|
|
|
|
|
|
MUUT RESURSSIT |
|
|
|
|
|
|
|
|
Henkilötyövuodet |
| 158 |
|
| 158(- 8) |
| 157(- 8) | 155(- 8) |
Tilojen käyttö (m2) |
| 17015 |
|
| 16987 |
| 16987 | 16987 |
•ENN = Ennuste / SL = Suunnitteluluku / HKE = Hallintokuntien ehdotus
Määrärahat tulos-/palvelualueittain 1 000 € | TUOTOT | KULUT | KATE |
Nuorisopalvelut yhteensä | 1 500 | 11 649 | 10 149 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|