TOIMINTAYMPÄRISTÖÄ JA TOTEUTUSTA KOSKEVAT TIEDOT
HUOM. Kaikkien hakijoiden tulee täyttää tämä lomake
AMMATILLISEN LISÄKOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄ
Koulutuksen järjestäjän nimi (= järjestämisluvan haltija) | Turun kaupunki |
Y-tunnus | 0204819-8 |
Postiosoite | Turun ammatti-instituutti, PL 955 |
Postinumero ja postitoimipaikka | 20101 Turku |
Yhteyshenkilö | palvelujohtaja Mika Helva |
Yhteyshenkilön puhelinnumero | 0401246498 |
Yhteyshenkilön sähköposti | mika.helva@turku.fi |
Yhteistyörakenteet
Millaisia yhteistyörakenteita koulutuksen järjestäjä tulee osaamisohjelman toteuttamisessa hyödyntämään (esim. muut koulutuksen järjestäjät, yritykset, työpajat jne.)
Turun kaupunki on perustanut poikkihallinnollisen nuorisotakuun seurantaryhmän, jossa on edustettuna sen eri toimialojen nuorison ja nuorisotyöttömyyden parissa työskentelevien lisäksi Varsinais-Suomen Ely-keskus ja Turun TE-toimisto.
Turun ammatti-instituutin ammatillinen lisäkoulutus, oppilaitosmuotoinen: Turun kaupungin sisäisinä yhteistyötahoina nuorten aikuisten osaamisohjelman toteutuksessa ovat: - Turun ammatti-instituutti, aikuiskoulutus sekä ammatillisen koulutuksen tulosalue (tutkintoon johtava ammatillinen peruskoulutus ja Turun oppisopimustoimisto), ammatilliset neuvottelukunnat - nuorisotoimi: työpajat ja etsivä nuorisotyö - työllistämispalveluyksikkö - sosiaali- ja terveystoimi - hankkeet, esim. Varissuon kuntakokeilu, Triangeli-hanke Muut yhteistyötahot: - koulutusalojen yritykset, julkisen sektorin työpaikat sekä kolmannen sektorin työpaikat - Turun aikuiskoulutuskeskus ja aikuiskoulutussäätiön oppisopimustoimisto - alueen muut koulutuksen järjestäjät - Varsinais-Suomen TE-toimisto - Varsijnais-Suomen OpinOvi yhteistyö - Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä muut yrittäjä- ja työnantajajärjestöt - Nuorisopalvelu Katujätkät Oy - ammattijärjestöt ja muu kolmas sektori, esim. maahanmuuttajajärjestöt
Turun oppisopimustoimisto:
Varsinais-Suomen oppisopimustoimistot ovat yhteistyössä toteuttaneet nuorten työllistämiskampanjaa Nappaa Nuori Töihin oppisopimuksella. Kampanjassa on myös tehty tiivistä yhteistyötä paikallisten TE-toimistojen kanssa tiedonkulun lisäämiseksi nuorten rekrytointiin liittyvissä asioissa. Kampanja on synnyttänyt hyviä yhteistyökäytäntöjä toimijoiden välille. Hyvien tulostensa ansiosta kampanja on otettu mukaan TEM:n käsikirjaan: Nuoret palveluissa – hyviä käytäntöjä nuorisotakuun edistämiseksi.
