Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta11907.05.20134
Kaupunginhallitus38816.09.20135

10166-2010 (613, 627)

Asemakaavanmuutosehdotus "Metsäkumpu", Runosmäki (os. Varusmestarintie 15) (3/2011) (Yt, Kv)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutos mahdollistaa muistisairaiden palveluyksikön laajentamisen sekä asumisen monimuotoisuutta ja lähiympäristössä olevia toimintoja tukevan ja täydentävän asuntorakentamisen mm. tuetun asumisen kohteena. Muutoksessa kaava-alueen rakennusoikeus kasvaa 10 378 k-m2. Kaavanmuutoksella myös parannetaan Varusmestarintien katualueen toiminnallisuutta ja turvallisuutta sekä lisätään alueen jalankulkuyhteyksiä. Nähtävillä olleeseen ehdotukseen jätettiin kaksi muistutusta, jotka eivät anna aihetta kaavaehdotuksen muuttamiseen.

Ksylk § 119

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, kaavasuunnittelija Marja Westerlund 17.4.2013:

Runosmäen 85 kaupunginosan korttelin 81 tontille 4 ja Nallinpuiston sekä Runosmäen virkistysalueen ja Varusmestarintien katualueen osille on laadittu 8.2.2013 päivätty ja lausuntojen johdosta 17.4.2013 muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”Metsäkumpu” (3/2011).

Nykytilanne

Varusmestarintien itäpuolella oleva havupuuvaltainen rinnealue on virkistysaluetta lukuun ottamatta tonttia 4, jolle on v. 2010 valmistunut pääosin yksikerroksinen muistisairaiden hoivakoti. Varusmestarintie on kokoojakatu, jonka toisessa reunassa on kevyen liikenteen väylä.

Kaavaprosessin vaiheet ja vuorovaikutus

Kaavoitus perustuu Kiinteistöliikelaitoksen v. 2010 tekemään aloitteeseen, jonka taustalla on YH Länsi Oy:n suunnitteluvarausanomus. Kaavan vireilletulovaiheessa jätettiin kaksi mielipidettä, jotka on kuvattu selostuksen sivulla 11.

Sosiaali- ja terveystoimen vanhuspalveluiden ympärivuorokautisen hoidon johtajan kanssa neuvoteltiin v. 2011 huhtikuussa. Lisäksi kaavanmuutostyön eri vaiheissa on käyty neuvotteluja YH Länsi Oy:n edustajien sekä suunnittelutoimiston liikennesuunnittelijan kanssa.

Aloituskokous pidettiin v. 2012 alussa ja myöhemmin keväällä ympäristönsuojelutoimisto laati arvion alueen luonnonympäristöstä (selostus/ liite 4).

Asemakaavatoimisto laati kaksi 25.10.2012 päivättyä luonnosvaihtoehtoa, VE1 ja VE2, joista ympäristö- ja kaavoituslautakunta 20.11.2012 § 485 valitsi laadittavan asemakaavaehdotuksen pohjaksi VE1:n.

Lausunnot

Asemakaavaehdotuksesta, pvm 8.2.2013, annettiin yhteensä 6 kpl lausuntoja.

Rakennusvalvonnan lausunnon perusteella asemakaavaan lisättiin kaavamääräys siitä, että julkisivut tulee rakentaa paikalla. Turku Energia Sähköverkot Oy:n lausunnon perusteella kaavaan lisättiin rakennusala (muu-1), jolle saa sijoittaa enintään 50 k-m2 suuruisen muuntamorakennuksen.

Hyvinvointitoimiala lausui, että liian massiivista ja muusta asumisesta erillään olevaa pelkästään ikäihmisille suunniteltua rakentamista tulisi välttää, että alueelle tulisi tavoitella monipuolista asukaspohjaa ja että tuetun asumisen tueksi olisi hyvä suunnitella yhteisiä palvelutiloja asuinalueelle. Kaavoitusyksikön näkemyksen mukaan kaavan tavoitteet ovat varsin samansuuntaiset hyvinvointitoimialan esittämien näkemysten kanssa.

Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksen lausunnon perusteella määrättiin asumista tukevien yhteis- ja palvelutilojen rakennusalan (yht) rakennusoikeudeksi enintään 800 k-m2. Lisäksi aiemmin AK-1 -korttelialueella ollut pelastustietä koskeva määräys poistettiin ja siirrettiin se rakennusalalle ys-1 muodossa: ”Olemassa olevan rakennuksen ja sen laajennusosan välille on rakennettava pelastustien vaatimukset täyttävä kulkuaukko, mikäli riittävien pelastustieyhteyksien rakentaminen ei muuten ole mahdollista”.

Koosteet lausunnoista ja kaavoituksen vastineet sekä kaavaan lausuntojen johdosta tehdyt yksityiskohtaiset muutokset ovat luettavissa selostuksen sivuilla 12-14.