Nyt tarkoituksena on muuttaa kampanja haastekampanjaksi, jonka kautta niin yritysten kuin myös nuorten hyvät kokemukset nostetaan esille ja täten rohkaistaan lisää yrityksiä tarjoamaan nuorille oppisopimuspaikkoja. Kampanjaan on lupautunut mukaan oppisopimustoimistot Turusta, Salosta, Uudestakaupungista, Loimaalta sekä Forssasta. Lisäksi mukana ovat Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Varsinais-Suomen TE-toimisto
|
Mikäli järjestäjä hakee lisärahoitusta oppisopimuskoulutuksen järjestämiseen, miten varmistetaan yritysten halukkuus tehdä oppisopimuksia
Turun oppisopimustoimisto:
Nappaa nuori töihin kampanjassa nuoria työllistäneet yritykset ovat olleet pääasiallisesti pieniä, alle kymmenen henkeä työllistäviä yrityksiä. Yrityksiltä kerätyn palautteen perusteella erityisesti pienillä yrityksillä ei ole riittävästi tietoa oppisopimuskoulutuksen mahdollisuuksista. Tällä perusteella tiedotusta suunnataan erityisesti pienille yrityksille. Lisäksi suurempiin yrityksiin on tarkoituksena kohdentaa tiedottamista suunnitelmallisesti; esimerkiksi puhdistuspalvelualalle, jossa kohderyhmään kuuluvia opiskelijoita on jo todennäköisesti töissäkin ilman toisen asteen tutkintoa. Nappaa nuori töihin kampanjassa kerätyn palautteen perusteella pienet yritykset arvostavat yhden luukun toimintamallia, jossa työllistämistä helpottavat tukitoimet voidaan kertoa suoraan yritykselle. Tästä syystä oppisopimustoimiston ja TE -toimiston välistä viranomaisyhteystyötä tiivistetään erityisesti yrityksille suunnatussa viestinnässä. Palautteen perusteella pienet yritykset palkkaavat mielellään nuoren, joka on tuttu yritykselle. Yhdessä TE-toimiston sekä muiden yhteistyötahojen kanssa rakennetaan valmiita ja selkeitä polkuja oppisopimuskoulutuksen aloittamiseen. Esimerkiksi työkokeilu – oppisopimuskoulutus -mallin avulla nuori ja yritys tutustuvat toisiinsa. Mallin puolestapuhujina (puhemiehinä) hyödynnetään yrityksiä, jotka ovat jo aiemmin työllistäneet nuoren Nappaa Nuori Töihin -kampanjassa kyseistä mallia hyödyntäen. Yhdistetään oppilaitosmuotoinen ja oppisopimuskoulutus siten, että opiskelija saa ensin ammatilliset perustaidot oppilaitoksessa ja sen jälkeen hänelle haetaan oppisopimuspaikka.
|
Millaisia keinoja koulutuksen järjestäjä käyttää kohderyhmän koulutukseen hakeutumisen tukemiseksi
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen nuorisotakuuselvityksen mukaan vuonna 2010 Varsinais-Suomessa oli 15-29 –vuotiaita työttömiä tai ei-koulutuksessa olevia, joilta puuttuu ammatillinen koulutus yhteensä 5652 eli 6,35 % koko ikäluokasta. Keskeisenä ryhmänä ovat ammatillisen koulutuksen keskeyttäneet. Turussa on pääkaupunkiseudun jälkeen selvästi suurin maahanmuuttajakeskittymä (muuta kuin suomea tai ruotsia äidinkielenä puhuvien osuus on 8 %). Kohderyhmän maahanmuuttajista on työttöminä 556.
Turun ammatti-instituutin ammatillinen lisäkoulutus, oppilaitosmuotoinen:
Turun ammatti-instituutin ohjaavat opettajat etsivät nuoria 20-29 -v. aikuisia, joilta puuttuu perusasteen jälkeinen tutkinto. Oppilaitoksessa on nimettynä kaksi opettajaa tekemään tätä työtä, mutta koko työyhteisö on myös sitoutunut kohderyhmän tavoittamiseen.
Kohderyhmään kuuluvien nuorten aikuisten tavoittaminen tehdään yhteistyössä verkostojen kanssa mm. etsivän nuorisotyön kautta, Nuorisopalvelu Katujätkät Oy:n toiminta, Varsinais-Suomen TE-toimiston nuorten yksikön toiminta ja Varsinais-Suomen OpinOvi ohjauspalvelut. Luodaan toimintatapa yhteistyössä Turun ammatti-instituutin ja yhteistyöoppilaitosten opinto-ohjaajien ja urasuunnittelijoiden kanssa, jolla tavoitetaan ammatillisen koulutuksen keskeyttäneet tai keskeyttämisuhan alaiset nuoret. Tähän mennessä luotuihin verkostoihin kuuluu yli 100 yhteistyöhenkilöä! Nuoria lähestytään myös heidän käyttämiensä kanavien kautta, hyödyntäen esimerkiksi sosiaalista mediaa.
Ohjaavat opettajat selvittävät tavoitettujen nuorten kanssa heidän ammatillisia suunnitelmiaan, suuntautumistaan sekä kiinnostuksiaan. Näiden perusteella tehdään realistisia sekä lyhyen että pitkän tähtäimen suunnitelmia tavoitteisiin pääsemiseksi. Varmistetaan toiminnallisin menetelmin, että ammatinvalinta ei perustu mielikuviin, vaan realistiseen käsitykseen ammatista. Tarvittaessa hyödynnetään selvitystyössä mm. työvoimahallinnon työkokeilu- ja koulutuskokeilu mahdollisuuksia, ennen tutkintoon valmistavaan koulutukseen ohjaamista, kolmivaiheisen henkilökohtaistamisen konkreettista käynnistämistä. Mikäli koulutukselliset vaihtoehdot eivät henkilön tässä elämäntilanteessa ole realistisia, pyritään jokaiselle tavoitetulle kuitenkin saamaan suunnitelma, joka johtaa henkilöä tilanteessaan eteenpäin.
Turun TE-toimiston nuorisoyksikön kanssa on selvitetty nuorten työttömien ammatillisia kiinnostuksen kohteita ja huomioitu niitä lisäkoulutussuunnitelmassa, huomioiden myös kunkin alan työvoiman tarpeen.
Turun oppisopimustoimisto:
Nuorille suunnattua tiedottamista oppisopimuskoulutuksen mahdollisuuksista tullaan jatkamaan. Oppisopimustoimisto järjestää omia, sekä yhdessä TE-toimiston nuoriso-osaston kanssa informaatiotilaisuuksia, joissa nuorille neuvotaan kuinka hakea työpaikkaa oppisopimuskoulutuksen avulla. Nuorten oppisopimustyönhakijoiden avuksi on lanseerattu oppisopimustyöpaikkahakemus –lomake. Hakemus sisältää mm. perusteluita miksi haen oppisopimuspaikkaa, miksi haen juuri tähän yritykseen ja miksi erityisesti tämä koulutus kiinnostaa. Lisäksi hakemus sisältää hakijan tietojen lisäksi työnantajaa erityisesti kiinnostavat tukimahdollisuudet (koulutuskorvaus ja mahdollinen palkkatuki), sekä yhteystiedot oppisopimustoimiston ja TE-toimiston nuoriso-osaston henkilöistä, jotka tarvittaessa antavat yritykselle lisätietoja. Oppisopimustyönhaku -lomakkeella pyritään erottomaan oppisopimustyönhakijat muista selvästi erottuvaksi ryhmäkseen työnantajille. Lomake jaetaan ensisijaisesti niille nuorille, jotka ovat käyneet oppisopimusinfoissa. Tällä pyritään varmistamaan nuorten ymmärrys siitä, mihin he ovat hakeutumassa. Lomake antaa myös nuorille työnhakijoille selkeän mallin, millaisella hakukirjeellä voi hakea oppisopimustyöpaikkaa. Lomake on lanseerattu myös yhteistyöverkoston kautta alueen työantajien tietoon, jolloin myös heille varmentuu, että nuori on tietoinen, minkälaiseen koulutukseen hän on sitoutumassa. |
Millaisia keinoja koulutuksen järjestäjä käyttää kohderyhmän koulutuksessa menestymisen edistämiseksi ja tutkinnon tai sen osan suorittamiseksi
Turun ammatti-instituutin ammatillinen lisäkoulutus, oppilaitosmuotoinen:
Hakeutumisvaiheessa luotu ohjauskontakti säilytetään koko nuoren koulutus- ja tutkintoprosessin ajan sekä mahdollisuuksien mukaan myös tämän jälkeen, kunnes työllistyminen toteutuu.