Asemakaavan kuvaus

Varusmestarintien katualueen osan pinta-ala on 0,1978 ha. Kadulta on poistettu toteuttamattoman kevyen liikenteen alikulkuvaraus. Sitä korvaamaan katualueelle on merkitty alueen osat (ks), jotka edellytetään rakennettavan kadunylityksen turvallisuutta korostavasti. Myös ajoneuvoliittymien määrää on rajoitettu. Korttelialueen puolelle Varusmestarintien varteen on sijainniltaan ohjeellisena osoitettu aluevaraus yleistä jalankulkua varten.

Nallinpuiston ja Runosmäen virkistysalueen osa sekä korttelin 81 tontti 4 muutetaan asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK-1), jolle saa sijoittaa palveluasumista. Sen pinta-ala on 2,9396 ha. Korttelialueen itäosassa on rakennusala (ys-1), jolla rakennusoikeus on 3700 k-m2 ja jolle saa sijoittaa ympärivuorokautista hoitoa varten tarkoitetun kaksikerroksisen palvelukodin.

Korttelialueen länsiosassa on kolme kerrostalon rakennusalaa, joiden yhteenlaskettu rakennusoikeus on 9500 k-m2. Rakennusalojen kerroskorkeudet on porrastettu siten, että VI- ja VII -kerroksiset rakennusmassat sijaitsevat Varusmestarintien varressa sen kaarevuutta mukaillen ja korkein VIII-kerroksinen rakennusmassa on ylärinteessä vinottain edellisten takana.

Em. kolme rakennusalaa yhdistää II-kerroksinen rakennusala (yht), jolle saa sijoittaa asumista tukevia yhteis- ja palvelutiloja enintään 800 k-m2. Ylärinteen puolella rakennusaloihin liittyy kaksi pysäköintitasoa käsittävä auton säilytyspaikan rakennusala (a-1). Korttelialueelle on lisäksi osoitettu kaksi pysäköintipaikkaa (p). Niistä toinen sijaitsee lähellä palvelukotia ja toinen lähellä Varusmestarintietä. Sen yhteydessä on rakennusala (muu-1), jolle saa sijoittaa enintään 50 k-m2 suuruisen muuntamorakennuksen.

Korttelialueen eteläosa täyttää metsälain erityisen tärkeän elinympäristön ominaispiirteet. Siksi se on merkitty luonnontilaisena hoidettavaksi alueen osaksi (L-1), jolla sallitaan vain maiseman hoidon kannalta tarpeelliset toimenpiteet eikä sillä olevia siirtolohkareita ja louhikoita saa vahingoittaa.

Kaavassa on lisäksi merkintöjä ja määräyksiä, jotka koskevat mm. rakennustapaa, pelastusjärjestelyitä, jätehuoltoa, jalankulkua, aitaamista, istutettavia alueita sekä yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevia rakenteita ja johtojen sijoittamista.

Tarkempi kuvaus asemakaavasta ja sen toteuttamisen vaikutuksista löytyvät selostuksen sivuilta 7-10. Kaavan mitoitustiedot on koottu tilastolomakkeeseen.

Seuraavat vaiheet

Seuraavaksi asemakaavaehdotus on tarkoitus laittaa julkisesti nähtäville.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 31 §, 32 § ja 32a §.

Asemakaavan tähänastinen valmisteluaineisto on luettavissa kaavahaun linkistä www.turku.fi/kaavahaku >Työnimi: Metsäkumpu

Lausunnot ovat nähtävissä kokouksessa.

Liite 1Selostus

Liite 2Tilastolomake

Liite 3Tilastolomake

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 8.2.2013 päivätty ja 17.4.2013 lausuntojen johdosta muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”Metsäkumpu” esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 388

Kaupunginsihteeri Satu Lehto 12.9.2013:

Asemakaavanmuutosehdotus ”Metsäkumpu” on ollut julkisesti nähtävillä 20.5. ja 18.6.2013 välisen ajan, jolloin siitä jätettiin kaksi lähes samansisältöistä muistutusta. Muistutuksissa vastustettiin mm. virkistysalueelle rakentamista sekä rakennusten korkeutta ja sijaintia.

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 13.8.2013 § 207 käsitellyt muistutuksiin annettavan vastineen ja päättänyt, että muistutukset eivät anna aihetta kaavaehdotuksen muuttamiseen.

Liite 1Selostus "Metsäkumpu"

Liite 2Kartta "Metsäkumpu"

Liite 3Tilastolomake "Metsäkumpu"

Liite 4Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan vastine muistutuksiin

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 8.2.2013 päivätyn ja 17.4.2013 lausuntojen johdosta muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen ”Metsäkumpu”.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginvaltuusto


Liitteet:

Ksylk § 119
Liite 1:Selostus "Metsäkumpu"
Liite 2:Tilastolomake "Metsäkumpu"
Liite 3:Kartta "Metsäkumpu"

Kh § 388
Liite 1:Selostus "Metsäkumpu"
Liite 2:Kartta "Metsäkumpu"
Liite 3:Tilastolomake "Metsäkumpu"
Liite 4:Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan vastine muistutuksiin