Hakeutumisvaiheen edetessä ohjaavan opettajan työpariksi tulee ko. koulutusalan ja tutkinnon ammatinopettaja. Yhdessä nuorten kanssa selvitetään, millaisella aikataululla, lyhyen ja/tai pidemmän ajan tavoitteilla ja oppimismenetelmillä nuori etenee ohjatusti omaa polkuaan. Samalla sovitaan myös prosessin etenemisen arvioinnin aikataulu sekä yhteiset toimintatavat, joihin sitoudutaan.
Toteutuksessa korostetaan tutkinnon osien kautta tapahtuvaa etenemistä, mikä mahdollistaa onnistumisen kokemuksia ja siten vahvistaa opiskelijan motivaatiota. Kohderyhmän koulutuksen toteutus toimii parhaiten tekemispainotteisten oppimismenetelmien avulla, ns. oppisopimustyyppisesti. Opiskelu sisältää monimuotoisia menetelmiä, mutta ainakin alkuvaiheessa opiskelijoiden / tutkinnon suorittajien itsenäisen opiskelun osaaminen on todennäköisesti hyvin rajallista, joten oppimisen tuen ja ohjauksen tulee olla hyvin vahvaa. Tutkinnon suorittajan etenemistä tulee seurata tiiviisti ja käydä palautekeskusteluja, konkreettisten työtehtävien kautta avautuu parhaiten tutkinnon sisällöt ja tavoitteet sekä oma kehitysvaihe.
Oppilaitoksessa tapahtuvan oppimisen kannalta on tärkeää huolehtia opiskelijoiden ryhmäytymisestä heti koulutuksen alussa. Myös työpaikkojen perehdyttäminen ja ohjaaminen on erittäin tärkeää, jotta yhteiset toimintatavat ja pelisäännöt toimivat myös oppilaitoksen ulkopuolella. Ohjaavan opettajan ja ammatinopettajan tulee myös toimia tarvittaessa opiskelijan ohjaajana työpaikoilla, työpaikkaohjaajan tukena.
Turun oppisopimustoimisto:
Nuorille rakennetaan oppisopimuskoulutukseen omia koulutuksia, jotka suunnitellaan uudella tavalla ja toteutetaan osa mahdollisesti myös opetussuunnitelma perusteisesti. Peruskoulunsa juuri päättäneille on Turussa rakennuttu uusi opetussuunnitelma perusteinen koulutus (monityönantaja pilotti), josta ensimmäiset kokemukset ovat varsin kannustavia. Tästä oppisopimuskoulutus mallista on tarkoituksena jalostaa koulutuksia myös nuorten aikuisten osaamisohjelmaan. Lisäksi nuorille järjestetään mahdollisuus henkilökohtaisiin palautekeskusteluihin (henkilökohtainen tukihenkilö) oman alansa koulutustarkastajan kanssa. Näin pyritään selvittämään oppisopimuskoulutuksen toimivuus niin oppilaitoksessa kuin työpaikallakin nuoren näkökulmasta. Nuorten oppisopimusopiskelijoiden työpaikkakouluttajille järjestetään erillistä koulutusta yhteisten pelisääntöjen luomiseksi. Koulutuksella lisätään työpaikkakouluttajien valmiutta tunnistaa nuorten opiskeluun liittyviä vaikeuksia ja puuttua niihin.
|
|
|
Päivämäärä | Koulutuksen järjestäjän edustajan (nimenkirjoitusoikeus) allekirjoitus ja nimen selvennys |